help, een sprayfles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

help, een sprayfles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:45

Hoi mijn paard is erg bang voor flessen waarmee je moet sprayen, van de zomer kon ik amper vliegenspray gebruiken, en een roller vond hij ook erg eng.

Doordat mijn pony zwarte manen heeft, en hij op zaagsel staat, zijn zijn manen en staart erg stoffig, vooral zijn manen want die kan ik 's winsters niet wassen.

Met zijn staart lukt het altijd wel goed, maar die manen, 's winsters kan ik ze niet wassen, dus ik wil er iets beschermends in doen.
Een spray dus, maar hoe krijg ik het erin?

Het gaat me opzich niet per se om de manen, maar nu we het er toch over hebben mogen jullie best de reden weten.
Ik wil hem laten wennen aan de spray, hoe kan ik dat het beste doen, behalve sprayen totdat hij het niet meer eng vind (wat sommige als antwoord geven)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:52

Vaak is het het geluid waar ze van schrikken. Als je dat geluid weet te maskeren ben je dan al een heel eind.
Het wil nog wel eens werken om zelf heel hard te gaan zingen Muziek!
Dan staan ze je vaak stom aan te kijken (en je stalgenoten ook Haha! ) en psssssht daar is het al gebeurd! Braaf!

Toch is doorspuiten totdat ze doorhebben dat ze niet levend geslacht worden ook niet zo'n gekke oplossing hoor, dat kan zeker wel werken. Maar als je paard echt eng gaat doen, heel erg hangen, of zich laten vallen ofzo, dan zou ik dat niet doen als het bij wat spartelen blijft kan het best.

Of desnoods op een spons natuurlijk, maar dat is niet wat je wilt.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 00:01

Dankjewel voor de tips.

Over dat hangen, ik zet hem nooit vast, hij gaat bij buiten poetsen altijd klieren, dan word k boos (gewoon stemverheffing of hee) en dan gaat hij al hangen, onder de spuitplaats vind hij het wel goed, maar nee als ik niet weet hoe hij reageerd zet ik hem echt niet vast, verlede keer ging hij zo ver hangen dat hij zat, en toen ging hij nog door en brak de veiligheidsmuskaton van het halstertouw. Eng dus, maarja ik denk dat ik maar had ga zingen Haha! ook al kan ik het niet Tong uitsteken

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:03

Dat geeft niet, als het maar heel hard is Haha! Zet de radio aan en leef je uit!

Overigens moet je dat hangen wel af proberen te leren hoor, is een linke gewoonte!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:42

Tsja hier heb je niets aan maar Par was er ook altijd bang van...ging ook hangen.

Ben gewoon doorgegaan met tussenpauzes, dus 1 cm sprayen, stoppen voordat ze echt over haar toeren ging, even kletsen met der, en weer door, even sprayen, stoppen, tot rust komen en weer door.

Tegenwoordig heeft ze nergens meer last van, sprayen is niet eng, eigenlijk is vrijwel niets in het poets gedeelte meer eng Haha!

Ze kan tegenwoordig gewoon los staan als het moet, maar ini het begin stond ze altijd vast, ik stond er naast we hadden een veiligheidsknoop dus als ze ging hangen kon ik haar altijd snel losmaken.
Want zoals Margreet al zegt hangen kan een gevaarlijk iets zijn wat je er maar beter zo snel mogelijk uit moet krijgen...anders kan je haar nooit even snel vast zetten.
Als Par begon te hangen gaf ik haar altijd een zachte tik tegen haar kont en een nee.
Gelukkig doet ze dat dus ook niet meer.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:51

spray eerst op je borstel en borstel dan de manen... werkt bij mijn paard ook....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:35

het gaat helemaal om je eigen focus, meeste mensen komen al met dat ding aanlopen, achter hun rug ofzo, waardoor het paard al denkt dat er iets "engs" gaat gebeuren.
Ik zou als ik jou was een spuit vullen met water (anders verspil je zoveel spul) en ver weg beginnen met spuiten (met je houding aangeven dat er niets bijzonders gebeurt, dus alsof je een borstel vasthoudt ipv een spuit). Zodra je paardje ook maar even (per ongeluk) stilstaat, gelijk stoppen.
je beloont haar dus voor het rustig zijn door te stoppen met sprayen.
en dan weer opnieuw beginnen en zo heel langzaam naar de plekken toe waar je heen wilt. Meeste paarden hebben het binnen twee keer door dat dat gespray ophoudt als ze stilstaan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:58

sanne83 het is toch de bedoeling dat ze stil blijven staan tijdens het sprayen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:34

Fluiten terwijl je spuit helpt ook goed.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:52

Ik had ook zo´n paardje. Zeg erbij had ook zo´n paardje omdat dit probeem bij mij verholpen is door stomweg eerst zelf wat te doen. Laat die spanning die je meebrengt als je met de spraybus aan komt lopen van je af vallen. Doe net alsof er niks aan de hand is.
Mijn paard reageerde ook altijd erg extreem op deze bussen maar door haar consequent haar plaats te wijzen, dus stilstaan is stilstaan en door niet te snel op te houden gaat het vanzelf beter.
Mijn paard staat sinds kort nog wel met grote ogen en open neusgaten, maar blijft stilstaan. En zo hoort het eigenlijk ook gewoon.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:49

Alane schreef:
sanne83 het is toch de bedoeling dat ze stil blijven staan tijdens het sprayen.


yep, dus beloon je ze door te stoppen, ze leggen die link echt heel snel. Het gaat namelijk helemaal niet om die spray, het gaat om de manier waarop je het brengt.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:57

mijn paardje is hier ook bang voor dus ik vind deze topic ook wel interresant. Tot nu toe doe ik altijd alles gewoon op een spons. Alleen haar staart mag ik sprayen en haar billen mogen ook nog net maar als ik verder kom dan wordt ze panisch (hangen en zo)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:02

wat wij op de stal waar ik heb gewerkt altijd deden was het volgende

als een paard een wondje had en er moest betadine op worden gespoten op bv het been(waren daar meestal alleen paarden van 3-5 jaar oud, weinig gewend dus) dan lieten we de slang met water langshet bene lopen, of 1 persoon spoot een ander been af, ondertussen sprayde de 2e persoon de betadine op het andere been, dan hoorden ze dus het geluid niet en ging het goed.

zo kan je dus ook de waterslang laten lopen en ondertussen over het paard sprayen

doe het rusig aan, als je in t begin maar 1 of 2 x kan sprayen is het al ene goed begin! dat langzaam aan uitbouwen, leid het paard af, zorg dat het geluid niet te horen is

of anders, doe het op een doekje of spons en dan op het paard. succes!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:06

Je kan gaan oefenen met een plantenspuit... die 'pssht' ook, en doet voor de rest niets....

en dan is het een kwestie van met haar blijven oefenen... het is niet eng, en dat kan je haar best wijsmaken denk ik.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:34

ja maar ik denk dat mijn pony toch wat anders werkt, hij maakt zich overal druk om.

Als hij iets eng vind, vind hij het ook echt eng, dan komt hij er niet bij in de buurt, gaat hij hangen, steigeren enz. Ik wil niet dat hij niet vrolijk meer is, want hijs al wel wat chagrijniger geworden sinds hij bij ons op de manege staat en ook kopschuw. Dat komt niet door mij en mijn zus, we doen hem namelijk nooit wat, tenzij hij bijt ofzo of als straffen nodig is.

De stallen (waar wij in staan) staan dicht tegenover elkaar, dus als er een pony zijn nek uitsteekt krijgt hij van dat baasje meteen een tik met de zweep, zo gaat het altijd.


Voor de rest ga ik met goed weer wel proberen hem eraan te wennen, eerst in de paddock ofzo dat als hij zich losrukt, dat hij niet over het erg loopt te dartelen.

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:57

Wat ik zou doen is in de paddock het paard helemaal los laten, hem totaal negeren. Vervolgens loop je met de plantenspuit met water rond en spuit je wat om je heen. Let erop dat je juist niet in de richting van je paard spuit. In eerste instantie zal hij wegrennen, maar later toch nieuwsgierig worden en er meer van willen weten. Als hij dan uit zichzelf naar het 'enge ding' komt beloon ik dat met een peen of paardesnoepje.
Een volgende keer is de stap dan om op een plaats te spuiten waar hij het het minst eng vind. Kan zijn op zijn schouder, been of op zijn achterhand, afhankelijk van het paard. Zo bouw je het, in verschillende sessies, op totdat je overal waar je maar wilt kan spuiten.
Ik laat mijn paard altijd de vrijheid om weg te rennen (in de paddock wel te verstaan!); besluit hij zelf om dat niet te doen dan beloon ik dat met peen of paardesnoepjes.

Het idee erachter is dat hij een positieve associatie met de plantenspuit krijgt. Als je op deze manier nieuwe of enge dingen introduceert denkt het paard al gauw: "Ha leuk, wat gaan we nou doen?" in plaats van dat hij bang is.

Zo heb ik ook de 'paraplu met rare bewegingen' getraind. Doe ik nu een paraplu open, dan zit hij er al haast onder op zoek naar zijn snoep. Al moet ik zeggen dat, zodra de angst weg is, ik ook stop met het geven van wortels e.d.
Anders wordt hij - de mijne in elk geval - een bedelend paard die voor alles een snoepje wil, en dat gaat dan weer net te ver.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:05

Rowan was er in het begin ook panisch van. Ik heb 'm in de roundpen gezet en hem gelongeerd met de spuitfles ipv de zweep. Rennen die knol! Maar na een minuut of tien was hij het zat, en werd hij rustiger. Ik lekker doorgespoten, net zo lang tot hij het ging negeren. Op het laatst hield ik hem vast en kon ik rustig pratend over z'n hele lijf sprayen, hij vond weglopen teveel moeite en ontdekte zo dat het allemaal nogal meeviel.

Maxiej
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:08

ik denk dat het losgooien zonder iets geen plan is, omdat jullie mijn pony niet kennen, en ik hem niet goed kan omschrijven, zal het neit lukken.
Als mijn pony iets eng vind raakt hij 9 van de 10 keer in paniek. In de paddock zou hij dus kunnen verongelukken, ook de longeerring is denk ik geen optie, omdat hij al als een gek gaat rennen om niets...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:25

Maxiej schreef:
ik denk dat het losgooien zonder iets geen plan is, omdat jullie mijn pony niet kennen, en ik hem niet goed kan omschrijven, zal het neit lukken.
Als mijn pony iets eng vind raakt hij 9 van de 10 keer in paniek. In de paddock zou hij dus kunnen verongelukken, ook de longeerring is denk ik geen optie, omdat hij al als een gek gaat rennen om niets...


Je probeert enge dingen te bedenken voor iets wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Met een goed afgezette bak of longeerling waar het paard niet door heen kan gaan, zal er mijns inziens veel minder enge dingen gebeuren dan je zelf denkt. Lachen

Een paard (oke bijna alle paarden) zijn niet zo gek dat ze alleen al van een plantenspuit zo in paniek raken dat ze zichzelf gaan verwonden.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:25

Je kan gewoon sprayen op je borstel...
En dan zen maantjes kammen en staart ...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:39

Een goede longeerbak met een goede (niet te zware) bodem is prima. Laat maar in paniek raken. Als 'ie een kwartier als een dwaas in de rondte wil rennen mag dat best. Er komt een moment dat hij moe word of het gewoon zat is, en dan kan jij hem - heel rustig - duidelijk maken dat het allemaal nogal meevalt.

Hoe omzichtiger jij ermee omgaat hoe enger het allemaal word. Als jij "stil maar, stil maar, stil maar" gaat doen, nou, dan zal het nogal eng zijn, als de baas het ook eng vind!

Ik praat altijd op rustige toon, maar ik ga express niet troosten of geruststellend zijn, dan word het alleen maar enger. Gewoon op rustige toon "hey joh, doe niet zo overdreven man, er is niets aan de hand hoor, zie, het valt reuze mee, dat is prima zo..." en door en door.

Rowan vond de waterslang ook doodeng, maar daar ben ik ook gewoon rustig mee doorgegaan, al stond hij te dansen en te springen. Hij moet leren dat IK het niet eng vind, en dat hij zich er ook niet druk om hoeft te maken. En als hij eenmaal 2x onder de douche is geweest en hij verschrompelde niet spontaan van dat enge water, nou, dan valt het de 3de keer reuze mee.
Nou heeft Rowan geen neiging om te hangen, maar de methode in de longeerbak werkt prima als je paard wel zo paniekerig is. Op een moment besluit hij dat hij het rennen zat is, dan wint de "ik ben moe, ik wil stappen" gedachte het van de "ja maar die spuitbus gaat me opeten" gedachte. Het paard overwint z'n eigen angst.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:00

Eldien was ook zo'n zeikerd, ging stijl de lucht in als er zelfs maar iemand pssshht zei.
Die van mij heb ik een paar x goed vastgezet (en dan écht goed. thuis kon dat niet, maar op stage hadden ze van die kettingen waar ze tussen staan, én een halsband. Als je dan de halsband, het halster en de 2 kettingen met een goeie karabijnhaak aan elkaar zet, kan je paard geen kant op. Kan wel link zijn, maar tis maar net hoe ver ze doordrammen.)
En toen met de spuitbus d'r bij, gewoon doorspuiten en geruststellen met je stem. Na een tijdje gaf ze de moed op, en was ze wel braaf.
Ze vind het nog steeds niet echt leuk, maar ik kan nu wel gewoon dr staart sprayen, en vliegenspray op doen (moet ik niet korte stukjes 'psshht' doen, maar gewoon door spuiten.)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:39

je moet gewoon zelf Psssst Psst Psssst zeggen. Dat deden zo bij mij op stage, en dat ging super!

En anders kan het misschien met een spons? Spul op een spons spuiten en vegen maar! Knipoog