drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 01:04

Hoelang moet een pony/paard ongeveer drachtig zijn voordat je het echt gaat zien??

Omdat Mika waarschijnlijk drachtig is, maar nog steeds superslank vroeg ik me dit eigenlijk af.....

Het is wel net alsof ze een "bobbel" in de flanken krijgt, van boven naar beneden krijg je eerst een kuiltje, dan een "bobbel" en dan weer schuin naar onderen.... Verward Verward Verward

Mika is nooit gescant omdat de da dat niet aandurfde omdat ze zo klein is, hij was bang voor eventuele beschadigingen / na-persen waardoor ze het veulen zou kunnen verliezen.
De hele zomer heeft ze naast een aantal hengsten gelopen en er is van beide kanten nooit geen enkele reactie geweest in de zin van dat ze hengstig zou kunnen zijn ofzo...

Wat denken jullie, is ze drachtig of niet?? Ze zou als alles goed is in april uitgerekend moeten zijn...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:07

Hoi, om eerlijk te zijn zou ik het niet weten, maar het lijkt me ook niet te voorspellen.
Net als bij mensen, bij de een zie je het als ze 3 maanden zwanger zijn, bij de ander pas bij 6 maanden!
Dus ik denk dat het moeilijk te zien is....

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 01:10

Het uier loopt toch pas heel laat op, iets van 2 weken voor die tijd ofzo, of niet?

Ik weet het ook echt niet, ze is in ieder geval nooit weer hengstig geweest, dat weet ik zeker....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:26

Dat klopt meestal wel, als ze melk gaan geven laat de bevalling niet echt lang meer op zich wachten...
Ook dat gaat weer niet in alle gevallen op. Wij hebben op stal zelfs een NIET drachtige merrie gehad die ineens melk druppelde (klein beetje, maar ze deed het wel).......

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:29

Wij hebben onze twee merries allebei nu drachtig, de ene is nu vijf maanden drachtig en je ziet er niks aan. Ze ziet er normaal uit, geen tekenen van drachtig zijn. Je mag haar gewoon overal aanraken, maakt allemaal niks uit. De andere is nu 6 maanden drachtig en daar zie je het enorm goed aan, ze heeft al echt zo'n buik. Die is ook heel beschermend wat betreft haar buik, een vreemde mag er niet aan zitten. Haar baas en ik kunnen er aan zitten, anderen moeten uitkijken dat ze geen trap krijgen.
Dus inderdaad het is per paard verschillend hoe ze eronder zijn en wanneer je kunt zien dat ze drachtig zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 06:53

Ik heb een drachtige merrie die nu in de 6e maand is, tonnetje rond en de buik zakt zelfs al wat naar beneden. Een andere merrie is in de 8e maand en daar begin je nu een heel klein beetje te zien dat ze in de flanken wat dikker wordt.
Af en toe twijfel ik er ook aan of ze wel drachtig is, ze is 1 keer met 18 dagen gescand en dan kan er nog zoveel gebeuren.
Maar ja, het is zo maart 2002 en dan zie ik vanzelf of er wat uit komt...

Wat het uier betreft, ook daar zit per merrie weer verschil in.
Ik heb eens 17 dagen bij een merie gewaakt, om de 2 uur gaan kijken. Al die tijd liet ze uit haar volle uier melk lopen. Precies op de uitgerekende dag werd haar veulen geboren.
Bij een andere merrie kwam de melk pas een uur na de geboorte op gang, daarvoor was aan het uier niets te zien. De merrie was 2 weken overtijd.

Het karakter verschilt ook per merrie. Bij de ene kan ik ook bijna niet meer aan de buik zitten, de andere vindt dat geen probleem.
Wel kan ik bij 1 merrie 2 weken na het dekken zeggen of ze drachtig is of niet. Die verandert van een hele nerveuze pony in een rustige knuffelkont. Maar dat kan je eigenlijk pas goed vergelijken als een merrie meer veulens heeft gehad en je haar al wat langer kent.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 11:46

Op zich kan ik wel redelijk aan haar buik komen, in het begin dat ik haar had helemaal niet, dan moest je echt oppassen dat je geen schop kreeg, maar nu voel ik wel regelmatig aan haar buik....
Echt blij is ze daar zeker niet mee maar ze laat het wel toe....Ik denk wel dat een vreemde het niet hoeft te proberen eerlijk gezegd.... }>

Dit kan dus ook een teken van drachtigheid zijn? Als je niet aan hun buik mag komen?

En zoals ik al zei, in haar flanken krijgt ze een soort bobbel om het zomaar te zeggen....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:00

Ons Marjon is ook zwanger uhm, 6 maanden en daar zie je ook nog amper iets aan.
Bij Pinky was er totdat hij geboren werd niets te merken en bij Mysty was ze tonnetje rond.
Bij Rossy was ze ook aardig bol.

Marjon vind het ook niet leuk als je aan haar buik komt. Laatste weken is ze altijd super shaggie.