Verkopen of houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 00:49

Ik heb een beetje een probleem. de ene week zeg ik: houden, de andere week: verkopen....

Vorig jaar heb ik een merrie gekocht, deze bleek onverwacht drachtig. op 28 december is het veulen geboren. het is een hengstveulentje. Nu zit ik dus telkens te twijfelen tussen verkopen of houden, ik zal de voor- en nadelen op een rijtje zetten:

Voordelen:
-Pony vanaf de geboorte meegemaakt, dus geheel naar mijn eigen hand te zetten en ik weet zijn volledige geschiedenis.
-als ik hem verkoop heeft hij een onzekere toekomst; hoeveel pony veulens belanden er niet op de markt?
-Het is een hengstje (mijn voorkeur) en zijn karakter bevalt me tot nu toe prima
- ik ben al behoorlijk gehecht aan hem

Nadelen:
- hij blijft waarschijnlijk klein (moeder is 1.30m, vader onbekend) ik wil het liefste een pony van rond 1.50m
- Hij wordt waarschijnlijk schimmel net als de moeder (niet een erg groot nadeel maar ik wil liever geen schimmel)
- ik studeer nu dus het geld wat ik erin moet steken de komende jaren is geld waar ik echt voor moet werken en dat stop ik dus in iets waar ik pas na mijn studietijd plezier aan kan beleven. Ik ben bang dat als hij dan 3 is en ik hem alsnog verkoop het nogal zonde van mijn geld is, dan had ik in de tussentijd kunnen sparen voor een leuke pony.

als ik hem hou gaat hij naar de opfok, als ik hem verkoop ben ik bang dat hij slecht terecht komt....

2 weken terug zat ik ook te twijfelen, toen zei ik verkopen. Maar als ik dan bij hem ben en ik kom terug kan ik het niet, ik wil hem dan niet verkopen. maar ik weet ook dat het schattige veulen zijn er over een paar maanden ook af is. Dus de afgelopen 2 weken zei ik houden, 100%. en sinds vandaag weet ik het weer niet.... Verward

Ik heb geen idee of jullie me kunnen helpen, ik wil graag een eigen pony, maar dan het liefst eentje die ik zelf heb uitgezocht en waar ik mee aan de slag kan. dit 'ongewenste' veulen heb ik dus niet zelf uitgezocht en het wordt nog 3 jaar wachten. Als ik een nieuwe pony zou kopen wordt dat ook pas over 1.5 jaar ivm geld....

Ik zou graag in de toekomst willen kijken, hoe hij er later uitziet enzo, misschien dat ervaren mensen aan de hand van foto's daar iets over kunnen zeggen? Dan plaats ik nog wel foto''s, maar ik vermoed eigenlijk al dat er weinig over te voorspellen valt Scheve mond

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:57

Ik denk dat je in je een-na laatste alinea al zelf het antwoord geeft..

Onwijs moeilijk lijkt me dit..Maar eigenlijk is het ook weer simpel...Óf je geeft de komende jaren een hoop geld uit voor een veulen waarvan je niet zeker weet of je het wilt houden en of het qua rijden ook wel echt zal klikken. Hierbij zet je de pony wel helemaal naar je hand..Van de andere kant,een nieuwe pony kun je ook helemaal naar je hand zetten..
Of je verkoopt het veulen nu,wat je een hoop geld zal besparen.En je koopt een pony waarvan je zeker weet dat het is wat je zoekt..

Ik raad je wel aan om zéker niets te overhaasten..Zolang je twijfeld niet verkopen.

Succes met je keuze!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:14

Tegenwoordig zijn paarden, en al helemaal veulens, niet zo snel verkocht hoor.
Wat ik zou doen (mocht je er de tijd en het geld in kunnen steken) is het houden tot hij drie is, en dan beleren/laten beleren. Aansluitend verkopen.
Een paardje met een goede basis verkoopt zoveel beter. Maar misschien wordt hij groter dan je had verwacht, en kun je er zelf op.
En is aangespannen rijden in de toekomst niets voor hem?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:15

Uit je verhaal lees ik toch dat je liever een pony van 3 jaar uitzoekt, omdat je dan weet wat je hebt. Bij deze pony is het altijd een gok. Je weet niets van de vader dus ook niet hoe groot hij zal worden enz. 3 jaar is een lange tijd; gaat veel geld kosten en tijd... Mocht je pech hebben dan komen er extra kosten bij (bijv. dierenarts).
Voor het veulen is het beter om straks met soortgenootjes te lopen. Dus als je hem alleen thuis houdt is het voor zijn ontwikkeling niet zo goed. Misschien is het een idee om eens via via te informeren? En evt. via bokt. Als er dan hele lieve mensen zijn die een veulen zoeken en een goed tehuis met maatjes enz kunnen bieden is het voor jou makkelijker. Bij leuke mensen, kan je vast regelmatig gaan kijken en foto's maken, zodat je van zijn ontwikkeling op de hoogte blijft. Zo heb ik het gedaan toen mijn merrie een verrassingspakketje bleek te hebben.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:36

Ik vind dat je sommige dingen zegt die er eigenlijk niks toedoen...
Ik bedoel zoals de kleur, en nu is die lief maar het ''veulen'' is er over een paar maanden ook weer af.

Het is een paard een paard hou je niet om de kleur of dat het een veulen is, ik denk dat de belangrijktste dingen zijn waar je naar moet kijken is of je het finacieel kan en hoe je er over een paar jaar zou zijn als je hem zou hebben.. En er zijn echt wel goede mensen die hem willen hebben.
Hou het gewoon in de gaten waar je hem naar verkoopt.
Maar als je diep in je hart al denkt dat je hem eigenlijk niet wil zoals je zelf okal zegt hij is ongewenst, kan je beter een goed tehuis voor em zoeken dan is het eerlijker voor jouw en voor je paardje,

Tuurlijk hecht je je aan hem maar als je eerlijk diep in hart denkt weet je het mischien al wel..
Succes ermee!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:10

Ik heb er ook ingezet dat ik liever geen schimmel heb, dat het daarom geen groot nadeel is, het is alleen 1 van de dingen waarbij hij niet voldoet aan mijn 'droompony'. Verder heb ik ook in mijn bericht gezet dat ik wel degelijk weet dat het veulen zijn er wel af gaat binnen een paar maanden.
Het blijft wel een moeilijke keuze dus ik ga er nog even over nadenken.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:25

Misschien dat je het ook praktisch moet bekijken, kun je dat veulen wel verkopen of raak je die aan de straatstenen niet kwijt?

Heb je een koper en komt het diertje waarschijnlijk goed terecht, dan zou ik hem direct verkopen. Maar kun je hem niet/nauwelijks kwijt dan zul je hem bijna wel moeten houden.

Dus je bent gewoon afhankelijk van omstandigheden en hoe e.e.a. uitpakt volgens mij...

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:58

heb je een pb gestuurd

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:24

Een veulen in de opfok hoeft niet heel erg veel te kosten. Maar dan hou je wel het risico dat je met hoge veeartsrekeningen komt te zitten. Ook denk ik dat een veulen zoals jij beschrijft niet gemakkelijk te verkopen is. Je zal er iig niet veel voor krijgen.
Voor de koper zouden dezelfde factoren waarschijnlijk een rol spelen...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:34

Yorghos schreef:
Je zal er iig niet veel voor krijgen.

Nee maar ik neem aan dat ze zich daar niet echt druk over maakt, ze is dan wel van de kosten af en dat lijkt mij veel belangrijker!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:58

Ik zou verkopen; ik weet uit ervaring dat de paarden die later komen ook lief zijn.

Aangezien het hier niet om 'kapitaal' gaat kan je overwegen een heel goed plekje voor jouw veulen te zoeken en het dan voor een symbolisch prijsje te verkopen. Het zal je verrassen hoe veel goede adressen er toch nog zijn in de wereld..... en met een contractje kan je veel indekken mbt doorverkoop enzo.

Maar goed; ik denk dat het gezien je school en je geld en je lichaamslengte sowieso verstandig is om wel afstand te doen van dit beestje; dier kan wel 27 jaar oud worden - wil je hem anders al die tijd houden?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:42

wat je zou kunnen doen is jezelf testen....of je wel zonder hem kan.

breng hem naar de opfok,dan zal je hem niet vaak zien en is de keuze houden of verkopen makkelijker te maken.

mis je hem vreselijk of niet??

niet?:verkopen aan de voor jou meest perfecte persoon.
wel?:laat hem in de opfok,of leen hem uit als gezeldschap aan een ander.

en je zit hem terug als hij 3 is en dan weet je meer(qua kleur/hoogte/uiterlijk) en kan je alsnog beslissen...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 02:51

Brendageene schreef:
Omdat ik ze niet allebei kan houden, gaat Jasmin weg als Yaro afgespeent is en yaro zal in het najaar naar de opfok gaan.


Uit je profiel.....

Als ik je verhaal zo lees en daarbij opgeteld wat er in je profiel staat, lijkt het mij vrij duidelijk dat je er (nog) niet uit bent en bij twijfel NIET doen.....

Succes!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:10

Veulens verkopen heel slecht momenteel en zet hem in de opfok dan kun je over drie idd kijken wat het is en dan laten beleren en dan verkopen dan haal je er waarschijnlijk nog wat geld uit.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:54

Chronos schreef:
Veulens verkopen heel slecht momenteel en zet hem in de opfok dan kun je over drie idd kijken wat het is en dan laten beleren en dan verkopen dan haal je er waarschijnlijk nog wat geld uit.


Niet bij papierloze ponies...die gaan nooit geld opleveren...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:09

Nee maar hij brengt dan waarschijnlijk iets meer op en waarschijnlijk is hij dan wel uit de kosten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:14

Hmmmm. Mijn A-welsh kost me ongeveer 25 euro per maand aan voer. 12 maanden per jaar = 400 euro + ontwormen + enten + hoefsmid, dus reken maar rustig op 600 euro per jaar.
Dat betekent dus automatisch dat een pony van 1.30m. op 3 jarige leeftijd al 1.800 euro moet gaan opleveren puur om uit de onkosten te zijn...

Hmmmm, ik dacht het dus niet ... kansloos....

Carinnetje
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:52

Gewoon verkopen,als je alle dieren gaat houden kan je strax een dierentuin beginnen........tijd en kosten moeten ook reeel blijven

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:05

misschien moet je hem houden tot hij drie is en kijken hoe groot hij is...
een hengst word sowieso al ietsjes groter dacht ik, tenminste dat hebben ze mij altijd gezegd...dus misschien houden en inrijden, bevalt hij je niet kan je hem nog steeds verkopen, een goed ingereden paard is meer waard dan een hengst veulen hoor

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:07

Houden in de opfok zetten en straks inrijden en dan verkopen, zo heeft het dier het meeste kans om niet in de salami te belanden

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:47

wil je even reageren alsjeblieft?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:57

gijsenkim schreef:
Houden in de opfok zetten en straks inrijden en dan verkopen, zo heeft het dier het meeste kans om niet in de salami te belanden


Helemaal mee eens