Gevaarlijke greppel in de wei...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Gevaarlijke greppel in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 22:56

Wij hebben thuis een grote wei voor de paarden, maar het probleem is, dat er in het midden een greppel zit over de hele lengte van de wei, die eindigd in twee sloten.
Deze greppel kan niet dichtgegooid worden omdat het voor de afvoer van overtollig water is.
Ik heb alleen zo'n angst dat een van mijn paarden er met zijn been instapt als ze aan het rennen zijn of ergens van schrikken.
De greppel is zo diep dat als ik mijn voet erin zet, ik er tot ruim over mijn enkel in sta, en hij is bijna een voet (maatje 38) breed.

De paarden weten al jaren dat die greppel daar zit, en springen er automatisch overheen, maar ik krijg er steeds meer angst voor dat ze het een keer vergeten.
Zou het een oplossing zijn om er een dranage-pijp in te leggen en hem dan dicht te gooien???
Of toch maar afzetten met schriklint?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:59

Gewoon 1 los schriklint op prikpaaltjes in de greppel plaatsen, dan ben je overal vanaf.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 23:01

Dat is wel een idee ja, alleen ben ik bang dat ze de neiging krijgen daaroverheen te springen om op de andere helft van de wei te komen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:08

Dan laat je toch een of twee doorgangen vrij, waar je evt. iets over de greppel heenlegt, of iets erin?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:34

Idd afzetten met lijntjes in de greppel. Stuk in het midden openlaten waar je een dikke plank overheen legt, op de plank kun je misschien weer een stuk gras leggen.
Zo hebben wij het ook gedaan bij een greppel in de wei, zelfde verhaal als jou, bang dat ze in gekte toch eens een blessure zouden oplopen.
Wij hebben het dus afgezet en 1 stuk opengelaten, oude boerderijdeur ( zo'n hele brede) eroverheen gelegd en daar een plakaat gras op ( zo'n stuk voor ini de tuin zeg maar ), dat groeide weer dicht aan de grond...
Ze hadden gauw door dat ze daar langs konden

Inmiddels staan ze nooit meer in dat stuk,maar toen hielp het wel

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:26

Ik vind dat Sanex wel een goede tip geeft.
Hoewel ik niet denk dat je paarden er een blessure zullen oplopen. Ze weten dat die greppel er ligt. Maar ja, je weet idd nooit en een misstap is zo gemaakt.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:11

We hebben aan beide uiteinden een paar meter waar ze overheen kunnen, daar gaat de greppel over in drainage pijp onder de grond.
We wilden eerst de greppel dichtgooien met een drainage erin, maar we zijn bang dat dat minder goed werkt...
Ik bedoel eigenlijk dat als het ene paard aan de ene kant loopt, de andere er sneller overheen zou springen dan dat ze om zou lopen om aan de andere kant te komen...

Schooier

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:21

Zo snel zullen ze er vast niet over springen.
Ik vind dat van Sanex wel een goed idee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:26

Als er aan de uiteinden van degreppel een stukje is waar ze zo over kunnen, waarom dan halverwege iets gaan creeeren? Ik zou het zo laten, of er idd een drainagepijp in leggen en dichtgooien.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:09

Ik zou het gewoon zo laten, paarden zijn echt wel voorzichtig hoor.

Ik vind het eerder eng om er wat in te zetten.
Dit maakt dat ze weer enorm op de rem moeten als ze weer eens aan het dollen zijn.

Mijn paarden staan al jaren in velden met grepels en ze springen er altijd overheen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:14

Bij ons op stal is er een keertje een jaarling NRPS hengst achterover in gerold/gevallend dat hij aan het spelen/knokken was, en kon daarna niet meer overeind komen. Paard was ook Atactisch, en het is daarna nooit meer goedgekomen, moest worden afgemaakt. Maar om de greppel daar nou de schuld van te geven....

Feit blijft: een weiland als biljartlaken is het veiligst met meeverende rubberpaaltjes en rubberplanken als omheining Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:22

ik zou eerder iets aan mijn angst doen dan aan de greppel Anita. Da's waarschijnlijk nog goedkoper ook. Lachen

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:13

Hoi Anita, zie jij die greppel ? ja.., ben jij er ooit zomaar ingelopen/ gestruikelt/ enkel verzwikt/gebroken ? nee..., dacht je nou echt dat een paard dat wel zou doen ? Die hebben die dingen beter in de gaten als een mens en dan hebben zij nog 3 benen om het op tevangen !
Dus wees niet ongerust het valt wel mee.

Mijn paardjes lopen op land waar ze ook tussen de bomen kunnen, en daar zitten toch een boel konijn gaten... Elke dag krijgen ze het bijna wel op de heupen en sjezen ze overal tussen door, en dan hou ik m'n hart vast dat ze niet met hun been in zón gat komen. er is nog nooit wat gebeurt. en dan denk ik, ik ben ook nog nooit in zo,n gat gevallen als ik door het bos rende, en ik denk dat paarden nog wel wat slimer zijn 1
Laaang verhaal, maar het is om je zorgen te verminderen !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:17

Ik denk dat paarden in de wei intussen de plaatsen kennen waar de konijneholen zitten (hoewel daar ook nieuwe bij kunnen komen. Maar op een onbekend stuk terrein zou ik nooit een rengalop meenemen. Dit alleen al met het oog op konijneholen (molshopen zie je sowieso al liggen...voor mij is dat dan NO GO.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 23:53

Tja, mischien is het meer mijn angst, maar in de zomer als het gras hoger staat, zie je die greppel nauwelijks, maar hij is wel zo'n diepte en zo smal, dat ALS ze erin stappen tijdens het rennen, ze wel hun been breken...
En dat is inderdaad mijn angst, hoewel het al jaren goed gaat.
En mijn paard is ook nog iets atactisch en bovendien erg roekeloos in zijn gedrag en ge-ren (de hengst).

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:33

Een paard kan op alle mogelijke manieren zijn been breken, daar heeft hij geen greppel voor nodig. Je moet niet tè bezorgd zijn, een paard red zich wel. Meestal door ingrepen van mensen gaat het pas fout. Wij zijn altijd maar bang dat er wat gebeurt en maken wassenbeelden van onze paarden. Lekker die greppel de greppel laten. Onze paarden staan al vanaf dat we begonnen met paarden (1973) in weilanden met greppels en er is nog nooit! iets gebeurt. De meeste ongelukken met paarden gebeuren als ze bereden worden en ik denk niet dat je stoppen met paardrijden dan als oplossing ziet...

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:49

We hebben hier ook diverse gaten in het land zitten en zelfs de nieuwe paarden zien ze meteen en reageren erop!! Dus je hoeft niet bang te zijn, die redden zich echt wel!!
Benen breken gebeurd vaak op veel dommere manieren die je niet zou verwachten!
Dus net als hierboven...maak je niet te snel druk!