waarom een bijrijdster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

waarom een bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:45

waarom hebben eigenaren van een paard een bijrijdster?

ik zou zeggen, omdat je te weinig tijd hebt voor je paard.
maar ik ken ook andere redenen....

weten jullie ook andere redenen waarom iemand of jezelf een bijrijdster hebt?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:48

Misschien omdat je wil dat je paard naast alleen maar sport ook recreatief gereden wordt, dus bijv buitenritten, en je dat zelf niet zo ziet zitten. Of andersom natuurlijk.
Ik ken eigenlijk ook alleen de reden van geen tijd, das denk ook wel de grootste reden voor bijrijdsters.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:50

Ik heb zelf geen bijrijdster en ben er ook geen maar ik geloof dat mensen een bijrijdster nemen: omdat ze zelf te weinig tijd hebben, door ziekte of familieproblemen, doordat het te duur is en een bijrijdster er vaak voor betaald waardoor er toch geld binnenkomt. Andere redenen kan ik zo even niet bedenken.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:55

* blessure of langdurige ziekte van de eigenaar
* omdat de eigenaar zelf bij voorbeeld niet buiten durft te rijden, maar wel graag wel dat het paard toch buitenritten maakt.
* financiële redenen (betalende bijrijder)

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:20

ik ben zelf bijrijdster
en ik ben nodig omdat de eigenaresse het niet red i.v.m werk/studie
en ze het ook wel lekker vind om ook nog eens wat anders te doen
dan de dagelijkse nono beslomeringen Tong uitsteken

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:21

Ik vind het fijn als een ander naar je pard kijkt en hem kent, als je op haar terug kunt vallen enzovoorts. Nu ben ik zwanger en is Saskia echt mijn steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:25

Het kan ook zijn dat de eigenaar (nog) niet zo heel erg goed kan rijden, en daarom een bijrijd(st)er neemt Verder zijn er natuurlijk nog een heleboel redenen.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 17:17

even een nieuwe vraag:
is het oneerlijk tegen over het paard als de eigenaar een bijrijder zoekt omdat zij een paardje kan bijrijden?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:30

Ik heb een bijrijdster omdat ik ook nog een priveleven heb (vrienden, vriendje, huis, ouders, werk, enz) en ik dus niet 7 dagen per week op stal wil zitten.
Ik werk elke dag tot vijf uur en als ik dan ook nog elke doordeweekse avond tot laat op stal moet zitten kom ik nooit ergens meer....andere optie is mijn paard "even snel" doen maar dat vind ik helemaal niks....zeker niet als ze in de winter niet in de wei komen.
Dus ik zou niet zonder een bijrijdster willen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:52

gollempje schreef:
even een nieuwe vraag:
is het oneerlijk tegen over het paard als de eigenaar een bijrijder zoekt omdat zij een paardje kan bijrijden?

als het paard de bijrijder ook leuk vindt niet natuurlijk, voor eenkennige paarden lijkt het me vervelend, maar oneerlijk tegenover het paard vind ik het niet. wie weet wat er zou gebeuren als die bijrijder er niet zou zijn? misschien zou het paard dan verkocht worden, of in manegelessen worden gezet, naar de slager, of wat ook.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:13

Ik ben zelf bijrijdster, en dat komt omdat de eigenaresse:
- geen tijd heeft
- het financieel niet trekt alleen
- door andere persoonlijke omstandigheden ook weinig fut meer heeft.

Daarom wordt mijn bijrijdpaardje misschien ook verkocht Verdrietig .

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:37

even een nieuwe vraag:
is het oneerlijk tegen over het paard als de eigenaar een bijrijder zoekt omdat zij een paardje kan bijrijden?

Ik begrijp je niet helemaal... De eigenaar van Pietje *das dus der paard* zoekt een bijrijder voor Pietje omdat die eigenaar dan een ander paard kan bijrijden....

Of is het de bedoeling dat de eigenaar van Pietje iemand zoekt die eigenlijk een verzorgpaardpaardje zoekt en der geen kan vinden, En ze dan maar op Pietje mag gaan rijden uit medelijden..!?

[/quote]

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:44

nee, de eigenaar van Pietje zoekt een bijrijder voor Pietje omdat die eigenaar dan een ander paard kan bijrijden.....

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:21

Nou dat vind ik niet echt eerlijk dan nee!
Dan is het alsof je niet van je eigen paard houd en liever een ander paard rijdt. Dan kan je m toch beter verkopen aan iemand waarmee het wel klikt?!

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 19:23

ja dat lijkt mij ook een klein beetje....

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:50

Ligt eraan, normaal gesproken zou ik zeggen nee. Maar stel nou dat je op dat andere paard dingen kan leren, die je eigen paard misschien (nog) niet kan, dan kan ik het me nog wel voorstellen dat je dat doet.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:57

maar dan heb je dus eigenlijk een verkeerd paard gekozen? zegmaar je hebt een paard dat B-dressuur kan, en jij kan dat ook maar wil L gaan rijden, en daarvoor neem je dan een bijrijdpaard die dat wel kan? Misschien een stom voorbeeld want ik weet weinig van dressuur af, maar dat lijkt me niet zo eerlijk voor jouw paard dan.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:52

Misschien wilt ze ook een andere takt van de paardensport uitoefenen, er zijn ook mensen biseksueel dus op 2paarden rijden die verschillend zijn kan ook wel Tong uitsteken Haha! (beetje raar voorbeeld, maar oké, je vat um vast wel! Knipoog )

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:54

omdat je het niet alleen kan of omdat je verder wil met een andere paard maar je eigen paard niet wil verkopen.omdat je het geen uitdaging vindt (als je wedstijden rijd).

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:57

Als je voor je paard een geschikte bijrijder zoekt die er goed voor is en het aandacht geeft is het paard toch tevreden? En misschien vind hij het zelfs erg leuk..... dat hangt van het paard en de bijrijder af.

Een paard kan toch van meerdere mensen tegelijk houden? Mijn paard is ook dol op mijn zus, ze rijd hem regelmatig, net als een bijrijder zou doen. Het is dus meer een kwestie van eigendomspapiertjes dan van het gevoel van het paard.

Oneerlijk zou zijn om een ander paard te gaan bijrijden zonder een geschikte bijrijder voor je eigen paard te regelen.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:07

Maar als je bv te groot bent geworden voor je eigen paard en je wil hem niet verkopen maar je wil eigelijk toch wel blijven rijden dan is dat toch een goede oplossing...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:11

Er zijn zoveel verschillende redenen om een bijrijder voor je paard te zoeken. Kleine greep:

- tijdsaspect
- bijrijder kan er iets anders mee doen (buitenrijden, maar juist ook dressuurmatig meer doorrijden of gaan springen)
- paard moet er veel uit en gereden worden, 2 keer per dag kan geen kwaad.
- bijdrage in de kosten
- en: iemand neemt jouw paard lekker mee naar buiten zodat jij tijd hebt om op die springcrack te leren springen.

Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar voor het nemen van een bijrijder.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:12

ik heb een bijrijder omdat ik het wel gezellig vind om samen met iemand mijn pony te verzorgen. ik kan zo ook zien hoe hij onder iemand anders loopt. Ik ga wel altijd met mijn verzorgster mee naar mijn pony, omdat ik het zelf nog met alle liefde wil en kan doen. en mijn pony vind die extra aandacht ook erg leuk.

Talsha

Berichten: 2573
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:19

je kunt ook een bijrijder nemen, omdat die een andere styl rijd.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 22:27

Eens een dag (of meerdere dagen) voor jezelf hebben. Ondanks dat ik vreselijk geniet van mijn knollie, is het ook wel eens lekker om een keer niet heen te hoeven (naast een gezin en huishouden).

Helaas zijn de western-bijrijders hier in Zeeland erg dun bezaaid, anders had Mander ook al een bijrijder gehad.