Kosten en risico's van een ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:01

je moet er net als bij jonge paarden echt geluk mee hebben. Mijn 1e 2 paarden heb ik al na 1 en half jaar moeten laten slachten de een is 5 geworden de ander 7. Ik was zo verdrietig heb 2 jaar geen paard meer gehad. Nu heb ik een oud manegepaard van de slacht 'gered' en die heb ik in augustus al weer 5 jaar zonder al teveel da kosten. Alleen aan het voer ben ik bij hem veel kwijt bijna € 75.00 per 5 weken hij kan bijna niet meer kauwen scheelt wel onbedoeld in stro dat eet hij niet op Knipoog (is bijna 32). Maar aan de andere kant hoef geen zadel, sjabrakken, peesbeschermes e.d. meer te kopen en te onderhouden. Rijd sinds 2 jaar niet meer op hem dus heb niet veel spullen meer nodig.
Qua da kosten de 'normale dingen" een keer een hoestje, inentingen, kreupelheid zelfde wat je bij een jong paard ook kunt hebben. Verder kan hij niet meer in de verzekering dus alle rekeningen moet ik zelf betalen dat is wel een nadeel. Ook denk ik dat ik ben hem niet meer aan dure operaties hoef te denken onder volledige narcose is toch te risicovol op zo'n leeftijd. Denk dat een paard van 20 bij de meeste verzekeringen niet meer geaccepteerd word.



Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:45

Feufollet schreef:
Citaat:
Mijn 1e 2 paarden heb ik al na 1 en half jaar moeten laten slachten de een is 5 geworden de ander 7. Ik was zo verdrietig heb 2 jaar geen paard meer gehad.


Dat lijkt me echt heel rottig, zulke jonge paarden nog! Ik kan me voorstellen dat je het dan even gehad hebt met paarden.
Maar, als het niet erg ongepast is, zou ik mogen vragen hoe dat in z'n werk gaat als je een paard moet laten slachten en of daar ook nog kosten bijkomen?


Mijn ouders en manegeeigenaren hebben dat geregeld met de verzekering. We hebben een afspraak gemaakt met de slachthuizen en kregen het geld van het paard van de verzekering terug. Geloof wel minder omdat we het paard zelf wegbrachten dit is wel 7 jaar geleden (de laatste). Zou zelf er niet meer voor kiezen. Zor gaat met een spuitke. Vond het maar moeilijk dat je een bebloed halster terug krijgt van een man met een bebloed schort. Kan je helaas niet aan de kosten helpen je krijgt geld toe zeg maar.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:34

Bravura schreef:
Slachten....brrr, moet er niet aan denken! Huilen
Ik zie het zo; mijn paardjes zijn altijd goed voor me geweest en dan laat ik ze niet aan het eind van hun leven opeten! Vreemde gedachte en misschien niet praktisch zullen sommigen denken, maar ja....
En dan nog te bedenken dat een dier weet wanneer de dood nadert...en die angst als ze het bloed in/rond het slachthuis ruiken.... Vreselijk!


Op zich is dit punt al vele malen de revue gepasseerd maar: ik zou het ook niet meer doen puur voor mijn eigen gevoel. Toen de tijd (ruim 7 jaar geleden) raadde mij da het af van de spuiten van toen zouden ze stikken en worstelen. Het ging bij mijn om 2 paarden gezond in het lijf behalve de benen. en voor die luchten neus inwrijven met sinaasappel

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:59

Feufollet"]
[quote="Bravura schreef:
Slachten....brrr, moet er niet aan denken! Huilen
Ik zie het zo; mijn paardjes zijn altijd goed voor me geweest en dan laat ik ze niet aan het eind van hun leven opeten!


Om dan maar even volledig van mijn eigen topic af te stappen Lachen
Ik ben het gevoelsmatig deels met je eens, je eigen paarden eet je niet op. Maar aan de andere kant vind ik cremeren heel onnatuurlijk. De natuur is er op ingesteld dat het ene dier van de dood van het andere leeft, dus dan zou ik mijn paarden ooit moeten laten begraven. Geen idee wat dat kost maar dat zal beslist niet goedkoop zijn!

Daarbij, even vanuit een heel ander oogpunt (en op het gevaar af nu helemaal voor gek versleten te worden), is het bij verscheidene natuurvolken heel normaal om enigzins aan kannibalisme te doen. In die zin dat je een stukje van je familieleden of vrienden eet uit respect en om diens wijsheid en lichaam niet verloren te laten gaan. Hetzelfde doen ze met vijanden uit respect en om diens kracht te delen.
In die zin zou ik theoretisch kunnen laten slachten. Op voorwaarde dat dat op een voor het paard niet onnodig belastende manier gebeurd. En ik kan ook nog niet garanderen of ik mijn eigen paard door mijn keel zou krijgen, hoe hypocriet ik het ook zou vinden om er dan niet van te eten.
[/quote]

mag helaas niet.. had anders mijn keuze ook geweest. En met cremeren word hij/zij in stukken gesneden paard past niet in de oven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 08:58

Feufollet schreef:
Bedankt voor de info. Nu meen ik me te herinneren vorig jaar ergens iets gelezen te hebben over iemand die in nederland ook een begraafplaats voor paarden wilde beginnen. Nooit meer wat van gehoord eigenlijk.

En zo off topic vind ik dit niet, tenslotte is het iets wat bij oudere paarden toch steeds meer gaat spelen. Net als bij mensen, hoe ouder ze worden hoe meer ze geneigd zijn eens over hun uitvaart te denken Lachen


Ik hoop dat het ook gauw in Nederland kan aangezien mijn paard bijna 32 moet er nog niet aan denken maar toch..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:21

ja was dat niet Kollenweidehof? Daar kreeg ik een mailtje van dat het voor mijn paard niet op tijd zou zijn ik had er info gevraagd over crematie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:47

Had eerst het adres van de site oeff kan het niet meer vinden.

http://www.kolleweidenhof.nl/

Daar waren ze bezig voor vergunningen enzo. Heb er een x naar toe gemailed maar weet niet hoe het nu staat.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:36

Bravura schreef:
Heb in december nog geinformeerd bij de Kollenweidehof. Er zijn nog steeds geen vergunningen verleend voor het cremeren van paarden/pony's.

Enne Feufollet; heel veel succes gewenst bij het vinden van een oudje! OK dan!


Jammer zeg. Nou ja aan de andere kant hoop ik dat het nog niet nodig is. Zou dit crematorium wel een oven krijgen voor paarden ipv voor kleine pony's word anders zo leguber.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ruai en 33 bezoekers