Teugelkreupel, wat is dat nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Teugelkreupel, wat is dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 15:54

Ik hoor af en toe de term "teugelkreupel" langs komen, maar wat is dat nou eigenlijk en waardoor wordt het veroorzaakt?

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:59

Teugelkreupel houd kort gezegd in dat een paard in verzet komt tegen de teugel (beter gezegd tegen de hand van de ruiter). Dit uit zich door "gemaakt" kreupel te lopen. Het paard wil de ruiter dus laten weten dat hij/zij het NIET prettig vindt in de manier waarop hij in zijn mond wordt "behandeld". Meestal gaat het hier om gevoelige paarden.

Een rustige stabiele en vriendelijke hand, alsmede een vriendelijker bit én meer bewegingsvrijheid (lees voorwaarts én halslengte) zijn vaak de juiste oplossing.

Het is niet te verhelpen met bijzets, slofteugels en meer van dat soort "rommel". Het is een fout van de ruiter die het paard niet goed genoeg aanvoelt.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:23

Ik heb een tijdje geleden zo een paard gereden, van Kyan op bokt. Als je de teugels los liet was er niets aan de hand, maar zodra je ook maar iets in de mond zat ging hij behoorlijk kreupel lopen. Ik heb er toen een dubbelgebroken bitje ingehangen en heel consequent van achter naar voren gereden, en dat hielp al een heel eind.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 16:35

Ik reed namelijk gisteren op Rosalien en aan het einde had ik het idee dat ze wat kreupel liep in draf. Ze leek wat met haar hoofd te knikken. Vervolgens ging ik dus uistappen, in stap was er niets te zien. Toen kwam er iemand bij de bak en vroeg ik of ze even wilde kijken. Ik ga met een los teugeltje in draf en er is niets aan de hand. Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze zich even verstapt had of zo... maar ik vond het wel typisch.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:41

Wij hebben ook z'n paard op stal. ALleen als ze los in de bak draaft is er niets aan de hand. Als ze nageeflijk loopt loopt ze ook beter dus we zijn nou bezig om het eruit te trainen, al gaat dat nog wel even duren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 16:52

Nou ja, ik hou het nog even op vermoeidheid. Ze heeft niet zo'n goede conditie, dus het valt niet mee haar altijd even aktief te rijden.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 16:58

O ja, sorry. Ik had er niet aan gedacht om de zoekfunctie te gebruiken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:59

Ik wil even melden dat ze vandaag heel voorwaarts was en geen enkel probleem meer had qua kreupelheid.