Hoe hard groeit een voorpluk ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 10:34

Wie iemand dat ?

Leys heeft best een redelijke voorpluk alleen er is door een ander paard een stuk afgeknabbeld (van de zomer) dus er zit nu een korter stuk tussen. Nu vraag ik me af of dat nog bij groeit Verward. Want de rest van de manen moet ik echt iedere 4 tot 6 weken trekken.

Scheve mond\

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:42

ik hoop snel......joy heeft niet zo veel (voorpluk) terwijl haar manen wel lang zijn Frusty

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:42

volgens mij groeit een voorpluk echt nauwelijks. het is mij in ieder geval nog nooit echt opgevallen dat bij een pony/paard de voorpluk gegroeid was. Behalve bij een manege pony waarbij de voorpluk recht afgeknipt was, die is ondertussen weer mooi (ongelijk) gegroeid Haha!
ik denk dus dat t best lang kan duren...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:48

Voorplukjes groeien wel maar zijn wel voor 90% erfelijk bepaald helaas. Bij Tjo groeien dr manen met ong 1cm per maand maar dr voorpluk met 1cm in 100 jaar heb ik het idee, hihihi.
Terwijl juist die voorpluk wat langer mag.
Ik blijf hoop houden!
Viv

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:07

Inderdaad, het ene paard heeft veel meer dan een ander. Razinda heeft een schattige voorpluk met krullen erin! Jur heeft veel minder. Himeros heeft nauwelijks een voorpluk! *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 11:11

Mij valt wel op dat ruinen/hengsten vaak wat minder voorpluk hebben dan merrieĀ“s ??

Mmh mannen zijn vaak ook kaler dan vrouwen zal het bij paarden ook zo werken Verward .

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:15

Nou misschien kan ik je nog hoop geven. Bij onze fjord is haar voorpluk in 5 maanden tijd minstens 5 cm gegroeid. Toen we haar kochten had ze een raar punkplukkie, wat nog uitviel ook! Dacht echt dat het nooit wat zou worden, maar jawel dus!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:17

Die van mij heeft ook haast geen voorpluk, ik noem het altijd 3 sprietjes!!! Ik hoop dat ze gaan groeien, maar na deze antwoorden zie ik het somber in... Frusty Boos!

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:40

Mijn pony (bijna 2) had een voorpluk tot ver boven z'n ogen toen ik 'm kocht (dat is 5 maanden geleden). Nou kan ie zelf z'n voorpluk al zien Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:55

Toon's voorpluk wil ook maar niet langer worden en dat vind ik zo jammer! De rest van zijn manen groeit als kool, maar dat duffe kuifje niet...

Laatst ben ik zo stom geweest om dat kuifje te kammen, met als resultaat dat ik de helft van zijn kuif er uit kamde.... soort pluis was het.

Kaminka's kuif groeit geweldig, net zo hard als de rest van haar haar!

Het is dus echt per paard verschillend.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:11

nou half september had ik mijn pony aardig toegetakeld (geen vaste hand en dat heb ik geweten), ook de voorpluk. nu is het nog niet zo lang als ervoor, maar alle ongelijkheid is verdwenen. er is nog hoop

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:29

Ik denk niet dat er echt een verschil is tussen merries en ruinen (hengsten) qua voorpluk. Neem bijv. Luxaflex van Tineke Bartels, die heeft een megavoorpluk!! En zo zijn er nog veel meer.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:32

queen heeft al jaren een miezerig voorplukje en dat ding groeit maar niet aan... iik zit al jaren te wachten totdat dat ding eens een keer langer wordt *zucht* schiet niet op.... Frusty

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:42

Euh... niet?? Ironique heeft vanaf dat ik haar kreeg (bijna 6 jaar geleden) al 3 haren tussen haar oren, en dat is nog steeds zo, heb de hoop opgegeven dat dat ooit langer/dikker wordt... Huilen Wel heeft ze hele dikke manen en een volle staart, beetje apart dus.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:46

Lethal heeft ook een hele dikke voorpluk. Hengsten hebben door hun hormonen altijd wat dikkere manen en staart, is mij een keer verteld.
Ik weet niet of dit voor alle hengsten geld, maar voor die van mij iig wel. En voor een andere hengst bij ons op stal ook, die heeft ook zo'n mega-voorpluk en dito staart.
Trouwens, prakkie heeft ook een enorme staart.
Prakkie haar voorpluk (om maar weer effe on-topic te gaan...hihi) is sinds het jaar dat we haar hebben ook veel dikker geworden, hij is nu eens zo dik...en daar ben ik wel errug heppie mee...hihi

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:29

Echt een ellende met die plukjes. Ik heb alleen maar paarden waarvan ze echt niet willen groeien, en elke keer als je hem borstelt, vallen er weer haren uit. Zo min mogelijk poetsen is het devies en maar hopen dat 'ie nog gaat groeien.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:33

niet hard, want die van Youri wordt niet langer en die van renske ook niet Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:35

Euh..... niet?
Het is een miezerig plukje en het blijft een miezerig plukje.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:47

Shadow heeft ook maar een klein miezerig voorplukkie Verdrietig Frusty

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:57

rajin heeft een erg lange voorpluk voor z'n leeftijd, maar wel een dun plukje.
het is idd zo dat het genetisch bepaald is hoe lang het doorgroeid en hoe dik de pluk word.
dus je zou een indicatie van de voorpluk kunnen krijgen door naar z'n ouders te kijken, dit klopt bij mijn paardje precies.
het hangt ook nog veel van de leeftijd af bij een paard van 12 jaar zou je denken dat hij de maximale lengte wel ongeveer bereikt zou hebben, mits hij natuurlijk niet heeft lopen schuren
Haha!

ik denk dat het plukje van leys dus wel weer gewoon aangroeit, bij mensen houd de groei van het haar op een gegeven moment ook op, terwijl als je het knipt het altijd blijft doorgroeien!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:26

El Roy heeft een voorpluk van 25 cm en meis had bijna geen voorpluk. El Roy heeft ook een enorm dikke staart en zijn manen groeien nu als kool nadat ie ze er allemaal vanaf geschuurd had.

Greetz Merilyn

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:26

Ik heb het idee dat ze nooit hard groeien! En dan zijn er van die mensen die de voor pluk recht afknippen Boos! Vind ik echt geen potje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:44

toen ik hon kocht stelde haar voorpluk niet meer voor als een paar sprietjes die recht overeind stonden.
Nu heeft ze echter een mooie voorpluk, tot net over de ogen. Ik heb hem nog nooit geknipt of iets, heeeeel af en toe wat dode puntjes eruit getrokken, maar langer wordt ie gewoon niet...
Ik heb wel gehoord (weet dus niet op het waar is) dat Biotine de haargroei zou bevorderen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:49

Julius had een gigantische vorpluk die ik zeker iedere week moest bijwerken anders kwam ie in de neusriem en das natuurlijk niet handig.

Barley heeft maar een ienie-mini plukej vergleken met Julius.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:19

die van Amulet groeit wel, hij hangt op dit moment tot over zijn neusriem, hij is weleens zo lang geweest dat hij er zelf aan begon te vreten, dat was minder.
Maar als ik hem zomers bijwerk groeit het wel gewoon aan, maar dat verschilt waarschijnlijk per paard.