hoe ver mag staleigenaar gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoe ver mag staleigenaar gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:53

gisteren heb ik voor de verandering weer eens een aanvaring gehad met mijn staleigenaar.

omdat mijn paard niet op de trailer ging afgelopen maandag hebben we het dinsdag en woensdag zelf geprobeerd met rust.

toen ik gisteren op stal kwam vroeg hij hoe het ging,
ik vertelde hem dat ze er nu helemaal op ging maar er wel meteen weer af.

zegt ie: Ik had toch gezegd dat ik je donderdag zou helpen?
nu ben je maandag gisteren en vandaag al aan het verrekken geweest met die knol
morgen om 3 uur kan ik helpen en dan zullen we wel zien hoever je knol verpest is

ik vind dit dus echt belachelijk en vind dat ie dus veel te ver is gegaan

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:04

Zolang hij het bij geklets houdt en niet met z'n vingers aan je paard komt...

Je kunt altijd nog zeggen dat je zijn aangeboden hulp op prijs stelt maar het graag op je eigen manier probeert.

=^.,.^=

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:17

ik weet niet hoe kundig de man is maar kan me er wel iets bij voorstellen. als je paard er niet in wil en je gaat het op een verkeerde manier toch proberen loopt ie er straks helemaal niet meer in. maar t is jouw paard dus heeft ie z'n gemak maar te houden

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:18

het is jouw paard, dus jij doet het op jouw manier.
Zijn hulp is aardig aangeboden, maar met zoveel arrogantie Scheve mond

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:44

ben het helemaal met bovenstaande eens.. het is aardig aangeboden, maar ik zou het op jouw manier proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:50

Ik wee tniet hoe het verhaal ligt?
Als jij zelf om zijn hulp hebt gevraagd dan kan ik me voorstellen dat hij er van baalt dat je toch op je eigen houtje aan de gang bent gegaan. Want dan had je hem ook niet hoeven te vragen.
Als hij op eigen innitiatief zich opdringt dan zou ik het gewoon afwimpelen met de mededeling dat het nu heel goed gaat op je eigen manier.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:51

In mijn ogen hoort hij met zijn p*ten van het paard af te blijven.
Dit zou mij echt veel te ver gaan Boos!
Tenzij je er zelf om hebt gevraagd Schijnheilig

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:08

Inderdaad, zoals iedereen al zegt: het is jouw paard dus daar heeft hij zich in principe niet mee te bemoeien.
Ik maak altijd 2 uitzonderingen op die regel: wanneer de gezondheid van het paard in het geding is, of wanneer je daar als eigenaar zelf om vraagt.

Maar altijd is het uiteindelijk je eigen paard en maak je daar zelf alle beslissingen over.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:15

Paard gaat eerst de trailer niet op, nu wel maar gaat er direct weer vanaf.

Ik zie hier een vooruitgang in. Kan me niet voorstellen dat een paard op deze manier (jou manier -> met rust) verpest wordt.

Kan me wel voorstellen dat als je de 'goede' man om hulp hebt gevraagd en het eerder zelf heb geprobeerd, dat hij daar wat geirriteerd door raakt.

Mocht je er niet om gevraagd hebben:
Ik heb zelf een bloedhekel aan mensen die zich met zo'n geval bemoeien en alles zelf zo goed weten, dus niet elk aanbod hoef je te accepteren.
Mocht je denken dat hij je paard op een goede manier kan leren op de trailer te gaan is het natuurlijk wel handig het morgen te proberen Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:16

Niet op in gaan ze weten niet beter

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:26

ik zou er ook niet op ingaan
het is jou paardje
dus jij doet ermee wat je wilt
en of je hem nou verziekt of niet daar heeft hij niks mee te maken
vind ik

mijn vriendin staat met der paard op een stal
ze komt gewoon elke dag
maar omdat ze werkt komt ze alleen sávonds
had de stal eigenaar gezegt: Als je niet vaker komt
moet je van stal vertrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:03

ik er niet zelf om gevraagd.
en dat ie vind dat ik stom bezig ben mag hij helemaal zelf weten, maar waar hij het gore lef vandaan haalt om te zeggen dat ik zo mijn paard verpest!!!!!

maar hij heeft vandaag mijn vader geholpen en ik ben expres niet mee gegaan.
maar ik heb iig al wel gehoord dat het op zijn manier is gegaan en dat ik blij was dat ik daar niet bij hoef te zijn.
mijn vader zei dat ze er met een kwartiertje in stond.
misschien wel goed maar de manier waarop ben ik het nog steeds niet mee eens en ben blij dat ik het niet gezien eb

zondag hebben we pas weer tijd om te oefenen en ik ben benieuwd hoe het dan gaa

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:33

Ik vind wel dat hij raar reageerd of dat hij boos is.
Dan denk ik ook van stel dat het nou niet lukt dat ie dan ook boos wordt op jou paard.
En dat moet hij echt niet doen!
Maar mensen zijn snel geiriteerd als iets niet lukt op hun manier en je hebt van die mensen....

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:36

Als je het niet goed vind dat er zo met je paard omgegaan wordt waarom laat je die man dan überhaupt aan je paard zitten?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:20

vind het een beetje een misplaatste opmerking!
het is toch jouw paard en jij moet toch zelf weten waneer je wat en hoe gaat oefenen!
word hij ook snel kwaad op je paard of dat niet? (ik bedoel slaan of iets dergelijks)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:28

Inmiddels ben ik benieuwd geworden naar de manier waarop hij het paard dan zo snel de trailer inkrijgt?

Denk je dat het nut heeft om op 2 verschillende manieren te trainen? Of gaat hij nooit meer helpen, en probeer je het zelf verder?

Vind zijn opmerking nog steeds misplaatst.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:47

Als ik jou was zou ik voewt bij stuk houden. Het is toch jouw paard, en jij maakt uit hoe je haar de trailer in krijgt. Niet je staleigenaar. Ik zou hem vriendelijk bedanken, maar het toch lekker zelf blijven proberen, op jouw manier.
Wat je staleigenaar daarvan vind moet hij zelf maar weten.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:24

Vind ik een hele rare opmerking..
Je kan toch alleen maar je paard laten wennen Scheve mond

Mijn staleigenaar heeft Camble eens 2 flinke trappen gegeven in haar buik. En nee, ik was niet kwaad. Camble verdiende het helemaal, en ik had toen het lef er helemaal niet voor (wat wil je, de eerste week dat je je eigen paard hebt) Camble heeft het daarna ook niet meer gedaan of geprobeerd.

Maar ok, in mijn geval is het iets anders. Maar ik vind die opmerking echt misplaatst. Liever je paard met rust en geduld op de trailer, zodat hij wat vertrouwen krijgt in de trailer om het zo te zeggen. Als je je paard erin 'slaat', gaat je paard de trailer zien als tikken krijgen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:23

vonneke schreef:
maar hij heeft vandaag mijn vader geholpen en ik ben expres niet mee gegaan.
maar ik heb iig al wel gehoord dat het op zijn manier is gegaan en dat ik blij was dat ik daar niet bij hoef te zijn.
mijn vader zei dat ze er met een kwartiertje in stond.
misschien wel goed maar de manier waarop ben ik het nog steeds niet mee eens en ben blij dat ik het niet gezien eb




foutje dus.. JOUW fout in dit geval. Jij moet die man uberhaupt al niet aan JOUW paard laten komen! Het is jouw paard en de dingen gaan dan op JOUW manier, zo simpel is dat! Als hij zonodig inspraak wilt hebben, dan betaalt ie maar voor jouw paard. DAN heeft ie recht van spreken, nu totaal niet! Ik vind dus persoonlijk dat jij dit nooit had toe moeten laten, ook al stond ze er nu in 15 min in. En dan gaat t niet zozeer om de manier waaróp dit is gebeurt, jij had t net zo goed op die manier kunnen doen, maar dat jij toelaat dat hij, tegen jouw zin, zomaar met jouw paard aan de gang gaat! Dit hoort niet, klaar.

Jouw paard, jouw methodes, zijn stal, zijn regels, meer niet.

Ikheb ook ooit eens zo'n stomme fout gemaakt, waar ik nog steeds spijt van heb.. Ik had les met mijn vz paard, tegen mijn zin in.. Ik had al eerder bij haar gelest, maar was door haar methodes gestopt. Die stonden mij totaal niet aan en terecht.. Ze wist (en weet) namelijk niet waar ze mee bezig is, maar ik reed dat paard nog niet zo lang en kreeg hem niet goed aan de teugel. Zij zou dat wel even laten zien. Ze stapt op, neemt de teugels kort, geeft hem een paar schoppen en maar trekken in die mond! Meneer werd hier erg pissig om en ging almaar harder lopen. En dan nóg durven zeggen: kijk, zo moet t dus! NOT!

Maar punt was dat ik letterlijk met tranen in mijn ogen stond te kijken hoe hij (in mijn ogen) mishandeld werd.. Tegen mijn zin in! Ik had op dat moment moeten zeggen dat ze af moest stappen en de les klaar was en ik t zo niet wilde zien. Heb dat niet gedaan en heb daar tot de dag van vandaag nog steeds spijt van..

Jij hebt t niet gezien, maar je zal áltijd spijt krijgen van dingen toelaten die je eigelijk niet graag ziet gebeuren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:27

Ben het met supersmurf eens, het is jouw paard en als jij het op jouw manier wilt doen heeft verder niemand er iets op op te merken, laat staan dat ze het wel even gaan oplossen.

Jij zit straks met een paard dat echt bang wordt van de trailer, en het enige wat hij zegt is kijk heb je hem toch nog verziekt *want toegeven dat hun het fout hebben gedaan doen ze niet hoor*


Maar sowieso zou ik niemand zonder mijn toezicht zo bezig laten zijn met mijn paard.
Ik wil er ten alle tijden bij zijn en alles zelf proberen, degeen die het na mij mogen proberen doen dat onder mijn toezicht en zijn mensen die ik vertrouw.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:31

En met zijn allen zijn we er niet bij geweest en niemand weet dus hoe dat paard deed of doet als die de trailer op moet....
tel daarbij op dat de staleigenaar alles behalve het beste over heeft voor zijn gasten .....
Je bent zelf 2 dagen bezig geweest om dat paard op de trailer te krijgen....hij klaart dat in 15 minuten....en als dat met bruut geweld was gebeurd lijkt het me toch dat je vader je dat wel verteld had...
Dat je paard mischien wel een mep gehad zou kunnen hebben betwijfel ik niet...maar zal dan ook wel niet zonder reden zijn geweest...

De reactie van de stalhouder naar jou toe had wat anders gekunt..maar als hij meer ervaring heeft.....en jou bezig heeft gezien (wat mischien in zijn ogen prutsen was...) kan ik me er wel wat bij voorstellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:57

Ken je staleigenaar niet, misschien een beetje een lompe boer? Zit zelf in Braboland en er zijn wel van die types hier hoor, echte lompe paardenboeren, maar ze hebben er wel op hun manier kijk op.

Ben zelf zo'n burgermeisje en vond in het begin alles te bruut en lomp. Dagen, uren geemmerd met ons paard om hem op de vrachtwagen te krijgen. Veel geduld, met allemaal lieve woordjes, lekkers. etc.

Na bezoek aan de kliniek, 2 uur bezig geweest om die knol te laden. DA komt eraan, pakt hem over, paard maakt zich sterk en groot en wil dus gewoon niet. Awel, mijn man moest hem vasthouden en de DA slaat met een plastic hark op zijn kont, hark kapot geslagen en paard staat op de vrachtwagen. Geen mooi gezicht, maar sindsdien loopt hij er zo in alle rust op.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:52

Mag ik dan misschien vragen op welke manier hij er wel in is gegaan...

Je hebt het over een manier maar welke dan

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:01

Dit soort topics doen mijn haren recht overeind staan... ik kan er werkelijk met mijn pet niet bij dat je er niet zelf bij bent geweest om eventueel in te grijpen toen jouw staleigenaar het even 'voor deed' ... Jouw arme paard kan geen stop zeggen maar jij had dat indien nodig wel kunnen doen. Het is zoals supersmurf al zegt JOUW paard dus imo ligt de verantwoordelijkheid -die je nu hebt laten liggen- bij JOU, laat een ander je niet wijs maken dat zij het allemaal beter kunnen met jouw paard! Het zal wellicht zo zijn dat een lel op de kont (zoals russel beschreef dus he... weet niet wat voor methode jouw staleigenaar heeft toegepast) bij sommige paarden werkt, maar bij andere paarden werkt dat alleen maar averechts... Ik kan je wel vertellen dat de eerste persoon die het ook maar in zijn hoofd zou halen om mijn paard de trailer even op te 'meppen' een paar hele flinke meppen van mij kan verwachten... (mijn paardje is nl. puur bang, slaan heeft dus geen enkele zin en gerust stellen des te meer). Iig, als er nog een volgende keer komt dat de staleigenaar je paard gaat laden neem dan de verantwoordelijk voor je paard op je door er bij te zijn, dan weet je iig wat er gebeurt en of het wat jou betreft nodig is om in te grijpen. No offense, maar ik vind dat je het verplicht bent aan je paard om in dit soort situaties aanwezig te zijn. Succes voor een volgende keer.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:14

Vikki nu ga er op voorhand vanuit dat dat paard de trailer ingeslagen is...
En ja als 1 van mijn pony's meent te moeten etteren met laden dan mep ik die ook met de achterkant van een bats/schop voor z'n kont...
Een paard dat bang is op een trailer blijft niet op een trailer staan en is niet te vervoeren..een paard wat stom voor de plank blijft staan en nog net z'n tong niet uitsteekt tegen je steekt je gewoon ronduit de gek aan....

Ik was er ook naar toe gegaan en had gekeken hoe die staleigenaar dat deed...goeie leer voor de volgende keer.
Trailerlaadproblemen komen vaak doordat je achterom kijkt als je je paard laad...