Muesli ipv krachtvoer, of erbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Muesli ipv krachtvoer, of erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 16:24

Als je muesli toevoegd, moet je dan minderen in krachtvoer of gewoon erbij, net als zemelen bv?

Maybe domme vraag, maar ik weet het echt niet..

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:29

Minderen in krachtvoer, de meeste muesli geeft veel energie en maakt dik...
Ligt er ook aan hoeveel je wilt gaan geven.
Mijn pony staat op de manege en krijgt daar sportbrok en als ze hard gewerkt heeft bij mij dan krijgt ze meestal na het rijden een paar handjes voor het lekkere...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:31

mijn paardje krijgt muesli van Pavo. Hier zit geen energie maar wel heel veel kruiden door. Hij krijgt hier een normaal gesproken 1 1/2 schep van op een dag, daarnaast nog 1 1/2 schep pavo brok..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:01

Ik ben iets geminderd met mijn brok. Yorghos kreeg voorheen 1 kg brok, sinds ik muesli ben gaan voeren is dat 0,75 kg brok + 0.5 kg muesli. Ik voer muesli zonder haver.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:33

Ik geef het naast de brok. Ik vond dat ze te weinig energie had op de brok. Eigenlijk wilde ik dat ze meer brokken zou krijgen, maar de staleigenaar vind 2 kg genoeg, dus ben ik zelf muesli bij gaan voeren (0.5kg) per dag van een goed merk. Nu heb ik meer het gewenste resultaat.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:00

Ik geef de muesli er bij.
Mijn veulen staat op 2 kilo veulen brok en 1 kilo muesli per dag.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:07

Mijn paarden krijgen Biomix van Mijtens en krijgen daarnaast alleen hooi.
Biomix is ook een soort muesli, er zitten veel gezonde dingen in en ze doen het er super op!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:07

Ik geef geen muesly en ook geen biks, ik geef een soort granenmengeling als voer. Hartog energy mix. Vinden ze echt heerlijk, heel fijnv oer. Mocht je in belgie wonen dan heet het lannoo

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:45

Meusli = Brok.
Brok is gepalleteerde meusli.
Niets meer niets minder.
Meusli is alleen wel een stukje duurder dan brok

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:38

Eh, muesli en brok is echt niet het zelfde hoor!
In muesli zitten meer extra dingen zoals bijv. wortel.
En in de Biomix van Mijten zitten zeker weten meer vitaminen enzo dan in brokken!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:23

die van mij krijgen het beide(en Quentin ook nog granenmix, slobber en maismeel, nee hij is niet verwend Schijnheilig )

ze vinden muesli vaak lekkerder dan brok, zeker kruidenmuesli want dat ruikt heel lekker! dus ik geef het ze alle2 door elkaar.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:18

Anita_D schreef:
Eh, muesli en brok is echt niet het zelfde hoor!
In muesli zitten meer extra dingen zoals bijv. wortel.
En in de Biomix van Mijten zitten zeker weten meer vitaminen enzo dan in brokken!!!!


Dat heeft de marketing-manager jou dan mooi laten geloven Nagelbijten / Gniffelen

Het gaat niet om wortel, maar om het caroteen.
En de samenstelling van de vitamines in een brok varieren alnaar gelang gebruiksdoel: sportpaard, recreatiepony, dravers....

Hoe denk jij dan dat ze brok maken? Is echt vanhetzelfde materiaal als jouw dure meusli, maar dan minder luxe gepoft en gesuikerd. Dààr betaal je voor, niet voor de voederwaarde.
Het is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Het paard maakt het niets uit....Die vind beide varianten lekker.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:18

Ik geef Kore na het rijden een klein bekertje muesli voor de lekker. In tegenstelling tot was Dees zegt, ben ik toch van mening dat muesli voor een paard lekkerder smaakt als brok, anders zou ze ook niet zo staan te hinniken als ik het emmertje te voorschijn haal, iets wat ze bij brok nooit doet. Idd, er zich waarschijnlijk meer suiker en kruiden door (daarom heet het ook Kruidenmuesli), maar daar gaat het toch om bij een beloning? Wat boeit het paard het wat de energiewaarde en letterlijke inhoud is, het gaat toch om de smaak? In mijn geval dan wel in ieder geval...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:21

Dees"]
[quote="Anita_D schreef:
Eh, muesli en brok is echt niet het zelfde hoor!
In muesli zitten meer extra dingen zoals bijv. wortel.
En in de Biomix van Mijten zitten zeker weten meer vitaminen enzo dan in brokken!!!!


Dat heeft de marketing-manager jou dan mooi laten geloven Nagelbijten / Gniffelen

Het gaat niet om wortel, maar om het caroteen.
En de samenstelling van de vitamines in een brok varieren alnaar gelang gebruiksdoel: sportpaard, recreatiepony, dravers....

Hoe denk jij dan dat ze brok maken? Is echt vanhetzelfde materiaal als jouw dure meusli, maar dan minder luxe gepoft en gesuikerd. Dààr betaal je voor, niet voor de voederwaarde.
Het is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Het paard maakt het niets uit....Die vind beide varianten lekker.
[/quote]

En je hebt gelijk, Dees. Mijn voeradviseur heeft mij exact hetzelfde uitgelegd: mensen willen zien wat ze voeren, dus is de Muesli in het leven geroepen. Brok is exact hetzelfde, alleen is het verpulverd en tot brokken geperst!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:20

Koortje schreef:
Ik geef Kore na het rijden een klein bekertje muesli voor de lekker. In tegenstelling tot was Dees zegt, ben ik toch van mening dat muesli voor een paard lekkerder smaakt als brok, anders zou ze ook niet zo staan te hinniken als ik het emmertje te voorschijn haal, iets wat ze bij brok nooit doet. Idd, er zich waarschijnlijk meer suiker en kruiden door (daarom heet het ook Kruidenmuesli), maar daar gaat het toch om bij een beloning? Wat boeit het paard het wat de energiewaarde en letterlijke inhoud is, het gaat toch om de smaak? In mijn geval dan wel in ieder geval...

Mijn paard eet altijd eerst zijn brok op en dan pas de muesli. Ik had een tijdje terug een nieuw merk muesli en die vond hij niet zo lekker hij deed er echt heel lang over en nam iedere x pauze.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:23

Dees heeft wel gelijk, maar als ik Bill na het rijden wil belonen, geef ik liever muesli als biks.
Ik eet ook niet alle maaltijden hetzelfde. Bill eet al 2x per dag biks, dus mag hij na het rijden wel wat muesli. Puur voor mijn lol om muesli te voeren. En hij vindtt het erg lekker Haha!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:22

Mijn paard werd super mager toen hij ziek was, terwijl hij hardstikke veel brokken at!
Ik ben toen over gegaan op Biomix, ik voer hem nu minder, en hij ziet er weer super uit, ik had hem op brok echt niet zo gekregen hoor, en ik spreek uit ervaring!
Onze Welsh mocht van Utrecht ook geen brok meer, maar wel een beetje kruidenmuesli, omdat ze erg hoefbevangen is geweest....

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:28

mijn pony krijgt ongeveer 1,5 kilo gewone bix (ze krijgt s morgens en s avonds ook 1 kilo van de staleigenaar) van mij na het rijden en dan 1 of 2 handjes musli erdoor heen, want als ik meer geef dan barst ze uit elkaar van energie

sam_kiek
Berichten: 249
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:28

mijn pony krijgt meusli zonder haver!!! dus ze krijgt het er gewoon bij.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:37

ik geef pavo herbasan, maar mooi datmijn paard daar op duikt enniet op zijnbix.. zijn bix is na herbasan en kuil.. en soms oknog zijn stro pas als laatste aan de beurt..meneer moet het nie zo van bix hebben Haha!
sja.. wijmensen hebben ook voorkeur voor wat we lekker vinden, dus waarom zown beesie niet Haha!
heb op school geleerd hoe ze dat doen brokpersen.. en ze doen er idd dezelfde dingen doorheen..
maar mijn paard doethet echt niet alleen op bix.. hij heeft toch wel de extra toevoegingen nodig die in de herbasan zitten en dus geef ik het hem elke dag na het werken..

onze merrie werd ontzettend heet van teveel bix(sportbrok) dus die geven we maar halfje per keer(3 keer) en we voeren een kilo muesli zonder haver bij.. zorgt er toch voor dat ze niet vermagerd en ze reageert minder heftig op de muesli dan op de bix.

maar goed Haha! ookal is het hetzelfde het verkoopt Haha!