Chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 14:22

Mijn pony word maandag gechipt,
sommige mensen hebben mij verteld dat je dan een dag of 2,3 niet meer kan rijden is dat waar??
Ik heb nl dinsdag weer les dus moet ik wel ff weten of ik dan op mn pony kan gaan rijden...

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:32

je chipper zal je dat ook wel vertellen
als je pony gechipt word mag je hem 24 uur niet gebruiken
misschien is je les op dinsdag 28 uur na het chippen (ik zeg maar wat) maar ik raad je af om naar de les te gaan
waarschijnlijk gaat het wel goed, maar het zal maar net misgaan...
het is beter om niet te doen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:52

het is volgens mij vooral belangrijk dat je geen spanning op de hals zet, dus niet inbuigen etc.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:14

Mijn eerste reactie, niet chippen! Maar ik neem aan dat je goed overwogen hebt en je alle risico's van chippen aanvaard. Ik zou ook minimaal 2 dagen NIETS doen met je pony, dus zeker niet de volgende dag naar de les. Een chip heeft min 48 uur nodig om zich in de halsspier in te kapselen en dat proces wordt verstoort als de halsspier wordt aangespannen.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:45

mijn paardje is 2 jaar geleden al gechipt. (Bij vorige eigenaar)
Ze kunnen de chip niet vinden en dus is hij vandaag weer gechipt.
Je mag 2 dagen eigenlijk niks met hem doen.
Dus alleen stappen zeg maar.
Je moet het zelf weten maar hij kan verschuiven en de kans bestaat dan dat je het weer moet laten doen.
Dit kost je dus weer geld net zoals bij mij en ook voor het paard is het weer even vervelend.
Ik zou dan dus ook zeggen ga niet je les rijden en geef hem een dag extra rust voor de zekerheid.

linda

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:05

Als er goed gechipt wordt, kan de chip niet verschuiven. Al onze paarden en pony's zijn gechipt door een goede chipster. Dat is een vriendin van mij. Maar dan heb je het ook over een vertrouwde chipster. Ze temperatuurt de parden als ze iets sloeks aandoen. Vertrouwd zij het niet dan wordt er niet gechipt.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:17

Mijn paard is door een goede DA gechipt maar het maakt niet uit of ze goed of neit goed zijn.
Je mag gewoon de eerste 2 dagen niks doen met je paardje.
De kans bestaat gewoon dat de chip gaat verschuiven.
Het maakt dus niet uit of je iemand hebt die heel goed is.
Verschuiven kan altijd

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:21

Ho, ho, het maakt wel degelijk uit of je paard wel of niet goed is!!! Dus alleen gezonde paarden chippen.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:24

neej tuurlijk.
Je paard moet in goede conditie zijn dat klopt.
Maar het maakt niet uit of je de beste DA hebt of niet.
Als je paard niet in goede conditie is dan kan je beter even wachten.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:36

Nou Lin
ik geloof dat je het plankje nu helemaal misslaat. Het is van groot belang dat de chipper haar taak seieus neemt en de handeling zorgvuldig uitvoerd, of het nu een DA of een door het NHS opgeleide chipper is maakt niet uit het moet een goede chipper zijn.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:39

Dat begrijp ik ook wel.
Ik zou het ook niet door iemand laten doen die zijn taak niet serieus neemt, maar het feit blijft dat de chip altijd kan verschuiven, ookal chipt de best opgeleide chipper je paard.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:42

mijn paard ging recht op haar achterbenen en toen moest er nog een keer geprikt worden

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:12

mijn DA zei dat het beter is dat je 2 dagen niet rijdt.
zo krijgt de chip de gelegenheid om in de spier vast te gaan zitten.

een chip kan gaan zwerven in het lichaam als ie niet goed vast zit. ik zou zeggen wacht ff die dagen .


groetjes Lara

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 17:25

http://www.antichip.nl/

Als ik de artikelen op de bovengenoemde webpagina lees krijg ik een beetje een naar gevoel bij het verhaal van het chippen bij paarden. Ik heb een Quarter en daar is het gelukkig niet aan de orde, (ze is trouwens nu DNA geregistreerd) maar je zult maar een chip hebben die gaat zwerven en die op een plek terechtkomt waar hij dus echt kwaad kan doen. En dan? "O, we kunnen de chip niet meer vinden, huppakee, nog maar een keer. " Hoe vaak wil je je paard dan blijven chippen? Dan maar geen wedstrijden, maar géén chip in mìjn paard.
Laat ze een paardvriendelijke manier vinden voor het registreren bij paarden, maar geen chip.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:53

Waarom beginnen mensen toch altijd over vage horrorverhalen als je vertelt dat je paard gechipt wordt???? Het valt allemaal reuze mee met het risico en het blijft een van de betere identificatiemethodes.
Gewoon zoals ieder chipper/dierenarts je zal vertellen: 24 niks doen, daarna 2 dagen je paard niet 'rond' rijden, ivm het inkapselen van de chip in de halsspier.
Mijn paard is pas gedaan, niks aan de hand Lachen .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:58

Omdat het chippen eigenlijk pas heel kort wordt gedaan, kan niemand zeggen hoe het er over 10 of 20 jaar zal uitzien, en hoe je paard dan op zo'n chip reageert. Om dan nu te zeggen dat het allemaal best wel meevalt lijkt me dan een beetje voorbarig, want je mist een paar jaartjes ervaring met het chippen. Ik ben zelf altijd een beetje afwachtend met het toepassen van nieuwe dingen, helemaal als er iets moet worden ingebracht in het paard. En DNA is nu eenmaal onvervalsbaar, en met een chip kan wél worden geknoeid, of hij raakt weg, of men brengt er een tweede vlakbij in, of hij wordt eruit gesneden. Bovendien lijkt het me niet bepaald onzinnig als er topruiters zijn die hun paard niet laten chippen, gewoon omdat ze niet weten hoe het paard erop reageert. Wel iets om heel eventje bij stil te staan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 21:05

Chippen is gewoon de snelste identificatie als er problemen zijn. Stel dat er een paard op de weg loopt en de eigenaar is niet te vinden, dan even de reader over de hals en er is een nummer bekend. Even de databank bellen en nr. doorgeven en de eigenaar komt boven water.Nog een ander geval, in dit geval bij ons stamboek, stel er wordt een verdachte trailer aangehouden met een paard er in, paard is vergezeld van een paspoort met chipnr. erin van het IHW. Politie belt stamboeksecretariaat en geeft chipnr. door en wij geven de website door. Politie tikt nr. in en de databank kijkt of het nr. wel of niet in het bestand zit.Wij rennen naar boven naar paspoortcomputer en kijken wie er op dat nr. staat ingeschreven en wie de eigenaar is. Dit alles is binnen 5 minuten geklaard. Maar nu een DNA paard, hoe moet dat? Even weer haren trekken en naar Van Haeringen opsturen, nou dat gaat niet heel snel.

no panic

Berichten: 282
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 09:48

ff mijn mening mijn paard is een paar jaar geleden ook gechipt en ik ondervind echt geen problemen of andere hinder...