Meerdere mensen op je paard laten rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Meerdere mensen op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 15:09

Ik vraag me af hoe de meesten van jullie daar tegenover staan...

Ikzelf eigenlijk minder, maar hoe realistisch ben je dan eigenlijk? Gaat het paard er van achteruit, wordt hij er ongelukkiger van of juist niet vanwege de afwisseling, weet hij niet meer waar hij aan toe is, of is dat ook overdreven, etc etc.

Het zit namelijk zo... ik heb al een bijrijdster, mijn vriendin/collega Camilla. Zij rijdt Kore eens per week ongeveer een half uur/drie kwartier, en is niet bepaald een strenge ruiter. Ok, ze rijdt iets anders als ik (zij is/was springruiter, ik dressuurruiter), met meer buiging en meer opgericht, maar ik merk als ik daarna ga rijden niet ontzettend veel verschil aan Kore. Nu gaat mijn zusje waarschijnlijk haar Haflinger verkopen omdat ze er geen tijd voor heeft ivm studie, en vroeg ze of ze dan eens per week op Kore mocht rijden, en dan les van mij. Ze zal Kore dus weinig zonder begeleiding gaan rijden. Ook mijn zus is niet een van de strengste, maar heeft wel minder dressuurervaring en in mijn ogen kan ze wel wat lesjes gebruiken.

In eerste instantie heb ik Nee gezegd omdat ik het dus niet zo`n fijn idee vond als Kore door 3 verschillende ruiters gereden word, net nu het zo goed gaat met de lessen en de oefeningen.
Maar hoe realistisch ben ik daar in? Kan het nou echt kwaad als Kore zo`n twee uurtjes per week door vriendelijke ruiters gereden wordt, ookal hebben ze beiden een andere rijstijl? Wat vinden jullie??

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:16

Hoi,
Op mijn bijrijdpaard rijden we met zn drie-en, en af en toe rijd de eigenaresse er ook nog wel eens op.
Ik moet er wel bij zeggen dat er met dit paard geen wedstrijden meer wordt gereden, ze heeft een soort van pensioen (ze=22jr), er wordt dan ook niet zo veel van haar gevraagd en ze gaat heel vaak op buitenritjes enzo. Niet echt intensieve dressuur.

Tja, of het ideaal is, ik weet het niet. Ik merk aan mn bijrijdpaard niet dat ze er last van heeft ofzo, ze loopt elke keer wel zo'n beetje hetzelfde. Ik denk dat de afwisseling wel fijn is voor haar. Ik rijd meestal in de bak, en de anderen gaan vaker naar het bos. Misschien is ze wel wat stugger door de verschillende ruiters.

Ik denk dat je er goed over moet denken wat je zelf wilt.
Ik weet niet of Kore een erg gevoelig paard is, maar als dat niet zo is dan heeft ze waarschijnlijk weinig last van de verschillende ruiters. Misschien zou je het een tijdje kunnen proberen, om te kijken hoe het gaat? Wel afspreken met je zus dat wanneer het niet goed gaat dat je er mee ophoud.
succes!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:16

IMO kan het niet veel kwaad. Jordy wordt ook door zijn bijrijdster gereden, en daarbij ook nog eens 1x in de week door een meisje van 10, een beginner. Dat jonge meisje rid naturlijk nog niet altijd volgens het boekje, en ze hebben dan ook weleens een 'miscommunicatie'. Toch wordt hij er echt niet slechter van, of afgestompt.
Ik merk zelfs helemaal geen verschil als ik er daarna weer opstap. Jordy is trouwens heel gevoelig, is erg scherp aan het been etc. Ook daarin merk ik geen verschil. Hij kan volgens mij prima onderscheid maken in wie er op zijn rug zit.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:28

Ik had het hier niet zo lang geleden met mijn instructrice over (alleen ging het hier om 2 personen op 1 paard) zij rijd een paard voor een lesklant en die lesklant rijd zelf ook nog.

Mijn instructrice rijd er natuurlijk iets meer uit dan de eigenaresse, maar dit schijnt geen probleem te zijn.
Als mijn instructrice er dan opstapt voelt ze wel dat ze even wat meer moeite moet doen als de eigenaresse gereden heeft, maar dit moet na 10 minuten toch wel weg zijn. Dan weet het paard echt wel weer wie er op zijn rug zit en wat er gevraagd wordt.

Zelf kan ik het bij Magic ook merken als er iemand op heeft gezeten die niet zoveel van haar heeft gevraagd (lees: lang teugeltje, kop in de lucht en Magic bepaald het tempo Haha! ).
Eigenlijk hetzelfde verhaal als mijn instructrice...Magic probeert het wel even bij mij, maar al snel loopt ze weer 'normaal'.

Als mijn zus heeft gereden merk ik geen verschil, ik geloof dat wij wel aardig overeenkomen qua het 'harde' werken.
We rijden misschien wel allebei heel anders, maar Magic weet niet beter. Mijn zus en ik hebben allebei een heel ander paard. Mijn zus rijd liever met S&T en ik liever nog met trens. Ook oefeningen: ik kan met Magic super de keertwendingen, bij mijn zus laat Magic heel vaak een been staan, maar mijn zus kan Magic in draf vaak net even wat meer verzamelen dan ik.

Misschien dat wij elkaars zwakheden juist opheffen, maar Magic heeft nooit een problemen dat ze onze hulpen niet zou snappen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:29

Als ik een paard zou hebben waar ik veel wedstrijden mee zou rijden, zou ik het tot het minimum aantal mensen beperken.

Maar wij hebben een rustige fjord die alles best vindt hij wordt dan ook door heel wat mensen gereden. Er zijn wel 7 mensen die op hem rijden, vier rijden er heel regelmatig op de andere drie zijn invallers.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:35

Ik merk zelf geen verschil. Er rijden regelmatig beginners op Dennis. Als hij die gruwelijk in de maling neemt kan ik er ook gewoon op stappen en er mee weg rijden alsof we midden in een strenge dresuur training zitten.

Als hij bij die beginners niet eens links gaat als zij dat willen kan ik er gewoon op stappen, m'n teugels er af halen en hem op m'n zit keuring alle kanten op rijden die ik maar wil. En als die beginners er weer na mij op stappen gaat hij weer stug links ipv rechts en anders om.

Imo maakt het dus niets uit. Hij word er niet echt niet slechter door merkt ik uit ervaring.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:42

Ik heb het liefst zo weinig mogelijk mensen op Rinkja, maar dat is omdat ze gewoon niet makkelijk te rijden is, en ik merk vaak dat ze minder fijn loopt nadat er iemand anders op gereden heeft. Tenminste als diegene op een lager niveau of op een andere manier rijd dan mij. Mijn zusje rijdt sinds kort ook op Rinkja, en dat gaat op zich wel goed, maar toch blijf ik het heel duidelijk merken dat Rinkja minder naar de beenhulpen en teugels luisterd nadat zij gereden heeft. Omdat zij met een vrij harde hand rijd, en met haar benen zoals ze het op de manege geleerd geleerd heeft, dus beide benen er in drukken. Dat is soms irritant, omdat het mij ook belemmerd in het trainen, maar goed, zij moet het ook leren. En ik weet hoe moeilijk Rink is, dus ik vind het al knap van haar wat ze kan. Maar goed, om die reden rijden er verder bijna geen anderen op haar.
Niet omdat ik het zelf niet zou willen, want ik zou het wel fijn vinden als iemand anders haar ook 1 of 2 dagen in de week zou kunnen rijden als ik het druk heb met school, maar dat durf ik gewoon niet zo goed.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:04

Ik zou zeggen dat het geheel aan het paard ligt en aan wat je er mee wilt bereiken.
Persoonlijk heb ik er geenmoeite mee als er meerdere mensen opNovia rijden. Er rijden er eigenlijk maar twee op, mijn bijrijdster en ik.
Maar als er eens eenander op stapt mer ik naderhand geen verschil.
De ander wel Haha! , die stapt op een paard dat hem of haar eerst even uitprobeert.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:09

Volgens mij hangt dat geheel af van het paard. Zelf hou ik er beslist niet van als mijn paard door meerdere mensen gereden wordt. Alleen mijn trainster en nog iemand heeft er op gezeten om te 'voelen' wat ik voel. Raak is er ook helemaal het paard niet naar om door meerdere mensen bereden te worden. Die wil al niet eens door meerderen aangehaald worden Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:30

ik denk dat het heel paardafhankelijk is. bij heel veel paarden zal het prima kunnen, maar dolly vind het totaal niet prettig als er meer dan 2-3 mensen op rijden.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:37

Imo kan het ook niet veel kwaad.
Ik heb ook wel eens verschillende mensen er op laten rijden, ik merkte ook geen verschil.
Ik laat er alleen iemand anders op rijden als ik echt niet kan en dat vindt ik geen probleem hoor.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:48

Flair wordt 3 dagen per week door mijn bijrijdster gereden, 3 dagen door mij en 1 dag vrij of door de zus van mijn bijrijdster. Het komt dus weleens voor dat ze in een week door 3 verschillende mensen wordt gereden. Ik heb wel een bijrijdster die erg voorzichtig is met Flair (wat heel goed werkt bij Flair) Ik rijd vaak zelfs lekkerder als zij de dag voor mij gereden heeft, niet dat zij er echt veel mee doet, maar juist omdat ze lekker ontspannen mag hobbelen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:58

Dat hangt van het paard af. Sommigen zullen het prettiger vinden, andere niet. Denk dat je dat ook gewoon uit moet proberen.
Amethyst vindt het niet leuk als er meer dan 2 mensen op rijden..

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:11

ik denk dat je inderdaad moet kijken hoe je paard erop reageert.. sommige paarden reageren alleen maar goed als er maar 1 persoon op rijdt.. en andere paarden vinden het ook goed.. al zouden er 10 verschillende mensen op rijden.. Wordt je paard er nou echt niet blijer van.. dan zou ik het niet doen.. maar als je paard er geen moeite mee heeft.. en hij gaat er qua rijden ook niet op achteruit.. dan zou ik het gewoon proberen!! Lachen

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:16

ik laat allen mijn instructriese er op.
ik heb pasgelden een vriendin er op gezet, en dan is i gelijk weer lastig.

L is een groot paard en je meot vele in je march hebben om hem goed te rijden.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:17

Ik denk dat je hele goede afspraken moet maken.
Wij rijden ook met z'n drieen en 1x per 2 maanden zitten we om de tafel alles te bespreken.
Ik spring veel met hem maar rij ook dressuurmatig en ben de enige die daarin lest. No 2 & 3 zijn allebei op dressuur gericht. Maar we hebben ook vwb het paard goede afspraken over wat wel en niet kan.

Hij is enige tijd enigsinds onhandelbaar geweest dus meer met hem gaan werken en nu gaat het weer goed.
Praten.... praten... praten... en duidelijk zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:40

Ik heb een bijrijdster voor Par, en een bijrijdster voor Ellie, die ook weleens op Par mag stappen als ze wilt, en dan rijdt ze haar ok gewoon.

We hebben wel alledrie van dezelfde instructrice les, dus dingen aanleren doen we hetzelfde, sturen, terug nemen, we doen het alledrie volgens de instructrice en dat is op de zit en met de benen en zo mijn mogelijk met de hand.

We zijn natuurlijk wel alledrie anders, de 1 is eerder streng dan de ander, bijrijdmeisje van Ellie rijdt niet zo vaak op Par dus die heeft het bv minder snel door als Par je in de maling neemt.
Maar ook ik dnek weleens van ach ze vind het moeilijk terwijl ze me gewoon in de zeik neemt Haha!
En zo hebben we dat alledrie, maar alledrie op verschillende punten.
Daarom blijf ik er altijd bij als ze rijden, soms zie ik Par iets doen waarvan ik dacht dat ze het moeilijk vond, maar me dus gewoon in de zeik nam, en soms is het andersom.
Zo leren we van elkaar en zolang je alles goed kan bespreken en het goed met elkaar kan vinden hebben we dus ook geen problemen.

Als er eens iemand opstapt die meer met de teugels stuurt dan met de zit en benen, merkt diegeen dat meteen want dan dendert ze gewoon overal doorheen Haha!

En dan ben ik ook nog van mening dat een paard dondersgoed door heft wie er op zit.
Dus als je in de basis alledrie zo'n beetje hetzelfde rijd kan het naar mijn idee niet zoveel kwaad.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:56

Vind dat meerdere mensen op een paard moet kunnen, zolang de mensen van elkaars rijstijl af weten en er eentje de overheersende rijstijl heeft. Ik bedoel dus dat er een is die het paard zeg maar alles aanleert en de andere berijd(st)ers daar van leren.

Zelf rijd ik twee paarden. De ene rijd ik zo goed als alleen, af en toe rijd de eigenaresse een keertje (heel af en toe) en de ander rijd ik als de eigenaresse niet kan. Het verschil tussen de twee is naast het ras ook de manier waarop ze lopen. De een loopt echt naar mij. De ander moet elke keer toch weer even de omschakeling maken dat ie nu 'echt' aan het werk moet.

Vind het absoluut niet erg overigens, dat hij die omschakeling moet maken. Daar doe ik het zeg maar voor, dat ie aan het einde weer weet hoe hij hoort te lopen!
Dat eerste paardje wordt nooit echt door een ander gereden behalve dan af en toe de eigenaresse (die rijd overigens iets meer met kracht, maar wel goed). Wel wordt ze soms door anderen uitgestapt en vriendin van me heeft wel op haar gesprongen (ben zelf niet zo'n springer). Maargoed, ben er dan wel elke keer bij. Want weet van haar dat ze bij vreemden heel anders reageert en dan heb ik toch graag even de mogelijkheid om in te grijpen (aangezien ik die periode heb gehad). Maar zou er iemand komen die haar netjes rijd.....tuurlijk....vind ik het OK dan!....(al doe ik het natuurlijk het allerliefste alleen..maar soms keer haar moeten afstaan kan ik wel hebben)

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:27

Ik laat mijn paard 1 keer per week rijden door de baas van onze stal. Mijn paard is van hem geweest, en was bedoeld voor de wedstrijdsport, maar toen brak mijn paard zijn elleboog, en hebben ze hem verkocht. Uiteindelijk heb ik hem gekocht, en nu gaat het super goed. Vooral dus omdat hij hem nu 1 keer per week rijdt. Ik moet daar wel voor betalen, maar hij gaat er super van vooruit. Verder rijdt er niemand op mijn paard want ik heb het een paar keer geprobeerd, maar dat was niet zo geslaagd... Heb trouwens nieuwe foto's op mijn profiel, dus neem een kijkje als je wil! Pling

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:48

Of het echt kwaad kan ligt aan de rijstijl van de ruiter..Zo heb ik hiervoor een paard gehad dat na 1 uurtje met een ander,zeker 4 dagen uit zijn doen was..
Ikzelf heb er liever niemand anders op,ik wil mijn paard helemaal naar mijn hand hebben..Als er zo af en toe eens iemand een rondje op rijd,maakt me dat niet uit,maar niet voor een vast aantal dagen per week..Het is mijn paard,dus ik rijd haar.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:38

Je kunt natuurlijk uitproberen of het gaat met z'n drieën.
Verder kan je streng/consequent zijn leren!
Je zegt al dat je zelf je zusje les geeft, dus dan kan je haar er zelf op wijzen wanneer ze je paard moet aanpakken.

Een stalgenoot van mij heeft de afgelopen tijd nogal veel pech met haar paard gehad. Ik heb haar aangeboden dat ze 1 of 2x per week mijn paard mag rijden. Dat gaat volgens mij best goed. Ik merk eigenlijk nooit verschil en mijn paard loopt goed, dus ik denk dat we wel op 1 lijn zitten.
Het scheelt vast ook dat we van dezelfde instructrice les krijgen.
Ik ben alleen vaak wat strenger voor mijn paard, als dat zij is.

Voorheen liet ik best wel vaak iemand anders op mijn paard. Ze liep toen toch nog niet echt goed en ik was er vrij makkelijk in.
Nu ze echt lekker loopt, ben ik er veel voorzichtiger mee om er zomaar iemand anders op te laten. Ik ben best wel bang dat er iets afgebroken wordt, wat ik net heb opgebouwd.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 22:03

Bedankt voor alle reacties!
Nou, we zullen het eens aankijken. Mn zus heeft zeker nog 2 weken geen tijd, ze moet haar propedeuse gaan halen en nog studeren.
Daarna gaan we denk ik gewoon 1 of 2 proeflesjes doen, en kijken hoe Koor daar op reageert.
Ik las ergens de "overheersende" rijstijl. Dat is in dit geval dus zeker mijn stijl, aangezien ik met Kore les, en haar dus 4 of 5 keer per week rij (nu 5, als Roos dus ook gaat rijden 4, of ik moet Kore haar vrije dag schrappen...). Camilla op vrijdag, Roos denk ik zaterdags of zondags, ik de rest van de week.
Roos zal inderdaad het een en ander aan haar rijstijl moeten veranderen. Daarom gaf ze ook al aan voorlopig alleen onder mijn begeleiding te willen rijden, en dat houd ik dan voorlopig wel even aan. Camilla kan hendig alleen, al zou ik graag hebben dat ze wat dingetjes veranderd maar kennelijk is dat best moeilijk... enfin, Kore lijkt er geen last van te hebben dus zal het wel aan mij liggen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:18

ik zelf zou het nooit doen,maar goed dat is mijn mening Lachen

ik laat nu sowieso nooit iemand op mickey rijden.
mijn zus hoeft er ook nooit op (een keer in het half jaar draaft ze eens een rondje erop ofzo)
ik laat soms wel eens iemand op haar droogstappen,maar zeg ik duidelijk erbij om de teugels lang te laten.

waarom?
klinkt raar,maar ik ben ergens bang dat ze dan verpest word,ik zelf doe me heel veel moeite met trainen en ben blij dat we steeds vooruit komen.
en mickey is gewoon een paard met heel veel knopjes,die je kunt gewoon even kunt rijden.
ik ben dan ook de eerste ruiter die met haar zo serieus dressuur rijd en concours,hiervoor heeft ze dat nooit gedaan.
(eerst op de renbaan en erna een tijd stil gestaan)
ze reageerd dus gewoon op mijn hulpen,en ik ken haar gewoon hoe ik moet rijden met haar,en dat is toch wel wat anders.

mischien dat ik het ergens ook niet doe inverband met me wedstrijden.
laats had me zus vakantie,en vroeg ze (zo'n 4 dagen voor de wedstrijd) of ze even op mickey mocht,heb ik dus gezegd liever van niet,dat snapte ze dan ook heel goed.

mijn zus rijd in het weekend dan het paard van de staleigenaar (ik door de week)
en in het weekend moet ik dan soms eerst even kwartiertje erop,en dan mijn zus.
bij dat paard merk je dan geen verschil,ze is door ons tweeen gewoon goed te rijden en past zich aan,maarja zij is ook heel 'koel' in het hoofd,wat mickey absoluut niet heeft,mischien heeft dat er ook wel iets mee te maken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:47

Heb op Eldien een 'vreemde-ruiters-verbod' gezet sinds een paar weken.
Voorlopig wordt ze alleen gereden door mij (en een enkele x Clau, maar die gaat haar als ik op stage moet rijden, en ik vind haar een nette ruiter, bovendien zal ik er zowieso de eerste paar x bij zijn). Mijn nichtje van 11 stapt haar soms uit, maar ook daar ben ik zelf bij. Verder komt er voorlopig echt niemand op. De vorige eigenaresse is laatst langs geweest, heeft even gereden, is er vanaf gevlogen, en vervolgens zat ik met een pony die weer helemaal in dr oude ritme zat (hier is er maar 1 de baas, en dat ben ík! -dacht Eldientje-)

Het ligt gewoon zó aan het paard of het kan of niet... Ik heb gewoon een uitgekookte pismerrie... Clown

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:54

mijn pony ging er wel mee achteruit. in het begin ging het lekker, maar naar een tijdje ging zij vaag rijden en was haar houding fout. ze was ook niet streng en het woord stelling kende ze niet. ik moest elke keer dat ik ging rijden eerst 10 minuten vechten omdat ze niet goed reageerde. als ik dan zelf de hele week had gereden reageerde ze goed en reed het lekker.

met springen durfde ze haar niet aan te pakken: gevolg amber ging proberen om alle hindernissen t eontwijken. gelukkig had ze door dat dat bij mij niet kan. nu is dat meisje weg en heb ik vrijwel geen problemen meer. ik moet wel zeggen dat amber waarschijnlijk beetja eeb het puberen was.