beenspieroefeningen ?? voor mij dus!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

beenspieroefeningen ?? voor mij dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:03

hoi
ik heb eigenlijk deze week pas te horen gekregen, na 2 jaar lessen, en al zo'n 9 jaar rijden, dat je bij draf je benen om de beurt aan moet leggen, of om de beurt aan moet sporen zeg maar
ik deed dit altijd tegelijk op het moment dt ik ging staan (bij lichtrijden dus) bij doorzitten ook tegelijk, maar dan bij elke pas volgens mij, maar ik zit niet zo vaak door...

maar heeft er iemand tips om mijn beenspieren sterker te maken en mijn benen stiller te houden?
mogen oefeneingen op t paard zijn, maar ook bijv in huis.

ik rij nu op een pony, voorheen op een paard, is dus stuk sneller in de passen, ik kan echt niet zo snel aandrijven nu, dat ik echt bij elke pas t andere been aandrijf. dit gaat me te snel, om 2 redenen, te zwakke spieren in mijn benen, en hou mn benen er niet genoeg aan/stil, dit omdat ik die zit nog niet helemaal onder controle heb, ik zit heel raar als ik mn benen er echt aandoe...
vreemd om uit te leggen hoop dat iemand t snapt
en dat iemand tips voor me heeft.....

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:06

Wat bij mij altijd helpt, is proberen (staand) plat met mijn handen op de grond te komen. Als ik dat een paar keer heb gedaan, zit ik altijd al steviger op het paard.
Maar bij mij is het probleem dat mijn hamstings te kort zijn. Misschien dat het wel helpt, want wat spieren warm maken en oprekken helpt bijna altijd wel wat Lachen

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:13

Ik denk dat jij die persoon waarschijnlijk mis verstaan heeft. Normaal drijf je met 2 benen tegelijk aan voor het aandraven of versnellen etc. Wanneer de omstandigheden het vereisen moet je dus enkel met het ene been ofwel het andere been drijven. Enkel bij het aangalopperen gebruik maar 1 been voor het aandrijven + je zit.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:28

t gaat om : om en om aandrijven, in plaats van 2 benen tegelijk
ik oefen nu wel om steeds om en om te doen, maar gaat te langzaam, dus elke keer dat ik ga staan, 1 been aandrijven, ,terwijl ik ga staan 1 been moet aandrijven, en als ik ga zitten, t andere been moet aandrijven

bij mij is t ook zo dat mn enkels te lang zijn (spieren dus) en mn kuiten te kort, dus moet kuitspieren oprekken....
maar ik moet ook mn benen beter leren aanleggen, waardoor ze stillen komen te liggen, en ik dus ook sneller nog een keer kan aansporen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:30

Ik heb om eerlijk te zijn, in die 11 jaar dat ik nu rij, nog noooit gehoord van om en om aandrijven tijdens het lichtrijden. Mij is altijd geleerd netjes op 2 benen en 2 teugels te rijden.
Zoals petraaken ook al zegt.
Misschien moet je nog eens de uitleg vragen aan diegene die je dit verteld heeft, want volgensmij heb je het idd verkeerd begrepen.

Beenspieroefeningen doen lijkt me nooit verkeerd. Als je kuiten te kort zijn werkt die oefening die ik hebt genoemd heel goed Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:58

heb het op de manege ook geleerd bij een instructrice om en om aandrijven maar meteen weer afgeleerd.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:16

Je been op het aanrecht leggen en dan naar je teen toe buigen. Om de oefening intensiever te maken kan je ook door je andere been zakken (die nog op de grond staat) om zo nog meer je spieren te rekken en verstevigen. Beenspieren zijn idd nooit overbodige luxe.
Gebleken is dat bij 70/80 % van de ruiters de binnenbeenspieren te kort zijn, en dat is wel een belangrijke spier.

Maar ik zou ook meer info aanvragen waarom deze manier van aandrijven.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:22

om en om aandrijven hoort naar mijn idee bij stap en niet bij draf. en hoe minder drijven hoe beter. om je benen te trainen kan je balkjes lopen en verlichte zit oefenen. hierbij dan wel vanuit je knieen gaan staan en niet vanuit je beugels. desnoods zonder beugels oefenen. gegarandeerd goed voor een paar dagen flinke spierpijn Knipoog

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:26

Lydiia schreef:
Ik heb om eerlijk te zijn, in die 11 jaar dat ik nu rij, nog noooit gehoord van om en om aandrijven tijdens het lichtrijden. Mij is altijd geleerd netjes op 2 benen en 2 teugels te rijden.
Zoals petraaken ook al zegt.
Misschien moet je nog eens de uitleg vragen aan diegene die je dit verteld heeft, want volgensmij heb je het idd verkeerd begrepen.

Beenspieroefeningen doen lijkt me nooit verkeerd. Als je kuiten te kort zijn werkt die oefening die ik hebt genoemd heel goed Lachen



ik ook niet en ik rij al vanaf mijn twaalde. Dat laatste is inderdaad soms geen overbodige luxe.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:35

peggel schreef:
om en om aandrijven hoort naar mijn idee bij stap en niet bij draf. en hoe minder drijven hoe beter. om je benen te trainen kan je balkjes lopen en verlichte zit oefenen. hierbij dan wel vanuit je knieen gaan staan en niet vanuit je beugels. desnoods zonder beugels oefenen. gegarandeerd goed voor een paar dagen flinke spierpijn Knipoog


Zo had ik hem ook geleerd.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 17:07

vaag dan
hij zei me om als ik ging zitten t ene been aan te drijven, en bij gaan staan zegmaar andere been
deze pony is ook absoluut niet voorwaarts, slechte conditie etc, dus misschien is dit om de pony actiever te houden/maken
jullie misschien andere tips?
ik weet t nu ook niet meer....