Buiten rij trauma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Buiten rij trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:50

Ik heb een buiten rij trauma, tijdens mijn laatste buitenrit zijn we beide in de greppel terecht gekomen wat wonder boven wonder goed is afgelopen. Hierdoor durf ik niet meer naar buiten, ben wel laatst naar de les geweest, dat is iets van 1 km, dit was al een hele overwinning. Mijn pony is 4, dus die moet ook nog een hoop leren. Ik wil graag met mijn pony lange afstands ritten rijden, maar zie het niet zitten om 2 uur lang in de bak rijden om de conditie op te bouwen Haha! . Hebben jullie misschien goede ideen om mijn angst te overwinnen? Op het strand en in het bos ben ik absoluut niet bang. De keren dat ik naar buiten ben geweest met haar was het met een ouder en braaf paard.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:53

Waar staat je paard? Anders neem ik je wel een keertje mee!

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:57

Ik sta in koedijk, ik kan altijd aan een stal genoot vragen of ze mee willen, maar dan nog ...... ik 10 kleuren bagger. Verdrietig

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:58

Maar ik bedoelde dan kunnen we ruilen, maar je staat een beetje ver weg, je mag wel eens mijn paardje buiten uitproberen!

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 18:02

Bedankt, leuk dat ik je paard uit mag proberen, maar ik denk niet dat het helpt, ben laatst op een paard van een stal genootje naar buiten geweest. Maar zodra ik op mijn engerd zit ben ik weer vreselijk bang!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:03

die 10 kleuren heb ik zaterdag ook allemaal langs zien komen.. aaarg. .wat eng.. voor t eerst op mijn paardje een buitenritje.. allemaal paarse bloemetje.. alleen zag ik ze deze keer en mijn paard niet Verward
en een vurige hengst.. oei oei oei.. honden.. vriendin fietst door ijs.. krrgggtt zoef... mag ik ook mee???
ik leef met je mee

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:06

Hemel wat naar..
EN herkenbaar!
Ik kan je geen tips geven, alleen maar sterkte wensen, en succes!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:06

kan je niet met een ouder, heel braaf paard mee..??

dan heeft je paard toch een beetje een voorbeeld bij zich...en desnoods met iemand die zelf helemaal niet bang is dat die op jou paard gaat want je paard kan natuurlijk ook voelen als jij gespannen bent....

en als je paard ( en jij) dan hebben gemerkt dat het eigenlijk helemaal niet eng is het weer een keertje samen proberen...

of een andere optie is misschien iemand er naast laten lopen die hem vast houdt... zodat die niet weg kan springen ofzo..

succes er mee in ieder geval!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:14

ik was met een ouder paard, maar die wordt buiten onzekerder naarmate ie ouder wordt..
vroeger hele dagen trekken, nu op de vlucht voor een verkeersbord.. Verward

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:15

klaske heb je de ogen na laten kijken?

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:21

die van mij?????????? euhm Bloos

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:25

Kijk daar zou je dan best eens je oorzaak kunnen hebben!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:33

Haha!
ik was alleen een tikkeltje gespannen..... erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:40

probeer eens een buiterit te maken met een paard wat je vertrouwt, die verkeersmak is zo goed als....alleen daarme kan je je vertrouwen weer terrugkrijgen en neem idd eens een groepje mensen mee!
Succes hier nog zoeen die het overwonnen heeft maar soms zit mijn broek ook weer vol hoor!

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:09

ik dus ook 10 kleuren! En de ellende is: mijn paardje gaat er ook rustig in d'r eentje vandoor, ook al blijft de rest dus staan! Maar goed, ze zal het toch moeten leren, en ik ook. Er zal, hoop ik, toch ooit eens een dag komen, waarop dit allemaal verleden tijd is, en men onbezorgd naar buiten kan gaan. Daar doen we het toch voor?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:16

Het vervelende is dat je spanning op je paard overbrengt. Je moet proberen te visualiseren. Dus als je iets engs ziet, dan zie je in gedachten dat jullie er heel rustig langslopen en dat jullie allebei heel relaxed zijn. Voor het buitengaan misschien eerst even in de bak en dan met een ander braaf paard samen op stap. Als je iets eng vind, kan je ook neurieën of zingen dat werkt ontspannend - je kan niet verkrampen en zo maak je je paard ook niet aan het schrikken. Als jij doet of alles normaal is, is dat voor hem/haar ook eerder zo. Ik weet dat het moeilijk is en oefening vergt. Mijn paard was vroeger ook heel bang en werd een ijskonijn (stond doodstil, drijven hielp niet) en als je dat wel deed draaide hij vliegensvlug om en ging dan echt hard. Door zelf rustig te blijven en hem erlangs te praten etc. en dat visualiseren is het helemaal goed gekomen. Maar als ik maar even dacht van oh jee, dat is eng dan vond hij dat dus ook. Suc6

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:17

het is heel vaak zo dat als jij het niet ziet je paard het ook niet ziet Haha!

maar das moeilijk!!

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:24

Het leuke is dus, dat bijvoorbeeld een kinderwagen of i.d. niet eng is, maar een groene kool in de berm wel. Ik ben gewoon als de dood dat ze de weg op springt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:25

vrachtwagens zijn niet eng........... maar zo een ijzeren prullenbak naast een wandelpad........... die zijn levensgevaarlijk!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:09

Ik heb precies hetzelfde gehad, en het wonder boven wonder ook overleefd. Sheek bovenop me gehad, auw.

Waar ik veel baat bij heb gehad is zingen. Gewoon gaan zingen als je bang wordt. Je concentreert je dan op iets anders, en dan voelt je paard niet zo dat je nerveus bent. Wees ook niet bang om d'r, als ze aan het mieren is, een keer een oplawaai te geven! JIJ bent de baas!

Succes!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:25

Ik heb precies hetzelfde...Ben een aantal jaren terug met 'mijn' vorige paard bijna een ongeluk met een vrachtwagen gehad...Die gek reed véél te hard en wij konden nergens heen..

Ik rijd nu dus ook nooit meer op straat..Vind dat doodeng..In het bos vind ik geen probleem,maar dus niet op straat meer..Ik moet zeggen dat ik er goed mee kan leven..Zelfs met een ervaren rustig paard hier op straat rijden is al zelfmoord.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 21:31

Dat zingen kan ik wel eens proberen. Ik moet wel langs de weg, naar het bos moet ik met de trailer en aangezien mn auto geen trekhaak heeft komt dat niet wekelijks voor.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:35

Kijk, voor al deze bangerikken heeft de NVVR dus het bangerikkenweekend op het programma staan. We noemen het Angst wordt Moed, staat wat vriendelijker en dekt beter de lading.
In kleine groepjes, met ervaren mensen en paarden erbij rustig buitenritjes maken, en vooral veel ervaring opdoen.
Kijk op www.nvvr.info bij de meerdaagse evenementen voor meer info.

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:18

hey charlotte
je kan maar beter niet gaan zingen dan schrikt dat beest zich al helemaal rot:P:P
maare veel suc6 ermee en ik wil best mee anders op de fiets kan ik je helpen als ze iets doet:P
xxxjes daphne

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:36

dafjuh_15 schreef:
je kan maar beter niet gaan zingen dan schrikt dat beest zich al helemaal rot:P:P
Haha!

Je mag bang zijn op een jong paard, maar wanneer die iets eng vindt moet jij proberen op dat moment, niet in paniek te raken, maar de leiding te nemen en laten merken dat het niet eng is. Succes.