Paarden/ruiters vs. mountainbikers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:29

Ben ik met je eens Fasel, iets in die trant zei ik hierboven ook al:

Karin schreef:
Zolang alle bosgebruikers (ruiters, MTB'ers, wandelaars met en zonder honden) proberen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden, blijft het voor ons allemaal leuk in het bos.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:30

Fasel schreef:
Mensen, hoewel ik ook een ruiter ben. Laten we vooral niet vergeten dat er ruiters bij zijn die zeer zeker geen heilige boontjes zijn he. Dus alles alleen op ATB afschuiven is niet reeel.

Beide partijen moeten eens wat meer aan elkaar gaan denken.


Dit is ook zo!!
Veel ruiters stieren ook als dol geslagen jojos door het bos heen, en dan begrip verwachten.....

Maar het is gewoon feit dat iedereen steeds egoistischer word zo ook bijvoorbeeld automobilisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:31

Fasel schreef:
Mensen, hoewel ik ook een ruiter ben. Laten we vooral niet vergeten dat er ruiters bij zijn die zeer zeker geen heilige boontjes zijn he. Dus alles alleen op ATB afschuiven is niet reeel.

Beide partijen moeten eens wat meer aan elkaar gaan denken.


Ik vind dat wij als ruiters daar andere ruiters ook op aan moeten spreken hoor. Ik kom ook wel eens van die lomperikken tegen die je in volle galop passeren. Helaas blijken die even 'onbereikbaar' als sommige atb'ers. Ikke ikke ikke, en de rest kan stikke(n) ..... Misselijk

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:31

MTBers kom ik bijna nooit tegen in het bos, wielrenners ook niet, maar wel langs de kant van de weg. Djieeez wat een aso's. Sta ik netjes te wachten tot het stoplicht groen wordt, komt er weer eentje voorbij razen hoor... Rood licht schijnt voor hen 'zo hard mogelijk doorfietsen' te betekenen.
Volgens mij willen ze gewoon allemaal in de krant... Clown

Wat goed trouwens van je dat je erover nadenkt en je mede MTBers probeert te overtuigen, echt toppie. OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:35

Klopt Sonja. We zouden mensen daar op moeten kunnen wijzen maar ik heb dat eens gedaan, je wil niet weten wat je dan voor reactie kan krijgen. Inderdaad, mensen worden steeds egoistischer en denken slechts aan zichzelf. Maar goed, zolang we blijven proberen er positief mee om te gaan slaat het misschien wel eens over Lachen.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:50

Ik heb meestal geen last van moutainbikers, ook meer van wielrenners, die jakkeren meestal maar door. Die fietsen maken ook zo'n raar zoem geluidje, daar wordt die van mij stapelgek van om een of andere reden. Ik vind het ook altijd zo grappig dat ze zich te goed voelen voor het fietspad wat naast de normale weg loopt. *LOL* Zo hard gaan ze nou ook weer niet. *LOL* De ruiterpaden zijn hier in de herfst/winter/voorjaar meestal zo slecht dat je er op het paard moeilijk doorheen komt (modder, boomstammen), laat staan op de fiets. Een tijdje geleden schrok ik me wel wezenloos toen we aan het galloperen waren (nogal (aso)hard Schijnheilig Haha! , anders kan ze haar energie niet kwijt) dat er inees een mountainbiker op de grond zat vlak na een bochtje midden op het pad. Paard keihard op de rem, ik kon nog net blijven zitten. Nogal een merkwaardige plek om even pauze te houden. *LOL*

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:54

Ook gewone fietsers komen wel eens erg dicht langs je heen hoor,dat is toch een stuk onwetendheid.
Verder kom ik mountainbikers in het zeeuwse niet vaak tegen,misschien in de zomer pas?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:31

Bij ons in het bos rijden veel MTBers. Ik moet eerlijk toegeevn dat ik ze liever zie gaan dan komen. en dat heeft vooral te maken met het ontbreken van een bel. de meeste geven vlak achter het paard een gil dat je moet opzouten. De paarden worden er hypernerveus van en ik strontchagerijnig. En het schijnt ook erg moeilijk te zijn om een beetje af te remmen als je iemand passeert.

Daarentegen zijn er ook (gelukkig Knipoog ) bij die wat gas terug nemen, rustig vragen of ze mogen passeren of een belletje gebruiken. En als extra service houden ze ook nog even het hekkie voor je open OK dan!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:42

Bij ons in het bos kom je ook moutainbikers tegen.
En ik moet zeggen de meeste doen normaal.
De enige keren dat het mis gaat is als je beide tegelijker tijd het hoekje omkomt en je elkaar simpelweg niet gezien hebt.
Maar daar is weining aan te veranderen.

Maar zo schreeuwde er laatst een gewone fietser dat we op moesten zouten uit het bos, want we maakten alle fietspaden stuk.
ja misschien van die klojo ruiters, want helaas zijn er die ook die alle regels aan hun laars lappen. Maar persoonlijk ga ik nooit een fietspad op, genoeg zand pad in het bos. En ook wat prettiger voor het paard ipv grind in zijn hoeven.

Het enige waar ik me aan erger in het bos zijn crossmotoren.
Ze mogen er al helemaal niet komen, maar jakkeren daar wel als een stel randdebielen rond.
De meeste rijden wel rustig als ze je tegen komen, maar dan zijn de paarden al helemaal gek.
Want het geluid van die motoren jankt het hele bos al door voordat ze bij je in dezelfde bospad zijn.
en die slimmerikken zijn je nog geen 2 meter voorbij en geven weer vol gas.
wat het paard dan ook doet...

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 18:33

Ilindra"]
[quote="DeDwerg schreef:

Dat is een discussie opzich en ik kan je vertellen dat er inmiddels uit verschillende hoeken van de wereld diverse reacties komen hierover. Er zijn een aantal studies gedaan over de erosie die ontstaat door recreatie in natuurgebieden. De vermeende 'enorme' erosie die door ons mountainbikers zou ontstaan is feitelijk lang niet zo erg als geschetst wordt en zeker niet meer of minder dan de erosie die ontstaat door bijv. paarden.


Toch wil ik daar wel even op in gaan Knipoog
Ik woon zelf midden in de bossen op de Veluwe, werk zelf bij de politie en 1 van mijn taken is groen milieu/coordinator van de groene boa's (boswachters/jachopzichters), daarnaast werkt mijn vader voor Staatsbosbeheer en heb ik dus letterlijk mijn hele leven in het bos gewoond.
De grootste irritatie is dat een hoop mtb'ers van de paden afgaan, ongeacht of dit nu wandel,fiets of ruiterpaden zijn, en de wildwissels op gaan (wildwissel= klein, bijna niet zichtbaar paadje waar het wild langs trekt) met als gevolg: verstoord wild (met alle verkeersongevallen vandien), kapot gereden wildwissel dat niet meer door het wild gebruikt wordt.
De nieuwe wissel die onstaat wordt vervolgens ook weer aan gort gereden Boos!
Omdat we hier op stuifgronden zitten is er wel degelijk sprake van erosie.
We hebben er folders over laten maken en deze uitgedeeld op mtb-verenigingen, ook gaan we regelmatig de bossen in om ze te bekeuren.
[/quote]

Je geeft zelf al aan dat die extra erosie ontstaat door mountainbikers die niet de afgesproken paden volgen. Lopen paarden buiten de afgesproken paden, dan ontstaat er even veel of nagenoeg even veel schade aan de natuur.

Waar het mij vooral om gaat met die opmerking, is de discussie die er nog steeds is, over de enorme aanslag van mountainbiken op de natuur. Dit, terwijl dus inmiddels al languit bewezen is dat mountainbiken op bestaande paden de natuur niet meer aantast dan door het gebruik door paardrijders bijv.

Zodra je nieuwe paden gaat maken, of van de aangelegde/bestaande paden af gaat, ontstaat er altijd schade. Dat is niet alleen bij mountainbikers zo, dat gebeurd bij iedereen die dat doet. Dat staat niet ter discussie.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:39

Allereerst, welkom Party!!

Ik vind mountainbiken onwijs stoer. Een klein jaar geleden heb ik dat voor het eerst gedaan in de Ardennen. Geweldig. Hard door de plassen, over de bergen, bergen af... Super OK dan!
Jammer genoeg is hier in Groningen de juiste plek niet, en kom je ze niet tot nauwelijks tegen...

Veel plezier hier!!! Lachen

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:00

Ik kijk altijd goed om me heen en zie 'jullie' meestal wel aankomen, van voren zo wie zo en kijk geregeld achterom. Wanneer 'jullie' in beeld zijn roep ik altijd al hallo, krijg van 9 van de 10 altijd antwoord terug waarop mijn paard weet dat dat fel gekleurde ding op 2 wielen een mens is en dan is het verder ook prima. Heb weinig last van echt aso fietsers moet ik zeggen! En tja het bos is van iedereen he, dus als we het mekaar nou wat makkelijker maken is er niks aan de hand!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:15

Ik wou dat er meer rondreden met jou insteling De Dwerg!

Ik kom hier weinig mountainbikers tegen, wel wielrenners. Op een doordeweekse dag wil het nog wel, maar als er in het week-end een competitie is... Kijk in kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat je wat af moet remmen als je net lekker op dreef bent, maar om daar nu je eigen leven voor te wagen?

Ik was een tijdje terug aan het rijden en avalla was wat aan het druk doen. Dus voor en achter komt ze omhoog, maar het blijft controleerbaar. Wat ik NIET kan controleren is haar reactie als op zo'n moment iemand van achteren tussen de 2 cm die nog over is tussen mij en een auto van het staatbosbeheer die netjes stil is gaan staan komt racen... Het ging gelukkig goed, maar het had ook heel anders af kunnen lopen.

Is dit nu echt gebrek aan kennis? Weten wielrenners/mountainbikers echt niet hoe gevaarlijk dat is?

En het is idd niet alleen het overige wegverkeer dat voor overlast/gevaarlijke situaties zorgt. Als ik op balloo mensen in volle galop langs allemaal mensen en kinderen zie racen denk ik ook 'gaatje in je hoofd'.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:19

idd blij te horen dat er nog normale MB's zijn. Ik moet zeggen, persoonlijk heb ik er een hekel aan gekregen. Ik woon op het grensgebied (Bos) en omdat er in Belgie (blijkbaar) minder regels zijn, komen ze en masse hier naartoe. Hangen heeel het bos vol met bordjes en linten (die naderhand niet weggehaald worden).

Bovendien ben ik, danzij een MB die mij aanreed, terwijl ik op mijn paard in STAP op een ruiterpad liep (het paard heb ik zelf ingereden, 12 jaar geleden en waarvan ik nog NOOIT vanaf ben gevallen) naast mijn paard terecht gekomen. Ik heb nog een meter of 10 de teugels vastgehouden, maar dat werd TE gevaarlijk dus moest ik loslaten. Mijn paard ging naar huis, en moest een 70km weg oversteken. Gelukkig was mijn paard nog heel, want anders vrees ik dat ik die MB tot zijn dood achtervolgt was Boos! ik zou hem echt afgemaakt hebben, en dat is geen dreigement, maar een belofte.

En ja, er zijn er inderdaad wel die rekening met je houden, en die zich realiseren dat het bos niet voor hen alleen is. Maar in mijn ervaring zijn dat er bijzonder weinig. Ik hoop dat je iets kunt bereiken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:07

Hai Dwerg, de MB-ers die ik tegen kom, sporadisch hoor, zijn allemaal erg vriendelijk, ookal rij ik over hĂșn paadjes... Haha! Maar ze zijn zo leuk met al die heuveltjes enzo... en Gam vind ze ook zo leuk... Haha! Haha!
Sommige MB-ers ken ik wel van gezicht van hier uit het dorp. Maar zoals je ziet; hier hebben we geen problemen met elkaar.

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:12

Ik was vroeger ook regelmatig op de MTB te vinden, Maar zoals de Dwerg al zegt.. Rustig afremmen en er rustig langsgaan, het leuken van MTB vind ik namelijk het wegrijden (vaak deed ik dat echt snel Tong uitsteken)

Vind het dan ook meer dan netjes om ruiters in hun waarde te laten, maar ook MTBers mogen gerespecteerd worden Knipoog