vraagjes mbt aanschaffen leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

vraagjes mbt aanschaffen leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:43

pff na half bokt afgezocht te hebben en niet echt concrete antwoorden heb kunnen vinden plaats ik zelf maar even een topic (dus je hoeft niet aan te komen met gebruik de zoekfunctie)

ik ben toch maar eens van plan om leren laarzen te kopen en aangezien dat mijn bankrekening saldo aardig gaat verkleinen wil ik wel zeker zijn dat ik de juiste keuze maak ...
Nu ben ik van plan om (morgen) bij Divoza te gaan kijken (in Leek) aangezien die nu korting erop hebben... maar ja het is geen klein stukje rijden (ook niet een enorm eind) maar moeders wilde mee dus ik moet daar niet voor niks heen rijden natuurlijk... nu mijn vragen:

- Hoe zit het met het assortiment van leren laarzen in Divoza Leek
- Wat is nu werkelijk het beste leer voor leren laarzen (die nog wel eens nat zullen worden)
- ik heb met laarzen altijd het probleem gehad dat ik er nooit meer uit kwam (ook niet met laarzen knecht en niks ik moest altijd op de grond gaan liggen en moest iemand bereid vinden om dat heel hard aan mijn laarzen te trekken duurde gemiddeld een kwartier voordat ik laarzen uit had) is dit ook het geval bij leren laarzen?
- zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van leren laarzen ?!
- verder nog iets handig om mee te nemen mbt de laarzen? of kan ik laarzen was etc beter ergens anders halen ?
- verder nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:01

Kalfsleer is soepeler dan rundsleer, maar ook een stuk duurder. Ik wil zelf alleen maar kalfsleer, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Kies liever voor een genaaide zool ipv een geplakte.

Als je moeilijk in en uit je laarzen komt kan het de moeite waard zijn er een rits tot helemaal onderop in te laten zetten. Is minder mooi op concours, maar wel practisch.

Let op de zijboog. Hele hoge zijbogen zijn erg "in" momenteel, maar ik vind het lang niet altijd mooi. Het effect valt vaak weg als je op paard zit, of je loopt er juist bij als een ruiter van de Spaanse Rijschool.

Divoza verkoopt Petri en Cavallo, ik zou gewoon alles passen wat in je prijsklasse ligt. Het is vaak maar net hoe het valt.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:01

hoi ten eerste doe een rijbroek aan als je gaat passen, als je je laarzen elke dag aan gaat doen kun je het beste gaan voor de werklaars van cavallo, die is niet zo mooi, maar wel heel sterk, zelf heb ik derby laarzen en ik vind ze super>>>>.
over het niet uit kunnen krijgen, doe plastic vuilniszakken om je benen dat glijd veel makkelijker, en meet je kuiten op het dikste stuk met een meetlint. reken er dan ong 1 cm bij op dan kun je nog iets groeien en krijg je geen last van kloppende benen.....
veel succes en de meeste ruiterwinkels, kunnen je wel goed voorlichten..
verder wil ik nog even kwijt dat er ook goedkopere lederen laarzen zijn, mijn vriendin heeft rectigline ( wel luxer model) waren nog onder de 200 euro, en blijven super mooi ze heeft ze al 2 jaar....

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:10

Ik kon ook niet altijd uit mijn leren laarzen en de manier van jou hielp bij mij niet Haha!
Ik zou wel meerder modellen passen, zodat je de "perfecte" laars voor jouw been krijgt. Veel succes met passen!

PS. Een rits is idd ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:14

En handiger dan een vuilniszak is een diepvrieszakje.
Albert Heijn huismerk, medium zijn de beste.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:21

- Hoe zit het met het assortiment van leren laarzen in Divoza Leek= Moet je op hun site kijken:www.divoza.com
- Wat is nu werkelijk het beste leer voor leren laarzen (die nog wel eens nat zullen worden)= Rundlederen laarzen. want kalfsleer beschadigd snel.
- ik heb met laarzen altijd het probleem gehad dat ik er nooit meer uit kwam (ook niet met laarzen knecht en niks ik moest altijd op de grond gaan liggen en moest iemand bereid vinden om dat heel hard aan mijn laarzen te trekken duurde gemiddeld een kwartier voordat ik laarzen uit had) is dit ook het geval bij leren laarzen? = Plastic zakjes erin doen, of iets wijdere laarzen kopen.
- zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van leren laarzen ?! jemoet je laarzen altijd 1 of 1,5 cm breder kopen dan je dikte van je kuit, dan worden ze niet zo gauw te klein.
- verder nog iets handig om mee te nemen mbt de laarzen? of kan ik laarzen was etc beter ergens anders halen ? ik had geprobeerd een laarzentas af te trochelen bij mn laarzen (nog gelukt ook nog) Knipoog

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:24

Sommige laarzen hebben een caoting, een buitenlaagje. Dat zijn vaak de goedkoopste laarzen. Het vervelende hiervan is dat deze los kan laten. Dat was bij mijn laarzen dus ook gebeurd. Gelukkig net binnen het jaar, en ik heb nu nieuwe laarzen gekregen.
Bij laarzen die dit niet hebben, loop je dat risico niet.
Achteraf had ik misschien liever 100 euro meer betaald en laarzen gehad zonder coating, want misschien laten ze van m'n nieuw gekregen laarzen ook wel weer snel los en dan heb ik dus geen garantie meer.
Dus ik zou zeggen als het binnen je budget past, neem dan laarzen zonder zo'n caoting (of coating, weet niet hoe je het schrijft)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:10

- Doe de rijbroek aan die je het meeste draagt, of (als je veel afwisselt) de dikste die je hebt. Ik heb toendertijd gepast met een rijbroek van de winkel en dat was niet niet echt het stofje waarmee ik op het paard zit. Een volgende keer doe ik gewoon mijn eigen rijbroek aan.
- Ga aan het einde van de middag/ dag. Ga in ieder geval niet het 's morgens. Daar ben ik ook al eens de fout in gegaan. Je kuiten zijn aan het einde van dag dikker dan het 's morgens.
- Om even aan te sluiten op SharirBobby. Ik heb ook laarzen met een coating en ik ben daar super tevreden over. Toendertijd had ik het geld niet om dure (lees: nog duurdere) te kopen. Ze zijn makkelijk schoon te houden. Ik bagger er gewoon mee door de wei en de coating laat bij mij helemaal niet los.
- Als je al niet uit rubber laarzen komt, dan kan ik je zeer zeker aanraden om er een rits in te laten maken. Zeker in het begin, zijn leren laarzen een crime. Ik kreeg het bij voorbaat al warm als ik eraan dacht dat ik mijn laarzen weer uit moest doen.
- Verder, veel pasplezier.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 21:16

Zep schreef:
Als je moeilijk in en uit je laarzen komt kan het de moeite waard zijn er een rits tot helemaal onderop in te laten zetten. Is minder mooi op concours, maar wel practisch.


dus een rits helemaal van boven tot onder ?! wat gaat me zoiets kosten dan heb je enig idee? en ben toch (nog) geen wedstrijd ruiter... maar blijven die ritsen dan wel een beetje goed? want ik heb daarbij het idee dat als de laarzen inzakken de ritsen ook mee gaan en dat wil volgens mij nog wel eens wat problemen opleveren Of zit ik nu verkeerd?


Let op de zijboog. Hele hoge zijbogen zijn erg "in" momenteel, maar ik vind het lang niet altijd mooi. Het effect valt vaak weg als je op paard zit, of je loopt er juist bij als een ruiter van de Spaanse Rijschool.

vind een beetje zijboog wel mooi maar moet ook weer niet te erg zijn snap het nu er ook niet echt van dat is toch puur verfraaiing?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:20

Wat mij opviel op de site van divoza; de laars die als 'petrie rundleder' aangegeven staat (is volgens mij de petrie standaard) lijkt helemaal niet op mijn petrie standaard, geen p-tje en geen dressuurboog. Dus misschien zijn de oude modellen in de aanbieding ofzo?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:03

Ga idd savonds passen. Maar beter is om ergens in de buurt opzoek naar laarzen te gaan. Je krijgt dan wel korting(11 % meen ik zo) maar dit staat in geen verhouding tot de benzine kosten als je ver moet rijden.
Je moet heen en terug, later het zelfde rideltje als je ze op moet halen. EN als ze niet goed zijn, of dat er iets aan mankeerd?? Kun je WEER op en neer!!!

Verder geen kalfsleer, dit slijt heel snel, is heel duur en niet echt vochtbestendig!

Coating laarzen zijn dan ideaal, weinig onderhoud. En gaan vaak wel lang mee.
Let er ook op, dat als je een duurder model koopt, je een rubbere loopzool onder de ledere zool laat zetten. Zon rubbere zool kan in geval van slijtage makkelijk vervangen worden door een schoenmaker voor een klein bedrag. Dit geld niet bepaald voor zon ledere zool!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:27

Waar komt toch het verhaal over de zwakte van kalfsleer vandaan?

Mijn oude Cavallo's zijn van kalfsleer, gaan het komende jaar hun 8e (!!) seizoen in. Ik draag ze elke dag, vaak op meerdere paarden. Ze beginnen nu aan de binnenkant door te slijten, na 7 1/2 jaar dus.... Ze zien eruit als oude vodden, maar als ik een keer flink met de kiwi en een panty in de weer ben geweest glimmen ze nog als spiegels.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:34

Misser schreef:
Wat mij opviel op de site van divoza; de laars die als 'petrie rundleder' aangegeven staat (is volgens mij de petrie standaard) lijkt helemaal niet op mijn petrie standaard, geen p-tje en geen dressuurboog. Dus misschien zijn de oude modellen in de aanbieding ofzo?


Dat idee heb ik inderdaad ook! Ook bij de Petrie Perfect kan ik geen P'tje vinden bij de aanbieding.
Vorig jaar had ik Petrie Perfect gekocht, daar zat ook geen P'tje en boog op. Nu heb ik dus nieuwe gehad van de nieuwe serie, daar zit wel een P'tje op en een hogere boog dan m'n vorige laarzen

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:05

Zep schreef:
Waar komt toch het verhaal over de zwakte van kalfsleer vandaan?



Nou ja zwakte voor kalfsleer......
Vind ze kei mooi, maar het slijt over het algemeen toch veel harder dan runds!!
Uitzonderingen zoals jou cavallo s daargelaten.[/b]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:08

Staan er bij ons op stal 8 paar uitzonderingen in de zadelkamer zeker...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:10

tja eehh.... dan zullen die klanten bij ons in de winkel wel de uitzondering zijn (of de leveranciers natuurlijk):D Haha!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:51

Volgens mij slijt kalfsleer wel sneller dan rundleer, alleen duurt het dan nog vreselijk lang. 7 jaar is vrij lang, maar als je van mensen hoort die bijna 20(!) jaar met rundlerenlaarzen hebben gedaan?

Mijn tip: pakketje blarenpleisters erbij... Zeker voor de gecoate!! Haha!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:37

met dat ophalen verder weg ik zal wel moeten we hebben hier wel genoeg ruitershops zitten maar die vind ik qua service erg slecht en ik wil toch wel als ik zo`n aankoop doe goede service hebben ...
en tsja even een dik half uur tot 3 kwartier rijden (als `t een beetje door rijd tenminste)
ik zal zo die kant eens eventjes op ...
bedankt voor de tips en misschien vind ik wel niks wat mij goed zit binnen mijn budget en moet ik mams maar even lief aankijken Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:41

Ik heb kalfslederen Cavallo's gekocht, met rits en ik vind ze echt top! Prijs was daar ook wel naar, praktisch 400 euro. Maar mocht je dat er voor over hebben, die rits is ideaal! Petrie heeft ook een mooie ritslaars trouwens!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:08

Ik heb later pas een rits er in laten zetten, toen waren ze al uitgezakt en al 2 x opgerekt.
En omdat ze dus niet nogmaals opgerekt konden worden over gegaan op een rits.
Dit gewoon bij de schoenmaker laten doen (wel een die heel vaak al paardrijlaarzen in de handen had gehad).
En dat koste me 25 euro.
Heb er nooit spijt van gehad, tenminste voor het zicht vind ik het niet zo mooi,maar wel reuze handig

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:28

Ik heb de petrie standaard geloof ik, goede prijs kwaliteit verhouding vind ik. Heb ze elke dag aan, soms ook bij het door de wei baggeren om mn paard te halen, dat kunnen ze goed hebben. Heb ze nu 3 jaar, en dat is er zeker niet aan af te zien, kiwi dr op en ze lijken nooit gebruikt. Heb trouwens ook coating, ben ik alleen maar blij mee. Scheelt in onderhoud (ben wat lui aangelegd), en bij mij is het mooi heel gebleven.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:29

Heb trouwens een beetje een hekel aan die extreem hoge dressuurbogen. Heb zelf een gemiddelde, dat vind ik het mooist. Als iemand op zn paard zit met die hoge bogen, lijkt het net of ze nog een stukje leer over hadden en het daar maar aan geplakt hebben, ben er zelf echt geen fan van.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:15

patos schreef:
Ik heb de petrie standaard geloof ik, goede prijs kwaliteit verhouding vind ik.


Dit vond ik dus ook ik heb ze ook maar aangeschaft vandaag was wel een pech mijnes moeten compleet op maat gemaakt worden dus kwam nog een hele berg geld over heen ... heb nog gekeken of ze de duurdere wel in mijn maat hadden maar ook dat niet en de standaard was incl. compleet op maat maken net in mijn budget ... Maar ja € 105,- extra was toch wel een behoorlijk wat...
maar goed ik ben er blij mee nu nog even wachten totdat ze geleverd worden dan kan ik ze op komen halen Haha!
was een hoop geld en hoop dat ze in ieder geval wel een paar jaar mee gaan !!!

bedankt voor de tips allemaal door de tips ben ik toch op de standaard uitgekomen vanwege geen coating en de genaaide zolen .... en nog binnen het budget !!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:10

patos schreef:
Ik heb de petrie standaard geloof ik, goede prijs kwaliteit verhouding vind ik. Heb ze elke dag aan, soms ook bij het door de wei baggeren om mn paard te halen, dat kunnen ze goed hebben. Heb ze nu 3 jaar, en dat is er zeker niet aan af te zien, kiwi dr op en ze lijken nooit gebruikt. Heb trouwens ook coating, ben ik alleen maar blij mee. Scheelt in onderhoud (ben wat lui aangelegd), en bij mij is het mooi heel gebleven.


Dan heb je dus de perfect of de windsor...

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:43

Oja, kan goed kloppen, de petrie perfect klinkt me idd bekend in de oren.
Het was geloof ik de goedkoopste variant, maarja ik zit niet zo ruim in mn geld, ik besteed het dan liever aan belangrijke dingen als een goed zadel en goede dekens. Als ik dr op wedstrijd maar een beetje netjes uit zie, vind ik het best.