Wat zal ik gaan voeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Wat zal ik gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 15:38

Over een maand gaat mijn paard verhuizen en moet ik weer zelf voor het voer gaan zorgen.
Op de stal waar ik nu sta werden ze gewoon gevoerd en waar ik daarvoor stond voerde ik altijd PAVO 2 en kruidenmelange.

Mijn paard loopt zo'n 5 tot 6 dagen in de week: dressuur (M-niveau), buitenritjes, aangespannen en springen.

Wat voeren jullie je paarden en wat kunnen jullie voor mijn paardje aanraden??

Ik zat zelf weer aan PAVO te denken, maar ik ben ook wel heel benieuwd hoe andere merken bevallen...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:01

Deed hij het goed op de Pavo 2 en de melange? Dan zou ik die eerst proberen voor de zekerheid en een beetje van het huidige voer meenemen om weer om te schakelen. Ik ben wel tevreden over pavo.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:41

De mijne kreeg altijd merkloze onderhoudsbrok op haar oude stal. Nu krijgt ze pavo, de condition variant. Ik dacht dat ze gewoon basic voerden, niet dus. Eldien werd behoorlijk druk, ikke het navragen, en ja hoor: sportbrok. Ik heb dus net bij de welkoop even een zak basic gehaald. Denk niet dat je paard qua werk echt sportbrok nodig heeft. De wissel sport-basis is niet zo'n heel groot punt voor de meeste paarden.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:36

ik voer mijn haffie altijd havens basisbrok en havens kruiden muesli,
bevalt heel erg goed!
volgens mij verschilt het niet veel van de basisbrok van pavo.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:45

Als ze het goed deed op Pavo zou ik dat aanhouden.

Mijn paard staat nu op onderhoudsbrok van de pensioneigenaar en ik voer zelf bij (sportmusli van havens) omdat hij het op alleen de onderhoudsbrok niet trekt, hij wordt mat, is niet vooruit te branden en raakt zijn glimmende vacht en appeltjes kwijt.

Ik rij L1 nivo dus dat is niet werelds, het ene paard heeft toch wat meer nodig dan het andere qua voer. Nu krijgt hij merkloos onderhouds brok en ik heb toch het idee dat het ene nogal wat kan verschillen met het andere onderhoudsbrok (qua samenstelling dan)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:57

ingvdh schreef:
Als ze het goed deed op Pavo zou ik dat aanhouden.

Mijn paard staat nu op onderhoudsbrok van de pensioneigenaar en ik voer zelf bij (sportmusli van havens) omdat hij het op alleen de onderhoudsbrok niet trekt, hij wordt mat, is niet vooruit te branden en raakt zijn glimmende vacht en appeltjes kwijt.

Ik rij L1 nivo dus dat is niet werelds, het ene paard heeft toch wat meer nodig dan het andere qua voer. Nu krijgt hij merkloos onderhouds brok en ik heb toch het idee dat het ene nogal wat kan verschillen met het andere onderhoudsbrok (qua samenstelling dan)


Mee eens vond de brok van Vente uit nieuwerkerk er beter uit zien (lichter) en lekkerder ruiken. Wat ze op mijn stal voeren is zo donker lijkt wel verbrand en ook veel reststof erin. Geef er dan ook niet veel van en voer zelf bij.

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:00

Ik zou gewoon pavo blijven voeren als ik jou was als je paard het er goed bij doet. Ik voer subli basisbrok en sublistructuurmix OK dan! (is ook nog goedkoper dan pavo Haha! ). Dat bevalt heel goed. Oja, een vriendin van mij voert pavo herbasan, vind haar pony heeeeel lekker Vingers aflikken, dus als je nog een ander muslietje wil zou ik die eens proberen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:18

Normaal gezien vind je op elke voerzak een etiket met informatie. Vooral het percentage eiwitten is interessant en ook de hoeveelheid vitamine E die er in zit. Dat scheelt enorm, het voer wat ik hier in de buurt op een maalderij koop bevat aanzienlijk minder vitamine E dan het de speciale juniormengeling die mijn jonge merrie krijgt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 11:50

Bedankt voor jullie tips!

Pavo wordt dan toch zeker door de meeste mensen gevoerd...

Ik zat zelf ook nog te denken aan Equiral, omdat ik daar nu de structuurmix van bij voer na het rijden. Maar ik vind het prijsverschil met Pavo toch behoorlijk groot!

Heeft hier misschien ook iemand ervaring met Equiral?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:02

Als Fie het goed doet met Pavo, dan zou ik niets veranderen. Waarom problemen op gaan zoeken?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:06


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:02

Tessebes schreef:
Als Fie het goed doet met Pavo, dan zou ik niets veranderen. Waarom problemen op gaan zoeken?


Dat is ook alweer bijna 2 jaar geleden...
Nu krijgt ze een basisbrok die ze op de stal waar ik nu sta groot inkopen. Ik weet eigenlijk niet eens wat voor merk het is, zou best eens Treurniet kunnen zijn... Verward .

Dus veranderen moet ik toch!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:03

Ow sorry, ik heb dus niet goed op zitten letten blijkbaar. Tja... vraag eens wat ze op je huidige stal voeren. Kan nooit kwaad denk ik.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:04

Equiral sport of stud vind ik persoonlijk fijner voor een paard wat erg veelzijdig is. Ze nemen het goed op en je hoeft er minder van te geven als van de 'Pavo.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:08

Equiral OK dan! .. Ik voerde altijd de Stud. Superspul en m'n pony deed het er fantastisch op. Helaas kan ik het hier niet krijgen dus ben ik overgestapt op Pavo condition extra, maar ómdat hij nu weinig doet ga ik weer terug naar pavo basis.
Verder voer ik pavo herbasan bij. Dit is echt ideaal spul, het ruikt lekker en m'n pony's vinden het heerlijk. Ze glimmen allebei je tegemoet..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:18

#Ymke# schreef:
Equiral OK dan! .. Ik voerde altijd de Stud. Superspul en m'n pony deed het er fantastisch op. Helaas kan ik het hier niet krijgen dus ben ik overgestapt op Pavo condition extra, maar ómdat hij nu weinig doet ga ik weer terug naar pavo basis.
Verder voer ik pavo herbasan bij. Dit is echt ideaal spul, het ruikt lekker en m'n pony's vinden het heerlijk. Ze glimmen allebei je tegemoet..

Equiral heb ik ook in het begin gevoerd was er ook tevreden over toch maar op een onderhoudsbrokje overgestapt. En herbasan geef ik ook bij maak er altijd slobber van voor mijn oudje heel vezelrijk en lekker.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:27

Er wordt op je huidige stal idd Treurniet onderhoudsbrok gevoerd Knipoog , ik ben daar toen achteraan gegaan omdat Fitz op de Pavo Sportbrok stond.

Ik heb zelf Equiral Stud en structuurmix gevoerd en later Pavo 1 of 2 (dat weet ik niet meer Bloos! ) in combinatie met de Pavo kruidenmelange.
Ik kan niet zeggen dat ik echt verschil merkte, dus ik zou doen wat voor jou het makkelijkst te halen is en het goedkoopst Knipoog
Nu krijgt hij trouwens Havens Draversbrok en daar doet hij het ook weer prima op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:39

Fitzroy schreef:
Er wordt op je huidige stal idd Treurniet onderhoudsbrok gevoerd Knipoog , ik ben daar toen achteraan gegaan omdat Fitz op de Pavo Sportbrok stond.

Ik heb zelf Equiral Stud en structuurmix gevoerd en later Pavo 1 of 2 (dat weet ik niet meer Bloos! ) in combinatie met de Pavo kruidenmelange.
Ik kan niet zeggen dat ik echt verschil merkte, dus ik zou doen wat voor jou het makkelijkst te halen is en het goedkoopst Knipoog
Nu krijgt hij trouwens Havens Draversbrok en daar doet hij het ook weer prima op.


Kijk, altijd handig als mensen iets weten wat jij niet weet! Knipoog
Waar ik m'n voer haal hebben ze zowel Equiral, Pavo als Havens, de eerste is de duurste, de laatste de goedkoopste geloof ik.

Ik wil op zich best eens Equiral proberen, maar ik vind het prijsverschil best groot en als het niet zo heel veel uitmaakt is het misschien een beetje zonde van het geld...

Toen ik Pavo voerde, gaaf ik 's winters altijd de Pavo 2 en zomers de Pavo 1, omdat ze dan wat minder actief was...

Ze krijgt nu dan dus de Treurniet basisbrok, in combinatie met een eigen merk muesli en haver.
(en na het rijden van mij nog een half schepje structuurmix van Equiral).

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:57

pavo all sports is ook goed

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:12

Ik heb in het begin Pavo gevoerd, mijn paard deed het ern iet supergpoed op. Op de een pf andere manier werd zijn vacht heel vettig en dof?? Ik weet ook niet hoe het kan. Daarna heeft hij een hele tijd op equiral gestaan, waar ik op azich heel tevreden over was, maar ik vind het voor het geld voer waar niet veel inzat. Hij stond op 6 kilo! NU staat hij op lucerne van Hartog, 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht (ongeveer 6 kilo per dag) en nog maar drie kilo energymix van Hartog (dat is een soort granenmengeling) Mijn paard heeft nog nooit zo goed gegeten (het is een moeilijke eter) en nog nooit zo goed eruit gezien. Waar je het vooral aan ziet zijn de spieren en zijn vacht. Ben er dus zeer tevreden over.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:33

6 kg lucerne dat is veel zeg gaan er wel wat zakken doorheen zeker. Ik geef mijn oudje 1200 gram per dag daar is hij al lang mee bezig het is 2 halve 10 liters emmers ongeveer. Hartog is ook goed voer die energy mix heb ik nog niet geprobeerd lijkt mij ook wel wat. Word geadviseerd in combi met die lucerne toch?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 15:49

Passionato schreef:
Ik heb in het begin Pavo gevoerd, mijn paard deed het er niet super goed op. Op de een of andere manier werd zijn vacht heel vettig en dof?? Ik weet ook niet hoe het kan. Daarna heeft hij een hele tijd op equiral gestaan, waar ik op zich heel tevreden over was, maar ik vind het voor het geld voer waar niet veel inzat. Hij stond op 6 kilo! NU staat hij op lucerne van Hartog, 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht (ongeveer 6 kilo per dag) en nog maar drie kilo energymix van Hartog (dat is een soort granenmengeling) Mijn paard heeft nog nooit zo goed gegeten (het is een moeilijke eter) en nog nooit zo goed eruit gezien. Waar je het vooral aan ziet zijn de spieren en zijn vacht. Ben er dus zeer tevreden over.


Geef je dan lucerne i.p.v. hooi of krijgt íe dat er ook nog bij?
En wat houdt die energy-mix in, is dat biks, of is dat een granenmengsel?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:52

Ik geef lucerne inderdaad als ruwvoer. Hij stond eerst op kuilgras, op zich geen slechte kuil, maar elke keer kreeg ik wat anders. We zijn geen hele grote stal, dus we bestellen elke keer 10 balen ofzo, en het wisselt dus steeds wat je krijgt. De ene keer was het heel erg groen en wat vochtiger, de andere keer net hooi, dan weer iets anders.. Nou heb ik een paard dat gewoon heel gevoelig daarvoor is. Hij kreeg ook 6 kg equiral, en at op een gegeven moment amper nog wat.. hij kreeg het gewoon niet weg!!
Er gaan idd wel wat zakken lucerne doorheen, met 6 kg per dag (werd aanbevolen door hartog, afhankelijk van het gewicht van je paard) doe ik ongeveer 3 tot 3,5 dag met een zak geloof ik.
Het is wel iets duurder als kuilgras, maar wij betaalden voor die kleine baaltjes ook 7 euro, dus dan is lucerne niet zo heel veel duurder. Daarstaat tegenover dat ik nu de helft aan krachtvoer hoef te geven!
Ik heb gekozen voor de energy-mix, dat is een soort granenmengsel idd. Ik ken het vanuit Belgie, daar heet het Lannoo sport. Ik was daar zo tevreden over dat voer dat ik ben na gaan vragen om het hier te krijgen.. wat blijkt..., hier wordt het in Hartog zakken verkocht.
Je kunt bij de internet-site van Hartog een formulier invullen, dan krijg je netjes informatie thuis, met alles wat erin zit.
Ze hebben ook een "gewone" brok, met kruiden erin dan. De concept kruidenbrok.
De slobber wil ik ook eens proberen van HArtog, die heb ik nu van Pavo, maar ik las dat er bij Hartog kruiden en ook wat groente inzat, lijkt me erg smullen voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:10

Lois staat op Subli sportbrok [3 kilo] en haver [1,5 kilo] Hij doet het er prima op en hij eet het graag dus dat laat ik ook zo, Bovendien is dat wat er op stal wordt gevoerd aan alle paarden, ook de dek/sport hengsten. Ik voer zelf nog wel dagelijks 1 tot 2 kilo muesli bij van PAVO. Van die Subli brok krijg je ze niet mooi vol en dat vind ik mooi voor een dressuurpaard. Maar goed, ik sta ook op een springstal en die willen een beetje van die opgedroogde beestjes, vooral niet te vet.
Wat naast een goed brok minstens zo belangrijk is, is goed kuil. Voor mij is het kuil de basis van het rantsoen en daar voer ik heeeel veel van.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:55

oh als je lucerne alleen geeft als krachtvoer dan kunnen die kilo's wel kloppen ik geef het als bijvoer naast het beetje hooi wat mijn oudje nog opkan. Vind die plastic zakken wel handig. Denk dat ik die mix van hartog ook eens ga proberen.