Meteen al rijden de 1e dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 12:08

Toen jullie je paard net hadden,gingen jullie toen meteen de 1e dag al rijden? Ik zit eraan te denken om vandaag een stukje te gaan rijden met Jameela.
Eerst met sunny op pad,zodat zij aan haar stal kan wennen.Dan met haar effe een klein stukje rijden zodat ze aan de omgeving kan wennen.Is dit raar?
Ik heb dit nml ook met sunny gedaan. Scheve mond\ Maar ik ga wel effe mijn superbloedmooie nieuwe zadel uittesten Lovers ik ben helemaal weg van dat zadel joh.En nou maar hopen dat ie past Tong uitsteken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:11

ligt er een beetje aan.
Komt ze van ver?
Jamaica moest ruim een uur in de trailer, wat ze nog nooit had gedaan. Dit was dus al een hele opgave voor haar.
Ik heb haar toen lekker op stal gezet, zodat ze bij kon komen, en heb na een uurtje even met haar over het erf gestapt.
De dag erna heb ik wel een kwartiertje ofzo gereden

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 12:14

ze hoeft maar 10 minuutjes in de trailer Lachen *gelukkig*

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:32

Ik heb mijn paard 2 weken geleden naar een andere stal verhuisd en ze moest heel erg wennen de eerste week. Dus ik heb de eerste paar dagen heel rustig aan met haar gedaan. Veel losgooien, beetje rondwandelen, laten grazen zodat ze rustig kon wennen. Maar ik heb een 4 jarige merrie waar nog erg weinig mee gedaan is en die overal nog zwaar van onder de indruk is.

Dus dat zal per paard nogal verschillen. Maar je moet niet te licht denken over het verhuizen van je paard. Kan me voorstellen dat je heel graag wil rijden, maar geef je paard wel een beetje de tijd.

Veel plezier!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:38

Ik heb mijn paard eerst een week laten wennen aan de nieuwe omgeving voor ik ging rijden.
Maar een bijkomend probleem was dat ik ook nog een week moest wachten op het zadel en hoofdstel. Dus eigenlijk was het ook een weekje gedwongen rust.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:40

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 12:45

Ze staat slechts 10 minuutjes van ons af.Dus ik denk dat ik wel even ga rijden (effies) Tong uitsteken maar ik ga eerst sun doen,want dan kan zij effe accloumatiseren (Nederlands is mijn goeiste vak Haha! ) terwijl ik ondertussen met sun ga rijden Tong uitsteken

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:49

Vandaag was de eerste dag dat mijn ijslandertje bij mij was. We hebben haar gister opgehaald. Ik heb vandaag een stuk met haar gewandeld. Dat ging best goed, maar ik merk wel dat ze heeeel erg moet wennen. Misschien dat ik volgend weekend ga rijden maar dat weet ik nog niet zeker. Eerst moet ze gewoon goed gewend zijn aan alles. En ik denk dat het per paard verschilt hoe lang dat duurt.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:53

Ik zou een dagje wachten, dan kan ze even wennen, aan haar nieuwe stal en haar nieuwe stalgenoten. Het is toch denk ik wel een verandering voor d'r, ik zou d'r dus eerst even lekker laten wennen, lekker poetsen, wandelen en knuffelen, maar het ligt ook aan de opony zelf, de een heeft er totaal geen moeite mee om te vehruizen, op de ander maakt het een enorme indruk.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:07

ik zou nog lekker ff wachten(heb ik ook gedaan)gewoon ff eerst op stal laten wennen en dan bijv.ff over het terrein wandelen en ff losgooien ofzo.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:22

ik zou haar eerst lekker een tijdje op stal zetten, en dan kijken of ze al een beetje gewend is... dan zou ik niet met haar gaan rijden maar ff met haar wandelen, en dan misschien nog losgooien of als ze goed reageerd kan je wel een stukje gaan rijden ja... het ligt gewoon aan haar, kijk hoe zij reageert op haar nieuwe thuis en als dat goed gaat gewoon rijden en ander aankijken wat je met haar doet

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:36

ik zou vandaag rustig aan doen, en haar even de tijd geven om te wennen. gooi haar een keer los, ga even een rondje wandelen, en ga er morgen op zitten. Dat zou ik doen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:58

je kan er best even opziten, maar gewoon lekker stappen. Je kan ook even met haar wandelen, maar vooral lekker rustig aandoen, heel veel knuffelen en poetsen en verwennen natuurlijk. Haha!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:04

als je met je pony op ponykamp gaat ga je toch ook direct rijden
oke, jij en je pony kennen elkaar dan al, dat scheelt wel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:51

de 1e dag laat ik ze altijd staan,
de volgende dag gooi ik ze gelijk in het diepe,
meestal betekend dit dat ik alleen met ze naar het bos ga,
dan weet ik gelijk wat voor vlees ik in de kuip heb.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:27

ik heb met expensive de eerste dag gewoon zo laten staan, maarja hij had op een warme middag 3(!!!) uur in de trailer gestaan en het was al s'avonds
ik denk dat je beter ff kan wennen of gewoon veel stappen enzo

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:51

Ik heb vandaag me eerste pony thuis gekregen! (helemaal in de zenuwen!) ze zette hem thuis af en ik heb hem ff door de tuin laten grazen, hij was niet echt gestresst (haffie!) van de trailer, maar ik heb er ff een kwartietje mee over het gras gedwaald!
Toen ben ik naar de stalling gelopen, en hem daar op stal gezet (is denk ik een halve kilometer lopen) en hem ff lekker een uurtje laten staan, toen zijn we met hem over het erf gaan lopen en heb ik er ff opgezeten (gewoon gestapt, met halster...) en we zijn een stuk de dijk op gelopen om het te laten grazen... Allemaal heel relaxed...
Morgen ook wandelen en dan van de week een zadel aanschaffen (ik had ook een zadel kunnen lenen, maar mij lijkt het beter, ff wat dagen rust...)
Haha!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:08

Met beau ben ol ook niet meeen gaan rijden toen ik hem net had. (durfde ik niet vanwege zijn rotgedrag Haha! ). Op vakantie bij familie met een manege ben ik echter wel gelijk s`asvonds gaan rijden nadat hij 1,5 uur op de trailer stond. Maar daar was hij dan ook al eerder geweest. Zoals iedereen zegt: Het ligt er aan. Een dagje wachten kan iig geen kwaad.

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:15

ik zou zelf nooit meteen de eerste dag gaan rijden, maar het opaard eerst effe laten wennen. Rijden is niet het allerbelangrijkste hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:21

Ik laat een paard ook altijd eerst wennen aan de omgeving. ANders moeten ze zoveel indrukken ineens verwerken, dat valt gewoon niet mee.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:23

Ik rijd ze nooit de eerste dag want de meeste zijn nog niet zadelmak Haha! . de 1ste dag kun je hem het beste laten wennen aan zijn box en als hij 's ochtends vroeg ik gebracht dan kun je hem een paar uur later misschien longeren aan het halster ofzo en als hij laat op de dag wordt gebracht kun je hem beter lekker laten staan in zijn box. De dag erna kun je hem voorzichtig oppakken.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:46

ik zou hem ook stil laten staan.. kan die ff wennen en zichzelf op gemak stellen en kan je de 2de dag er mee aan de gang gaan.....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:33

Ik had het ook niet gedaan. Als je haar wil laten wennen ga dan leker wandelen Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:39

liever eerst laten wennen. Als je echt mijn mening wilt weten.. Voor haar is het een grote overschakeling en helemaal nieuw.
Snap dat je graag op je nieuwe trots wilt rijden, maar dat kan nog zo vaak!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:51

Vind dat Pinky_girl helemaal gelijk heeft, kijk, ik wen er makkelijker aan, en kan nog zoveel op Toscar gaan rijden... laat hem nu maar ff lekker wennen!
Haha!