Hooi natmaken... grrr.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 21:46

Omdat wij op stal alletwee allergische paarden hebben maken wij het hooi nat. Alleen... iedere keer weer die bakken vullen met hooi, water erop, ff hooi soppen, bak omkeren, water eruit etc. Helemaal een koude klus als het straks gaat vriezen Haha!
*We hebben ooit een constructie gehad met een gevuld hooinet in een teil water, maar in een net kan weer te weinig hooi.
*Het Hoestvrij van de paardendrogist hebben we ook al gehad, maar dat wordt een beetje kostbare kwestie
*Overgaan op kuilvoer is geen optie omdat het ene paard daar erg van aan de sch**terij raakt.
Wie geeft de ultieme tip?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:49

ehhh warm water nemen??? nee ik zou t niet weten eigenlijk...
is t geen optie om het hooi binnen nat te maken op bv een spuitplaats als die er is?? scheelt al heel wat kou dnek ik

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 21:55

Nog even ter aanvulling:
*Ik zoek een wat minder arbeidsintensievere methode om hooi nat te maken... (b.v. in de regen leggen etc. Haha! )

Maar die van warm water nemen is al een hele goede, Maaike! Haha!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:57

2 hooinetten?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:01

je zou kunnen informeren bij paardenhouders die voor zichzelf gras in balen hebben laten maken .Ik heb het nl ook gedaan en daar raken de paarden niet van aan de schijterij.
Voor hooi zou het nog een dag moeten liggen maar dan gaat het bij ons in balen en dat is inderdaad een ontzettend gemak Lachen Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:03

In amerika hadden we heel erg stoffig hooi en daar zetten we een aantal balen op het karretje wat we gebruikten voor de verdeling en toen zetten we gewoon de slang erop... doorweken maar! Lachen
Dan verdelen. Misschien is dat iets minder arbeidsintensief? Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:08

Op mijn oude stal gooide ze s morgens er hooi in wat de ze hele dag door gebruikte en om de dag werd hij leeggemaakt ??

Op zich als het voor alleen hooi wordt gebruikt moet dat best kunnen ??

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:08

Citaat:
Op 2001-12-02 20:57, schreef Marjolein:
2 hooinetten?


Dat werkt niet omdat we dan 's avond het hooi voor 's ochtends klaar maken. Dat houdt in 2 x 2 hooinetten voor 's avonds maken en 2 x 2 hooinetten voor 's ochtends maken. Dat betekent dat je op een avond 8 hooinetten moet gaan vullen... kom gezellig een avondje helpen met vullen Marjolein Haha! ! Dan lijk je erna zelf wel een hooibaal.

In principe voel ik wel wat voor het ingepakte gras, heb ik van de zomer ook al over lopen te denken toen ik hooi moest bestellen, maar toen hadden ze geen kleine baaltjes... grote balen passen niet door de deur van de hooiopslag. Dus das leuk voor volgend jaar Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:43

Kleine baaltjes zijn wel te koop (Drenthe) maar in verhouding vind ik ze duur.
Mijn buurvrouw heeft ook Ijslanders en heeft ook grote balen die ze buiten onder een zeil heeft liggen als ze ze in gebruik heeft.Het gaat nog steeds naar wens.....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:51

wij hebben een grote bak op wielen waar precies 2 balen hooi in kunnen. die kun je dus vol laten lopen met water en dan zit er aan de onderkant een soort kraantje dat je open kunt draaien en al het water is er uit! heel handig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:52

Hooi in een kruiwagen doen en de slang erop? Maar het blijft altijd arbeidsintensief en 's winters een koud werkje als een paard nat hooi moet hebben...

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:53

wij doen het ook zo, halen het met de hooivork uit de bakken, laten het uitlekken op een oude kruiwagen met gaatjes erin, uitgelekt, kruiwagen in de stal, hooi genoeg voor 24 uur, ik vind het wel meevallen, maar leuk is anders

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:58

Nee, ik bedoel een gesloten kruiwagen, niet met gaten erin. In een kruiwagen kun je mischien wat meer hooi kwijt dan in een bak (ligt eraan hoe groot de bak is?)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:49

Bij ons op stal hebben de meesten DE oplossing:

Een WASMAND van Blokker, van kunstof en dan wit zodat de naam van het paard erop gezet kan worden Haha! .

Krap 5 minuutjes slang erop, je kunt hem ook in het hooi steken (doe ik ook altijd, lekker sigaretje roken buiten ondertussen) en als je klaar bent leg je hem op zijn zij, zodat het teveel aan water er uit loopt.

Er past precies een plak hooi in en door de vele gaatjes wordt hij ook niet zwaar.
Ik heb er zelf geen, maar doe het weleens voor anderen, het is zo gebeurd.
Bovendien kunnen de stalmensen de plakken erin doen en dan hoef je ze alleen nog even nat te maken Sigaar .

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 07:53

Citaat:
Een WASMAND van Blokker, van kunstof en dan wit zodat de naam van het paard erop gezet kan worden Haha! .


Dat vind ik nu de ultieme tip! Haha!
Ik ren vanmiddag naar de Blokker en ga een paar van die manden scoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 08:54

Het vervelende van een heel pak in 1 keer weken, is dat de voedingswaarde van hooi echt dramatisch terugloopt als je het weekt.

Diarree als gevolg van voordroog of kuil is een tijdelijk probleempje, dat je kunt verminderen door rustig over te schakelen. Ik zou denk ik toch proberen om voor voordroog of kuil te gaan, omdat het paard daar ook meer aan heeft (vitamines).

Ik vond het trouwens altijd wel meevallen, het hooi klaarzetten. Wij hadden zo'n grote zwarte speciekuip, die deed je vol water en dan het hooi erin soppen. Vervolgens in een kratje doen met gaatjes onderin, en die voor de stal klaarzetten.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 09:00

Citaat:
Op 2001-12-03 07:54, schreef Sonja:
Het vervelende van een heel pak in 1 keer weken, is dat de voedingswaarde van hooi echt dramatisch terugloopt als je het weekt.


Is mij bekend, we "weken" het daarom ook niet, maken het alleen heel goed nat zodat alle stof eruit is!

Anyway, vanavond gaan we het gewoon met de "wasmand" methode doen (zal ong. zoiets worden zoals jij ook beschrijft) Laat wel even weten hoe dat met mijn humeur afloopt Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:10

Ik zie het verschil niet zo, qua arbeidsintensiviteit, in het hooi weken in een ton of in zo'n wasmand... Verward

Mijn paarden mogen allebei niet normaal hooi hebben. Jur niet omdat ze allergisch is voor de pollen, en Razinda niet door de afwijking van haar gebit, de stengels van hooi zijn lang en kunnen een slokdarmverstopping veroorzaken.

Daarom staat Jur op nat hooi, en Razinda op een soort kuilgras (gehakseld kuil met mais). Omdat ik in de winter geen zin heb om te klooien met koud water, gaat Jur dan ook over op het kuilgras.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:47

De hugo die ik rijd krijgt ook nat hooi. maar wil je echt een groot gedeelte van het stof uit het hooi hebben da moet je het minstens 12 ur laten weken in het water en zoals ik het hier lees bij jou lijkt het alsof je het ff natmaakt en geeft. Het stoft dan niet meer maar de stof zit er nog wel in.

En misschien kun je zo'n speciekuip neerzetten en daar doe je water en hooi in en laat je 12 uur staan en als je gaat voeren doe je dat hooi met behulp van een riek in een lege speciekuip met een zeef eronder in en laat je het uitlekken. Zo doe ik het ook.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 11:02

Citaat:
Op 2001-12-03 09:47, schreef Mytens:
Het stoft dan niet meer maar de stof zit er nog wel in.


Mijn dierenarts heeft mij uitgelegd dat allergische paarden vooral last hebben van het stof (en pollen die daar in zitten) op de slijmvliezen. Volgens hem kan het "eten" van pollen en stof geen kwaad en zal dan ook geen allergische reactie veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 11:34

wat Sibokld zei, zo heb ik het ook geleerd. Stond een tijdje geleden ook nog in de Bit uitgelegd. Door het zo lang te laten weken gaan de voedingstoffen er uit. Het is het belangrijkste dat het gewoon allemaal even helemaal nat is geweest.

Ik loop er ook altijd mee te klooien. Ik heb een hele grote tas en daar doe ik een plak hooi in. Tas gaat achter op de fiets. Op stal zet ik de tas in de gootsteen en laat ik er water in lopen. Dan sjouw ik de tas er uit en zet die bij een putje op het erf en daar duw ik het hooi verder onder water (de tas helamaal vol met water kan ik niet tillen). dan laat ik staan tot ik klaar ben met Pablo en voor ik dan naar huis ga laat ik het water in de put stromen.
stinkmodder werk maar ja je moet wat.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 11:39

Citaat:
Ik loop er ook altijd mee te klooien. Ik heb een hele grote tas en daar doe ik een plak hooi in. Tas gaat achter op de fiets. Op stal zet ik de tas in de gootsteen en laat ik er water in lopen. Dan sjouw ik de tas er uit en zet die bij een putje op het erf en daar duw ik het hooi verder onder water (de tas helamaal vol met water kan ik niet tillen).


Dan heb ik het maar makkelijk... Schijnheilig
alleen iedere keer 4 bakken omkeren met zwaar hooi erin kost me onderhand mijn rug...

(beetje langzame chat zo... Clown )

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:13

En....heb je al een wasmand???
Was een idee van iemand bij ons op stal en nu heeft iedereen dat. Is wel een komisch gezicht al die witte wasmanden in de stalgang Clown .
De eerste keer dat ik kwam kijken had ik dus geen idee waar dat voor was Frusty Knipoog .

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:55

Als je het water wilt laten staan om het meerdere malen te gebruiken (spaart ook al een hoop tijd uit) dan is het best om er een flinke scheut veezout of keukenzout in te doen. Zo is het water 2 of 3 keer te gebruiken omdat de zoutdeeltjes vuil opslorpen en het geeft het hooi een lekker smaakje *LOL* .
Hopelijk heb je er wat aan *LOL* .

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:06

Jullie hebben zo'n mooie sloot achter Haha!
Hooinetjes vullen en ff onderwater douwen klaar is kees.
Wat je ook kan doen is s'' ochtend lucerne voeren.
Ze gaan dan toch snel naar buiten daarna en dan geef je s''avonds hooi zodat ze daar langer mee toekunnen.
Dat van die schijterij ken ik als mijn broekzak.
Felix heeft het ook enorm gehad opmijn vorige stal.
Ik voerde thrive bij om het een beetje onder controle te houden.
Nu ben ik verhuisd en meneer heeft nergens meer last van. Het ligt er dus ook helemaal aan waar het vandaan komt.
Vorige week was ik met karinG mee naar een clinic en ze had zelf ook een hooinet mee met kuil van haar stal. Felix lekker van gesmuld en gelijk 3 dagen aan de schijt, hij zat wer helemaal onder van achter
Frusty