Kan deze auto een trailer trekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Kan deze auto een trailer trekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:22

Ik ben nog steeds druk bezig met het regelen van vervoer naar de kliniek zodat ik nu eindelijk een foto's te laten maken. Het wil alleen niet echt lukken... De mensen die ik ken die eventueel zouden willen rijden hebben OF geen E rijbewijs, of geen trekhaak etc.etc., ik begin er een beetje moedeloos van te worden Scheve mond ... Nu weet ik nog een iemand met een Toyota Carola MET trekhaak en een E-rijbewijs. Nu weet ik dus alleen niet of deze auto een trailer kan trekken Verward Weet iemand dit toevallig?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:24


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:25

Bedankt voor de link OK dan! Ennuh... Ik bedoel een Toyota Corolla inderdaad Bloos Haha!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:27

volgens mij moet je meer de vraag stellen of de auto een trailer met paard wel MAG trekken. de meeste auto's kunnen het wel maar of het nog verantwoord is is een tweede. en ik neem aan dat je je paardje wel heel wilt houden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:28

Het feit dat de topicstarter hier een topic over start, wil IMO toch wel zeggen dat ze er over nadenkt en niet zomaar klakkeloos een trailer achter een willekeurige auto hangt. Knipoog

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:33

Als je geen E hebt, mag het max. gewicht van de trailer niet hoger zijn dat het gewicht van de auto.
Weegt de auto 1000 kg. dan mag je daar een trailer mee trekken die een max. massa van 1000 kg. heeft
(weegt de trailer leeg bijv.500 kg, mag je nog 500kg vervoeren)

De meeste 2 paards hebben echter een max. van 2000 kg. dus dan moet je een auto van 2000 kg hebben , maar boven de 3500 (trailer en auto is dan samen 4000 kg) moet je weer je E hebben........
Ingewikkeld hè......?! Verward

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:36

Citaat:
de meeste auto's kunnen het wel maar of het nog verantwoord is is een tweede


Mijn excuses voor de verkeerde verwoording dan Scheve mond ... Uiteraard wil ik weten of deze auto een trailer verantwoord kan trekken anders had ik het hier niet gevraagd.... Maar goed, ik ben druk aan het zoeken op de site die Karin mij gaf OK dan! Ik heb alleen geen enkel idee wat voor type het is Schijnheilig Maar goed, ik zoek rustig verder...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:47


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:48

Citaat:
Anke schreef:
Als je geen E hebt, mag het max. gewicht van de trailer niet hoger zijn dat het gewicht van de auto.
Weegt de auto 1000 kg. dan mag je daar een trailer mee trekken die een max. massa van 1000 kg. heeft
(weegt de trailer leeg bijv.500 kg, mag je nog 500kg vervoeren)



FOUT!
Het gaat om het LAADVERMOGEN van de trailer!
Dus stel dat je auto 1000 kilo mag trekken (en je hebt geen E); als de trailer 500 kilo is en je paard 400 maar het LAADVERMOGEN van de trailer is 600 kilo dan mag je er nog NIET mee rijden!
Dus trailer + LAADVERMOGEN telt; en niet wat er uiteindelijk instaat!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:50

Geremd wil zeggen dat de aanhanger meeremd op het moment dat jij in de wagen op de rem trapt.
Een omgeremde trailer remt dus niet mee...
Trailers heb je in allerlei gewichten,tussen de 500/700 honderd kilo..Ik denk dat als je een houten met polyester kap (zijn er nogal veel van,vandaar deze als voorbeeld) tussen de 530 en een kleine 600 kilo zal wegen.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:54

Hoi
Geremd wil zeggen op het moment dat de auto remt de aanhang wagen mee remt,bij de meeste trailers is dit het geval.
De kleine aanhangers zijn vaak ongeremd en daar door mag je dus minder trekken.
Op de kenteken papieren van de auto staat ook vaak hoeveel de auto geremd en ongeremd hebben mag.
Hoe zwaar een trailer is durf ik je niet te zeggen ,misschien weet diegene het van wie je hem wil lenen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:00

Het simpelste antwoord is: kijk op het kentekenbewijs. Daarop staat hoeveel de auto mag trekken en dat is door de RDW bepaald op basis van gewicht en motorvermogen.

Staat er niets op het kenteken, is het een "illegale" trekhaak.

=^.,.^=

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:00

heb ff op de bk site gekeken
daar staat een 1.5 paardetrailer brutto laadvermogen 1300 kilo
en een 2paards trailer 2000 kilo laadvermogen.
Dus voor rijbewijs b heb je nodig een auto die zwaarder is dan 1300 kilo en die dat gewicht ook mag trekken maar let op de auto en trailer plus laadvermogen mogen samen niet boven de 3500 kilo komen want dan heb je weer E nodig.

groetjes van scooby
hoop dat je het snapt Haha!
lastig uitleggen zo namelijk

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:01

hoeft dan geen illegale trekhaak te zijn op onze oude auto stond het ook nog niet op het kenteken ligt een beetje aan de leeftijd van de auto

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:54

kan best wij hebben ook een corrolla gehad en ging iedere week ermee op concours

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 12:55

Iedereen bedankt voor de tips OK dan!

Op de site staat de auto leeg zo'n 1021 kg weegt, aanhanger geremd 1200 kg. Als ik jullie zo hoor gaat dat dus waarschijnlijk niet lukken he Scheve mond

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:00

Wij gingen tot 1,5 jaar terug op concours met een volvo van een kleine 1000 kilo...En een combinatie van ongeveer 1100 kilo...(gewicht trailer + paard) Chauffeur met E rijbewijs.
Altijd kleine stukjes nooit verder als 20/30 minuten..Ging prima..Nu ik dit topic zie,besef ik dat dit misschien wel niet zo veilig is..
Mijn pa (chauffeur) vond het prima gaan..En is echt niet iemand die 'zomaar'even iets doet..Heb daar eigenlijk altijd op vertrouwd..Ik heb nu informatie aangevraagd via www.rijbewijs.nl ..Wil voor in de toekomst toch wel echt zéker weten hoe veilig dit is.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:55

MarchaL schreef:
Iedereen bedankt voor de tips OK dan!

Op de site staat de auto leeg zo'n 1021 kg weegt, aanhanger geremd 1200 kg. Als ik jullie zo hoor gaat dat dus waarschijnlijk niet lukken he Scheve mond

Lijkt me niet, nee. Die Corrola op die site leek me te licht voor een trailer. Je hebt voor een 1 of 1,5 paards trailer een behoorlijke auto nodig, voor een 2-paards altijd een busje of terreinwagen.
En denk er ook aan dat als je iemand met een geschikte auto vindt hij/zij ook heel netjes moet rijden wil het paard een volgende keer weer de trailer in. Ik begrijp dat het voor bezoek aan de kliniek is, dat is voor het paard toch al geen gezellig uitje.
Waarom regel je geen paardentaxi? Die hebben over het algemeen goed materiaal en ervaring in het rijden met paarden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:57

De auto van de link mag 1200 kg geremd trekken.

Gewicht van de trailer + laadvermoegen verhaal is enkel van toepassing op je rijbewijs, dus de vraag of iemand het met B of E mag rijden.
Zover ik nu begrijp heb jij een auto met trekhaak die 1200 kg geremd mag trekken.

Op het moment van kijken naar trekcapaciteit kijken ze WEL naar het gewicht van de trailer + wat er in staat! (laadvermogen is dus alleen icm rijbewijs).

Snap je het nog?

Kortom, als jij niet meer dan 1200 geremd achter deze Corolla zet en een bestuurder met E rijbewijs, zit je goed.

Succes!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:59

Het was toch zo?:
Als het maximale laasvermogen van je trailer niet boven het maximale trekvermogen van je auto komt, mag je auto die trailer trekken.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:06

Het maakt ook nog uit of de trailer die je erachter hangt geremd of ongeremd is. Maar de meeste trailers van deze tijd zijn geremd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:39

farichta schreef:
Staat er niets op het kenteken, is het een "illegale" trekhaak.


Niet waar. Bij mijn bus stond het trekgewicht ook niet op de papieren, maar wel op het typeplaatje van de trekhaak. RDW gebeld en in hun database stond precies hetzelfde. Papieren opgestuurd naar de RDW en ik heb gratis nieuwe papieren gekregen waar het trekgewicht wél in staat. Niks illegaals aan en zo geregeld.

Als ik die link zo bekijk is het dus een Corolla 1.3. Dat is IMO echt te weinig om fatsoenlijk een trailer te trekken. Je hebt dan echt nul komma niks reserve, als er wat raars gebeurt onderweg gaat je trailer met de auto aan de haal! Bovendien trek je de versnellingsbak van de auto aan gort en daar is de eigenaar vast niet blij mee!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:44

Dat zou leuk zijn! Haha! Er staat 2495kg op het plaatje van onze trekhaak, maarreh, op kenteken krijgen wij toch echt niet meer dan 1800kg vermeld hoor (helaas!).

Het plaatje op de trekhaak geeft aan dat de trekhaak die belasting mag hebben, maar dat wil niet zeggen dat de auto dat volgens de RDW mag hebben. Zie je het al gebeuren? We schroeven deze trekhaak op een Suzuki Alto Nagelbijten / Gniffelen Nee, even alle gekheid op een stokje, ik had geschreven "illegaal" omdat de trekhaak dan niet op kenteken geregistreerd is. Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat de trekhaak niet deugt.

=^.,.^=

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:47

Citaat:
Dat is IMO echt te weinig om fatsoenlijk een trailer te trekken.


He verdorie...dat is mooi waardeloos dan... Het is toch niet te geloven dat ik voor een ritje van nog geen 10 minuten (!) niks kan regelen?! Ik had gedacht dat die auto opzich makkelijk een trailer zou kunnen trekken, mooi verkeerd gedacht dus Scheve mond Wat baal ik hier nu weer van....

* ik brainstorm wel weer verder... Scheve mond *

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:53

Dat hoeft inderdaad niet hetzelfde te zijn Farichta, maar bij mijn auto komt het toevallig wel overeen. Is een originele trekhaak, die bij de auto hoort, dus daar zal het wel door komen. En volgens de RDW mag die auto dat gewicht dus ook hebben. Stond bij hun ook op kenteken geregistreerd dat deze auto een trekhaak heeft, waarom het dan niet in de papieren stond is mij ook een raadsel Verward Maar eenvoudig op te lossen dus. Zag het al gebeuren dat ik de trekhaak moest laten keuren ofzo, maar dat hoefde allemaal niet.