paarden kleven aan elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

paarden kleven aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 01:01

Ik wordt er knetter gek van. Wij hebben twee paarden thuis staan. Ze gaan allebei (alleen)heel makkelijk van huis weg. Maar degene die achter blijft wordt knettergek en is nog natter dan degene die weg is geweest. De box is een grote puinhoop en het paard zeiknat. Ze staan nu 1 jaar samen. We hebben ook een geit (die stond samen met ons vorige paard) maar daar zijn ze allebei als de dood voor. we hebben geprobeerd dit dier in de lege stal te zetten, maar dat hielp niet.
Zelfs als we de paarden buiten zetten, waarbij ze op het land kunnen kijken vanuit hun stal, is degene die als 2e naar het land gaat( dit is 20 sec. later) overstuur.
Als we met de trailer weggaan en de paarden staan er samen voor, dan is degene die er het eerst instaat al in paniek, zo van, waar blijf je nou, ik sta hier al 10 sec.

Zou dit ooit op houden???

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:06

Ik rijd hier een merrie die dit ook heel erg had. Als het stalgenootje uit het zicht verdween (of als ze dacht dat dat ging gebeuren) was ze helemaal over de zeik. Ze draaide 'r ogen weg, galoppeerde rondjes in haar stal, stijgerde en bleef maar gillen. Doodeng vond ik dat....
Als ze als eerste wegging (uit de bak bijv.) was ze ook helemaal in de stress zodra ze zelf uit beeld verdween. Het is nu gelukkig bijna helemaal over, ze gaat alleen nog niet zo goed in 'r eentje naar buiten Knipoog.
Het andere paard begint nu alleen steeds meer naar haar toe te trekken, maar dat is gelukkig niet zo extreem.
Dat is het risico van twee paarden altijd samen hebben staan....

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:45

zorg dat het thuisblijvende paard niet kan ontsnappen, en probeer er een dagelijks ritueel van te maken om ze uit elkaar te halen. (lees meerdere keren per dag) het zal enige tijd duren maar hij raakt er heus wel aan gewent.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:47

Toch veel uit elkaar halen, gewoon oefenen dus. Het is een questie van vertrouwen dat de achterblijver niet voor eeuwig achterblijft.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 00:51

Ja, ik zal het moeten afwachten. Ze gaan nu ongeveer 4x per week apart naar buiten. Nogmaals het paard dat weggaat geeft geen enkel probleem.

een paar keer per dag uit elkaar halen is niet haalbaar. Wie weet gaat het ooit nog wennen.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:37

Een derde paard erbij nemen Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:58

Ik heb met het paard van mijn stalgenootje hetzelfde.

Mijn paard raakt helemaal over de zeik als de ander weggaat.
Tenminste in het begin.
Eerst was inderdaad alleen al uit stal een probleem, dat gaat nu goed. Op de vereniging als we samen gekomen zijn en zij gaat eerder weg, dan wil mijn paard nog weleens over de zeik gaan, maar ik heb het nu in de hand. Na 5 minuten is het over en kan ik weer aan het werk met haar.

Alleen, alleen op het land gaat nog niet. Maar ik merk wel dat het steeds beter gaat. Ik ga ook alleen op wedstrijd, dat gaat goed. Samen niet. Dan gaan ze allebei over de jank...als de ander uit het zicht is.

Ik merk dat wanneer ze samen ergens heen gaan en de nader weggaat, het nog lastig is. Op stal eigenlijk niet meer.

't is lastig, maar ik schenk er niet teveel aandacht aan. Ik doe gewoon net of het niet zo is. Dan gaat het goed.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:14

Veel uit elkaar halen .. veel oefenen .. Lachen