Zadeldekken schuiven naar achteren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:58

Lydiia schreef:
Je zadel is wel op maat gemaakt, maar wanneer is dat aangemeten?
Aangezien je een jong paard hebt, zou het best kunnen dat zijn bespiering anders is geworden en dat het zadel nu even niet goed ligt.


Tja, dat probeer ik haar ook al aan d'r hoofd te praten, maar daar wil ze blijkbaar niet naar luisteren. Een paard van een vriendin van mij is een half jaar geblesseerd geweest aan z'n rug, nadat Daaleman een zadel voor haar paard "op maat" had gemaakt.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:01

Heb het afgelopen week nog meegemaakt, de 3jarige die ik rij past mijn zadel niet meer.
Het banketstaaf is dat hij het zadel van de eigenaar ook niet past en daar zelfs een drukking van heeft gekregen.
En dan ben je alweer wat verder van huis..

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 19:50

Tessebes"]
[quote="Lydiia schreef:
Je zadel is wel op maat gemaakt, maar wanneer is dat aangemeten?
Aangezien je een jong paard hebt, zou het best kunnen dat zijn bespiering anders is geworden en dat het zadel nu even niet goed ligt.


Tja, dat probeer ik haar ook al aan d'r hoofd te praten, maar daar wil ze blijkbaar niet naar luisteren. Een paard van een vriendin van mij is een half jaar geblesseerd geweest aan z'n rug, nadat Daaleman een zadel voor haar paard "op maat" had gemaakt.
[/quote]

Hallo, kan het even iets vriendelijker Knipoog ??
Dat jij kennelijk iemand kent met een negatieve ervaring met Daaleman, hoeft toch niet te betekenen dat dat voor iedereen geldt?
Ik vind het fijn dat je me advies wilt geven en met me meedenkt, maar deze opmerking vind ik wel een beetje jammer hoor... Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Sylhouet op 15-03-04 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 19:54

Lydiia schreef:
Je zadel is wel op maat gemaakt, maar wanneer is dat aangemeten?
Aangezien je een jong paard hebt, zou het best kunnen dat zijn bespiering anders is geworden en dat het zadel nu even niet goed ligt.


Het zadel is onlangs aangemeten, ik heb het net een paar weken Lachen
Sinds ik het zadel heb, is mijn paard alleen maar nog fijner gaan lopen en duidelijk losser gaan bewegen.. OK dan! ! Het knelt nergens, en het ligt goed, het zadel zelf schuift ook niet.

Maar... ik denk dat ik de oplossing heb gevonden: heb vandaag het lusje door BEIDE singelstoten heen gehaald (was een tip van iemand in dit topic ), met het dekje wat het ergste schoof van allemaal, en tadaaaaaa: dekje blijft nu goed liggen Haha! !

Ik zat te denken, misschien is het omdat ik een zadel heb met relatief weinig kniewrong, waardoor de lusjes van de zadeldekken naar verhouding iets langer zijn / meer ruimte hebben (snap je het nog Haha!) en dat daardoor de dekjes kans zagen om te schuiven...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:07

Ik snap niet hoe een sjabrak wat met beiden lussen vast is gemaakt, dus bovenaan, en de singellus, nog kan schuiven? Blond
Het lijkt me dat als het vast zit, het dan niet kàn schuiven! Of je moet het met opzadelen wat extra naar voren leggen?
Ik heb het soms ook wel, maar een paar centimeter maar. Ik maak altijd alle lusjes vast, singel stevig aan, en nergens last van. Niet van fluweel, niet van extra dik of extra dun, dekbed of normaal, alles ligt goed.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 20:11

@Koortje: Ik begreep ook niet hoe het kan, daarom opende ik dit topic ook...
Inmiddels heb ik een tip gehad die het gewenste effect had, zadeldek blijft goed liggen nu ik het door beide singelstoten haal Lachen !
Doordat mijn zadel geen dikke kniewrong heeft, was er als ik het lusje alleen door de voorste singelstoot haalde (zoals ik het altijd al heb gedaan, bij elk zadel) ruimte "over" waardoor het dekje precies tot onder mijn zweetblad schoof... beter kan ik het ook niet uitleggen Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:15

Maar in principe blijft het dan naar achteren schuiven en gaat het dan trekken. Ik ben van mening dat een dekje zonder lusjes moet kunnen blijven liggen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 20:21

Piaffe schreef:
Maar in principe blijft het dan naar achteren schuiven en gaat het dan trekken. Ik ben van mening dat een dekje zonder lusjes moet kunnen blijven liggen.


Ja, dat vind ik ook en ik heb daar vandaag extra op gelet.
Maar juist nu ik hem door beide lusjes haal, blijft hij ook mooi "in de kamer" zitten in plaats van dat hij "plat ligt" - en dus trekt - op de schoft...

Misschien kan het ook komen doordat het gaat om een splinternieuw zadel, dat de kussens misschien nog wat in moeten zakken en vormen naar het paard ofzo, en dat de dekjes daardoor nu wat "extra ruimte" hebben Verward

Anders zal ik Daaleman eens even bellen van de week

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:19

Koortje schreef:
Ik snap niet hoe een sjabrak wat met beiden lussen vast is gemaakt, dus bovenaan, en de singellus, nog kan schuiven? Blond
Het lijkt me dat als het vast zit, het dan niet kàn schuiven! Of je moet het met opzadelen wat extra naar voren leggen?
Ik heb het soms ook wel, maar een paar centimeter maar. Ik maak altijd alle lusjes vast, singel stevig aan, en nergens last van. Niet van fluweel, niet van extra dik of extra dun, dekbed of normaal, alles ligt goed.


Ik help de topic-startster even:
De 'normale' lussen van een dekje zitten zo 'strak' vast een een singelsloot dat het chabrak op zijn plaats moet blijven. Dit is in de meeste gevallen zo
Maar sommige dekken kunnen wel degelijk schuiven. Sommige dekken vallen wat groter uit dan de andere, en sommige zadels zijn meer naar de dressuurkant gericht waardoor ze iets 'smaller' zijn. Als je een iets grote uitgevallen dek hebt (of groter lussen in ieder geval) en daar je iets kleinere zadel op legt, heeft het dekje een mogelijkheid om 'verder hert zadel' onder te kruipen, net zolang de lussen het tegenhouden en het dekje als het ware 'strak trek'. Maar wanneer hij op dit punt is, is het chabrak al een heel stuk onder het zadel door geschoven.

Ik zelf heb dit probleem ook, en mijn zadel neigt nu ook maar naar de dressuurkant. In mijn dekken zit soms wat verschil qua grote, niet veel maar toch iets.
Een mogelijkheid is dus idd om de lussen in te korten, of door twee/dire singelsloten te halen. Maar die tip had ik je al eerder in de topic gegeven, en zo te lezen heeft het geholpen OK dan!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:20

grandeur"]
[quote="Piaffe schreef:
Maar in principe blijft het dan naar achteren schuiven en gaat het dan trekken. Ik ben van mening dat een dekje zonder lusjes moet kunnen blijven liggen.


Ja, dat vind ik ook en ik heb daar vandaag extra op gelet.
Maar juist nu ik hem door beide lusjes haal, blijft hij ook mooi "in de kamer" zitten in plaats van dat hij "plat ligt" - en dus trekt - op de schoft...

Misschien kan het ook komen doordat het gaat om een splinternieuw zadel, dat de kussens misschien nog wat in moeten zakken en vormen naar het paard ofzo, en dat de dekjes daardoor nu wat "extra ruimte" hebben Verward

Anders zal ik Daaleman eens even bellen van de week
[/quote]

Nee, het heeft daar denk ik niets (of niet veel iig) mee te maken Lachen Het ligt gewoon aan het feit dat sommige chabrakken gladder zijn, of iets groter uitvallen Lachen (maar dat heb ik hierboven uitgelegt)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:32

Nou aan het zadel hoeft het niet te liggen, mijn zadel is ook op maakt gemaakt en eens in de zoveel maanden laat ik hem weer nakijken en mijn dekjes schuiven ook wel eens. Ik heb net een dikke van BR gekocht en die schuift heel erg. De dunne dekjes niet, die heb ik er gewoon los onderliggen. Ik denk dus dat het gewoon een combi is van dekje en zadel...

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:34

YvonneS schreef:
Nou aan het zadel hoeft het niet te liggen, mijn zadel is ook op maakt gemaakt en eens in de zoveel maanden laat ik hem weer nakijken en mijn dekjes schuiven ook wel eens. Ik heb net een dikke van BR gekocht en die schuift heel erg. De dunne dekjes niet, die heb ik er gewoon los onderliggen. Ik denk dus dat het gewoon een combi is van dekje en zadel...


ja, dat klopt. Dat heb ik ook, hoe dikker de dekken hoe meer ze schuiven. Een BR chabrak is dan ook nog eens erg glad, dus meer mans om te schuiven Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:24

Ik gebruik hetzelfde zadel met shabrak ( zo een van Loonley Toones) voor Felix en Mozart.
Bij Mozart blijft alles gewoon liggen, en bij Felix schuift t dekje ook steeds helemaal naar achter...... Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:32

Je hebt van die dekjes van Kavalkade, met een antislipstuk erop. Is tevens drukverdelend, en ze zijn nog in mooie kleurtjes ook. Om het geheel te optimaliseren is dat misschien nog eens een idee? Ik heb al een aantal positieve verhalen gehoord over die dekjes iig!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:54

Dit probleem had ik ook met mijn Kieffer zadel, maar absoluut niet met mijn Prestige. Toch typisch... en de Prestige heeft eigenlijk niets om de lusjes echt aan vast te maken.

Overigens bleef mijn Anky denkje -wel- goed liggen onder mijn Kieffer.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 00:58

manic schreef:
Dit probleem had ik ook met mijn Kieffer zadel, maar absoluut niet met mijn Prestige. Toch typisch... en de Prestige heeft eigenlijk niets om de lusjes echt aan vast te maken.

Overigens bleef mijn Anky denkje -wel- goed liggen onder mijn Kieffer.


Het andere paard dat ik rijd, heeft toevallig een Prestige dressuurzadel, daar leg ik mijn eigen dekjes (dus dezelfde als ik ook voor mijn eigen paard met de Daaleman gebruik) onder, inderdaad zonder ze vast te kunnen maken aan de singelstoot, en daar blijven ze wel op liggen.. maar ja, ander paard en ander zadel... Lachen

Anky-pad... staat op mijn verlanglijstje Haha!, maar durf ik nu al bijna niet meer te kopen, zitten geen lusjes aan, straks verdwijnt die helemaal onder mn Daaleman Bloos! Knipoog (koop hem toch wel, hoor Schijnheilig )

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:59

Als ie niet past neem ik hem wel van je over Bloos

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 01:00

YvonneAa schreef:
Een mogelijkheid is dus idd om de lussen in te korten, of door twee/dire singelsloten te halen. Maar die tip had ik je al eerder in de topic gegeven,
en zo te lezen heeft het geholpen
+:)+


Heeft heel goed geholpen, thanks OK dan! !

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 01:01

Lydiia schreef:
Als ie niet past neem ik hem wel van je over Bloos


Hihi Haha!
Nee, dan leg ik hem lekker onder het Prestige zadel, op het andere paard Tong uitsteken

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:09

Anders kijk je even of je er eentje kan lenen om te proberen.Die Anky dekjes zijn wat ruwer aan de bovenkant, en ik denk dat dat de reden is dat die wel bleven liggen... Overigens moest ik ook met die dekjes zorgen dat hij gelijk al genoeg naar voren en in de kamer opgetrokken zat, anders schoof het hele zaakie ook naar achteren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:03

grandeur"]
[quote="Tessebes"]Tja, dat probeer ik haar ook al aan d'r hoofd te praten, maar daar wil ze blijkbaar niet naar luisteren.
[/quote]

Hallo, kan het even iets vriendelijker Knipoog ??
Dat jij kennelijk iemand kent met een negatieve ervaring met Daaleman, hoeft toch niet te betekenen dat dat voor iedereen geldt?
Ik vind het fijn dat je me advies wilt geven en met me meedenkt, maar deze opmerking vind ik wel een beetje jammer hoor... Scheve mond
[/quote]

Ik zeg eerder al dit:
[quote="Tessebes"]
Ik zou toch nog een keertje naar het zadel laten kijken, als ik jou was. Ook een goede zadelmaker kan een mindere dag hebben. Knipoog
[/quote]

En dan antwoort jij simpelweg met:
[quote="grandeur schreef:
Ja, maar nogmaals, het zadel ligt echt heel erg goed... Knipoog


Ik raad alleen maar aan om een second opinion te vragen, aangezien het schuiven van een dekje vaak een teken is van een niet goed passend zadel. Maar jij vind dat blijkbaar niet nodig, ik vind het knap dat jij in kunt schatten of een zadel 100% goed ligt. Ik zou het niet kunnen iig.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 16-03-04 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:04

Natasha schreef:
Ik gebruik hetzelfde zadel met shabrak ( zo een van Loonley Toones) voor Felix en Mozart.
Bij Mozart blijft alles gewoon liggen, en bij Felix schuift t dekje ook steeds helemaal naar achter...... Verward


Blijkbaar past het zadel dus wel goed op Mozart, maar niet goed op Felix.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:39

Tessebes"]
[quote="Natasha schreef:
Ik gebruik hetzelfde zadel met shabrak ( zo een van Loonley Toones) voor Felix en Mozart.
Bij Mozart blijft alles gewoon liggen, en bij Felix schuift t dekje ook steeds helemaal naar achter...... Verward


Blijkbaar past het zadel dus wel goed op Mozart, maar niet goed op Felix.
[/quote]

Hoe verklaar jij het dan dan sommige dekjes wel onder mijn zadel blijven liggen en sommige niet? De ene week past het zadel wel, en de andere week weer niet Scheve mond ?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:43

Ik denk eerlijk gezegd dat het meer een kwestie is van niet passende en wel passende dekjes dan niet passende zadels, als het zadel nu wel blijft liggen, en als het zadel op maat is gemaakt en dus (hopelijk Knipoog ) past.

edit: grovetypfout Bloos!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:49

YvonneAa"]
[quote="Tessebes"][quote="Natasha schreef:
Ik gebruik hetzelfde zadel met shabrak ( zo een van Loonley Toones) voor Felix en Mozart.
Bij Mozart blijft alles gewoon liggen, en bij Felix schuift t dekje ook steeds helemaal naar achter...... Verward


Blijkbaar past het zadel dus wel goed op Mozart, maar niet goed op Felix.
[/quote]

Hoe verklaar jij het dan dan sommige dekjes wel onder mijn zadel blijven liggen en sommige niet? De ene week past het zadel wel, en de andere week weer niet Scheve mond ?
[/quote]

Dat ligt waarschijnlijk aan het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Ik heb ook 1 zo'n rotdekje, glijdt overal onder vandaan. Verward