13 jarige laten keuren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

13 jarige laten keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 15:48

Als jullie een 13-jarig paard zouden willen kopen zouden jullie hem dan laten keuren? De huidige eigenaresse heeft al gemeld dat zij de keuringskosten niet wil betalen bij afkeur, zij heeft hem 3 jaar geleden ook niet laten keuren omdat haar VA toen zei dat een paard van deze leeftijd al gauw word afgekeurd bij de buigproef.

wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Kato op 23-02-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:52

Als een paard al niet eens door de klinische keuring heen komt (o.a. de buigproef) zou ik hem niet kopen. Ook niet als ie "al" 13 is. Volgens mij moet een gewoon gezond 13 jarig paard daar gewoon doorheen komen hoor; komt een paard niet door de buigproef dan is dit geen goed teken, lijkt mij zo!
Dus ik zou hem zeker klinisch laten keuren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:53

Kato schreef:
Als jullie een 13-jarig paard zouden willen kopen zouden jullie hem dan laten keuren? De huidige eigenaresse heeft al gemeld dat zij de keuringskosten niet wil betalen bij afkeur, zij heeft hem 3 jaar geleden ook niet laten keuren omdat haar VA toen zei dat een 13-jarig paard al gauw word afgekeurd bij de buigproef.

wat zouden jullie doen?


Vaag hoor ik zou dit niet vertrouwen. Gewoon laten keuren hoor als je het paard echt graag wilt op jou kosten desnoods. Ik zou het risico niet willen nemen.

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 15:54

ja ik begreep die opmerking ook niet helemaal, op dit moment is hij rond de 13 jaar. Hoe oud wist ze niet precies want hij heeft geen papieren, maar dan is hij 3 jaar geleden 10 jaar oud nou dat is toch nog jong Verward

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 15:55

sorry gouda ik heb mijn 1e berichtje even aangepast want daar vergiste ik me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:55

Onzin dat een dertienjarige nog licht niet door de buigproef komt.
Mijn advies; ALTIJD laten keuren, klinische keuring is echt het minimale waar een paard aan moet voldoen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:00

klinische keuring wel, rontgenologisch eheft niet zo veel zin, paarden van 13 hebben altijd wel ergens ene slijtage plekje in hun lijf, is heel normaal en wil ook niet zeggen dat ze er last van krijgen.

maar een 13 jargie moet imo toch wel door een buigproef heenkomen hoor!
en sowieso hartslag en ademhaling en tanden etc dat wordt bekeken bij een klinische keuring is altijd d emoeite waard om na te laten kijken

dus ik zou hem wel klinisch laten keuren.

al hebben wij een 16 jarige gekocht, die bij zn 2e eigenaar stond en echt nooit kreupel oid was, zat wel een oud keuringrapport bij, maar hij was bedoeld als leerpaard/hobbelpaard voor mn moeder, dus werd toch niet meer intensief gebruikt

nu is ze 19 en nogsteeds gezond

maar een 13 jargie, zeker als je er redelijk fanatiek mee wil rijden, zou ik zeker klinisch laten keuren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:02

3 of 13, een klinische keuring moet er af kunnen. En als bij afkeuring de eigenaresse niet wil betalen kun je er maar beter van af zien. Het zou een ander verhaal worden als je een dure rontgenkeuring liet doen. DAn zou ik begrip voor haar hebben.
Jij moet jouw doel met het paard doorgeven aan de veearts en dan zal hij een positief of negatief aankoopadvies geven t.a.v. dat doel.

ER zitten geen papieren bij, straks is hij geen 13 maar 23!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:09

We doen idd net of een 13 jarige al oud is, hij is juist in de bloei van zijn leven.. Haha!
Wat Desiree zegt is ook wel zo, vaag dat ze niet wil betalen bij afkeuren. Ik zou er nog eens over denken.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:19

Klinisch moeten ze altijd in orde zijn! Ik neem iig aan dat jij het dier niet koopt om op het weiland te zetten en ernaar te kijken Verward

Een wat ouder paard(denk aan ongeveer +10) dat in de sport heeft gelopen en geen problemen heeft laat ik niet meer op de foto's zetten, maar klinisch keuren altijd!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:09

Altijd laten keuren voor het doel waar je hem voor wil hebben
Ik heb mijn lasste pony op 12 jarige leeftij ook laten keuren maar die kwam er super doorheen
Dus er zal wel wat niet goed zitten

Mijn aankomend paard zal straks klinisch en röngenlogische worden gekuerd omdat ik de wedstrijden op ga
Maakt niet uit wat voor leeftijd

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:14

Daar is vast wat mis mee! Als zij dat niet wilt, en het onzin vind, dan zegt dat mij genoeg! Ik durf bijna te wedden dat dit dier niet door een klinische keuring heen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:16

Idd Carola, dat denk ik dan ook meteen.

laten keuren, bij afkeur haar laten betalen.
Wil ze dat niet, lekker laten staan.
Genoeg paarden in NL Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:21

Desiree schreef:
ER zitten geen papieren bij, straks is hij geen 13 maar 23!


Dat dacht ik ook gelijk.
13 is misschien al wat ouder om te verkopen, maar een 13-jarige is in principe in de bloei van zijn leven en een klinische keuring zo hij dan zeker moeten doorkomen. Rontgologisch heeft niet zo veel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:22

Zijn alle oude paarden zonder papieren niet 12 of 13 Lachen
Vanaf dan is de preciese leeftijd niet meer goed te bepalen aan het gebit Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:26

Altijd laten keuren!
Ik vind het vreemd dat de eigenaar een keuring afraadt. Je zou bijna gaan denken dat ze iets over dat paard verzwijgt.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:42

Ik zou hem ook altijd laten keuren!
Het wil trouwens niet zeggen dat als een paard die niet door de buigproef heen komt er ook werkelijk iets mis is met hem.
Kan best zo zijn dat er bij een 2e keuring niets aan het dier te zien is.
Dus daar moet je je niet blind op staren.
Maar verder, niet vertrouwen die vrouw en lekker laten keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:52

Tuurlijk moet ie gekeurd!! Een paard is op zn elfde op dd top en veel grand prix paarden zijn rind de 15, dus dat lijkt me nogal stug dat ie niet goedgekeurd kan worden. 13 Is toch niet in een keer oud voor een paard??

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:21

runningkawa schreef:
Idd Carola, dat denk ik dan ook meteen.

laten keuren, bij afkeur haar laten betalen.
Wil ze dat niet, lekker laten staan.
Genoeg paarden in NL Lachen


Amen.


Als ze niet willen betalen met afkeuren dan hebben ze waarschijnlijk al een vermoeden (of weten ze zeker) dat er iets niet goed is.

En denk er ook aan om bij een door jouw uitgekozen dierenarts te keuren.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:25

Ik zou wel een klinische keuring laten doen. Het bespaart je een hoop miserie later. Liever dit weinige geld weggooien (als het paard afgekeurd wordt) dan later veel meer kwijtspelen aan dierenartskosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:29

Citaat:
En denk er ook aan om bij een door jouw uitgekozen dierenarts te keuren.

dit is idd ook een goeie

Verder zou ik persoonlijk wel rontgologish laten keuren.
Misschien kan het wel zo zijn dat een 13 jarige niet meer vlekkeloos op de foto staat, maar tussen niet vlekkeloos en niet vlekkeloos zit bij mij een enorm verschil.

En ik weet niet hoe dat op andere klinieken zit, maar Twilight is in Someren gekeurd en daar werd voortaan standaard bloed afgehaald.
Mocht de koper binnen 6 (dacht ik) weken een kreupel paard krijgen word het bloed bekeken op pijnstillers die aanwezig konden zijn tijden de buigproeven enz.
Dit vind ik echt super.
Want het zou niet de eerste zijn met weet ik hoeveel equipalazone achter zijn kiezen dat hij wel rad door de buigproef moet komen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:54

Katja"]
[quote="runningkawa schreef:
Idd Carola, dat denk ik dan ook meteen.

laten keuren, bij afkeur haar laten betalen.
Wil ze dat niet, lekker laten staan.
Genoeg paarden in NL Lachen


Amen.


Als ze niet willen betalen met afkeuren dan hebben ze waarschijnlijk al een vermoeden (of weten ze zeker) dat er iets niet goed is.

En denk er ook aan om bij een door jouw uitgekozen dierenarts te keuren.
[/quote]

Helemaal mee eens. Imker heb ik, toen ik hem kocht op zijn 10e, ook gewoon klinisch laten keuren, als ik nu een paard van 10-14 jaar zou kopen, zou die ook gewoon gekeurd worden.

Idd een slimme zet om dat te zeggen, van die verkoopster. Ik zou het zaakje niet vertrouwen en hem op haar terrein, met haar erbij, te laten keuren door je eigen DA. Als je het dier uberhaupt nog wilt kopen nu.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:07

Ik zou het paard laten staan, een verkoper die zoiets zegt vertrouw ik niet. Een 13-jarige moet ook gezond zijn, die mag nog niet af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:22

runningkawa schreef:
Zijn alle oude paarden zonder papieren niet 12 of 13 Lachen
Vanaf dan is de preciese leeftijd niet meer goed te bepalen aan het gebit Lachen



Juist, het is een stuk moeilijker om te zien hoe oud ze werkelijk zijn vanaf die leeftijd. Dus paarden zonder papieren zijn heel vaak 13 Schijnheilig

Rontgenologisch keuren is niet echt heel erg nodig bij oudere paarden, maar mensen die daar lastig over doen weten vaak dat er wel wat aan de hand is. Maar dat komt tijdens een klinische keuring zeker naar voren. Een veearts geeft een aankoopadvies, die keurt het paard niet af......dat is wat anders Haha!

Maar mensen die de kosten niet willen betalen bij afkeuren, gewoon lekker laten staan. Iedereen weet dat het de normale gang van zaken is dat je als eigenaar betaald bij afkeuren. Als deze mensen daar niet aan mee willen doen, dan is dat hun probleem, niet die van jou!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:30

heb mijn paard niet laten keuren zij was 15 toen ik haar kocht. verzorgde haar al vijf jaar dus wist wel een beetje waar ik aan begoon. en ik denk dat ieder paard wel wat kan krijgen. ook een goedgekeurd paard enne ja al word hij goedgekeurd heb je iets meer zekerheid. ik ndke dat ik als ik nu een onbekend paard zou kopen hem ook laat keuren...