Luchtzuigbanden, heeft iemand daar ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Luchtzuigbanden, heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:59

Van de week begon mijn paard plots te luchtzuigen toen ik haar aan het poetsen was. Gewoon zonder zich ergens aan vast te bijten, kin tegen haar borst er zuigen Verward . Aangezien ik het nog nooit eerder had gezien bij haar heb ik meteen eventjes gevraagd of iemand anders op stal het al op had gemerkt. Wat bleek, mijn paard blijkt het dus ook te doen op stal Verdrietig

Op het internet las ik dat luchtzuigen zonder zich vast te bijten een van de ergste soorten is. Hier begrijp ik dus niks van want het luchtzuigen heeft zich bij haar dus nooit ontwikkeld, het is niet van kwaad naar erger gegaan, het was er gewoon plots....

De reden van het luchtzuigen begrijp ik al helemaal niet. Ze staat de hele dag buiten en s'avonds kom ik dus om te rijden of longeren ed. Zoveel tijd om zich te vervelen heeft ze dus helemaal niet Scheve mond Dat ze het zelfs onder het poetsen doet vind ik helemaal raar, ik ben dan toch continu met haar bezig... Wellicht heeft ze het over genomen van andere paarden, bij mij op stal staan namelijk wel een paar luchtzuigers. (ik weet nog steeds niet of dit overnemen nu een fabeltje is of niet)

Ik zit er dus aan te denken om zo snel mogelijk een luchtzuigband aan te gaan schaffen. Nu had ik al wat rond gekeken in boekjes en nu zag ik dus een leren luchtzuigband van 25 euro, en de Miracle band van 72,50. Nu vraag ik me dus af of er daadwerkelijk zoveel verschil tussen de banden zit, op het eerste gezicht lijken ze namelijk heel erg op elkaar. Heeft iemand ervaring met luchtzuigbanden (dan in het bijzonder de Miracle) en wat zouden jullie mij aanraden? Eventuele andere oplossingen zijn natuurlijk ook van harte welkom Scheve mond

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:10

overnemen: daar geloof ik du niet in.
Meestal is het een uiting van verveling, of doordat ze een bepaallde gedraging niet kunnen uiten.
Ik heb wel ervaring met luchtzuigbanden. Alleen de namen die jij noemt zeggen me zo niks. Kun je daar geen plaatje van plaatsen?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 11:14

Ik zal er eens een plaatje van opzoeken. Op internet sites van dierenklinieken raden ze die Miracle dus aan vandaar dat ik er specifiek naar vroeg.

Bij Divoza De Miracle:
Afbeelding

En hier een gewone luchtzuigband, alleen dan 50 euro goedkoper:
Afbeelding

Zij wat mij betreft vrijwel identiek Verward
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 26-02-04 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:15

het paard van een vriendin van me is ook een luchtzuiger, alleen die doet het door zich ergens aan vast te pakken.
Bij haar werkte de band niet, maar ik weet niet welk merk het was, het paard zoog er gewoon doorheen!
Vervelend dat die van jou het op deze manier doet, anders had je de box kunnen insmeren met kribbox
Succes met het vinden van een band

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:24


wanted

Berichten: 1533
Geregistreerd: 18-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:25

een luchtzuigband helpt niet altijd of maar voor een deel soms ook wel maar een vriendin van mij had een paard die dit ook deed maar die kreeg van die luchtzuigband een hele dikke keel waardood har paard bijna niet meer kon inbuigen en alleen maar met zijn kop in de lucht liep zodat ze er niets meer mee kon en nu zonder luchtzuigband gaat het beter het paard is alleen van het luchtzuigen heel mager geworden. ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes verder

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:50

1 ding: luchtzuigbanden zijn ondingen. Ze werken pas als je ze allejezus strak aanhaalt en dan heb je een hele grote kans dat je paard erdoor beschadigt raakt. Ik zou het dus niet doen als ik jou was. (spreek uit ervaring) Probeer eerder je paard een speeltje in de stal te geven zodat hij bezig blijft, of doe wat ik doe: gewoon negeren. Ze houden er nl. toch niet meer mee op, dus het heeft weinig zin om je druk te maken.

Ohja, ook zijn er tegewoordig mensen die denken dat het door een teveel aan maagzuur of een te weinig aan speekselproductie komt. Er zijn daarvoor nu allerlei middeltjes op de markt. Misschien kun je daarover meer vinden met de zoekfunctie?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:55

Op de stal waar ik vorig jaar werkte deed een van de pensionpaarden het ook Hij had toen ook een luchtzuigband om (miracle geloof ik) het maakte niet uit hoe strak dat ding zat, hij bleef het gewoon doen. Dus ik heb toen de indruk gekregen dat ze niet werken

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:04

een luchtband is geen wondermiddel ofzo. Je paard houdt niet op met zuigen, als ze dat eenmaal doen dan blijven ze het doen. Er komt dan namelijk een stofje in de hersenen, wat erg lekker voelt (soort drugs. ben naam ff kwijt)

Doel van de band is dat het voorkomt dat er veel lucht binnenkomt, wat gaskoliek kan veroorzaken. Niet het voorkomen van luchtzuigen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:08

Citaat:
Doel van de band is dat het voorkomt dat er veel lucht binnenkomt, wat gaskoliek kan veroorzaken. Niet het voorkomen van luchtzuigen.


Als het luchtzuigen geen nadelige gevolgen zou hebben dan zou ik er uberhaupt al niks aan doen. Vandaar dat ik over het aanschaffen van zo'n band nadenk. Er zijn overigens dus wel degelijk paarden die stoppen met luchtzuigen na het gebruiken van zo'n band. Uiteraard zullen ze hem wel altijd moeten dragen Knipoog En natuurlijk is het geen wondermiddel, maar ik grijp liever vroegtijdig in om erger te voorkomen. Lijkt me logisch toch?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:17

tuurlijk is dat logisch

er staan hier reacties waarin gesuggereerd wordt dat het luchtzuigen stopt als die band om is, daar was mijn reactie meer om te doen.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:26

Ik wilde ook nog even melden dat de meningen er over verdeeld zijn dat luchtzuigen gaskoliek veroorzaakt. Onderzoeken in diverse dierklinieken wezen dit nl niet uit. Kun je ook onder de zoekfuctie vanalles over vinden.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:31

Wij hebben pas een paard gekocht die lucht zuigt. Hij heeft ook een Miracle collar en als hij net weer op stal staat probeert-ie het wel, maar het lukt niet echt en daarom houdt hij er weer mee op.

Voordat hij de Miracle collar had, had hij zo'n band als Kyra heeft geplaatst, maar daar ging hij dwars doorheen.

Ik heb inderdaad gelezen dat het ook kan komen door een teveel aan maagzuur, maar het fijne ervan heb ik niet onthouden.

=^.,.^=

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:47

Citaat:
er staan hier reacties waarin gesuggereerd wordt dat het luchtzuigen stopt als die band om is, daar was mijn reactie meer om te doen.

O sorry dan begreep ik je een beetje verkeerd Bloos

Citaat:
Ik wilde ook nog even melden dat de meningen er over verdeeld zijn dat luchtzuigen gaskoliek veroorzaakt.

Ja dat heb ik ook al regelmatig gehoord. Toch durf ik het risico eerlijk gezegt niet te nemen.... Mocht ze er nu wel gaskoliek van krijgen dan ben ik straks nog verder van huis

Citaat:
Voordat hij de Miracle collar had, had hij zo'n band als Kyra heeft geplaatst, maar daar ging hij dwars doorheen.

Dus uit jullie ervaring blijkt de Miracle band toch echt beter te zijn? Het geld heb ik er wel voor over mits er mensen zijn die mij kunnen vertellen dat het ding (over het algemeen) daadwerkelijk beter werkt als de goedkopere varianten Anders is het nogal een duur grapje natuurlijk...

Citaat:
Ik heb inderdaad gelezen dat het ook kan komen door een teveel aan maagzuur


Ik zal zo eens met de zoekfunctie zoeken, wellicht vind ik dan wat mee info over dat maagzuur. Ik zal er in de winkel ook eens naar vragen...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:52

ik heb een miracle band over(van mijn vorige pony).

intresse?,pb even.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:57

ik heb ook nog zo'n fijn onding liggen. Ik gebruik hem niet meer nu meneer eindelijk fatsoenlijk te eten krijgt. Veel buiten, veel ruwvoer en weinig brokjes deed wonderen bij hem. Hij doet het alleen nog eventjes nadat hij zijn brokken gehad heeft maar dat is maar heel eventjes in de ochtend. Ik zou eerst eens nagaan of je paard niet luchtzuigt omdat hij spijsverteringsproblemen heeft. Dan is het nl nog gemakkelijk op te lossen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:15

Hmm een spijsverteringsprobleem? Kan dat zomaar komen opzetten dan? Mijn paard krijgt nu 2 x 1 kilo sportbrok per dag, zou ik dit moeten minderen en dan aanvullen met meer kuil of wat Verward Wat ik eerder al zei, ze staat verder de hele dag buiten dus of ze zich die paar uurtjes op stal dan echt verveeld... Ik weet wel dat we sinds een week of 2 gewisseld zijn van soort brok, zou dit er mee te maken kunnen hebben? (zelfde merk alleen een iets andere samenstelling, zelfs voor gevoelig maag/darm stelsel)

Uiteraard wil ik ook graag zo weinig mogelijk toeters en bellen aan mijn paard hangen... Koliek riskeren zie ik daarentegen ook niet echt zitten Scheve mond Mocht het nu niet aan het voer liggen o.i.d. dan heb ik eventueel wel interesse in het overnemen van zo'n band van een van jullie Lachen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:34

MarchaL schreef:
Hmm een spijsverteringsprobleem? ... Ik weet wel dat we sinds een week of 2 gewisseld zijn van soort brok, zou dit er mee te maken kunnen hebben? (zelfde merk alleen een iets andere samenstelling, zelfs voor gevoelig maag/darm stelsel)


Heb je je paard ineens overgezet of heb je dat geleidelijk gedaan? Ik ben zelf ook erg gevoelig op mijn maag en weet dus uit ervaring dat je ineens ergens goed last van kunt krijgen en houden.

=^.,.^=

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:40

De staleigenaren hebben dat voor zover ik weet gewoon geleidelijk gedaan, die zijn zeer voorzichtig met dit soort dingen. Ik zal vanavond weleens kijken wat voor soort merk het nu exact is misschien dat dat jullie nog iets meer zegt Verward

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:40

Naast mijn paard staat ook een paard wat luchtzuigt.
Die heeft de goedkopere versie van de miracle band om en het luchtzuigen is gestopt. De voerbak hebben ze uit voorzorg inmiddels ook al weggehaald.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:16

Het zou best aan de voerwisseling kunnen liggen. Vraag maar eens na hoe geleidelijk ze het gedaan hebben. En doet ze het specifiek na het eten of zomaar als ze ergens vaststaat?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 17:37

Nee ze doet het zomaar, niet specifiek na het eten dus Scheve mond Wat betreft de overgang van het voer en het nieuwe merk ed. zal ik vanavond even precies moeten navragen Scheve mond

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:56

Mijn pony is al sinds ik haar ken een luchtzuiger, de reden dat ze het is gaan doen is mij onbekend. Waarschijnlijk is het begonnen nadat ze te vroeg bij een (misschien doodgeboren?) veulen is weggehaald. Ik heb er dus zo eentje:
Afbeelding
Ik heb ook zo'n leren ding gehad (miracle collar), maar dat vind ik een ontzettend rotding. Reden? Ze kreeg een schaafwondje op haar voorhoofd, terwijl ik hem echt niet te strak deed, en mijn ervaring is juist dat die banden enorm strak aangetrokken moeten worden willen ze effect hebben. Ze had dat ding dan wel om, maar het hielp echt helemaal niks.
Met die band die ik nu heb, ben ik tevreden, afgezien van het feit dat het metaal nogal scherp is, maar daar heb ik een neusbontje omheen gedaan. Nu heeft ze nergens last van. Deze hoef ik helemaal niet strak aan te trekken, en mijn ervaring is dat hij heel goed werkt. En ze kan er gewoon normaal mee eten en ademhalen!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:13

MarchaL schreef:
Citaat:
Doel van de band is dat het voorkomt dat er veel lucht binnenkomt, wat gaskoliek kan veroorzaken. Niet het voorkomen van luchtzuigen.


Als het luchtzuigen geen nadelige gevolgen zou hebben dan zou ik er uberhaupt al niks aan doen. Vandaar dat ik over het aanschaffen van zo'n band nadenk. Er zijn overigens dus wel degelijk paarden die stoppen met luchtzuigen na het gebruiken van zo'n band. Uiteraard zullen ze hem wel altijd moeten dragen Knipoog En natuurlijk is het geen wondermiddel, maar ik grijp liever vroegtijdig in om erger te voorkomen. Lijkt me logisch toch?

Ik heb idd ook echt al van alles geprobeerd, maar die luchtzuigband is (bij mijn pony althans) toch echt nodig. Ze probeert het vooral wanneer het erg druk is op stal, als er veel kinderen/pony's heen en weer lopen. Maar door die luchtzuigband blijft het bij proberen. Als het heel rustig is doet ze het niet (ook niet in de wei). Maar ze draagt hem dus altijd, en ze weet inmiddels (mag ook wel na 6 jaar Knipoog ) dat ze hem om moet, ze doet zelf haar hoofd naar beneden zo van: komt u maar! Ze heeft er dus echt geen last van.

Ik merk trouwens wel dat je echt het beste wilt voor je paard, dat is heel goed! Je weet nu hoe iig ik er over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:34

Mijn vorige paardje deed ook aan luchtzuigen, ik had eerst zo'n gewone band met zo'n metalen stuk onderaan, dat vond ik helemaal nix, omdat de helft van z'n manen kapot geschuurd werden enzo. toen had ik een miracle collar, dat ging op zich beter, maar mijn paardje kreeg er halsproblemen van, dus was ook niet zo'n succes.. ik heb toen alle voorwerpen waarop hij zou kunnen luchtzuigen afgeschermd/weggehaald.