Wat is Vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Wat is Vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 20:19

Nou ik had een topic gelezen welke mensen stro,zaagsel,vlas enz.. hebben
De meeste stro en zaagsel slecht voor de hoeven.
Maar wat is vlas? Is dat dan niet slecht voor de hoeven?
Is dat duurder of even duur als krul/zaagsel...?
En hoe ziet het eruit...
Ik had het nog aan andere gevraagt maar die wisten het ook niet...

Groetjes Richelle Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:26

Vlas is beter voor de hoeven dan zaagsel omdat de zuurgraad veel lager is, tevens een groot voordeel als je het op je eigen land uitrijdt.
De prijs is ongeveer gelijk aan zaagsel, de balen zijn iets goedkoper meer er zit ook minder in.
In gebruik is het echter goedkoper omdat het meer absorbeerd en het langer is de stal kan blijven liggen.
Ook composteert het veel sneller dan zaagsel.
Ik heb de paarden er nu een paar weken op staan (na jaren zaagsel te hebben gebruikt) en tot nog toe bevalt het me prima.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:26

ik gebruik vlas in men stal,
ik leg eerst een laagje vlas voor de pis te absorberen dat de stal niet zoooo snel vuil word, en niet nat blijft, als ze eens plassen, en dan een laagje stro.
Vlas is wel goed maar als je paard ijzers heeft niet zo heel veilig want dan glijden ze makkelijker uit, ik betaal voor 1 zak 7euro.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:43

Ilindra schreef:
Vlas is beter voor de hoeven dan zaagsel omdat de zuurgraad veel lager is, tevens een groot voordeel als je het op je eigen land uitrijdt.
De prijs is ongeveer gelijk aan zaagsel, de balen zijn iets goedkoper meer er zit ook minder in.
In gebruik is het echter goedkoper omdat het meer absorbeerd en het langer is de stal kan blijven liggen.
Ook composteert het veel sneller dan zaagsel.
Ik heb de paarden er nu een paar weken op staan (na jaren zaagsel te hebben gebruikt) en tot nog toe bevalt het me prima.


Klopt. Het neemt meer vocht op, stinkt minder naar ammoniak en is VEEL zuiniger in gebruik dan zaagsel. Het composteert binnen 6 weken.

Echt superspul! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:55

FunkyMirko schreef:
Vlas is wel goed maar als je paard ijzers heeft niet zo heel veilig want dan glijden ze makkelijker uit


Een probleem dat eenvoudig te verhelpen is door meer strooisel in de stal te doen.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:08

CCCCorine"]
[quote="FunkyMirko schreef:
Vlas is wel goed maar als je paard ijzers heeft niet zo heel veilig want dan glijden ze makkelijker uit


Een probleem dat eenvoudig te verhelpen is door meer strooisel in de stal te doen.
[/quote]

ja dat weet ik wel,
ik wou juist duidelijk maken dat het niet zo veilig is om het alleen te gebruiken zonder stro of dergelijke. Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:19

FunkyMirko"]
[quote="CCCCorine"][quote="FunkyMirko schreef:
Vlas is wel goed maar als je paard ijzers heeft niet zo heel veilig want dan glijden ze makkelijker uit


Een probleem dat eenvoudig te verhelpen is door meer strooisel in de stal te doen.
[/quote]

ja dat weet ik wel,
ik wou juist duidelijk maken dat het niet zo veilig is om het alleen te gebruiken zonder stro of dergelijke. Haha!
[/quote]

Da's echt onzin hoor, FM Bloos . Ik gebruik nu al zo'n 2 jaar uitsluitend vlas in mijn stallen en er is nog NOOIT een paard op uitgegleden.

Waar je gewoon op moet letten: Als je uitmest, dien je een droge (maar toch een beetje vuile) vlaslaag onder te leggen en daaroverheen een schone toplaag te doen. Dan glijdt je paard gegarandeerd niet uit!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:24

imker"]
[quote="FunkyMirko"][quote="CCCCorine"]
[quote="FunkyMirko schreef:
Vlas is wel goed maar als je paard ijzers heeft niet zo heel veilig want dan glijden ze makkelijker uit


Een probleem dat eenvoudig te verhelpen is door meer strooisel in de stal te doen.
[/quote]

ja dat weet ik wel,
ik wou juist duidelijk maken dat het niet zo veilig is om het alleen te gebruiken zonder stro of dergelijke. Haha!
[/quote]

Da's echt onzin hoor, FM Bloos . Ik gebruik nu al zo'n 2 jaar uitsluitend vlas in mijn stallen en er is nog NOOIT een paard op uitgegleden.

Waar je gewoon op moet letten: Als je uitmest, dien je een droge (maar toch een beetje vuile) vlaslaag onder te leggen en daaroverheen een schone toplaag te doen. Dan glijdt je paard gegarandeerd niet uit!
[/quote]

Nou ik heb al anders gehoord,
als je een paard hebt die ijzers op heeft,
glijden ze wel uit, omdat het vlas zo zacht en ja glad is.
Misschien dat jou paarden zonder ijzers lopen ofzo? Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:29

Vlas is bij ons inderdaad glad als het net uit het pak komt. Maar als het zich heeft gemengd met wat er nog in stal lag, is het echt niet meer glad hoor.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:33

Mijn paarden lopen op ijzers (vierkant) dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat je onderlaag niet goed is, als je paard uitglijdt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:38

Ook hier een nieuwe vlasgebruiker.
Ik heb het nu een paar weken in de stal liggen voor Paula, omdat de strostal altijd vies was, ondanks dat hij elke dag schoongemaakt werd.
Altijd natte drek, en de schone strootjes at ze op.
Toen ze een hoefzweer had gehad heb ik besloten om eens ander strooisel te gaan proberen, wat droger en hygienischer is.
Eerste dag is het idd even glad, maar de volgende dag is dat al helemaal over. Ben er heel tevreden over, de stal is ALTIJD droog, en ze staat nooit op het beton omdat ze vlas niet eten zodat er altijd een lekkere dikke laag strooisel ligt.
Ik betaal 6,50 euro per pak, het wordt gebracht.
Eerste keer heb ik er 4 pakken in gegooid. Elke dag de drollen eruit, meestal 2 emmertjes ipv een volle kruiwagen mest en vies strooisel wat ik met stro had. En een keer in de week de natte plekken onder uit de stal verwijderen. Elke week strooi ik dan een baal bij.
Gebruik dan dus gemiddeld 4 balen in de maand = 26 euro in de maand.
Dat staat bij ons gelijk aan 10 balen stro, dus duurder is het niet, maar het bevalt me 10x beter.
De hoeven zijn ook veel schoner en droger, en daar ging het me in eerste instantie om. Dus ja, ik ben tevreden

Het vlas dat ik gebruik is van http://www.thorobed.be/
Daar staat ook een filmpje op waarop je kunt zien hoe het eruitziet als je de stal voor het eerst met vlas bedekt, en er is meer informatie te vinden.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:41

imker schreef:
Mijn paarden lopen op ijzers (vierkant) dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat je onderlaag niet goed is, als je paard uitglijdt.


Ojo misschien daarom,
wij laten geen onderlaag liggen,
elke keer de stal uitgemest word is het tot op de beton,
en word die uitgeschuurt met ontsmettend product tegen bactieren e.d.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:51

Pasja schreef:
De meeste stro en zaagsel slecht voor de hoeven.
Maar wat is vlas? Is dat dan niet slecht voor de hoeven?
Is dat duurder of even duur als krul/zaagsel...?
En hoe ziet het eruit...
Ik had het nog aan andere gevraagt maar die wisten het ook niet...

Groetjes Richelle Bloos


Vlas is niet slecht voor de hoeven. Een pak krullen kost hier 6 euro per pak en de vlas ook. Al zijn de pakken vlas iets kleiner, maar je gebruikt weer minder, dus je bent voordeliger uit.

En hier foto's van vlas:

Vlas met stukjes stro (en een beetje mest Haha!)
Afbeelding

Vlas in de sneeuw. Ook weer wat stro ertussen.
Afbeelding

Vlas in het pak
Afbeelding

Ik vind het echt super spul *LOL*

En nog een link: http://www.ecobodem.nl/Over_Vlasstrooisel/over_vlasstrooisel.htm

In Asten bij de Agri Centrale verkopen ze het voor 6 euro per pak en komen ze het brengen op een pallet. Dus da's ideaal.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:47

Ik heb het ook een tijd gebruikt, vond het een fijne stalbedekking met veel voordelen die hierboven al genoemd zijn, maar voor een paard met luchtwegen aandoeningen (zoals die van mij) kan ik het niet
aanraden.
Vlas is gemaakt van organisch materiaal en "leeft" dus als een paard het binnen krijgt kan dit irritatie veroorzaken, mijn paard heeft chronische bronchitus en is door dit spul erg ziek geweest, nooit aan de bodum van zn stal gedacht, want het was immers stofvrij en daar ging het mij om.
Nu staat hij weer op zn oude vertrouwde houtkrul ja iets vaker mestten en de stallen laten luchten, maar goed hij kan weer normaal ademen.

Ik ben er wel postitief over, maar nogmaals voor paarden met luchtwegen problemen niet de juiste oplossing.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:28

Hihi, ik herinner me dat ik 3 jaar geleden begon met vlas en de meesten er nog nooit van gehoord hadden.

Vlas is ideaal; kan geen zaagsel, stro, hennep, wat dan ook tegenop. Het is goedkoop: ik betaal 5 euro per baal van 21kg bij Lavon/Langwerden te Hengelo Gld, ze brengen gratis aan huis, en ik heb er weinig mestafvoer van. Gemiddeld verbruik ligt op een 4 a 5 pakken per maand per paard.

Mijn paarden staan altijd droog en warm, nooit op de kille kale vloer. De hoeven zijn top-gezond, ik heb nooit plakkerige stukjes strooisel in de staart. ze eten het niet, het mest makkelijk uit omdat de mest bovenop blijft liggen. Natte plekken haal ik eens per 2 a 3 weken eruit, dan gooi ik wat meer bij (hangt een beetje van het paard af; nette paarden doen immers langer met hun vlas).

Vlas geeft relatief weinig stofproblemen, minder dan zaagsel of stro. Hennep geeft minder stof, dat is waar, maar tjonge jonge wat is dat duur en snel smerig. Je kan kiezen voor ontstoft vlas van Eurolin bijv. Is duurder, maar zeer stofarm.

Het probleem met hoefijzers en gladheid bestaat bij schoon vlas in een dunne laag. Daarom is vlas niet geschikt als bodem voor in de trailer. Maar strooi je een dikke laag glijdt geen paard er op uit, wel of geen ijzers. bovendien is een dikke laag zuiniger in gebruik dan een dunne laag (maar dat geldt voor heel veel strooisel, zelfs voor de kattebak!). Vlas mengen met stro als strooisel is puur foutief gebruik: het gaat ten koste van alle voordelen die vlas kan bieden, zelfs ten koste van de vochtopname. Vlas moet je zo puur mogelijk gebruiken, en dus niet mengen met andere strooisels.

Al met al, vlas is in mijn ogen HET ideale strooisel. Nooit weer wat anders te huize [naam verwijderd] Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:55

ik heb net nieuw gehaald en kreeg er een foldertje bij, dezelfde info staat op www.reposlin.nl

Ik vind het super spul, maar je moet het wel goed bijhouden met uitmesten, anders wordt het een zootje!

Als ik opnieuw begonnen ben met schoon vlas, gooi ik er wel een aage stro over, ten eerste omdat het spekglad is (ik glij er al op uit met mijn kaplaarzen, mijn paard op ijzers helemaal) en dan heeft ie wat te knabbelen.

Ik heb deze winter 3 verschillende merken vlas gehad en ik merk geen verschil tussen de merken.

Mijn paard staat echter stukken droger dan op stro en hij is ook veel schoner (bont).......hij staat er in principe alleen 's nachts, overdag staat ie buiten!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:57

smurf schreef:
ik heb net nieuw gehaald en kreeg er een foldertje bij, dezelfde info staat op www.reposlin.nl

Ik vind het super spul, maar je moet het wel goed bijhouden met uitmesten, anders wordt het een zootje!

Als ik opnieuw begonnen ben met schoon vlas, gooi ik er wel een aage stro over, ten eerste omdat het spekglad is (ik glij er al op uit met mijn kaplaarzen, mijn paard op ijzers helemaal) en dan heeft ie wat te knabbelen.

Ik heb deze winter 3 verschillende merken vlas gehad en ik merk geen verschil tussen de merken.

Mijn paard staat echter stukken droger dan op stro en hij is ook veel schoner (bont).......hij staat er in principe alleen 's nachts, overdag staat ie buiten!


HIHI, zie je wel dat er nog mensen zijn die het nogal glad vinden Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:02

Citaat:
HIHI, zie je wel dat er nog mensen zijn die het nogal glad vinden

alleen als het er nieuw in ligt hoor, de eerste dag.
er wordt ook geadviseerd om er de eerste dag een beetje stro overheen te gooien in de folder

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:06

Ik heb de eerste dag een paar rondjes door de stal gelopen om het een beetje aan te stampen, en idd wat Dees zegt, hoe dikker de laag, hoe minder glad het is. Paard is totaal niet uitgegleden of wat dan ook, en de volgende dag voelde de stal al helemaal niet glad meer aan.
Moet er wel bij zeggen dat het paard niet op ijzers staat.
Maar mijn ervaring is dus dat het alleen glad is als je het net nieuw in een schone stal hebt gegooid, daarna is het gewoon een stevige rulle bodem.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:12

Heb ook neit de ervaring dat vlas gelad is maar wij hebben een dikke onderlaag. en paarden staan er prima op.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:31

smurf schreef:
Citaat:
HIHI, zie je wel dat er nog mensen zijn die het nogal glad vinden

alleen als het er nieuw in ligt hoor, de eerste dag.
er wordt ook geadviseerd om er de eerste dag een beetje stro overheen te gooien in de folder


Ja ik bedoelde ook de eerste dag hoor Schijnheilig

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 21:26

Vonnie84 schreef:
In Asten bij de Agri Centrale verkopen ze het voor 6 euro per pak en komen ze het brengen op een pallet. Dus da's ideaal.


Dat is handig Lachen
Ik zit nu ook bij Agri in Asten dus dan weet ik gelijk dat ze het daar hebben...(Ik bestel er brokken,musli en Krul)
Ik hoor dat Vlas dus stukken beter is dan krul/zaagsel...
Hoeveel zit er dan in zo'n pak? ( Kg , L of weet ik veel )
En mijn paard die maakt zijn stal heel vies met het meeste plas...
Dus dan word dat krul/zaagsel snel bruining.
Als ik nouw is een keer vlas zou gebruiken is het dan oke als ik de vieste krul eruit haal en het schoonste erin laat en dan het vlas erin...
Dus dat de 1e dagen het gemengd met krul is? ( niet dat het veel is )

Bedankt iedereen voor je mening te geven

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:51

Vroeger gebruikte ik ook vlas (ben nu verhuisd naar een andere stalling, waar stro wordt gebruikt) en was er best tevreden mee. Ik vind het fijn spul en maakte een soort onderlaag. Ik denk trouwens niet dat het een probleem zal zijn als er de eerste dagen wat vlas gemengd is met krul .

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 06:23

Ik lees dat paarden er niet van eten, maar wat als ze er toch van gaan eten? Wat zijn dan de risico's?Verstopping? Of moeten ze er dan echt veel van gaan eten?

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 08:44

wij gebruiken zelf zaagsel.
maar op stal gebruiken heel veel mensen vlas ze zeggen wel dat het glad spul is.het is een dunnere uitvoering van zaagelallleeen een beetje betere kwalieteit