Lichtrijden zonder beugels??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 14:49

Nav dit topic kwam een discussie op gang: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... orum=13&16 over lichtrijden als je zonder beugels rijdt.

Ik kan me niet voorstellen dat je zit er ook maar iets op vooruit gaat als je moet lichtrijden zonder beugels. In dat topic werd gezegd dat het idd slecht is als je verkrampt, zodat de ontspanning weg is.

Maar hoe kun je nou zonder je bovenbeenspieren aan te spannen lichtrijden zonder beugels??
Verder lijkt het me voor het paard ook niet echt comfortabel, je 'knijpt' omdat je zelf omhoog moet komen en je komt waarschijnlijk ook iets minder zacht neer dan met beugels. Het komt nl wel erg op je beenspieren aan, waardoor je het 'laten zakken' minder kunt doseren.

Wat jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:55

Ik ben degene die er negatief op reageerde, omdat ik vind dat de meeste instructeurs niet goed opletten. Tja, verwaand krengetje ben ik hoor *LOL*
Als je goed lichtrijdt, of dat nou met of zonder beugels is, hebben je knieen niet veel functie. Het enige dat je eigenlijk doet, is je omhoog laten gooien door het paard, en je bekken naar voren bewegen, om daarna weer rustig te landen.
Maar wat zie je vaak bij ruiters die zonder beugels (moeten Verward ) lichtrijden: dat ze (bv uit angst) met de knieen gaan knijpen, waardoor spanning in het bovenbeen ontstaat. Daardoor is de beweging van het bekken niet zuiver meer, en dus de rugpositie niet goed.

Als (lees; ALS) je het perfect doet, is lichtrijden zonder beugels niet slecht. Je kunt je alleen afvragen of het uberhaupt wel een toegevoegde waarde heeft om het zonder beugels te doen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:59

Ik heb een tijd geleden opnieuw moeten leren lichtrijden. Instructeurs bij ons lette niet echt op spanning van de ruiter wat betreft de benen. Ik kneep het paard teveel met mijn bovenbenen. Toen ik van Annemarieke les had, zag ze het meteen, en er volgde veel zitlessen aan de longe EN lichtrijden zonder beugels. Ik moest het paard meer met mijn benen omhoog tillen als het ware.

Ik denk dat je lichtrijden zonder beugels wel kan doen, maar dan met goede begleiding. Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 15:01

Verward Verward Verward
Ja ik begrijp ook inderdaad niet wat het nut ervan zou kunnen zijn.

En dat je je omhoog laat gooien door je paard, allemaal leuk en aardig Knipoog , maar bijvoorbeeld de Haf die ik rijdt gooit nauwelijks op, dus dan zou ik toch echt zelf iets moeten doen om 'omhoog' te komen, en dat gebeurt niet als je je spieren niet gebruikt. Dus je moet de spieren in je bovenbeen dan wel aanspannen, waardoor je een 'verkrampte' zit krijgt.
Toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:02

Offtopic maar toch ook een beetje niet:
Mijn pony straft het vreselijk af als er een ruiter op zit die te veel knijpt met de benen. Dan gaat ze echt van 0 tot 100 binnen drie seconden... *LOL* Daarom gebruik ik haar graag voor zitlessen als iemand iets wil verbeteren; ze straft het echt af als de ruiter iets fout doet.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:03

Lichtrijden is door je paard omhoog gegooid worden en weer zitten. Je gaat niet staan in je beugels, maar je beweegt met het paard mee.
In Amerika liet ik mijn kinderen ook wel eens zonder beugels rijden, en dan ook lichtrijden. Op die manier liet ik ze wennen aan het ritme en de bewegingen van het paard. Want mét beugels kan je te vroeg of te laat gaan staan, omdat je daar steun aan hebt. Zonder beugels kan dat niet en moet je dus wel het paard het werk laten doen en je áánpassen!
Wat betreft spieren aanspannen; dat doen de meeste beginners als ze zonder beugels rijden en doorzitten ook. Bij sommige paarden is het zelfs makkelijker voor ze om licht te rijden dan om door te zitten. Maar om te zorgen dat ze zich zo optimaal mogelijk kunnen ontspannen, deed ik ze meestal aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:07

ik heb vroeger ook geleerd om licht te rijden zonder beugels en viltjes tussen de knieen want je moest leren vast te zitten met je knieen Frusty
Nu heb ik enkele jaren geleden dat weer af moeten leren en moeten leren om te staan in de beugels. Wat ook gewoon veel beter is als je hulpen wilt geven. Dus ik mocht als oefening wel doorzitten zonder beugels maar zeer zeker niet lichtrijden.
Achterhaalde methode dus.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:14

Lichtrijden zonder beugels kan niet zonder dat je je vastknijpt met je benen op een of andere manier.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:43

Volgens mij kan het ook niet zonder te verkrampen. Als ik volledig ontspannen in draf ga, zonder beugels, blijf je toch gewoon doorzitten?? Dan zit je heel ontspannen te zitten, en dan kan een paard je niet 'omhoog wippen' zodat je gaat lichtrijden. Om licht te rijden moet je toch wel wat moeite doen (anders blijf je gewoon zitten volgens mij) en ga je dus je bovenbeenspieren spannen. Lichtrijden zonder beugels kan wel nuttig zijn, om meer evenwicht te krijgen, maar om ontspannender te zitten/ lichtrijden werkt het volgens mij alleen maar tegen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:45

Ik zal jiet beweren dat het niet kan, maar ik denk niet dat ik het kan... Verward lijkt mij erg moeilijk...dus laat mij maar licht rijden met beugels... Schijnheilig

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:09

ik reed vroeger heel veel zonder zadel en ging toen ook lichtrijden,maar om niet op je paard te stuiteren ging ik dus ook m'n knieen aan knijpen en nu heb ik dus een verkeerde houding,omdat m'n knieen naar binnen zijn gegroeid Boos! . ik corrigeer mezelf wel steeds maar het is moeilijk