Zijn er standaard kennismakings....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Zijn er standaard kennismakings....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 14:43

..pakketten, -tarieven opdat beginners of potentiële beginners met paard-/ponyrijden kennis kunnen maken? Kan dat zonder eigen spullen? en áls je dan inderdaad wil gaan lessen, wat kost dit dan normaal gesproken en komen er bij dit lessen dan 'eisen' aan het eigen materiaal? Zijn goede rijlaarzen en een goede helm nodig of moeten het 'dressuur'-laarzen en -cap zijn bijvoorbeeld of is alles plaatselijk per manege bepaald?
Is er een 'bond van manegehouders' of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:46

Rijlaarzen kunnen in eerste instantie vervangen worden door een paar boerenlaarzen (die groene) en een cap is meestal wel te leen. Een rijbroek is prettig, maar kan in eerste instantie vervangen worden door een spijkerbroek (dikke naad buiten) of joggingbroek.
Als eerste eigen aanschaf zou ik een veiligheidscap adviseren, daarna rijlaarzen en daarna een rijbroek.
Manegehouders in Nederland zijn verenigd in de FNRS en deze werkt ook weer samen met de overkoepelende sportbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:49

Ik denk dat het nu strenger is geworden, en dat mensen bereid zijn om meer uit te geven. Toen ik begon met lessen (10 jaar terug) reed ik met m'n gewone laarzen, een legging die ik nog van turnen had, mijn sport daarvoor. En de cap leende ik van de manege. Zo heb ik een twee 10-rittenkaarten gereden. Toen was er plaats vrij op de andere manege, kreeg ik een 'echte' cap, na een tijdje laarzen, en een goedkope tweedehands rijbroek.

Ik denk, dat als kindlief nu aangeeft, dat het wil gaan paardrijden. Er eens een kaart wordt aangeschaft, en gelijk een paar simpele rubberen laarsjes, rijbroek en een cap. Ik denk dat mensen nu meer bereid zijn om geld uit te geven. Sneller eigenlijk...

Ik denk wel dat maneges nu een cap verplicht stellen, maar voor de eerste lessen nog niet de rijlaarzen en rijbroek. Maar gaandeweg zal de ruiter dat zelf willen hebben. Omdat iedereen zo rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:03

Overigens kennen ruitersportwinkels vaak wel het zogenaamde startpakket: veiligheidscap met rijbroek en rubberen laarzen voor een X-bedrag.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:25

Ik neem contact op met die bond Sonja OK dan! Ga nu zoeken naar links/adressen.

Praktijkvraag: voor ons zoontje hebben we een zeer lichte voor bromfietsen goedgekeurde Spaanse kinderhelm gekocht. Perféct ding, ook voor paardrijden en een stuk veiliger dan de doorsnee cap. Het dochtertje van mijn zus mag daar in Nederland níet mee lessen; moet persé een 'cap' zijn Verward
Kan me voorstelen dat dit met ander spullen ook zo gaat. Ons zoonlief heeft Spaanze rijlaarzen(ok, laarsjés maatje 25). Heerlijke leren laarzen waar je ook nog eens normaal mee kan lopen in de campo. Het genoemde dochtertje echter mag daar dus weer niet....
Ik nie snap nie.
Wat is het beleid of is er geen beleid. Mag je met je eigen soort zadel (op je eigen paard uiteraard) lessen? Een kennis van me ervaart gezeur in de les over haar Barefoot-zadel en voelt zich verplicht een dressuurzadel te lenen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:31

Ik denk dat dat per manege verschillend is. Rijlaarzen zijn vaak niet meteen verplicht. Draag schoeisel met niet te gladde zool en een klein hakje om doorschieten in de beugels te voorkomen. Een rijbroek hoeft ook niet meteen. Een legging of spijkerbroek met naden aan de buitenzijde voldoet ook.
Op de meeste manege's zijn de veiligheidscaps intussen verplicht. Die zou ik dus wel direct aanschaffen. Hoewel je er soms ook wel eentje kunt lenen (al vind ik dat persoonlijk niet erg fris).

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:37

Ik weet dat de manege waar ik he gereden een cap verplicht stelt maar een andersoortig helm als je nog niet zo lang rijd is ook goed.. Ik heb daar wel een aantal kinderen een poosje met zo een fietshelm zien rijden..
Over rijlaarzen en rijbroeken maken ze zich daar de eerste tijd al helemaal niet druk.. Over een zadel zouden ze misschien wat zeggen maar zeker niet verplichten een ander zadel te gebruiken..
Ik reed bij mijn vorige dresuurlesgeefmens met een westernzadel een spijkerbroek en kisten.. Zij heeft er echt nooit wat van gezegd, ik zie ook niet wat dat nou uit kan maken. ik rijd nog steeds met kisten en ook mijn nieuwe lesgeefmens zegt er niets van......
Volgens mij is er dus geen beleid en is het maar net wat de manege zelf ''belangrijk'' vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:57

Huertecilla schreef:
Ik neem contact op met die bond Sonja OK dan! Ga nu zoeken naar links/adressen.

*** www.fnrs.nl

Praktijkvraag: voor ons zoontje hebben we een zeer lichte voor bromfietsen goedgekeurde Spaanse kinderhelm gekocht. Perféct ding, ook voor paardrijden en een stuk veiliger dan de doorsnee cap. Het dochtertje van mijn zus mag daar in Nederland níet mee lessen; moet persé een 'cap' zijn Verward

*** Is verzekeringstechnisch. Een fietshelm kan een CE-goedkeuring hebben, maar is gekeurd voor de val van een fiets. Die zijn lager, gaan minder hard en lanceren niet zoals een paard soms doet Haha! Vandaar dat je hier niet met een fietshelm mag rijden maar het een goedgekeurde paardrijhelm moet zijn.

Kan me voorstelen dat dit met ander spullen ook zo gaat. Ons zoonlief heeft Spaanze rijlaarzen(ok, laarsjés maatje 25). Heerlijke leren laarzen waar je ook nog eens normaal mee kan lopen in de campo. Het genoemde dochtertje echter mag daar dus weer niet....
Ik nie snap nie.

*** Als het laarzen met een hak eronder zijn, zie ik het probleem niet om er mee te laten rijden. Als de voeten maar niet door de beugels heen kunnen schieten.

Wat is het beleid of is er geen beleid. Mag je met je eigen soort zadel (op je eigen paard uiteraard) lessen? Een kennis van me ervaart gezeur in de les over haar Barefoot-zadel en voelt zich verplicht een dressuurzadel te lenen.

*** Op de meeste maneges mag je niet je eigen zadel gebruiken en dat is voor de paarden maar goed ook. Manegepaarden hebben ieder hun eigen zadel, en dat wordt voor de lessen gewoon gebruikt.
Als je met een eigen paard komt lessen, moet je zelf weten wat je erop hebt liggen. Wij (Dick en ik ) rijden onze lessen met een westernzadel en een kennisje van ons met een Stockzadel. En we hebben allemaal dressuurles Haha!


Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:39

Het de site gevonden en heb ook door een paar veiligheidspublicaties heengelezen. Krijg een redelijk beeld van het hoe en wat. Ook van de minder logische zaken kan ik nu de logische oorzaak herleiden OK dan!

Sonja schreef:
*** Is verzekeringstechnisch. Een fietshelm kan een CE-goedkeuring hebben, maar is gekeurd voor de val van een fiets. Die zijn lager, gaan minder hard en lanceren niet zoals een paard soms doet Haha! Vandaar dat je hier niet met een fietshelm mag rijden maar het een goedgekeurde paardrijhelm moet zijn.

Brrrrrómfietshelm. De Ce-norm voor paardrijden is lager dan deze. Punt zit in het specifiek noemen van de norm denk ik; niet díe maar een andere staat in de helm.
Kan ik wel inkomen echter. Wat niet wegneemt dat ons zoonlief hier in de campo never ever met een cap op mag rijden maar de helm op moet. Zolang hij luistert tenminste Schijnheilig
Wij hebben zelf ook bromfietshelmen, die van hem echter is duidelijk beter. Wij rijden hier in bergachtig, rotsachtig gebied en de kans dat je op een kei ketst is erg groot; goede bescherming van slaap en achterhoofd is dan wenselijk. Sinds een rits hechtingen en véél geluk, twee jaar terug, heb ik een setje goede hoofddeksels gezocht.
GP-springhelmen echter zijn een lichtjaar duurder en jockey-/pikeurshelmen onvoldoende geventileerd. Vandaar de spaanse helmen voor lichte motorrijwielen.
Citaat:

*** Als het laarzen met een hak eronder zijn, zie ik het probleem niet om er mee te laten rijden. Als de voeten maar niet door de beugels heen kunnen schieten.

Ook daar ben ik inmiddels uit: een juist wel gladde zool wordt voorgeschreven opdat de voet makkelijk uit de stijgbeugel kan bij een val en een hak is nodig om inderdaad het doorschieten tegen te gaan.
Is dus mede afhankelijk van het soort stijgbeugel
Ja, is tis wél logisch! Die spaanse laarzen hebben profielzolen, wat met de gladde spaanse vaquero-bakken helemaal goed is en met goede wester-beugels ook nog gaat, maar met de rubbers in engelse stijgbeugels een proleem.

Er wordt echter ook in dezelfde veiligheidsregels gesproken (niet onderbouwd) van de noodzaak om een echte rijbroek te gebruiken. Dát kan ik (nog ?) niet volgen. Comfort, ja, veiligheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:51

Daar zie ik ook totaal het nut niet van in. Een rijbroek lijkt me niet veiliger dan bv een spijkerbroek. Of er moeten veiligheidsgordels aan zitten Haha!