Probleempje: Van wie is deze pony nou daad werkelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 21:20

Het zit zo, een opa heeft voor zn kleindochter een shetje gekocht, z'n dochter bewaard de papieren.. maar aangezien zn kleindochter nog jong en bang voor hem is (is echt een super bijdehand beessie) en nog al een stukkie moet fietsen naar hem komt ze nooit.. Dus heeft de opa het shetje met een man hier in de buurt (waar tegenwoordig mijn pony staat) geruild voor een schaap.. (hihi ja echte boeren.. *LOL* ) Maar dus geen papieren mee gegeven ofzo..
Deze pony is nu de dikste maatjes met die van mij..
Komt vandaag die kleindochter langs, wil ze "haar" pony pakken en mee naar de manege lopen.. Dat heb ik ff uit haar hoofd gepraat en verteld dat de pony niet meer van haar was...
Maar van wie is deze pony nou daadwerkelijk?
Dat meisje was namelijk helemaal boos op mij en zei dat ze hem mee ging nemen Lips are sealed Denk niet dat ze dat zomaar doet hoor, maar vroeg me gewoon af wie nou de daadwerkelijke eigenaar van dit beessie is, de mensen met de papieren? of degene die hem weer "overkocht" heeft???

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:21

Wettelijk die gene met de papieren. Tenminste als ze voor de rechter gaat dan wint zij want denk niet dat er een bewijs van verkoop (of in dit verband ruil) aanwezig is...

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 21:28

Maar ze kunnen toch ook nooit bewijzen dat die shet echt HUN shet is? er zijn duizenden zwarte shetjes van dat voormaat, en hij heeft geen chip, en ook niet DNA-typed ofzo.. Dus wie zegt dat dat het shetje is van de papieren die hun hebben?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:29

Fout Kim, diegene op wiens naam de papieren staan is eigenaar. Is dat niet de opa, dan kan de verkoper verklaren dat hij de pony idd aan opa heeft verkocht en is opa dus weer eigenaar. Als ik jou de papieren van mijn auto geef, wil dat toch ook niet zeggen dat jij eigenaar van de auto bent? Ik zou dat namelijk moeten doen op het moment dat jij mijn auto zou lenen, je moet altijd de papieren van het voertuig bij je hebben, ook al ben je geen eigenaar.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:30

Citaat:
Op 2001-12-09 20:21, schreef Pinky_girl:
Wettelijk die gene met de papieren. Tenminste als ze voor de rechter gaat dan wint zij want denk niet dat er een bewijs van verkoop (of in dit verband ruil) aanwezig is...


Er is wel degelijk een wettelijke verkoop geweest. In dit geval is een pony geruild voor een schaap in plaats van geruild tegen geld. Een mondelinge overeenkomst tussen twee (niet onder curatele gestelde volwassen) personen is rechtsgeldig. Opa is zelfs verplicht de papieren mee te geven en anders de pony uit te laten schrijven op zijn naam bij het stamboek.
Het nadeel is enkel dat de koper dit moet kunnen bewijzen. Mits de kleindochter (lees ouders) de pony terugeisen geldt: hij die eist bewijst. In dat geval moeten opa en kind bewijzen dat er geen ruil is geweest en dit is practisch onmogelijk!

Als eerste stap zou ik de papieren opeisen om eventueel gez*k in de toekomst te voorkomen!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:36

Buitenzorg, zelfs zonder de papieren op te eisen krijgt de huidige eigenaar geen gezeik, omdat zoals je zelf schrijft er een wettelijk rechtsgeldige transactie heeft plaatsgehad. De papieren hebben dus voor de ouders en kind geen enkele waarde qua eigendomsrecht.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:02

Citaat:
Op 2001-12-09 20:36, schreef ikke:
Buitenzorg, zelfs zonder de papieren op te eisen krijgt de huidige eigenaar geen gezeik, omdat zoals je zelf schrijft er een wettelijk rechtsgeldige transactie heeft plaatsgehad. De papieren hebben dus voor de ouders en kind geen enkele waarde qua eigendomsrecht.


Dat bedoelde ik er ook niet mee, maar voor zijn eigen idee misschien..... De boer die zijn schaap heeft geruild voor de pony is nu hoe dan ook de wettelijke eigenaar!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 22:04

O mooi zo, d8 ik zelf ook al, maar ging toch twijfelen...
Maar hoe zit het dan wanneer je paard gestolen wordt? Verkocht wordt aan een handelaar en weer aan iemand wordt doorverkocht? ben jij dan (met de papieren) de wettige eigenaar of is dan degene die hem gekocht heeft van de handelaar?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:17

als jij de papieren nog hebt (en die op jouw naam staan) ben jij dan de eigenaar. Het is gewoon altijd zo dat degene op wiens naam de papieren staan de eigenaar is.
Als je een paard steelt is dat nou eenmaal een illegale manier om aan een paard te komen, en dan is hij nog niet van jou dus kan je hem officieel ook niet doorverkopen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:20

Helaas werkt dit in Nederland niet zo. Als er spullen gestolen en weer worden doorverkocht kun je in NL deze spullen niet meer terugvorderen, in tegenstelling tot v.b. Engeland waar gestolen spullen ten alle tijden door de rechtmatige eigenaar kunnen worden terug geeist.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:24

Degene die het registratiepapier
heeft is de eigenaar.Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:58

In een van de bovenste berichten stond dat de pony geen chip oid heeft, maar een pony die is ingeschreven in het NSPS heeft altijd een tatoeage in zijn onderlip en dat nummer staat op de papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:15

Een registratiebewijs is geen eigendomsbewijs.
De pony is van degene die eerst dat schaap had, precies vanwege de transactie die al genoemd is.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:08

Maar Lovely waarvoor is het registratiebewijs dan in leven geroepen, en het paspoort die altijd vergezeld moet gaan bij het paard.Registratiebewijs moet je altijd in de kluis o.i.d. leggen en nooit met het paard meegeven. Dit is het geldige bewijs van eigendom en het paspoort blijft altijd eigendom van het betreffende stamboek.Dus als je een paard verkoopt geef dan het paspoort mee aan de koper,en stuur het registratiebewijs zelf voor overschrijving naar het stamboek. Betaal dus ook nooit eerder een paard voordat je de geldige papieren hebt. Gelijk oversteken papieren aanwezig dan betalen.Margje had het dus bij het rechte eind!!

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-12-10 09:11 ]</font>

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:15

Citaat:
Op 2001-12-09 21:20, schreef ikke:
Helaas werkt dit in Nederland niet zo. Als er spullen gestolen en weer worden doorverkocht kun je in NL deze spullen niet meer terugvorderen, in tegenstelling tot v.b. Engeland waar gestolen spullen ten alle tijden door de rechtmatige eigenaar kunnen worden terug geeist.



Dit is waar tenzij je kan aantonen dat de nieuwe eigenaar had kunnen weten dat het gestolen goed was. Wanneer de prijs extreem laag was bijvoorbeeld. Overigens is het wel zo dat je binnen een bepaalde termijn de spullen terug kan kopen van de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar dient dan schadeloos gesteld te worden door hem/haar het bedrag te geven wat diegene betaald heeft voor jouw eigendom. Wanneer je verzekerd ben kun je dit bedrag terugkrijgen van de verzekering, anders zal je dat zelf moeten betalen.