Houtsnippers in buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoek
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-02-04

Houtsnippers in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 15:38

Hebben jullie ook ervaring met houtsnipper (beuken) in de buitenbak? Eten de paarden er ook van, wat is jullie ervaring ermee, en wat hebben jullie anders in de buitenbak?

Hier lopen ze op wit zand, maar dat is nog wel eens erg nat of zwaar/stoffig in de zomer. Scheve mond

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:02

Ik geloof dat ze bij ons op de manege ook houtsnippers in de buitenbak hebben, maar daar mogen de paarden nooit in worden los gegooid dus ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze het op zouden eten...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:26

Ik heb een tijd in onze buitenbak houtsnippers gehad. In het begin is het echt heel fijn, rijdt ook super lekker! Maar naderand wordt het maar een zooitje, de onderste snippers gaan rotten (van regen of broeien). En het wordt vrij glad als het zich vermengd met zand. Ik raad het aan om als je houtsnippers doet, die alleen in een binnenbak te doen.
Nu heb ik weer gewoon zand met een beetje gras.

clementia
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:34

Ik weet uit ervaring dat zand Het niet echt is, en houtsnippers lijken me ook niet je-van-het. Ik weet wel hele positieve reacties op 'stoffen' snippers.... ben ff de naam kwijt sorry. Maar dat schijnt wel heel goed te zijn ook in de buitenbak.
Nog veel suc6 ermee.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:36

Ik ben er ook niet echt over te spreken.
Ben het helemaal met Suleika eens.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:38

Over houtsnippers ben ik het idd met Suleika eens.
Clementia: jij bedoelt waarschijnlijk tapijtsnippers? Die vind ik idd wel heel fijn, ook buiten.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:39

Geen ervaring met houtsnippers in de buitenbak, wel in de binnenbak. Maar vind het niet geweldig, moet ik zeggen. In het begin wel, maar na een tijdje worden eigenlijk al die snippers begraven onder het zand...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:55

Ik heb al 6 jaar houtchips in mijn buitenbak. Ik zou nooit iets anders willen. De bodem is veerkrachtig, mooi vlak en altijd berijbaar. Makkelijk te onderhouden. Je moet dan wel NAALDHOUTCHIPS hebben of gedroogt HARDhout.

SCHILLEN gaan rotten en dat wordt glad.

Afbeelding

Om de 2 a 3 jaar moet er chips bijgevult worden.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:58

Wij hebben zand in combi met houtsnippers. HEt zand alleen was te los. En als je je bak eventueel op zou moeten ruimen zijn kunstgrasvezels, vilt enz. Te duur, deze moet je af laten voeren.
Bij ons gaan de houtsnippers 2 tot 3 jaar mee. Afhankelijk van hoe veel de bak gebruikt word.
Van rotten hebben we niet echt last. Het gebeurt wel, maar door het zand word het niet glad.

Het eten gebeurt bij ons niet. Je moet wel uitkijken met het soort hout dat je gebruikt. Hard houd gaat bijv splinteren en sommige houtsoorten(oa rode hout soorten zijn heel slecht voor de hoeven)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:05

Wij heben Megatop, helemaal toppie. Bij de buren lag het er 10 jaar in, en moest het daarna vervangen worden. Bij ons licht het er net drie weken in, moest even inklinken, maar het rijdt super. Het zijn een soort geimpragneerde houtsnippers, maar veel fijner dan de schillen die hierboven zijn getoond.

Heb helaas geen foto....

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:21

Ik had ook houtsnipprs in de bak toen ik nog bij mijn ouders woonde, ik vond het fantastisch, maar ik zou het alleen doen als je een gegarandeerde aanvoer kunt hebben,j want als ze gaan rotten (ligt aan de hoeveelheid, maar zeg 3/4 jaar bij een laag van 15cm) dan heb je een probleem als je ze dan nog moet gaan zoeken.
Nu ik alleen woon en nog "maar" een losgooibak heb, heb ik wederom houtsnippers, en bevalt weer uitstekend, ik heb een deal gesloten met iemand van de gemeente die zelf ook paarden heeft, als ze ergens gaan versnipperen, heb ik 1e keus. Hij zorgt er ook voor dat er geen gevaarlijke planten (buxus e.d.) in zitten !

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:41

wij hebben zowel in de binnen als in de buitenbak en longeercirkel houtsnippers liggen. de binnenbak is net weer vernieuwd en ik vind het geen succes Boos! steeds die snippers die als splinters in de straal blijven hangen...
de buitebak is ook geen succes, want het wordt idd glad en het stoft nog steeds in de zomer.
bij ons mogen ze er wel in losgegooid worden en mijn paard eet er ook van Haha! kennlijk vindie het lekker Tong uitsteken hijs er nog nooit ziek van geworden

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:03

Houtsnippers zijn super!!! Ik heb zelf drainage zand met dennen hout snippers. Mijn bak is na ruim 5 jaar een keertje opgeknapt. Hij wordt nooit gevlakt. Pony's lopen er gewoon los in te racen en springen.
Ze eten het niet.
De snippers komen bij van Doorn uit Soest vandaan.
Zal nog eens kijken of ik een duidelijek foto heb. Maar hier kun je wel zien dat hij altijd vrij glad ligt, zonder ooit te slepen. Hij rijd erg lekker, niet zwaar. Maar ook niet te hard.
Afbeelding

Let wel op, bepaalde dingen mogen eigenlijk niet in een bak. Mocht je ooit je bak af moeten/willen breken moet je alles af laten voeren. Dat kost een vermogen. Daar hebben mensen uit mijn buurt ervaring mee.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:36

Dat er hout in de de hoeven blijft steken, heb ik geen last van. Ik kijk wel elke keer de hoeven na, maar 9 van de 10 keer zit er niks in.

Dat de bodem glad wordt heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik heb een blauwe maandag op een pensionstal gestaan waar ze schillen als toplaag had. Dta was een glijbak. De 1 na de ander ging onder uit. Mijn toenmalige paard ook. Ze had haar heup gekneust. Schillen wordt glad, het is net snot na een tijdje. Je moet dan wel hardhout of naaldhoutchips hebben. Zacht hout kan iid glad worden. Dat rot ook heel snel weg.