Luchtzuigen zonder kribbebijten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Luchtzuigen zonder kribbebijten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 13:02

Heb een leuk paard gezien, niets bijzonders kwa bewegen, maar wel een lekker dier om te zien en in de omgang. Is ook wat waard en de prijs is netjes. Ik weet niet of ik die wel wil kopen hoor, daar niet van, maar:

Hij deed aan luchtzuigen. Heel lichtjes, op onwillekeurige momenten 1 of 2 maal achtereen. Opvallend was dat hij daarbij helemaal niet in een hek hoefde te bijten ofzo. Nee zo, uit de losse pols, *zuig*. Niet uit stress, niet uit verveling, maar 'gewoon' even tussendoor bij het afzadelen... Verward

Ik heb zoiets nog nooit gezien, en kon er eigenlijk ook niet echt iets kwaads in ontdekken. ik vind die kribbebijters altijd stierlijk vervelend, maar die staan ook zo'n schade en kabaal te maken. Dit was bijna elegant Clown

Kan deze gewoonte nou veel kwaad? Hoe komt zo'n dier tot zo'n gewoonte (alhoewel; bij deze was het duidelijk dat hij afleiding zocht, hij was nogals speels)? Ken jij ook zo'n dier?
Heel merkwaardig...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:04

Mijn oudje doet het ook, al heel erg lang. Gewoon uit verveling.
Mij is verteld dat de "ervaardere" luchtzuigers het zo doen.. Of dat echt zo is weet ik niet.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:05

Op mijn oude stal stond ook zo'n paard, werd helaas alleen maar erger... Ik persoonlijk zou het niet doen...

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:11

Wij hebben 3 van zulke pony's op stal staan, die ook luchtzuigen zonder een hek oid vast te pakken.
Een van 4 jaar die het denk ik spelenderwijs geleerd heeft, echt verveeld was (en is) ze niet. Ze doet het bijna alleen na een snoepje, maar ook wel eens in stal of in het land, maar bij haar kan ik er niet echt verveling uithalen.
Die ander, die is al ouder, maar die deed het al toen hij bij ons op stal kwam, maar bij hem is het duidelijk verveling, hij doet het alleen in stal, in het land of in de paddoc (zolang hij zich niet verveelt Haha!) doet hij het niet. Hij doet het niet zo heel erg elegant, hij doet echt met die lippen 'luchthappen'.
Die andere doet het vooral om de aandacht heb ik het idee, die maakt er een soort donald-duck-geluidje bij ofzo Haha! En vooral als je dicht bij haar box staat te praten o.i.d.

Deze pony's zien er allemaal goed uit, die wat oudere ziet er wat minder goed uit (maar zeker niet slecht), maar dat heeft denk ik meer met zijn leeftijd te maken, hij is rond de 17 jaar ongeveer. Ik heb zelf niet het idee dat ze er veel slechter van worden, maar het zou best kunnen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:12

Nathalie schreef:
Mij is verteld dat de "ervaardere" luchtzuigers het zo doen.. Of dat echt zo is weet ik niet.


Dat is ook wat ik ervan weet! Het schijnt dat de ervaren luchtzuigers zelfs kunnen luchtzuigen zonder kribbe te bijten Scheve mond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:19

ja zo ken ik een hengst die als ie wist die ie eten kreeg of naar de wi mocht uit ongeduldigheid via zn tong stnd lucht te zuigen

erg apart, maar ja hij had er verder geen last van, ook nam geen enkel paard het over, wat sommige mensen weleens geloven, maar die stond op een luxe springstal, waar ze geen luichtzuigers kunnen gebruiken, maar hij stond gewoon tussen de andere paarden, die het niet van hem overnamen.

ik vind luchtzuigen in lichte mate en zonder dat t paard er dus koliek ofzo door heeft gehad of versleten tanden oid, geen nadelig punt, ik zou er een goed paard nooit voor laten staan!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:20

Ik ken een paard dat het ook in de wei deed, zonder een paaltje of wat dan ook. Het dier is 31 jaar oud geworden. Lijkt me niet zo'n probleem.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:05

Wij hebben ook een luchtzuiger op stal staan. Deze merrie is aangekocht van een heel oud boertje waar ze nooit buiten kwamen en zo stond de hele stal vol met paarden allemaal lucht te zuigen.

Het heeft ons heel wat moeite gekost die merrie weer een beetje in conditie te krijgen en haar wat voller te laten worden. Ze hebben namelijk steeds allemaal lucht tussen het voer in de maag zitten en daardoor verteren sommige paarden heel moeilijk. Als ik dit paard zo zie zou ik er zelf nooit aan beginnen want je moet toch weer heel wat regelen en ondernemen wil je er een beetje wat van kunnen maken.
Heb verder geen andere ervaringen, oordeel dus puur op deze merrie...

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:13

Bij ons op de manege stond er een haflinger die haar tong aan de zijkant naar buiten stak en dan ook lucht zuigde.
Dit deed ze altij dalleen bij het borsteeln en opzadelen.
Ik denk niet dat het dan verder veel kwaad kan. Wel als ze het de hele dag door gaan doen.

Groetjes

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:14

Mijn paard is een luchtzuiger en doet af en toe daarbij aan kribbebijten. Hij heeft er nog nooit koliek van gehad en nog nooit mager van geworden terwijl hij het toch zo'n 4 a 5 uur per dag staat te doen.

Ik zelf zou niet een goed paard laten staan vanwege luchtzuigen...... Ik heb allang gemerkt dat mijn paard het op bepaaldde momenten doet, wanneer hij weet dat ik naar stal kom, als ik hem geen aandacht geef als ik op stal ben en als ik bijna weer wegga.

Als redelijke oplossing zorg ik er nu voor dat er altijd voldoende kuil of hooi aanwezig is, dat hij moe is na het werken (dan wil hij namelijk alleen nog maar eten met zijn hoofd omlaag en niet luchtzuigen) en als ik wegga dan doet iemand anders na een uur de deur van zijn stal dicht, tot die tijd staat hij achter een stalketting, en dan zuigt hij ook nog maar nauwelijks! Verder staat hij lekker vaak overdag buiten en het leifst samen met een ander paard, buiten kan hij niet luchtzuigen omdat er overal schrikdraad aan de hekken zit.

Dus, kijk dat paard wat je leuk vind gewoon goed na, observeer zijn gedrag en kijk zijn tanden ook grondig na. Als hij het af en toe doet zou ik me niet teveel zorgen maken.....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:38

Mijn paard doet kribbebijten als ie zich verveelt, dus het is een kwestie van hem zich niet laten vervelen........
Zodra hij gaat luchtzuigen moet ik een andere stal gaan zoeken, dat willen ze absoluut niet waar ik nu sta Scheve mond

Maar ik moet zeggen dat het niet meevalt, want ze laten de paarden bij elk wissewasje binnen staan, zoals vandaag: prachtig weer! Staat alles binnen omdat de grond vanmorgen vroeg te hard was, tja , dan gaat ie zich wel vervelen Boos! (hij staat nu buiten, met een vriendje overigens en ik zal de hele week vóór ik na mijn werk moet hem buiten gaan zetten *zucht*)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:29

tsja, als ik het zo hoor is het een doorgewinterde wever, dat krijg je er nooit uit want met weven hecht er een zenuw aan en die laat nooit meer los,
volgens mij begint elk paard met luchtzuigen met kribbebijten dus de kans is groot dat zn gebit al wat beschadigt is,
ook kan luchtzuigen koliek veroorzaken dus als ik jou was dan zou ik het dier niet kopen omdat de kans gewoon wat groter is dat je er wat problemen mee gaat krijgen dan een paard dat dit niet doet,
je hebt nu nog niks met het dier, geen band ofzo dus ik zal er zelf persoonlijk niet aan beginnen want het kan gewoon om moeilijkheden vragen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:34

SuperRoos: Wever??
het gaat hier totaal niet over weven, en ook bij weven hecht er geen zenuw aan

luchtzuigen en kribbebijten daarvan wordt gezegd dat andere paarden het over nemen(nog nooit meegemaakt trouwens) en dat ze koliek kunnen krijgen(1x heeft een luchtzuiger die ik ken koliek gehad, maar mn paardje die niet luchtzuigt heeft veel vaker koliek gehad) en dat ze er mager van worden, alle luchtzuigers die ik ken zijn alles behalve te mager

weven, dan gaan ze heen en weer 'wiegen' daarvan komt op den duur slijtage in ik geloof de schouders/voorbenen van het heen en weer bewegen, maar dat staat dus compleet los van een zenuw die aanhecht en heeft al helemaal niets met luchtzuigen te maken!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:39

Ik ben het helemaal niet met SuperRoos eens. Mijn 22 jarige kwpn-er is een kribbenbijter en een luchtzuiger. Hij staat al 11 jaar bij mij en is in die jaren nooit ziek geweest. Koliek, wat is dat?
En over conditie heb ik ook niks te klagen, want hij heeft endurance ritten t/m 100 km goed uitgelopen. Daarvoor hebben ze een behoorlijke conditie nodig. En ik rij hem nog steeds, want hij verveelt zich nogal snel.
Persoonlijk heb ik liever een luchtzuiger die keihard op de benen is, dan een niet luchtzuiger met HKO, spat, OCD en noem al die ellende maar op.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:15

helemaal mee eens symbeami!

ik heb een op het papier superpaard, in werkelijkheid heb ik nu als laatste hoop Tildren gegeven, ivm spat, HKO, etc etc maar ze zuigt geen lucht.

mn andere paard is toen hij voor een blessure wekenlang op stal moest staan gaan kribbebijten, dat is overgegaan in luchtzuigen en dat doet ie nu nog af en toe, maar hij is op de foto's 100% goed, koliek. nee hoor! mager? nee hoor! slechte tanden? nee ook al niet!
en zo ken ik nog veel meer luchtzuigers die het verder hardstikke goed doen!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:08

Rubels is ook een luchtzuiger; die presteert er niet minder om.

Ik denk niet dat ik deze ruin zou kopen, hij liep niet zo heel bijzonder ofzo. Puur op basis van dat toch wel bescheiden luchtzuigen zou ik hem niet laten staan. Ik ben gelukkig ook niet afhankelijk van de mening van een pensionhouder, dat scheelt...

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:03

een vriendin van mij heeft ook een "luchtzuiger" er is een hoop gedoe om geweest op stal maar het gaat prima met het beestje. ze zorgt ervor dat het beestje zich niet verveeld. (door een extra hooinet op te hangen) en ze is nu onder behandeling van een holistische veearts (niet voor luchtzuigen) maar die heeft wel een middel dat de maag reinigt en daardoor word het luchtzuigen minder. ik geloof dat het zoiets is, ik zal het nog wel even navragen.
verder is het een wereldbeest loopt goed en ook de conditie is goed... alleen af en toe op stal dat zuigen... maar ze draagt een band.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:18

ze zijn meer gevoeliger voor koliek, omdatze lucht naar binnen krijgen en een paard kan niet boeren. Dit betekent niet dat ze koliek hoeven te krijgen. Luchtzuigen is haast niet af te leren, hebben ze geen paaltje of iets dergelijks dan doen ze 't gewoon in de lucht. Ze gaan er iig niet slechter van lopen, het is alleen zo'n rotgezicht en niet goed voor de tanden (die omhoog worden gedrukt)

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:33

Mijne zuigt ook lucht zonder zich vast te pakken, ze doet het vooral na het eten en heeft ook nooit vastgepakt ( aan het gebit te zien) Ze heeft het zich aangeleert dat ze in een te kleine box in dronten stond ( flevomanege bedankt!) maar heeft er gelukkig nooit problemen of vermagering door gekregen!