Geen hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:09

Wat vinden jullie : kan een paard in de winter zonder hooi ? Dus alleen met brokken, wortels appels en nog wat van dat spul. O ja, en geen weidegang beschikbaar. Wel voldoende stro om aan te knabbelen.



Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:23

verona schreef:
andere stal zoeken waar ze wel hooi voeren!

Hmmm, wat is er dan zo belangrijk aan als de paarden er wel gezond uitzien en zijn ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:26

Nou ja, door stro te eten krijgt hij natuurlijk wel voldoende vezels en balst naar binnen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:31

Misschien had ik dit beter op medisch kunnen plaatsen, maar wat gebeurd er als hij het niet krijgt ? Heeft iemand daar ervaring mee ? Of praten we ons elkaar aan dat het nodig is ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:46

Stro kan die functie volgens mij ook vervullen. Er zitten wel weinig voedingsstoffen in, maar die komen dan ook uit de brok, wortelen etc.
De stal verstrekt geen hooi aan paarden. De meesten krijgen dan ook geen hooi.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 04-03-04 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:02

Ze zijn anders wel gezond. Dus daarmee is aangetoond dat hooi overbodig is.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:13

Ik start het topic omdat ik ook in waan leefde dat hooi een absolute noodzakelijkheid was maar Winnetoe me confronteerde met een hele stal die geen hooi krijgt. Hoe zit dat dan ? Is dat hooi een fabeltje ? Stro is trouwens wel degelijk onderdeel van het voer. Er zitten ook voedingsstoffen in. Bij de berekening van de hoeveelheid voer moet je het stro dat gegeten wordt zeker meetellen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:15

Dezelfde als in hooi / kuil, alleen veel minder. Dacht dat je ongeveer 5x de hoeveelheid stro nodig hebt voor dezelfde voedingswaarde als hooi.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:28

Ik heb het hooi nooit gewogen (bij ons voeren ze trouwens kuil) maar schat dat het zo'n 5-6 kg is (per keer). Verschilt trouwens veel per paard afhankelijk van het gewicht en werkt dat ze doen. En verder moet je op het oog voeren, dus meer als ze vermageren en minder als ze te dik worden.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:33

Dustke, ze krijgen ook nog krachtvoer en wortelen he. Dus zoveel stro hoeven ze niet te eten.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:36

Juist, maar ruwvezels zitten wel in stro ....

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:41

Dat zou ik dus wel eens willen weten.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:16

Zit ook in brok
Havens schreef:
- veel beschikbare energie (hoog zetmeel-gehalte),
- eiwit-arm (maar wel eiwitten van goede kwaliteit zoals lucerne-eiwit),
- bevat alle noodzakelijke vitaminen en mineralen
- veel Biotine en B-Vitaminen en B-Caroteen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:28

draumpje schreef:
maar brok bevat te weinig droge stof(dan moet je 10 kilo gaan voeren om qua droge stof aan de juiste hoeveelheid te komen)
en vrijwel geen voedings/ruwe vezels

Maar je schrijft zelf dat stro, mits van goede kwaliteit, ook als ruwvoer kan dienen. Ik begrijp dat in stro niet veel voedingsstof zit, maar die zit nou juist weer in de brok.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:30

Omdat er nog geen goede argumenten aangedragen zijn. Ik wil heel graag overtuigt worden hoor !

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:35

Runningkawa, verklaar mij dan waarom dat op de stal van winnetoe niet voorkomt ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:42

Oscar schreef:
Geldt dat alleen voor jou, of ook voor Winnetoe ?
Ik doe nl. m'n best om alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar als het enkel en alleen bedoeld is om "je eigen gelijk" te halen, dan heb ik er niet zoveel zin in.
Als er oprechte belangstelling is dan steek ik er met alle plezier tijd in, maar als het alleen te doen is om een "lekker puh-spelletje" te spelen, dan besteed ik mijn tijd ergens anders aan.

Probleem is Oscar dat ik Winnetoe al langer probeer te overtuigen dat hooi noodzakelijk is, maar ik uiteindelijk daar geen argumenten voor kan vinden. Dus zoek ik hulp op het forum. Iedereen kan natuurlijk gemakkelijk zeggen 'hooi moet', maar de argumenten daarvoor zijn niet helemaal duidelijk en de stal van winnetoe bewijst dat ook nog eens. Je noemde wel gevolgen op langere termijn, maar mijn vraag naar welke gevolgen heb je niet beantwoord, terwijl dat juist misschien het enige steekhoudende argument is om paarden wel hooi te voeren. Verder constateert winnetoe een tekort aan l-trypofaan bij haar paard en we vragen ons af of dat komt door een tekort aan hooi (overigens kun je dat ook bijvoeren als voedingssuplement).

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 23:44

runningkawa schreef:
Geluk is met de domme Haha!
Met andere woorden, veel mazzel hebben.
Genoeg paarden die wel normaal te eten krijgen en te veel uit hun box snoepen die al koliek krijgen.
Dus klop maar hard af.

Ik had het er nog over met winnetoe. Er zijn wel eens koliek gevallen geweest, maar dat waren juist privepaarden die wel hooi kregen. Dus ik snap er helemaal niets meer van.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 01:18

De Bit hebt ik dus niet, jammer. Kan iemand vertellen wat de nadelige gevolgen zijn van een geen-hooi dieet uit dat onderzoek ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 01:38

Op een informatieavond over paardenvoer heb ik wel gehoord dat een paard gemiddeld per dag 5 kg stro eet en daar ongeveer 10-20% van zijn basis (onderhoudsdosis) voeding vandaan haalt. Dus je kunt niet helemaal zeggen dat stro niets is. Een paard dat niet op stro staat moet je echt meer hooi of brok geven.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 20:47

Oscar schreef:
Serotonine wordt via een ingewikkeld proces omgezet in L-tryptofaan

Het is precies andersom. Trypofaan is een wezenlijk bestanddeel bij de produktie van Serotine. Serotine wordt door het lichaam aangemaakt.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 23:23

Voedingssuplementen kunnen wel aanvullen waar een paard zelfs in de natuur tekort aan heeft. Zenuwachtige of schrikachtige paarden hebben soms een tekort aan serotine, zelfs als ze optimaal gevoerd worden. Een voedingsuplement kan dan helpen. Waar we trouwens niet uitkomen is of trypofaan nu in de natuurlijk voeding (gras, hooi) zit of niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 109 bezoekers