Enkel,-dubbelgebroken bit, wat is nu scherper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Enkel,-dubbelgebroken bit, wat is nu scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 12:51

Ik snap er niets meer van! Ik dacht altijd dat een dubbelgebroken bit een scherpere inwerking had dan een enkelgebroken (als deze van dezelfde dikte en zelfde materiaal gemaakt zijn).

Voor ulisse had in nl. eerst een lichtgewicht enkelgebroken bustrens ]gekocht, maar daar kon ik haar toen niet goed op houden. Het advies vd instructrice wat toen dat ik beter een dubbelgebroken watertrens kon gebruiken.

Ik heb toen een dubbelgebroken K&K van 21 mm gekocht, wat achteraf blijkt dat dat juist het meest zachte bit is (toch?). Daar loopt ze goed op. Maar dat terzijde.

Samengevat; wat is nu scherper een enkel,-of dubbelgebroken? Daarbij maakt het qua scherpte toch niet uit of het een bus of watertrens is (alleen voor de velletjes vd mondhoeken)?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:52

Ben ook erg benieuwd!
Hoor net als jou een hoop verschillende dingen!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:53

Ja, ik hoor ook een hoop verschillen, ben daarom ook erg benieuwd!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:54

van enkel of dubbelgebroken weet ik niet welke scherper is. maar ik heb gehoord dat een dubbelgebroken met plat tussenstukje wel weer scherper is dan een met een bol tussenstukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:58

Zijn al heel veel topics over

Een dubbelgebroken bit is zachter dan een enkel gebroken bit.
Dit omdat een enkel gebroken bit een notenkraker effect heeft en daarmee ook in het gehemelte kan prikken.
Dit kan dus niet bij dubbelgebroken.

Een dubbelgebroken bit met plat tussenstukje is scherper dan een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje, maar nog altijd milder dan een enkelgebroken.

Tenminste dat is wat mij geleerd is en heb zelf ook die ervaring als ik afga op hoe een paard meestal reageert.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:59

Enkel gebroken werkt anders in dan dubbelgebroken. Een enkelgebroken bit draait naar boven richting het gehemelte, een dubbelgebroken bit werkt in op de tong. Persoonlijk denk ik dat een enkelgebroken bit minder fijn inwerkt dan een dubbelgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:08

Odessa1 schreef:
Samengevat; wat is nu scherper een enkel,-of dubbelgebroken?


Ligt eraan welke handen de teugels vasthouden.


Serieus: daar zijn de meningen sterk over verdeeld, en ik denk niet dat je er ooit uitkomt.

Ik kan je nl. ook laten geloven dat een enkelgebroken bit zachter is: doordat een enkelgebroken bit wat schuiner in de mond ligt dan een dubbelgebroken, is het draagvlak op de lagen groter en dus is de inwerking zachter.
Bovendien "knijpt" een dubbelgebroken bit in de tong en geeft het meer druk op de mondhoekjes. Is dus scherper.


Zie je wel?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:33

runningkawa schreef:
Zijn al heel veel topics over

Een dubbelgebroken bit is zachter dan een enkel gebroken bit.
Dit omdat een enkel gebroken bit een notenkraker effect heeft en daarmee ook in het gehemelte kan prikken.
Dit kan dus niet bij dubbelgebroken.

Een dubbelgebroken bit met plat tussenstukje is scherper dan een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje, maar nog altijd milder dan een enkelgebroken.

Tenminste dat is wat mij geleerd is en heb zelf ook die ervaring als ik afga op hoe een paard meestal reageert.


Zo heb ik het ook geleerd. Ik rijd daarom ook met een dubbel gebroken bit met bol tussenstukje...

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:35

ook ik ben het met RK eens..

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 13:44

Welke handen de teugels vasthouden, ja dat weet ik ja, maar ik bedoel in het algemeen!

Vaag toch, als mij toen dan werd aangeraden om een dubbelgebroken te nemen, terwijl een enkelgebroken scherper is?

Zelfde als met die rolletjes bitten. Je ziet ze best veel (vind ik). Ook wel tijdens dressuurwedstrijden. Terwijl hier gezegd wordt dat het niet mag. Hier wordt gezegd dat het zo´n scherp bit is, maar ook daar heeft iedereen een andere mening over.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:56

Dubbel gebroken is altijd zachter.. druk wordt beter verdeelt en prikt niet in t verhemelte... dus ik heb ook altijd dubbel gebroken met bol tussenstukje...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:13

Op de website van Bit staat het antwoord, tenminsten als we meneer Bonhoff een beetje mogen geloven. Ik had een merrie die superheet was en reed met een dubbelgebroken bit maar omdat ze steeds omhoog kwam en aan de kletter ging gingen de mondhoeken stuk. Ik heb toen een vraag opgestuurd naar hierover en die heeft er ook in gestaan. Ik dacht ook dat een dubbelgebroken "zachter" was, blijkt toch een misverstand. Het werd ongeveer zo uitgelegd: Een dubbelgebroken bit is fijner voor het gehemelte maar is beweegelijker in de mondhoeken, een enkel gebroken of ongebroken trens liggen rustiger in de mond. Ook is de dikte van het bit mede bepalend voor de scherpte, dus hoe dikker het stuk bij de mondhoeken hoe vriendelijker.
het staat op de pagina bij vraagbaak

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:15

Hangt af van de ruiter en het paard.
Het ene paard zal heftiger reageren op zijn gehemelte, terwijl de ander heftiger reageert op de lagen.
En idd een scherp of een rond tussenstuk bij dubbelgebroken scheelt nogal.
En de dikte van het bit is ook van invloed.
Een dik dubbel gebroken bit of een heel dun enkel gebroken scheelt ook nogal.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:26

Sjimmy schreef:
Hangt af van de ruiter en het paard.
Het ene paard zal heftiger reageren op zijn gehemelte, terwijl de ander heftiger reageert op de lagen.
En idd een scherp of een rond tussenstuk bij dubbelgebroken scheelt nogal.
En de dikte van het bit is ook van invloed.
Een dik dubbel gebroken bit of een heel dun enkel gebroken scheelt ook nogal.


Zoals de meeste mensen hier heb ik ook altijd geleerd dat dubbelgebroken minder scherp is.
Net zoals mij geleerd is dat dunner scherper is dan dik.

Maar beide dingen worden nu weer tegengesproken Scheve mond

Opzich maak ik me er ook niet echt druk om. Ik rijd mijn eigen paard een dubbelgebroken bit, normale dikte. En ik heb ook jonge paarden ingereden met een enkelgebroken bit (ook wel normale dikte).
Als het paard er fijn op loopt, waarom veranderen? Ook maak ik me er niet druk om dat het bit dan te scherp zou zijn.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:27

Ja.. maar dat is net zo iets als dat mensen gelijk maar een ander bit willen gaan gebruiken zodra t paard niet lekker loopt.. inplaats dat ze eerst de ecthe oorzaak op gaan zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:05

Maar maakt het dan zoveel uit denken jullie, of een bit druk geeft op de lagen of op de mondhoeken? Druk is druk.

Is het trouwens belangrijk wel bit scherper is? Het zijn allebei vriendelijke bitten, laat er op een schaal van 0-100 eens 2 puntjes verschil in zitten (ALS je het al ooit eens wordt over hoe je scherpte in de mond meet). Scheelt dat dan zo veel? En denk je niet dat elk paard z'n eigen voorkeur heeft?

Mijn paard kan tegen een stang gewoon in gaan hangen, maar doet dat met enkelgebroken trainingstrens minder snel. En toch staat een stang bekend als zijnde scherper.

In de handen van de juiste ruiter is geen enkel normaal bit (te) scherp.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:14

Sonja schreef:
Maar maakt het dan zoveel uit denken jullie, of een bit druk geeft op de lagen of op de mondhoeken? Druk is druk.


De mondhoeken zijn elastisch (niet oneindig natuurlijk) en kunnen nog wat bewegingen opvangen zonder dat dat direct zeer doet, de lagen geven niet mee. Dus ja, dat maakt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:15

Ook als je daarmee de tong, ook een gevoelig onderdeel van de mond, "knijpt" met het bit? Denk hierbij even aan de vorm van een dubbelgebroken trens in de mond, en een notenkraker.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:16

runningkawa schreef:
Zijn al heel veel topics over

Een dubbelgebroken bit is zachter dan een enkel gebroken bit.
Dit omdat een enkel gebroken bit een notenkraker effect heeft en daarmee ook in het gehemelte kan prikken.
Dit kan dus niet bij dubbelgebroken.

Een dubbelgebroken bit met plat tussenstukje is scherper dan een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje, maar nog altijd milder dan een enkelgebroken.

Tenminste dat is wat mij geleerd is en heb zelf ook die ervaring als ik afga op hoe een paard meestal reageert.


zo is het volgens mij ook! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:16

Ik weet trouwens niet wat nu scherper is hoor, ik denk dat dat ook niet meetbaar en dus altijd discutabel is. Maar het is heel makkelijk om een overtuigend betoog te houden voor beide bitten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:22

Dat hangt er weer helemaal vanaf hoe dik de tong van een paard is. Bij een dikke, vlezige tong zal het wel meevallen, die kan best wat bewegingen opvangen en dan is de directe inwerking op de lagen weer minder. Bij een paard met een dunne tong en "puntige" lagen is het juist weer heel vervelend.

Ik denk dus niet dat je een absolute rangorde kunt aanbrengen qua scherpte. Het hangt helemaal van de bouw van de mond, de gevoeligheid en de persoonlijke voorkeur van het paard af welk bit bij gelijke druk op de teugels (om de ruiterhand even buiten beschouwing te laten) de sterkste inwerking heeft.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:25

Mijn kleine hengstje accepteerd b.v. absoluut geen gebroken bit in zijn mond.. dan wordt ie helemaal knetter.. heb nu een ongebroken watertrensje voor m en daar loopt ie al 13 jaar prima op....

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:25

het verschilt enorm per paard en per ruiter, las mensen mij advies vragen in de ruitersprotzaak waar ik werk, dan adviseer ik ze vaak om het een en ander te proberen van andere mensen, vaak merk je na 1 of 2 keer met een bit gereden te hebben hoe het paard er op loopt.

er is dus eigenlijk niets over te zeggen welk bit nou scherper is en welke zachter, maar het hangt meer af van wat het paard fijn in de mond ligt en hoe de ruiter in werkt.

een ruiter die een harde en ruwe inwerking heeft kan er nog zo'n zacht bit in hangen maar dat maakt geen klap uit.

mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een normale enkel niet al te dikke watertrens, ik vind dat je alles zo simpel mogelijk moet houden en je paard niet zonder al te veel poespas goed moet kunnen rijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:41

elibeest schreef:
Mijn kleine hengstje accepteerd b.v. absoluut geen gebroken bit in zijn mond.. dan wordt ie helemaal knetter.. heb nu een ongebroken watertrensje voor m en daar loopt ie al 13 jaar prima op....


Jouw paard heeft waarschijnlijk een laag verhemelte, een dunne tong en "scherpe" lagen? Ieder bit met bewegende delen werkt dan sterker in op een bepaald deel van de mond dan hij prettig vindt. Een ongebroken bit verdeelt de druk over alle delen van de mond en dat kan hij dus wel hebben.
Zo zou je dus zelfs een pleidooi kunnen houden voor de ongebroken trens (is niet gelijk aan een stang!) als zachtste bit, maar ook daar zijn weer nadelen aan.
Zo is het met iedere combinatie van bit en paard wel wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:44

Ik denk zeker dat het paard afhankelijk is.
En dat je gerust met de zachte bitten en daar versta ik dan een gewone ongebroken trens (dus geen scharen, bogen of wat ook) dubbel en enkel gebroken bit kunt proberen wat je paard het fijnste vind.

Loopt je paard goed op een bit, zou ik niet te veel gaan winkelen, maar hetzelfde bit in houden. Want dan kom je toch in het gebied rijtechnisch uit.