Wat doen met bodem stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Wat doen met bodem stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:39

Hoi iedereen,

Ik heb zopas een wei met stal kunnen huren, voor eindelijk mijn eerste eigen paardje... Nu zit ik een beetje met het volgende probleem, de bodem van de stal ligt namelijk lager dan de grond erbuiten. Met als gevolg dat de bodem nu, met alle gesmolten sneeuw, verandert is in een modderboel... Ik zou dus een manier moeten vinden om de bodem aan te hogen. Beton gieten is al geen oplossing aangezien dit verboden is ivm agrarische bodem of zoiets... Ik had persoonlijk gedacht aan zand, maar weet niet of dat voldoende is... En anders misschien grasdallen (van die stenen met gaten in, weet niet hoe die juist noemen) aangevuld met zand? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of die ook dit probleem hadden en een goede oplossing gevonden hebben? Alle ideeën en tips zijn welkom! De bodem moet wel nadien, als dat nodig zou zijn, verwijdert kunnen worden.

Groetjes, Kristien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:44

Misschien ophogen met zand (af laten lopen naar buiten toe) en dan bv rubberen matten erop leggen?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:51

Sonja schreef:
Misschien ophogen met zand (af laten lopen naar buiten toe) en dan bv rubberen matten erop leggen?


Daar dacht ik ook al aan..misschien kun je eerst ophogen met zand,daarna die stenen met gaten,nog eens zand en dan een rubber mat?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:57

Rubber matten lijkt me een beter idee als zand. bedenk wel dat je dat ook een keer in de zoveel tijd zal moeten vervangen. Erg lekker zal het niet zijn Scheve mond

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:07

Er bestaat een systeem van een soort rubber matten die geschikt zijn voor paddocks, stallen enz. die het zand op de plaats houden. Dan kun je dus met zand ophogen, zonder dat er kuilen ontstaan enz. Ik zou alleen niet meer weten hoe het heet..... Bloos

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:44

Sommige stallen hebben gewoon een tegelvloer in de stal (wel grote tegels). Dan zou je het eerst flink op kunnen hogen met zand en dan tegelen. Tegenwoordig is het eigenlijk zo dat je volgens mij ivm het milieu een vloeistofdichte vloer MOET hebben (beton oid)....

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 11:19

Hoi,

Iedereen alvast bedankt voor de zeer bruikbare antwoorden!

Ophogen met zand is dus alvast een optie, heeft iemand hier soms ervaring met zandbodems?

Ivm die rubber tegels, daar had ik nog niet aan gedacht, heeft iemand daar meer info over, waar kan ik ze kopen (in België)? Voor- nadelen van rubbertegels?

Zijn er toevallig ook mensen die gewerkt hebben met grasdallen (soms ook stoepdallen genoemd)?

Bedankt!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:33

wij hebben ze wel een tijdje op zandbodem gehad met daarover zaagsel.. maar ik kan het je niet aanraden.. het is een enorm werk.. ze kunnen namelijk het zand naar achteren schrapen en dan heb je daar een enorme bult liggen en het is een werk om dat weer vlak te krijgen.. en het wordt heel nat en zwaar als ze erin plassen..

maar rubberen matten/tegels lijken me wel te werken.. kan je alleen niet vertellen hoe veel ze kosten.. je moet dan wel je stal grondig mesten en de natte plekken er goed uithalen anders wordt het glad.. maar das logisch..

succes

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:45

Ik heb met zand de ervaring dat er kuilen ontstaan. Vandaar dat ik je aanraad van die matten te gebruiken waar het zand als het ware tussenzit. Ze houden het zand op de plaats zodat er geen kuilen ontstaan. Zand heeft bij mij een voorkeur boven rubberen tegels. Waarom staat in een recent topic over rubber matten, is dus eenvoudig op te zoeken met de zoekfunctie.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 12:26

Hoi,

Aimee, die rubber matten waar het zand bij tussenzit, dat klinkt wel interessant, maar zie hier boven dat je niet meer weet hoe het systeem heet?

Ik was trouwens wel van plan om vlasstrooisel te gebruiken als strooisel, heb verschillende bodembedekkers vergeleken en die kwam er het beste uit, ondermeer ook omdat ze heel vochtabsorberend zijn

Was niet van plan om ze enkel op rubber matten te zetten zonder strooisel, dat lijkt me inderdaad niet zo aangenaam voor de paarden, maar eventueel zand, (stoepdallen), rubber matten en dan vlasstrooisel... Maar dan worden de stalbodems naar mijn inziens ineens wel erg hoog...

Iedereen alvast bedankt en meer tips of ervaringen zijn zeker welkom!

Groetjes, Kristien

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:31

Elfie schreef:
Hoi,

Iedereen alvast bedankt voor de zeer bruikbare antwoorden!

Ophogen met zand is dus alvast een optie, heeft iemand hier soms ervaring met zandbodems?

Ivm die rubber tegels, daar had ik nog niet aan gedacht, heeft iemand daar meer info over, waar kan ik ze kopen (in België)? Voor- nadelen van rubbertegels?

Zijn er toevallig ook mensen die gewerkt hebben met grasdallen (soms ook stoepdallen genoemd)?

Bedankt!


voor zover ik weet moet elke stal een waterdichte vloer hebben. dus een betonnen vloer. Dit is verplicht om milieu redenen.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 12:53

Hoi,

De stal die op de wei staat is er gezet door de eigenaar van de wei, het is niet mijn wei, ik huur ze enkel. Voor zover ik het me goed kan herinneren, mocht hij op die wei een stal plaatsen, enkel indien er geen vaste betonnen vloer in geplaatst zou worden, ik weet trouwens niet of er een officiële aanvraag voor ingediend is, volgens mij is ze er indertijd geplaatst als 'schuilstal' en nadien uitgebreidt tot volwaardige stallingen met opslagplaats... In ieder geval, volgens de eigenaar mag er niet gebetonneerd worden, heb dat enkele jaren geleden ook al eens gevraagd, zou anders wel handig zijn, dan zou mijn probleem meteen opgelost zijn!

Groetjes, Kristien
Laatst bijgewerkt door Elfie op 03-03-04 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:15

Ik weet niet hoe het nu is, maar enkele jaren geleden hadden de stallen bij Anky ook geen betonnen vloer Haha! die hadden ook een zandbodem. Ook bij andere stallen heb ik dat vaker gezien, telkens met het resultaat dat er kuilen ontstaan. Helaas weet ik echt niet meer hoe het systeem heet. Ik zal eens gaan zoeken in m'n papieren naar het foldertje maar dat kan wel even duren.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:17

Op hogen met zand dan goed aantrillen en dan tegels erin leggen..

Maar vergeet niet het zand goed aan te trillen

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 13:24

Hoi,

Pearltje, wat bedoel je met 'het zand goed aantrillen'? Dat woord ken ik niet, bedoel je goed aanstampen?

Aimee, heel erg bedankt dat je het wilt opzoeken!

Groetjes, Kristien

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:09

Elfie schreef:
Hoi,

Pearltje, wat bedoel je met 'het zand goed aantrillen'? Dat woord ken ik niet, bedoel je goed aanstampen?

Aimee, heel erg bedankt dat je het wilt opzoeken!

Groetjes, Kristien



met een tril plaat .... die gebruiken stratenmakers altijd om het zand "vast" te leggen maar dit moet je doen voordat je er eventueel rubberen tegels in legt ....
anders heb je geen goede strakke ondergrond en gaan je tegels verzakken ....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:03

Je kan ook vragen aan een bouwstoffer om een kleine lading stabilisé te krijgen. Da's poreus, er zit een weinig cement in verwerkt zodat het toch "vast" is maar het water is minder waardoor het toch vochtdoorlatend blijft en makkelijker uit te breken is achteraf

Rubbermatten bij Gama +/- 10 euro, tegels in zwart van 50 x 50 cm poreus
Rubbermatten bij Makro, precies de zelfde 7.69 Knipoog
Castorama 9.50 ook de zelfde maar daar kan je ook groen en rood krijgen tegen meerprijs.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:10

Ja ik denk dat ophogen met zand zeker wel een optie zou zijn. Mirza dr stal is ook opgehoogd met zwarte zand. Ze staat op zaagsel en het is gewoon makkelijk schoon te maken. Alleen gaan we er nu waarschijnlijk tegels overheel leggen omdat er langzaam een kuil aan het ontstaan is waar ze altijd graaft als ze ongeduldig is.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 12:59

Hoi,

Ik heb gisteren slecht nieuws gekregen, de wei met de stal op is verkocht Verdrietig

Da's natuurlijk dikke pech voor mij, was eerst erg aangedaan, maar ben er nu wel al wat over... Dat betekent nu wel dat ik een volledig nieuwe stal moet gaan plaatsen (ik heb nog de wei ernaast die ik ook huur, van een andere eigenaar). Ik denk dat ik eerst maar eens naar de gemeente ga om te horen hoe het nu juist zit met het plaatsen van een stal (eventueel beton of niet, de meeste stallen hier in de buurt zijn zonder beton, voor zover ik weet) Als beton idd niet is toegelaten, kan ik natuurlijk nog veel met jullie tips! SonjaBelgium, stabilisé gebruiken lijkt mij wel interessant, ga er eens naar informeren!

Groetjes en bedankt voor de informatie!
Kristien

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:30

BeNGeL"]
[quote="Elfie schreef:
Hoi,

Pearltje, wat bedoel je met 'het zand goed aantrillen'? Dat woord ken ik niet, bedoel je goed aanstampen?

Aimee, heel erg bedankt dat je het wilt opzoeken!

Groetjes, Kristien



met een tril plaat .... die gebruiken stratenmakers altijd om het zand "vast" te leggen maar dit moet je doen voordat je er eventueel rubberen tegels in legt ....
anders heb je geen goede strakke ondergrond en gaan je tegels verzakken ....
[/quote]


OK dan! dat is precies wat ik bedoel

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:55

Ik zou ook eerst zand erop storten en die goed 'aanstampen'. En vervolgens van die rubberen matten erover heen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:11

petraaken schreef:
voor zover ik weet moet elke stal een waterdichte vloer hebben. dus een betonnen vloer. Dit is verplicht om milieu redenen.


ha! was het allemaal maar zo simpel in de wetgeving . maar nee hoor, een 'stal' en een 'schuilstal' worden als twee verschillende zaken gezien. en in het één moét beton, in het ander mág er geen.......de mest en urine die in allebei terechtkomen zijn dan ook hééééééél anders Schijnheilig Haha! .