Van stal veranderen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Van stal veranderen of niet?

Ja, ik zou daarheen gaan
6 (11%)
Nee, ik zou in Nederwetten blijven
46 (88%)

Totaal aantal stemmen: 52


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Van stal veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 19:44

Ik zit momenteel een beetje te dubben of ik wel of niet van stal zal veranderen... motivatie daarvoor is een pensionstal bijna bij mij op de hoek, waarnaar ik heen kan lopen of fietsen. En dus geen benzine kwijt ben aan vervoer naar mn huidige pensionstal. Ook ben ik al die ponyruiters op stal een beetje zat, altijd ponyclub, of tijdens de spits een springles organiseren, of midden door de bak crossen... niet persoonlijk bedoeld voor de ponyruiters hier op Bokt (en dus ook degenen van mijn stal), maar soms is het echt lastig! Verder niet veel nadelen, ik zal alles even op een rijtje zetten...

Stal Teunisse (Nederwetten)

* 185 E per maand all in, behalve warm water (50 cent per muntje)
* goede weidegang, halve dagen op de wei. Word allemaal voor je geregeld met binnen en buiten zetten
* Spuitplaats grotendeels hele winter afgesloten ivm vorst
* 2 buitenbakken, 1 redelijk grote binnenbak
* Half open stal (waar Kore in staat iig, sommigen niet) maar met dichte deuren (spijlen). De meeste paarden kunnen hun overbuurman zien, Kore kan naar buiten kijken
* droge stallen met zaagsel en daaroverheen royaal stro
* mijn instructrice staat er ook op stal en wil niet elders les geven
* mogelijkheid tot neerzetten van een zadelkast
* beperkte uitrijmogelijkheden

Stal X (dichtbij huis) [ik hou het even op X omdat sommigen mensen die stal kennen en ik niet wil dat dat de poll beinvloedt]

* 200 E per maand all in, behalve warm water en solarium (beiden 1 Euro per muntje)
* minder praktische weidegang. 2 maal per week wordt het voor je gedaan, de rest moet je zelf zien te regelen
* Spuitplaats hele jaar beschikbaar
* 1 hele fijne buitenbak, 1 redelijk kleine binnenbak
* bijna alle stallen zijn binnen. Paarden kunnen met hun hoofd door de deur (via zo`n V rek) en elkaar aan de overkant zien. Ook eventueel nog 1 buitenstal beschikbaar waar geen waterleiding is.
* stallen elke dag opgestrooid, en eens per week helemaal uit gedaan. Ik vond de bestrooing wat aan de kale kant
* mogelijkheid tot les krijgen van stalhouder. Ben nog niet bekend met tarief.
* Kastje toegewezen waar geen zadel in past. Zadel kan eventueel in een andere zadelkamer, waar eventueel een kast kan, maar dat schijnt niet zo gebruikelijk te zijn daar. Een beveiligde zadelkamer is in de planning
* betere uitrijmogelijkheden (kanaal, bos)
* Stapmolen aanwezig, al vind ik die erg aan de kleine kant

Nou, dit is ongeveer een kritische maar duidelijke vergelijking. Ik ben er nog niet helemaal over uit! Ik wil ook eerst eens uitrekenen hoeveel ik per maand aan benzine kosten verbruik als ik naar mn huidige stal rij. Als dat meer als 15 Euro is wil ik het toch serieus overwegen denk ik.
Maar ik wacht ook eerst jullie reacties af!

Bekenden met de stal graag reacties per pb (vooral als het negatieve zijn!!) om het topic wel netjes te houden...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:48

de 2de stal vind ik duurder terwijl het minder prettig is voor jouw paard, k zou blijven staan waar ik sta, eventueel eens gaan klagen bij de pensionhouder over de ponyruiters
langs de andere kant heb je nu meer kans dat je tussendoor eens kunt binnenspringen bij jouw paard
ik zou het niet weten!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 19:49

Nee ik dus ook niet!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:50

Ik heb gestemd op stal 1.

Weidegang vind ik heel erg belangrijk, en dan is het wel zo handig dat dat voor je geregelt word.

Waarom kan ik verder niet uitleggen, het klinkt gewoon prettiger in de oren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:50

de 1e stal
super!! goedkoop waar je heel veel voor terug krijgt

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:01

Ook stal 1. Doorslaggevend voor mij is elke dag een halve dag weidegang. Dan neem ik die ponyruiters wel voor lief.

zegt deze ponyruiter Bloos!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:03

Stal 1.
In twee zie ik bijna alleen nadelen, behalve het vervoer dan misschien...
Maar je paard heeft het wel fijner daar volgens mij.

En verder vind ik het net als kawa relatief goedkoop in verhouding tot de faciliteiten.
Zoiets zouden ze heir in de buurt uit moeten vinden OK dan!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 20:09

Hmmm, ik had ook wel voorstanders van de 2e stal verwacht! Ben ik nou zo blind of is die andere stal echt goed? Verward

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:27

hmm ik vind denk ik die eerste beter. het is misschien verder weg maar je hebt een grote(re) binnenbak. Bij de 2e heb je wel mazzel dat er bos is. maar verder vind ik de 1e wel handiger.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:31

is het te doen voor jouw om je paard op het land te zetten iedere dag?
en misschien kun je afspreken dat ze jouw paard dikker opstrooien
dan zou ik voor stal 2 gaan

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:32

Ik zou blijven waar j bent, stal 1 dus.

Ik vind weide heel belangrijk en een grote binnenbak is in Nederland ook wel errug fijn. Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:40

Ik zou voor stal 2 gaan omdat het dichterbij huis is en omdat er meer uitrijmogelijkheden zijn.. buiten zetten valt toch onderling wel te regelen? En daar kan je paard dan waarschijnlijk de hele dag naar buiten ipv halve dagen of niet? Dat zou voor mij belangrijk zijn..
Maar als je uitrijmogelijkheden niet zo belangrijk vind en de prijs en grote binnenbak enzo wel dan zou ik op 1 blijven!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:43

Ik kies ook voor stal 1, alles is beter daar, behalve de uitrijmogelijkheden en de spuitplaats...
Weidegang vind ik toch wel belangrijk.
Lekker blijven waar je bent

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:46

Ik zou ook kiezen voor blijven op stal 1.
Ruimere binnenbak en 2 buitenbakken. En vooral elke dag een halve dag op goede wei voor je paard. Daardoor heb je zelf ook minder stress als je een keer erg weinig tijd hebt of ziek bent. Je paard is er dan toch uit geweest!
Daarbij ook nog goedkoper en minder kosten voor warm water.

Ik zou proberen wat om de spitsuren heen te rijden. Kun je niet 's ochtends of 's avonds rijden? Bij ons op stal is het 's ochtends en 's avonds in de winter heel rustig. einde van de middag is het spitsuur...
's Zomers is het meer verspreid over de hele dag... Maar 's avonds eigenlijk het drukst... Sterkte bij het maken van je keuze...

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:52

Ik zou ook kiezen voor stal 1.
Weidegang vind ik heel belangrijk voor een paard, je hebt zowel binnen als buitenbak en staan riant in het strooisel
En je betaalt nog minder ook , ik zou de ponyruiters voor lief nemen en daar eens over gaan klagen bij de stal eigenaar. Misschien dat er dan duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden zodat iedereen tevreden is en blijft Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:54

Er is op stal 2 toch ook weidegang?? Zoals ik t begrijp zijn daar hele dagen weidegang, 2 dagen worden ze door de staleigenaar buiten gezet, de rest moet onderling geregeld worden.. Als er veel mensen staan dan hoef je misschien 1 x in de 2 weken 's ochtends naar stal om de paarden buiten te zetten, dat is toch wel te doen als t dichtbij huis is?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:02

Lastig. Vanwege de weidegang zou ik op stal 1 blijven. Tenzij je dit goed kan regelen op stal 2.
Hmm nu ik verder lees....... niet zoveel stro, onhandige zadelkast waar geen zadel in past Verward . Wel fijn dat er betere uitrijmogelijkheden zijn en dat je paard met z'n hoofd over de staldeur heen kan. Alleen staat hij dan weer in een binnenbox.
Ik ben eruit! Haha! ik zou het niet doen. Als je paard het op de huidige stal naar zijn heeft, lekker laten staan! En op de nieuwe stal zijn er weer minder bakken dus heb je daar misschien weer problemen door.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:09

Blijven al is het alleen voor de weidegang! ach als de ponyruiters in de ba bezig zijn ga je toc lekker in de buitenbak rijden Lachen
als het zo is dat ze bij stal 2 ook de hele dag buiten mogen staan, maar dat je datzelf moet regelen, dan zou het in mo het overwegen waard zijn.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:14

erg moeilijk, ben je meer een recreatieruiter of oefen je meer in de bak?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:16

zoals ik lees hoe je het schrijf heb je zelf ook al je keuze gemaakt Lachen

ik zelf zou voor stal 1 gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:22

Moeilijk Mieke. Gevoelsmatig ga ik toch voor stal 1, omdat het voor je paard beter lijkt. Kun je nou de weidegang beter regelen op stal 2, dan zou je dat ook kunnen overwegen. Volgens mij rij je niet zo veel buiten, dus de uitrijmogelijkheden maken niet echt uit. Tijdens vorst zou ik ook geen gebruik maken van de spuitplaats, dus zo'n ramp is het niet dat hij afgesloten is. Tja... ik vind de minpunten van stal 1 niet zo onoverkomelijk, maar ja, ik sta er ook niet.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:35

Als de stal bijna naast de deur is, lijkt het mij geen probleem om tien minuten eerder op te staan en je eigen paard buiten te zetten.
Laatst bijgewerkt door Gjilke op 24-02-04 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:35

Ik zou voor stal 1 gaan vanwege de weidegang.
Maar hoelang is de reistijd naar stal 1 dan?

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:51

hmmm Scheve mond ik zou voor stal 1 gaan.
Want zoals ik uit jouw verhaaltje begreep, worden de paarden op stal 2 maar 1 keer per week uitgemest. en verder alleen maar opgestrooid en dan niet eens een beetje royaal?
Misschien kan je eens met de andere mensen van je huidige stal een brief ofzo geven aan die ponyruitertjes en ze dan vragen of ze dat springen enzo niet op andere tijden kunnen doen. *LOL*

Maar als het toch wel veel scheeld met benzine en als je paard daar wat langer naar buiten kan(je kan misschien onderling afspreken om elkaars paarden naar buiten te zetten) en als je daar ook nog eens betere uitrijmogelijkheden hebt dan zou ik wel voor stal 2 gaan. Zeker als de bakken veel beter zijn dan bij stal 1.
En misschien kan je vragen of je wat meer stro mag gebruiken?

Veel succes iig OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:52

Gjilke schreef:
Als de stal bijna naast de deur is, lijkt het mij geen probleem om tien minuten eerder op te staan en je eigen paard buiten te zetten.


Dat is waar, die tijd haal je later op de dag wel weer in, omdat je niet meer naar die andere stal hoeft te rijden.