"behang" van bv friezen/tinkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 19:45

hoe houden jullie dat behang van je paard nou schoon?
van regelmatig wassen krijgen ze mok....
dus dat is geen optie.
oeds, mijn verzorgfries, heeft giga behang(en manen en staart *LOL* ) maar hij heeft allemaal kleine korstjes op zn benen.(geen mok)
het zit vooral aan de binnenkant van de pijp en aan de buitenkant van beide spronggewrichten.
met een scheermachine hoef ik niet aan te komen want dan ben ik mn verzorgpaard kwijt Knipoog
eens in de zoveel tijd schrob ik zn benen met betadinescrub.
maar een dag later zitten die korstjes er weer.
verder heeft ie nergens rare plekjes dus naar mijn idee is het geen schimmel oid.
wie heeft dit probleem ook en wat doe jij eraan??
toedeledoki
gillian

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:28

ik hield niet echt schoon, ja ik sprayde dr eerst antiklit in en dan borstelde ik het uit, ging ik rijden dan zette ike r een hengstenvlecht in en de staart klipte ik zo dat hij net zo'n 5 tot 10 cm boven de grond hing, voor de rest nix hoor.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:38

doe er helemaal niets aan. afentoe de kootholte uitknippen maar bij ailin doe ik dat niet want het is toch een beschermlaag pas als ik zie dat ze iets last heeft van mok gaat de schaar erin. op de manege worden wel de kootholtes uitgeknipt om mok te voorkomen dit helpt wel en je ziet er niets van. maar als hij korstjes op zn been heeft zou ik toch een keer de Da ernaar laten kijken als hij er toch is.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:46

Weet je zeker dat het geen mok is? Dat kan nl. ook hoger op de benen zitten, hoeft niet perse in de kootholte te zijn. Mijn tinker heeft ook flink veel behang aan z'n benen, en eigenlijk was ik het nooit. Zo af en toe heeft ie een plekje mok, maar dat is ook altijd zo weer weg, zonder wassen. Wat ik sowieso altijd doe is het behang helemaal borstelen, dan haal je ook het vuil eruit en komt er lucht tussen de haren. Vervolgens smeer ik het in met babyolie (sinds kort ontdekt) zodat het superwaterafstotend wordt, dat is wel nodig aangezien hij de hele dag in de paddock staat die met dit weer flink modderig is. Als de kootholtes mokvrij zijn smeer ik ook daar flink wat olie, en anders gaat er zo om de dag a twee dagen een grote klodder mokzalf op.
Z'n sokken blijven op deze manier goed schoon, als ik ze de volgende dag uitborstel ziet het er echt heel mooi uit.
Aan z'n manen en staart doe ik zo weinig mogelijk eigenlijk.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:13

Hoi!

Ik doe bij de Friezen het behang aan de benen altijd uitborstelen met een haarborstel, en zonodig met antiklit, de staart en manen uitluizen en ook zonodig met antiklit. Voorderest doe ik er nix aan, als het erg modderig is, spuit ik de benen wel ff af.