Hoe een schonere stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Hoe een schonere stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:50

Mijn merrie is gewend om in een weiland te lopen, maar nu ze op stal staat maakt ze er een vreselijk puinzooi van. De mest ligt door de hele stal en ik kan haar stal dus ook iedere dag wel helemaal leeg halen, want er is geen schoon stro mee te bekennen.
Hoe leer ik haar om de stal schoner te houden. helpt het om minder te mesten of hebben jullie tips en/of ervaring?

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:11

Nou ik kan ook wel wat tips gebruiken Knipoog

BlackBeautY

Berichten: 16
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Vriescheloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:12

Gewoon schoon blijven maken en anders je paard aan een stritouwtje in een hoek zetten. Dan kan die niet zo ver lopen.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:23

Ja, zulke tips zijn bij mij ook altijd welkom Knipoog aan een strotouwtje vast zetten lijkt me niets..ik word ook gek als de halve dag aan een touwtje vast zit ( laat staan als ik 4benen heb Tong uitsteken )...brrrrr...dan maar extra mesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:38

Dan gooi je er gewoon te weinig in. Vergeet niet dat veel paarden behoorlijk wat stro naar binnen werken. En een paard produceert heel wat kilo's mest en liters urine op een dag. Er is behoorlijk wat stro nodig om een dikke laag op de bodem te creeren.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:46

Ik kan inderdaad ook wel veel tips gebruiken!
Die van mij maakt hem ook altijd zo smerig dat ik hem ook iedere dag helemaal leeg moet maken..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:54

Ik ben het wel met Jippie eens...
Toen magic nog op een andere stal stond was haar stal nooit om aan te zien.
Ze kreeg daar ook echt heel weinig schoon stro. Voor stond ze op het beton en achter in de natte/bruine drap! Scheve mond

Sinds we op Knap staan is haar stal helemaal perfect!! Ze krijgen veel meer stro en Magic staat er helemaal top op! OK dan!
Ik mest wel bijna iedere dag de stal nog uit, de drollen en natte plek (altijd op dezelfde plaats).

Ook had Magic hele slechte en zachte hoeven met rotstraal e.d. Maar ook dat is tegenwoordig helemaal weg, ze heeft zelfs iets te harde hoeven Bloos
Verder staat Magic er tegenwoordig haast belachelijk goed op, tot aan haar boeg. Er is al een paard bij ons op stal die minder stro moet, er ligt zoveel in en dat is gewoon te stoffig.

Het is ook nooit goed Haha!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:54

je hebt er natuurlijk altijd van die viezerikken, die alles omspitten en volpoepen. mijn paarden staan op zaagsel, dat scheelt al een stuk.

misschien kun je meerdere keren op een dag de hopen er uit halen. bv savonds voor ze gaan slapen, dan liggen ze er in ieder geval niet in.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:57

Een paard, dat meestentijds in het weiland staat, zal er geen al te schone toestand in de stal op na houden. Kolder om een paard vast te zetten, daar leer je het beest niets mee. Zelf ben ik nu bezig granuflex tegels in de boxen te leggen, zodat je minder stro behoeft te gebruiken en de box makkelijker schoon kan maken. De urine loopt weg tussen de tegels en de mest haal ik er 2x per dag uit. Ik heb 3 paarden met witte voeten en ze blijven lekker wit..op een kleine mistreffer na. Het helpt soms ook, de mest steeds in een bepaalde hoek te schuiven. Ik moet wel eerlijk zijn 2 ervan gingen het ook daadwerkelijk in die hoek doen, na weken, maar mijn hengst blijft het steevast in het midden doen, maar loopt het gelukkig niet door zijn hele box uit, maar loopt er mooi omheen.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:00

Vlas + Potstal, ik heb ook zo'n varken ! Na mijn verhuizing naar
Belgie kon ik geen stro meer opslaan, dus maar houtkrullen (geen success!) daarna vlas ! ik wou dat ik DAT eerder had geweten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:01

Als ik in mijn kantoorkleding naar stal ga, kan ik iedere willekeurig stal inlopen met mijn kantoorschoenen zonder dat ze vies worden. En dan hebben wij zeker wel een stuk of 50 stallen vol staan. Gewoon een kwestie van goed en genoeg opstrooien.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:06

De stallen van de andere paarden zijn inderdaad heerlijk schoon, maar Fiesta loopt het, zoals paduc omschrijft, helemaal door haar stal heen. Ik ga inderdaad nu een deel van haar stal een poosje zelf vies houden en een deel schoon. Nu mest ik namelijk iedere dag haar hele stal uit en dat kost me balen stro per week, daarbij is even de ballen eruit en de natte plek weg sneller klaar Knipoog

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:21

Die van ons staan eigenlijk ook nooit op stal, behalve als ik naar les ga/heb gehad in de winter of wedstrijd heb.
Wij gebruijken: Flevo vlas strooisel en dat pot je op, nu ligt er een mooie bodem waar ik dan nog een flinke laag opleg wanneer ze erin gaat en dat gaat prima.
De merrie die altijd dan op stal gaat legt alles trouwens niet echt netjes bij elkaar, maar dan nog valt het reuze mee de dag erna.

En zoals meerdere zeggen gewoon wat meer gebruiken, dat scheelt een hoop

Succes !!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:45

Chubby is ook zo'n ongelooflijke viespeuk... Lekker is dat met zo'n zwart-wit verhouding!
Ze staat nu in een soortement potstal, elke dag goed zaagsel bijstrooien, plukje stro erbij om te snoepen, 2 keer per week wordt het allervieste en natste eruit geschept. Het helpt: we hebben nu iig. geen onder-de-deur-langslopende-urine-sporen meer en ze kan vrijwel altijd lekker zacht liggen in haar stalletje Knipoog

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:45

als ze heel veel stro eet kan je misschien beter meer hooi voeren. Toen mijn merrie haar veulen net had meste ik nog elke dag uit, maar ben nu sinds een maandje 2 keer per week aan t mesten. Bevalt prima, ze krijgen echt veel stro en elke dag een flinke nieuwe laag er boven op. De dag voordat ze uitgemest worden gooi ik al het stro van de randen (dat is altijd nog schoon en droog) in het midden en dan op de mestdag alles eruit. die van mij krijgen wel 2 keer per dag een hele berg hooi en lopen overdag op de wei, dus ze hebben voortdurend wat te eten.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:49

mijn paard maakt er op stro een ongelooflijke bende van, nu staat ie op vals (potstal) en hij is veel schoner, mest op 1 plaats, plast op 1 plek, kortom: ideaal!

Ik ben er begin november begonnen en begin februari heb ik de stal leeggehaald (10 kruiwagentjes) en ben ik opnieuw begonnen.

Tips voor mensen die beginnen: gooi er genoeg in, 4 pakken voor een stal van 3 x 3 is goed, het lijkt erg veel, maar als je er minder in gooit, is het effect weg!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:55

hoe werkt dat precies smurf? Ik heb het wel eens gezien, maar dan haal je alleen de drollen eruit, maar de natte piesplek laat je liggen, toch?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:58

ik haal met een speciale hark de drollen eruit en 1 x per week schep ik de natte plek eruit en gooi ik er een half pak vlas bij.
Mijn paard staat alleen 's nachts binnen, overdag staat ie buiten.

Hoe beter je de drollen eruit vist, hoe langer je ermee doet.

Als je het voor het eerst in je stal gooit, gooi er dan een plakje stro overheen, want het is nogal glad, je paard heeft dat niet door.....

Bij komend voordeel is dat het biologisch afbreekbaar is, na 6 weken is het verdwenen, goed voor je mesthoop

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:46

Het zelfde was met mijn merrie, die kwam op stal te staan snachts en maakte er echt een zooi van. Het vieze schepte ik achter in (niet te veel, maar wel wat, en dan het vrij droge stro ook achter in. Voor gooide ik een nieuwe baal stro en nu doet ze het eigelijk altijd super netjes achterin. Echt alles op 1 hoop!! OK dan!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:51

Dat ga ik dus ook maar eerst is proberen, kijken of het helpt *LOL*

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:46

wat bij ons helpt is het volgende: mest NIET elke dag er alles uit....schep de ballen naar achter en verdeel ze met een laagje stro erover (dat schept later makkelijker uit want het kleeft veel meer omdat ze dat stro vastlopen in die ballen). Vervolgens toch wel wat vies stro laten liggen als bodembedekker en daarover heen schoon stro. Als je namelijk steeds alles uitmest en schoon stro erin doet, zal dat schone stro weinig tot geen vocht opnemen (want per keer laten ze nogal wat urine vallen). Heb je er bodempje onder dan zal die urine daar veel makkelijker in opgenomen worden met als resultaat dat de toplaag altijd droog is. Uiteindelijk gaat het paard ook achterin mesten (daar waar de ballen heen geschept worden). Een bodempje vuile stro erin laten werkt niet alleen absorberend maar ook isolerend.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:54

Niet iedere dag alles eruit scheppen. Ik doe altijd alleen de drollen eruit en dan gewoon opstrooien (een flinke hoeveelheid) Ze eten dan niet alles meer op. ALs ik iedere dag alles eruit schep heb ik iedere keer de volgende dag een bende. Of ik er nou 1 baal ingooi om mee te beginnen of drie.. Ik heb dus ook zo een bodempje als Djuno.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:04

bij heel mooi droog stro, neemt het stro in het begin inderdaad niet veel op, het moet eerst zachter worden. Daarom kun je beter wat vies stro onderin laten liggen, of zaagsel zodat de bovenlaag mooi schoon blijft en doorlaat, en de onderlaag alles opneemt en aangestampt wordt. Dan lopen ze het ook minder door, tenzij ze gaan graven Schijnheilig

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:48

Ik mest om de 4 a 5 dagen mijn natte plek eruit..
Verder strooi ik elke dag 2 plakken stro voorin op.. en haal er niets uit.
San was echt een vreselijke tark hiervoor maar nu ik op deze manier mest gaat het super !!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:54

Een vraagje tussendoor, hoeveel plakken of balen stro doen jullie in een lege stal van 3 bij 3.