4-jarige met stang en trens rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

4-jarige met stang en trens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 15:18

Ik zal op internet te surfen, en kwam op een verkoop site een foto van een 4-jarige ruin tegen die met stang en trens gereden werd. Er stond bij: Deze stoere jongen vindt het helemaal geweldig om nieuwe dingen te leren. Zodoende kent hij dus ook al alle oefeningen van het Z dressuur.

Kijk dat ze een goed paard al meer oefeningen leren snap ik, maar waarom op stang en trens?

Wat vinden jullie hiervan? Heb/ken je voorbeelden uit je omgeving waar dit aan de orde was en waarom hebben ze hiervoor gekozen?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:27

Ik ben hier dus geen voorstander van. Een paard moet niet voor niets 5 zijn voordat je hem in de Z mag uitbrengen.
Dus ik vind dat je minimaal tot dan met stang en trens moet wachten.
Dat je af en toe al een Z oefening meepakt vind ik wat anders, maar er echt op doortrainen (wat je dus doet met stang & trens) vind ik te vroeg.

Vraag is wel, is het een echte 4-jarige (per jan. 4 jaar verklaard) of is het een 5 jarige (per jan. 5 jaar verklaard en is nog net 4 qua maanden).
Want dan mag het paard al wel in de Z starten.

Ik vind toch al dat er te snel naar stang & trens wordt gegrepen. Steeds meer mensen die M2 zijn, nog punten nodig hebben die oefenen al met stang & trens. Het lijkt echt een statussymbool i.p.v. het verfijnen van de hulpen en het net wat fijner voor elkaar te krijgen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 15:29

Het paard is nu idd 5 geworden, maar op die foto zaten de bomen nog vol in blad dus toen was hij echt nog 4.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:33

Bah, ik vind dat echt te ver gaan.
Ik vind overigens de opmerking 'paard loopt op Z niveau' vaak uit de lucht gegrepen. Want als een paard de oefeningen kan, dan wil het nog niet zeggen dat het op dat niveau loopt. Dat weet je toch vaak pas als je wedstrijden start, want als het paard op dat niveau loopt dan hoor je alle andere klasses zo door te lopen. Want een Z oefening laten doen is nog wat anders dan echt op Z niveau bezig te zijn.

Treasure kan ook changeren en zo heel af en toe maak ik er ook gebruik van. Is ze nu ook op Z niveau (ondanks dat ze nog scheef is, geen SB kan, geen travers Knipoog)

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:15

ach bepaalde mensen zullen er misschien door geimponeerd raken..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:19

Tja... Zo brengt ie waarschijnlijk toch weer een paar duizend euro meer op als wanneer ie met een trensje op de foto zou staan. Er zijn zo enorm veel mensen die daar zo tegen op zien! Die vinden het helemaal fantastisch.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:21

Maitu schreef:
ach bepaalde mensen zullen er misschien door geimponeerd raken..


Hier dacht ik ook onmiddelijk aan. Als je al zegt dat je 4jarige Z dressuur kan lopen, dan komt dat nog geloofwaardiger over voor sommigen als het paard word gereden met S&T, en het geeft dan natuurlijk een mooi plaatje.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:48

op 4 jaar al ???
Dat arme beestje ... nu al zo hard werken ...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:17

Lijkt mij dat zo'n dier nog niet genoeg bevestigd kan zijn om te gaan verfijnen met s&t .
Erg zonde,sommige mensen vergeten denk ik het belang van een paard 'simpel' te kunnen rijden.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:20

Ja... het staat heel interessant he, met stang en trens. Ben er geen voorstander van zo vroeg.
Vind het ook imponerender als paarden Z worden gereden met alleen een trensje. Veel knapper dan met stang....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:52

carola schreef:
Tja... Zo brengt ie waarschijnlijk toch weer een paar duizend euro meer op ......

Zou dat? Ik zou er een beetje op afknappen, een 4 jarige mag je nog niet eens Z starten. Mensen die iets meer uit willen geven voor een wat verder doorgereden paard hebben hoop ik wel zo veel verstand van zaken dat ze daar direct doorheen prikken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:55

Ik vind het persoonlijk mooier om een 4 jarige Z oefeningen te zien doen op een gewoon trensje........... Nog mooier vind ik het als hij het helemaal nog niet kan........... maar das mijn bescheiden mening Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:57

gijsenkim schreef:
Ik vind het persoonlijk mooier om een 4 jarige Z oefeningen te zien doen op een gewoon trensje........... Nog mooier vind ik het als hij het helemaal nog niet kan........... maar das mijn bescheiden mening Haha!

Amen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:58

Jippie"]
[quote="carola schreef:
Tja... Zo brengt ie waarschijnlijk toch weer een paar duizend euro meer op ......

Zou dat? Ik zou er een beetje op afknappen, een 4 jarige mag je nog niet eens Z starten. Mensen die iets meer uit willen geven voor een wat verder doorgereden paard hebben hoop ik wel zo veel verstand van zaken dat ze daar direct doorheen prikken.
[/quote]

tja ik zal er eerlijk gezegd ook op afknappen. Maar mij lijkt iemand die er niet zoveel verstand van heeft, wel te denken wow kijk, dat paard word met zo een bit gereden en dat doen ze alleen maar op hoog niveau, dat moet wel een braaf paard zijn.

Maar ik deel ook de mening met Gijsenkim. Ik zie hem ook liever Zoefeningen doen op een gewoon trensje, of voor mij part aan het halster Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:04

Of nog helemaal zonder halster Haha!
Maar indd, vind het knapper als je Z-oefeningen op een trensje doet.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:28

Jippie"]
[quote="carola schreef:
Tja... Zo brengt ie waarschijnlijk toch weer een paar duizend euro meer op ......

Zou dat? Ik zou er een beetje op afknappen, een 4 jarige mag je nog niet eens Z starten. Mensen die iets meer uit willen geven voor een wat verder doorgereden paard hebben hoop ik wel zo veel verstand van zaken dat ze daar direct doorheen prikken.
[/quote]


Ja, ik denk het wel.
Er zijn zo ontiegelijk veel mensen met geld, en zonder verstand van paarden, die vinden dat prachtig! En dat soort mensen (handelaren van dure paarden) zoeken juist mensen die grof willen betalen voor een misschien niet eens bovengemiddeld paard.
Ikzelf zou ook nooit zo'n dier kopen. 4 jaar en dan op L niveau zijn vind ik hoog zat!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:00

Als een paard dat nou leuk vind ok.
Maar het hoeft niet op zon jonge leeftijd. Daar mogen ze nog wel een jaartje mee wachten!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:25

Denk aan die arme gewrichten van dat paard

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:28

als het waar is wat ze in de ad zeggen, dan hebben ze het een beetje verkeerd aangebracht. stel dat dat paard is ingereden aan 2.5 jaar, een vroeg ontwikkeld paard. en het paard is inderdaad leergierig. op de foto is het paard 4.5 jaar. dan is het al twee jaar gereden, en sommige mensen kunnen veel doen in twee jaar, met de juiste paarden.

het is idd een beetje ongelukkig gebracht, maar wat ik wil zeggen, is dat het kan (wil het niet goedpraten, want bent er ook geen voorstander van, maar als het paard eraan toe is, waarom niet he?)...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 19:30

ponyzotje schreef:
als het waar is wat ze in de ad zeggen, dan hebben ze het een beetje verkeerd aangebracht. stel dat dat paard is ingereden aan 2.5 jaar, een vroeg ontwikkeld paard. en het paard is inderdaad leergierig. op de foto is het paard 4.5 jaar. dan is het al twee jaar gereden, en sommige mensen kunnen veel doen in twee jaar, met de juiste paarden.


Maar waarom S&T dat ze hem klaarstomen ala, maar dat kan toch ook op een trensje, je kunt mij niet vertellen dat hij zo goed doorgereden is dat ze de s&t gebruiken om hem nog verder te verfijnen.

eerlijk gezegt, denk ik dat het zo makkelijker is om die Z oefeningen erop te trixen.

Bovendien kun je nu wel zeggen, je hebt twee jaar om hem Z klaar te krijgen, maar van 2,5 tot 3,5 kun je een paard toch nog niet echt aan het werk zetten.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:40

dat is wel waar ja... misschien hebben ze de S&T er alleen in gehangen om een mooiere foto te krijgen. ik las overlaatst in een topic dat veel ruiters die hun paarden hoog starten, thuis ook op een trens rijden. het ziet er nu eenmaal mooier uit en geef toe, wie wil zijn paardje nu niet het mooist op foto Knipoog . iig hoop ik dat het zoiets is!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:45

nouw geef mij maar een z paard met een gewoon trensje Haha! dat vind ik pas stoer Tong uitsteken
laatst nog iemand in het z gestart met 195 en 193 punten geloof ik.. maar wel op een gwoon dubbelgebroken trensje Tong uitsteken

maar op zun 4e.. of het nou voor de foto is of nie.. vind het persoonlijk een beetje teveel van het goeie..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:46

Hm,
voor de handel vinden veel mensen het geweldig, een jong paard wat al zoveel 'kan'. Mensen zonder verstand vinden het ook geweldig, 'dan heb je wat' immers.

Persoonlijk maakt het me niets meer uit of je een 4 jarig paard Z oefeningen laat lopen op een stang en trens of een dubbelgebroken trensje. Het is al erg genoeg dat hij zo jong zo ver doorgetraind is. Nadere uitleg lijkt me niet nodig.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:16

Tsja ik ken een paard dat met zijn 4e al met stang en trens in de Z werd uitgebracht.
Is nu helemaal versleten. (is nu 9)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:18

Zonnebloem schreef:
Tsja ik ken een paard dat met zijn 4e al met stang en trens in de Z werd uitgebracht.


Fabeltjes, een vierjarige mag niet Z1 gestart worden, minimaal 5 jaar