Welke leren laarzen raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 00:43

Ik mag waarschijnlijk leren rijlaarzen aanschaffen op kosten van mijn vriend. Nu is mijn vraag.. welk merk en type rijlaarzen raden jullie aan? Dus wat is jullie eigen ervaring met bepaalde laarzen? Hoe zien deze eruit? Zijn het dressuur of veelzijdigheidslaarzen? Hoe is de kwaliteit van de laarzen, hoe lang gaan ze mee, wat zijn de voor en nadelen en waarvan is de hak gemaakt en hoe is deze vast gezet? Tevens graag de kosten erbij vermelden.

Ik ben echt alleen op zoek naar serieuze reacties en echt eigen ervaringen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 01:10

Zelf heb ik alleen ervaring met Petrie en Cavallo. Petrie alleen bij klanten, Cavallo heb ik zelf ook.
Het hangt een beetje van je 'model' af in wat voor laarzen je past.

De meeste mensen lopen wel weg in een Petrie Perfect (gecoat rundleder, geplakte zool) of Petrie Standaard (geheel rundleder, gestikte zool). Deze laarzen hebben allebei een kunststof anti-slip zool. Verder heb je van Petrie o.a. de Excellent (kalfsleer met dressuurboog) en de Dressage (ook kalfsleer, met zachte binnenkant en harde buitenkant). Deze hebben een leren zool.

Verder is het altijd even afwachten of je in een standaard maat past, ook mensen met voor het oog hele normale benen komen soms in maatwerk terecht. Dikke kuiten en kleine voeten leveren nogal eens problemen op, evenals het omgekeerde (grote voeten, smalle kuiten). Soms kan je net een centimeter tekort komen met de hoogte, dat soort dingen.

Dan de Cavallo's: ik heb de Pirouette (voorheen model 44000). Dat is kalfsleer, leren zool en dressuurboog. Tot nu bevallen deze mij nog heel erg goed, heb ze sinds mei dit jaar. Nadeel is dat ze nu bijna 1000 gulden kosten, Petrie maatwerk is goedkoper. Maar goed, kom maar eens langs Sandra, dan help ik je wel Haha!

Succes iig!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 01:31

Je vriend betaalt ?? Nou als hij een beetje goed in de slappe was zit, zou ik HEEELE dure willen adviseren Extreme duivel

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:15

ik heb net 2e handse petire''s gekocht. die in de winkel dus iets van 500 kosten. geheel van leder en met een gestikte zool.
ze zijn 2 jaar gdragen en zien er nog als nieuw uit, ze hebben er allen een nieuwe hak onder gezet.

daarvoor had ik rectiline, dat was een springlaars, omdat ik toen nog veel sprong. maar doordat ze soepel waren zakten ze snel in en zijn ze te kort geworden. die waren wel met rits, dat is wel een ideaal iets. alleen is de rits wel een kwetsbaar punt.

als ik jou was zal ik gaan voor de petrie dressage...die heb ik een keer aangehad en zitten super! aan de binnenkant lekker soepel voor goed contact, en aan de buitenkant lekker stevig.
en met een mooie dressuurboog.

nou kussies liselot

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:36

Ik heb de petrie perfect, een half jaartje ongeveer, en ze bevallen me erg goed. Het inlopen was iets minder, maar dat heb je met alle leren laarzen. Ze waren iets van 380,- geloof ik, niet zo heel erg duur dus. Ze zijn vrij hoog (dressuur) en voor de rest heeft Naz al gezegd van wat voor materiaal ze gemaakt zijn enzo. Ik kan dus niet echt echt zeggen (uit eigen ervaring) hoelang ze meegaan, maar het schijnt dat bij deze laarzen er sneller krasjes opkomen dan bij de standaard, waarom weet ik niet precies, had volgens mij iets met de coating te maken. Maar misschien kan Naz je daar wat meer over vertellen.
Succes en laat je weten watvoor het geworden zijn?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 12:54

ik ben zaterdag naar de winkel geweest en heb een paar heerlijke patries aangehad (weet niet welke naam, wel dat ze rond de 500 piek kosten, dus niet met kunstof coating (want die waren in het geval van krasjes niet meer mooi te krijgen volgens de verkoopster), maar volleren.
Maar ze waren 3 cm te kort, wehehehehehee, huil.

Toen Equin, ook te kort.
Equin maatwerk kost 540 piek, Petrie maatwerk zou ver in de 600 piek komen, dus echt absoluut niet meer haalbaar voor mij!

Ik vond het erg jammer, want vind Petrie's gewoon super-mooi, maar helaas pindakaas, het wordt maatwerk van Equin.

Houdt bij maatwerk rekening met een levertijd van ruwweg 3 maanden, want nu met de feestdagen en alles.......

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:03

Ik heb Petries gehad maar dat vond ik net kachelpijpen en die heb ik verkocht. Nu heb high mountainriders dit is meer een recreatie laars maar zit heerlijk de kosten ongeveer f400,-

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:23

Ik heb al vele jaren Petries, weet niet welk model. Ik rij er alleen mee, doe ze aan vlak voor ik erop ga en uit als ik eraf stap, en als de bak modderig is rij ik met chaps, dus ik ben er wel zuinig op, maar ze zijn dan ook nog super mooi. Alleen een slijtplek aan de binnenkant, maar dat hoort zo vind ik, anders zien ze er helemaal zo nep nieuw uit Haha! en verder exht nog als nieuw. Ik vind het dus een aanrader.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:30

ik heb goedkope laarzen van HUET. deze zitten echt super lekker. heb ik voor de cross en springen.

Enne, ik heb al een jaar een paar opmaat gemaakt petrie Dressage kalfsleer staan, maar die heb ik nog steeds niet ingelopen Bloos Bloos Bloos

ik vind ze echt niet lekker zitten.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 13:37

Nog een paar vraagjes.. Lachen


Gaan gecoate laarzen niet bladeren? Een meisje bij ons op stal heeft dat namelijk wel. En tja, dat wil ik natuurlijk niet. Lachen

En kun je nou beter een gelijmde of een gestikte zool/hak hebben en moet deze van leer, kunstof of rubber zijn?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:48

Ik heb Petrie Excellent, met een rubberen zool overigens, want met leer ga ik op m'n muil. Ze moesten voor mij op maat gemaakt worden (omdat ik een andere kleur dan zwart wou en die moeten ze toch speciaal maken, dus dan is maatwerk een kleine moeite) en toen hebben ze die er gelijk onder gezet, zonder extra kosten.
Ik heb ze in het bruin, blijven erg mooi, maak ze na het rijden altijd even schoon met een beetje zadelzeep en ze zijn er nog uit als nieuw (op die slijtplekken aan de binnenkant na dan), mooie hoog boog aan de buitenkant. Eventjes au met inlopen, maar nu zijn het echt pantoffeltjes.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:52

Petrie excellent, mooie laarzen maar een crime met inlopen vind ik, als ze zitten dan zitten ze ook echt!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:02

Citaat:
Op 2001-12-03 12:48, schreef Margreet:

Ik heb ze in het bruin, blijven erg mooi, maak ze na het rijden altijd even schoon met een beetje zadelzeep en ze zijn er nog uit als nieuw (op die slijtplekken aan de binnenkant na dan), mooie hoog boog aan de buitenkant. Eventjes au met inlopen, maar nu zijn het echt pantoffeltjes.



ik heb gehoord dat je ze juist niet met zadelzeep schoon mag amken stond in de hoefslag zei een vriendin van me.... omdat zadelzeep tussen de naden gaat zitten ofzoiets volgens haar mag het alleen met water en dan aanhouden totdat ze opgedroogd zijn....

verder heb ik ook petrie excellent (geloof ik) een zeer fijne laars....heb ze nu 2 jaar alleen slijt bij mij de zool wel heel snel maar ja ik slof ook erg.... en ik ben er zuinig op rijdt er bijna alleen maar mee op concour.... een aanrader

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:16

Volgens mij is dat olie die in je stiksels gaat zitten waardoor ze gaan rotten. Als je ze alleen met water schoonmaakt worden ze op den duur keihard!
Ik doe het al jaren zo, ook bij mijn oude laarzen heb ik het altijd zo gedaan, die zagen er op een gegeven moment echt niet meer uit, de stiksels was zo ongeveer het enige dat nog een beetje toonbaar was......
Eigenlijk doet iedereen op stal het zo.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:20

ik doe het ook zo maar zei zij dus alleen met water
terwijl de verkoopster mij toen ook egzegd dat water slecht was....
dus kan gewoond oorgaan met mijn laarzen schoon te maken met zadelzeep???

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:23

Zou ik ook wel doen, maakt schoon en verzorgt, wat wil je nog meer?! Zadelzeep is echt niet slecht voor je stiksels hoor, volgens mij dan.
Ik vet ze af en toe, eens in de 3 maanden ofzo en dat smeer ik niet op de stiksels, just in case, maar met die zeep doe ik gewoon m'n hele laars. Niet teveel water gebruiken, als de zadelzeep gaat schuimen heb je al teveel water.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:09

ik heb zelf petrie en zijn super!!! Haha! ik heb ze met een dressuurboog, ze zijn wel keihard maar dat zit echt mega lekker!!! Ik heb ze ook alleen maar aan als ik ga rijden niet met mesten en ik maak ze 1x in de 2 weken helemaal schoon!!!
Ik had ze voor 350 gulden en officieel waren ze 795- dat was tijdens de tentekamp weken van Hyprama!
_________________
Weet je wat je doet... je gaat maar wéér verder met haar voor de 4e x en je kan het bekijken ik hoef je al niet meer!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Esmee op 2001-12-03 17:12 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Esmee op 2001-12-03 17:14 ]</font>

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:09

Ik had (moest ze weer terugsturen naar de fabriek) stoere leren laarzen van Mountain Horse. Wil niet meer anders, lekker praktisch met elastiek en rits en lekker stoer.
Alleen moet ik voor wedstrijden wel echt nette laarzen aanschaffen.
Wat een probleem is: de rits. Ik heb ze 2 weken gedragen en toen was de rits al stuk. Die wordt nu vervangen en ik wil ze graag terug, want het rijdt veel vaster met leren laarzen Pling .

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:11

ik heb laarzen van HUET of lipica (hoe je het ook wil noemen) ik heb ze iets langer dan een half jaar en ze zijn nu helemaal niet mooi meer. ik heb er wel elke dag in gelopen en een paar keer zijn ze erg nat geworden, wat natuurlijk helemaal niet goed is. ik heb ze gekocht, omdat het me veel lekerder leek in te lopen. dat is ookwl zo, maar ik loop liever wat moeilijker in met daarna mee plezier. daarvoor had ik laarzen uit Italie. echt super!!!!!! soepel leer zakt normaal in en je hoeft het bijna niet in te lopen! ze waren te klein, maar zagen er nog perfect uit! ze hadden ook veel extraatjes! mooi afgewerkt en maar 225 gulden. een dressuurlaars met een verhoging aan de zijkant. die vond ik echt geweldig! misschien ga ik wel weer naar italie om ze te kopen of om maat te laten maken. ze kunnen trouwens best goed tegen water............maar ik denk niet dat je naar italie gaat??!! als ik in nederland laarzen zou moeten kopen zou ik in ieder geval petries kopen want HUET valt me na die goede italiaanse erg tegen! mijn moeder heeft ook petries en die zien er best goed uit, maar die italiaanse Lovers Vingers aflikken Tong uitsteken

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:21

Citaat:
Op 2001-12-03 17:09, schreef Lunatic:
Wat een probleem is: de rits. Ik heb ze 2 weken gedragen en toen was de rits al stuk. Die wordt nu vervangen en ik wil ze graag terug, want het rijdt veel vaster met leren laarzen Pling .


Helaas een veelvoorkomend probleem bij die mountain horse laarzen Huilen
Sowieso zijn ritsen altijd een kritiek punt bij laarzen, als het niet nodig is (bij gewone dan) niet doen!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:29

NAZ: wat zijn jouw ervaringen (van klanten) met Equin laarzen?

En Margreet: wat ik heb gelezen mocht je idd ook geen zadelzeep en vet gebruiken omdat het leer van je laarzen een ander looïngs-proces heeft doorstaan dan het leer van je zadel en hoofdstel. Ze adviseerden om je laarzen gewoon met schoenpoets te poetsen.
Mar wat ik nu loop te verkondigen is puur theoretische kennis hoor, want zoals gezegd: mijn eerste paar laarzen zijn nu pas in de maak!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:35

NIET MET SCHOENPOETS!!!
koop gewoon laarzenwas van cavallo, of dat spul van petrie, dat is speciaal voor die laarzen gemaakt en dan lijkt het me het beste dat je dat gebruikt...

liselot

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:36

Ik vind (persoonlijk!) de Equin laarzen minder mooi, en voor en paar tientjes meer heb je de Petrie Perfect, dus meestal kiezen de klanten daarvoor. De Equin verkoop ik zelf eigenlijk heel weinig, om bovengenoemde reden. Op zich zijn het redelijke laarzen, maar helemaal gecoat dus gevoelig voor beschadigingen die niet bij te werken zijn. Maar dat geldt ook voor de Petrie Perfect, echter de pasvorm van de Petrie is mooier en er zijn meer maten van op voorraad.

Tender: 540 gulden voor Equin maatwerk?? Vind het erg veel geld voor die laarzen. Voor 660 gulden heb je Petrie maatwerk, ik vind dat het prijs/kwaliteit verschil heel hoog is!!!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:46

Citaat:
Op 2001-12-03 17:35, schreef LiSSy:
NIET MET SCHOENPOETS!!!
koop gewoon laarzenwas van cavallo, of dat spul van petrie, dat is speciaal voor die laarzen gemaakt en dan lijkt het me het beste dat je dat gebruikt...

liselot



ik doe het altijd met schoenpoets, dat spul dat in ruitersportzaken te koop is met ingebouwd sponsje! echt perfect!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 18:49

Eeeeeh... sorry... maar willen jullie wel on-topic blijven? Ik heb nl. niets gevraagd over hoe ze schoon moesten.