hoe zit dat nou eigenlijk? : CHIPPEN...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

hoe zit dat nou eigenlijk? : CHIPPEN...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:16

ik las vandaag dat pony's die langs de weg gaan gechipt moeten worden...

ik rijd best vaak met Flame langs de weg...
alleen toen las ik ook iets over een paspoort!


hoezit dat eigenlijk
Flame heeft geen papieren en waar moet ik dan dat paspoort vandaan halen Verward

moet ik haar nou eigenlijk zo snel mogenlijk laten chippen?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:33

Je kan een paspoort krijgen van de KNHS (als je pony geen papieren heeft). Als het goed is, kan je dierenarts het regelen. Hij komt dan langs om een formulier in te vullen en stuurt het dan op naar de KNHS (je moet je dierenarts hiervoor wel betalen). De inentingen etc. komen ook allemaal in je paardenpaspoort te staan. Een paardenpaspoort is nu verplicht.
Chippen is nog niet verplicht. Vaak gaan ze er wel vanuit dat je je pony gelijk wilt laten chippen als je een paspoort aanvraagt, dit hoeft echter niet. Ik heb ook een paspoort aangevraagd zonder gelijk te chippen. Wel is het financieel voordeliger om nu gelijk te chippen + paspoort, dan nueen paspoort en later te chippen. Over een tijdje moeten alle paarden wel gechipt zin (als het allemaal doorgaat), als je dit niet wilt dan zul je een bezwaar moeten indienen.
De meningen over het chippen zijn nogal verdeeld. Als je op Bokt zoekt, vind je genoeg topics hierover. Ik wil mijn pony trouwens liever niet chippen. Op http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ vind je meer info over het paardenpaspoort.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:36

Volgens mij is dat niet waar dat ze gechipt moeten. Ik wil mijn pony niet laten chippen, ze heeft wel een paardenpaspoort maar ik weet niet of dat eigelijk perse verplicht is al?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:37

Okey heel erg bedankt hier kan ik wel wat mee Haha!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:38

Joyce schreef:
Volgens mij is dat niet waar dat ze gechipt moeten. Ik wil mijn pony niet laten chippen, ze heeft wel een paardenpaspoort maar ik weet niet of dat eigelijk perse verplicht is al?

zal ik eens in typen wat ik vond in een boekje...?
wacht zal het boekje even pakken dan type ik wel in heeft met de verplichtingen te maken voor wanneer een paard nou gechipt moet worden en vanaf welke data

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:44

1-1-2004:
alle p[aardachtigen die over de weg vervoerd worden(trailer/vrachtwagen)_moeten een paspoort hebben

-alle paarden die door de dierenarts behandelt worden moeten paspoort hebben.en gechipt worden.

-elk veulen dat na1 januari geborenword moet binnen 7 maanden gechipt worden en van paspoort worden voorzien.

-alle merries die een veulen krijgen na 1 januari dienen na dat ze het veulen hebben ook gechipt te worden

april?-2004:
ergens op een datum in april moeten alle paardachtigen die verwoerd worden per as een chip hebben en van paspoort voorzien zijn

1-1-2006:alle geregistreerde paarden/sportpaarden moeten van chip en paspoort voorzien zijn.(paarden die aanwezig zijn op wedstrijden,keuringen)

1-1-2007 alle paarden moeten een chip en paspoort hebben

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:46

Over het chippen:

Op de site van het paardenpaspoort staat:

Wanneer gaat de chipverplichting in?

In de loop van 2004, als de Europese Commissie deze extra verplichting heeft goedgekeurd. Voor de chipverplichting geldt een overgangstermijn

Ik weet niet hoe groot de kans is dat het wordt goedgekeurd, maar misschien wordt het chippen dus helemaal niet veplicht.
Wordt het wel goedgekeurd, dan is het dus wel verplicht. Er is dan wel een overgangsregeleing. Als je je paard niet gechipt wilt hebben, kun je een bezwaar indienen. Volgens mij moet je dan ipv de chip, de DNA van je paard gebruiken, maar ik weet niet precies hoe dit zit.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:48

Little_Sun schreef:
Over het chippen:

Op de site van het paardenpaspoort staat:

Wanneer gaat de chipverplichting in?

In de loop van 2004, als de Europese Commissie deze extra verplichting heeft goedgekeurd. Voor de chipverplichting geldt een overgangstermijn

Als het niet wordt goedgekeurd, dan komt er dus geen chipverplichting. Wordt het wel goedgekeurd, dan is het dus wel verplicht. Er is dan wel een overgangsregeleing. Als je je paard niet gechipt wilt hebben, kun je een bezwaar indienen. Volgens mij moet je dan ipv de chip, de DNA van je paard gebruiken, maar ik weet niet precies hoe dit zit.


Nou om daar verder over te klooien...
als je dan allemaal dingen metDNA moet doen... kan je volgens mij toch beter laten chippen...
als het dus wel verplicht word...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:56

Chippen is nog niet verplicht hoor. Zeker deze zin is onzin:
Citaat:
-alle paarden die door de dierenarts behandelt worden moeten paspoort hebben.en gechipt worden

Dat is pas zo als jouw paard een geneesmiddel moet krijgen, waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:57

Tessebes schreef:
Chippen is nog niet verplicht hoor. Zeker deze zin is onzin:
Citaat:
-alle paarden die door de dierenarts behandelt worden moeten paspoort hebben.en gechipt worden

Dat is pas zo als jouw paard een geneesmiddel moet krijgen, waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is.

hmm okey Haha!

tsja ik lees ook maar... en schrik me dood Haha!
Schijnheilig opgelucht dat die zin niet waar is Schijnheilig