Paarden/ruiters vs. mountainbikers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Paarden/ruiters vs. mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:52

Hallo,

ik ben hier nieuw op het forum, dus een kleine introductie is misschien wel op zijn plaats.

Allereerst, ik rij geen paard en heb opzich niet zoveel te doen met paarden, buiten dat ik eigenlijk stiekum toch wel heel graag zou willen rijden. Zover is het eigenlijk nooit gekomen.

Verder; ik ben wél een mountainbiker in hart en nieren. Ben op dit forum terecht gekomen via een vriendin van me, die hier moderator uithangt zo af en toe.

Waarom ben ik lid geworden? Eigenlijk om 1 reden voorlopig. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie meningen over mtb-ers.... Ik ken een deel van 'onze' kant... nu de van jullie nog...

Ik rij redelijk veel, zeker in het voorjaar-zomer-najaar, tot 150-250km per week op de mountainbike. En jah, dat doen we het liefst in de bossen.

Tijdens die ritten kom ik geregeld ruiters tegen. Nu weet ik dat velen 'ons' niet zo hoog hebben zitten.. en ik denk deels terecht. Zeker op een mooie dag kom ik meerdere malen groepjes of enkele ruiters tegen. Daarbij hou ik persoonlijk van doorduwen ... dus ketting naar rechts en stampen maar... (stevig doorrijden dus). Echter, ik ben me zeer bewust van het feit dat wij vaak onverwachts uit het niets opdoemen en dat vooral de paarden daar erg van kunnen schrikken. Om nog maar niet te spreken van het onregelmatige geluid wat wij produceren.

Ik heb gelukkig mijn medebikers waar ik wekelijks mee op stap ben, er van overtuigd hetzelfde te doen als ik. Afremmen, voorzichtig kenbaar maken dat je er aan komt, voorbij wilt, etc. Geen onverwachte bewegingen maken en zeker geen harde of onverwachte geluiden produceren. Ook niet om juist daarmee kenbaar te maken dat je er aan komt. Daarnaast wel altijd even een vriendelijk gedag zeggen of de hand op steken naar de ruiter(s). Dat wordt gelukkig ook gewaardeerd.

Nu weet ik helaas uit eigen ervaring dat niet elke mountainbiker even subtiel is en vaak geen benul heeft wát er allemaal kán gebeuren. Wellicht scheelt het dat één van mijn medebikers zelf ook paardrijd en ik uit eigen ervaring weet wat er o.a. kán gebeuren.

Wat ik dus graag eens van jullie wil weten is, wat jullie denken over het gedrag van mountainbikers en wat je eventueel zou willen zien veranderen. Hiermee doel ik dus op eventuele tips waar 'wij' rekening mee kunnen houden om elkaar recht in de ogen aan te kunnen blijven kijken en er voor te zorgen dat wel allemaal even veel plezier blijven behouden in dát geen wat we graag doen...

Gegroet,

een mountainbiker.

Afbeelding

I ride steel horses... for now....



DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 23:08

Kaunos schreef:
Inderdaad, complimenten voor zoals je bezig bent! Ook met het overtuigen van je medebikers. Behalve de dingen die je noemt heb ik niet echt extra tips, tja, misschien dat iedereen zich aan zijn eigen paden houdt (je hoort wel vaker dat mountainbikers ook de ruiterpaden gebruiken (leuke uitdaging)) en rekening met elkaar houdt op de gemeenschappelijke paden (maar dat doe je dus al).


Nu.. daar zit een deel van een probleem waar wij regelmatig tegen aan hikken...

Wandelpaden... ruiterpaden... en fietspaden zijn er wel... Sinds onze sport is opgekomen, is er in het begin niet veel voor gedaan. Daardoor ontstonden er vaak situaties waarbij wandelaars én ruiters vaak geconfronteerd werden met van die losgeslagen doldwazen op fietsen met dikke banden. De laatste jaren is er steeds meer erkenning dat de sport ook niet meer weg te denken is uit de bossen. Daarom dus maatregelen. Zo zijn er in verschillende gebieden, net zoals ruiterpaden, ook mountainbike paden aangelegt. Dat lijkt allemaal zeer netjes te gaan. Ieder zijn eigen terrein. Helaas kán dat verhaaltje niet altijd op gaan.

Juist dáár moet inderdaad wat aan veranderen, dat op die plaatsen iedereen gewoon braaf een vrolijk leven verder kan leven...

Ik heb er zelf een pleurishekel aan als een automobilist weer eens totaal geen rekening houd met ons 'fietsers' (even heel algemeen). Dat is gewoon niet fijn, dat is voor jullie tov mountainbikers ongetwijfeld niet veel anders.

Daarom; een betere maatschappij begint bij jezelf Knipoog, en zonder al te profetisch te worden... denk ik wel dat er hoop is....

De natuurlijke arrogantie van velen is helaas iets wat zich niet alleen in de bossen manifisteerd, maar gewoon in het dagelijkse leven een harde feit is. Ik voel me niet geroepen de wereld even te verbeteren, maar daar waar ik kansen zie, benut is ze.. zo ook deze.

Jah, ik doe altijd zoals beschreven hierboven.. puur omdat ik wéét dat ik er zelf een kloothekel aan zou hebben als ik op dat paard zat en er zo'n stuk onverlaat voorbij moet.

Gewoon afremmen, rustig voorbij gaan .. en sprintje trekken... meteen een goede intervaltraining Knipoog

I ride steel horses... for now....

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 06:52

leentje schreef:
Mja over de paden heb ik het niet gehad omdat dat gelukkig in de omgeving waar ik rijd nog niet van toepassing is.
Wel is het zo dat ze bepaalde stukken van het natuurgebied afgesloten hebben met sluizen ed omdat de mountainbikers de boel zouden kapot rijden, maar wat gebeurt er: zij tillen even hun fiets boven of onder de balken door en gaan gewoon vrolijk verder, wij met de paarden kunnen er niet meer in (en het is en blijft wel zo dat paardenhoeven in een normaal tempo minder schade aanbrengen dan diepe profielbanden...)
Vind ik opzich erg jammer, maar valt nu eenmaal weinig aan te doen.



Dat is een discussie opzich en ik kan je vertellen dat er inmiddels uit verschillende hoeken van de wereld diverse reacties komen hierover. Er zijn een aantal studies gedaan over de erosie die ontstaat door recreatie in natuurgebieden. De vermeende 'enorme' erosie die door ons mountainbikers zou ontstaan is feitelijk lang niet zo erg als geschetst wordt en zeker niet meer of minder dan de erosie die ontstaat door bijv. paarden.

Begrijp me niet verkeerd, maar om te stellen dat mountainbikers over het algemeen meer erosie/schade aan de natuur toe brengen dan andere gebruikers spreek ik resoluut tegen. De bewijzen zijn daar al lang voor geleverd.

Nu, dat is even een heel andere discussie.. komt misschien later nog wel Knipoog

I ride steel horses... for now....

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 07:00

esther82 schreef:
Wij hebben nooit zo'n last van mountainbikers, maar wel van wielrenners. Dat is namelijk echt (sorry dat ik het zeg) 'prutsvolk'. Om bij het bos te komen moeten we een stuk van ongeveer 20 minuten over de weg. Die weg loopt van druk fietspad over in landweg. Maar het maakt niet uit hoe druk of hoe rustig het is; ze komen standaard volgas, en zo dicht mogelijk langs je. Maar het meest irritante is nog als je paard ergens van geschrokken is, en je staat een beetje te stunten op het fietspad, dat je iedereen om je heen afstand ziet nemen en zelfs ziet stoppen, totdat er een hele colonne wielrenners aankomt; die gaan uiteraard vol gas erlangs. Daar baal ik van......We moeten de weg met zijn allen delen, maar zij nemen het alleenrecht.
Sorry als ik hier een andere groep fanatiekelingen mee voor het hoofd stoot, maar het is niet fijn als je rustig aan het stappen bent en ze komen zo hard langs (paard schrikt daar gelukkig niet van), en ze roepen ook nog eens heel nare dingen naar je hoofd. Dat gaat er bij mij niet in!


Haha! mountainbikers en wielrenners moeten elkaar doorgaans niet, dus inderdaad.. wielrenners zijn prutsers OK dan!

Nee, zonder dolle... helaas is mij ook vaak gebleken dat het gedrag van wielrenners, met name in een groep, als tamelijk arrogant beschreven kan worden. Maar daar eigenlijk hetzelfde probleem als bij 'ons' mountainbikers; mensen doorzien vaak niet wat hun handelen aan kan richten.

Mijn advies voor iedereen: groet (desnoods lichtelijk overdreven) een voorbijganger altijd. Dat doe ik in zeker zin altijd, ook bij voetgangers.

Ik kan boekdelen volschrijven over de opmerkingen die we ooit horen als we wandelaars tegen komen. Hierbij hetzelfde verhaal; een harde kern blijft asociaal en houdt geen rekening met een ander, in dit geval de voetganger.

Als ik een voetganger passeer of tegemoet kom, laat ik op een bepaalde manier blijken dat ik ze opgemerkt heb en ga er 'normaal' langs. En jah.. dat kán hard.. als je maar zorgt dat de mensen jou ook gezien hebben en je idd niet rakelings voorbij raast. Een bedankje of een duim opsteken is voldoende om zo iemand zijn dag niet te vergallen.

Ik stel voor dat we dit meer doen; dus vriendelijkheid... ook al kennen we elkaar totaal niet. Even een duimpje, of gedagzeggen is voldoende om respect voor elkaar te tonen. Bij mij werkt het....

Eigenlijk zou dit toepasbaar zijn in de hele maatschappij... waar we feitelijk met hetzelfde te maken hebben.. arrogant gedrag en totaal geen besef van wat je eigen handelen voor gevolgen heeft of kán hebben. Ook dat is een discussie opzich... Ach gut

De garoet'n!

I ride steel horses... for now....

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 17:33

Ilindra"]
[quote="DeDwerg schreef:

Dat is een discussie opzich en ik kan je vertellen dat er inmiddels uit verschillende hoeken van de wereld diverse reacties komen hierover. Er zijn een aantal studies gedaan over de erosie die ontstaat door recreatie in natuurgebieden. De vermeende 'enorme' erosie die door ons mountainbikers zou ontstaan is feitelijk lang niet zo erg als geschetst wordt en zeker niet meer of minder dan de erosie die ontstaat door bijv. paarden.


Toch wil ik daar wel even op in gaan Knipoog
Ik woon zelf midden in de bossen op de Veluwe, werk zelf bij de politie en 1 van mijn taken is groen milieu/coordinator van de groene boa's (boswachters/jachopzichters), daarnaast werkt mijn vader voor Staatsbosbeheer en heb ik dus letterlijk mijn hele leven in het bos gewoond.
De grootste irritatie is dat een hoop mtb'ers van de paden afgaan, ongeacht of dit nu wandel,fiets of ruiterpaden zijn, en de wildwissels op gaan (wildwissel= klein, bijna niet zichtbaar paadje waar het wild langs trekt) met als gevolg: verstoord wild (met alle verkeersongevallen vandien), kapot gereden wildwissel dat niet meer door het wild gebruikt wordt.
De nieuwe wissel die onstaat wordt vervolgens ook weer aan gort gereden Boos!
Omdat we hier op stuifgronden zitten is er wel degelijk sprake van erosie.
We hebben er folders over laten maken en deze uitgedeeld op mtb-verenigingen, ook gaan we regelmatig de bossen in om ze te bekeuren.
[/quote]

Je geeft zelf al aan dat die extra erosie ontstaat door mountainbikers die niet de afgesproken paden volgen. Lopen paarden buiten de afgesproken paden, dan ontstaat er even veel of nagenoeg even veel schade aan de natuur.

Waar het mij vooral om gaat met die opmerking, is de discussie die er nog steeds is, over de enorme aanslag van mountainbiken op de natuur. Dit, terwijl dus inmiddels al languit bewezen is dat mountainbiken op bestaande paden de natuur niet meer aantast dan door het gebruik door paardrijders bijv.

Zodra je nieuwe paden gaat maken, of van de aangelegde/bestaande paden af gaat, ontstaat er altijd schade. Dat is niet alleen bij mountainbikers zo, dat gebeurd bij iedereen die dat doet. Dat staat niet ter discussie.

I ride steel horses... for now....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion en 34 bezoekers