Speciaal beslag tegen slepen achterhoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 13:11

Mijn IJslandse merrie sleept helaas erg snel met haar achterhoeven, vooral met rechts. Door intensieve (dressuurmatige) training sleepte ze afgelopen zomer niet/nauwelijks. Momenteel wordt ze wat minder intensief getraind (tijd van het jaar, is bovendien drachtig), en is het probleem weer behoorlijk erg. Ze sleept eigenlijk niet eens echt, ze laat vlak voor het neerzetten de toon van de (rechterachter)hoef a.h.w. op de grond stuiteren. Ik rijd zoveel mogelijk in de berm, maar die is helaas met al die regen niet overal begaanbaar, zodat we vaak toch weer de weg op moeten. Ze heeft een tijdje op eggbars en zwaardere achterijzers gestaan, wat tijdelijk hielp, maar op een gegeven moment was het effect kennelijk uitgewerkt. Heeft iemand ervaring met dit probleem, en is er ander speciaal beslag dat een uitkomst zou kunnen bieden?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:21

Mijn haflinger heeft dit probleem ook met als gevolg dat er een groot gedeelte van de toon was weg gesleten.
Het enige dat dan echt werkt is aan het werk houden. Verder zou ik is mijn hoefsmid informeren naar de mogelijkheden voor speciaal beslag al denk ik zelf dat het niet echt helpt Hoe jammer ook maar want het is niet zo best.
Probeer zo lang mogelijk dat wel voor te houden door te rijden of longeren.
Groetjes Kim

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:15

Weet je zeker dat dat been helemaal in orde is?
Gipsy deed dat ook toen ze een peesblessure had, ze kreeg dat been niet hoog genoeg van de grond zeg maar, nu de blessure over is, is het slepen ook over.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:41

Toch een kwestie van de achterhand sterker maken zodat ze ook makkelijker de benen kan optillen.
Ik weet niet hoe ze in de rug en achterhand is ??

Hou ook een drachtig paard goed in beweging hoe gezonder en beter de conditie is hoe makkelijker alles zo verloopt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 11:10

Rug en achterhand zijn ok. Daar ligt het dus niet aan, en ze heeft ook geen blessure. Het is denk ik deels aanleg; het komt vaker voor bij IJslanders. Ook is deze merrie nogal klonterig en lomp, in alle opzichten, dus ook met haar lichaam. Door zeer consequente omgang (volgens de NH-principes) houden we dat wat betreft de omgang zo veel mogelijk in de hand. Anders loopt ze gewoon over je heen en ziet ze je niet staan.
Ik las ergens op Bokt iets over rijden/longeren met een bodywrap, misschien is dat een middel om haar meer bewust te maken van haar achterhand?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:42

Bodywrap zou je kunnen proberen. Ik heb dit jara een tteam cursus gedaan en dat hielp goed bij een nogal onhandig oefenpaard. Lois was ook kampioen in achterhand slepen. Vooral in de bak uit pure luiigheid. Ik doe vaak allerlei tteam oefeningen met hem en longer 2 a 3 keer in de week met pessoateugel. Iemand bij mij op stal heeft me er mee om leren gaan en het doet echt goed. Hij is na een paar maanden soepeler in z'n rug geworden en tilt z'n benen veel beter op. Hij wil nog wel slepen in de bak maar na een goede waarschuwing loopt ie veel beter.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:17

Is die bodywrap van Ttouch die 8vorm die je om je paard heen legt, of is dat weer iets anders?