hoe opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

hoe opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 19:53

Na 4 weken rust voor mijn paard wegens verkoudheid en een allergische aanval/ontsteking in haar benen ben ik weer aan het rijden met mijn paard. Ik moet het natuurlijk weer op gaan bouwen, maar nu vraag ik me af hoe lang ik daar over moet doen.

Wat vinden jullie dat kan? Ze is weer gewoon allert en fit. Crost als ze buiten staat weer rond en lijkt nergens last van te hebben.

Gisteren heb ik er 10 minuten opgezeten met een lange teugel en maar 3 rondjes draf of zo. Vandaag al wat langer en meer gedraafd. Ik wil niet te snel gaan, maar als ik te rustig opbouw heeft mijn paard er ook weer niks aan...

Wat is dus goed opbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:54

Ik denk dat je het aardig doet zo, gewoon iedere dag wat meer en tussendoor rustdagen geven en gewoon eens longeren of losgooien.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:14

PriscaZ schreef:
Ik wil niet te snel gaan, maar als ik te rustig opbouw heeft mijn paard er ook weer niks aan...


Hoezo zou je paard er niets aan hebben als je te rustig opbouwt??
Denk dat je beter te rustig dan te snel op kan bouwen!
Ik zou de eerste week eigenlijk alleen maar stappen, en steeds langer stappen,
2e week tijdens het stappen af en toe eens wat draven en dit langzaam opbouwen,
week 3 ook eens een rondje galop, en zo langzaam opbouwen.
Je paard geeft zelf ook wel aan of ie meer of minder aankan.
En de herstelperiode duurt meestal net zo lang (zo niet langer) dan de periode dat je paard heeft stil gestaan!
Hoop dat het weer helemaal goed komt!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:17

Als een paard langere tijd niets of weinig gedaan heeft begin ik altijd met longeren en zo conditie opbouwen.
Na 1 รก 2 weken met rijden, vooral veel stappen en wat rechte lijnen draven. Dit steeds verder opbouwen.

Magic is altijd heeel snel op conditie niet normaal meer. Ze heeft altijd al een goede conditie waar iedereen versteld van staat (ook instructrice). Het is aan de andere kant een nadeel, ik heb dan misschien snel de neiging om toch iets te snel te gaan.

1 ding weet ik zeker: mijn paard is sneller op conditie dan ik Bloos

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:32

alles rustig aan en je voelt wat je paard wel en niet aankan... desnoods gewoon lekker wandelen met je paardje, of een ontspannen buitenritje...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 20:33

Mursey"]
[quote="PriscaZ schreef:
Ik wil niet te snel gaan, maar als ik te rustig opbouw heeft mijn paard er ook weer niks aan...


Hoezo zou je paard er niets aan hebben als je te rustig opbouwt??
Denk dat je beter te rustig dan te snel op kan bouwen!
Ik zou de eerste week eigenlijk alleen maar stappen, en steeds langer stappen,
2e week tijdens het stappen af en toe eens wat draven en dit langzaam opbouwen,
week 3 ook eens een rondje galop, en zo langzaam opbouwen.
Je paard geeft zelf ook wel aan of ie meer of minder aankan.
En de herstelperiode duurt meestal net zo lang (zo niet langer) dan de periode dat je paard heeft stil gestaan!
Hoop dat het weer helemaal goed komt!
[/quote]

ik bedoel dat ze zich dan begint te vervelen en dan begint ze te etteren... Ze werkt liever dan dat ze 'slentert'...

De dierenarts gaf aan dat ik meteen wat mag draven, dus vandaar dat ik dat in week 1 al doe. Galoperen doe ik inderdaad nog even niet.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:36

Ok!
Gewoon het advies van je DA volgen!
Ik wil zelf meestal ook te snel, vandaar dat ik misschien iets te erg benadruk dat je beter rustig aan kan doen Haha!