Groeispurt bij jaarling ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Groeispurt bij jaarling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 22:04

Het valt mij op dat mijn jaarling merrie (nu 1 jaar en 9 maanden) de afgelopen 4 a 5 maanden nauwelijks gegroeid is. Ze is nu ca. 1.33 m groot en zou ongeveer 1.50m groot moeten worden. Ze is wel heel erg overbouwd, ze is wel wat forser geworden de afgelopen tijd. Kan ik straks gewoon weer een soort van groeispurt verwachten of moet ik me zorgen maken.

Ik heb helaas niet echt een duidelijke foto van haar waar ze helemaal op staat. Op deze foto staat ze hier vooraan.
Afbeelding

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:02

Wanneer heb was de laatste keer dat je haar hebt gemeten en hoe groot was ze toen?
Als je dat vergelijkt met hoe groot ze nu is, kun je uitrekenen hoeveel ze gemiddeld is gegroeid in die periode.

Ik maakte me ook zorgen om mijn jaarling, hij was in december 137 cm groot (1,5 jaar oud) en hij moet ongeveer 156 worden. Maar met de vorige meting, 1 jaar en 1 maand was hij ongeveer 130 cm, dus dat betekent dat hij toch ongeveer 2 cm per maand gegroeid was. Dus ik heb een beetje optimisme erop losgelaten en berekend dat hij als hij op dit tempo blijft groeien hij als hij 2,5 is ongeveer zijn doel heeft bereikt. Aangezien hij pas in die buurt hoeft te zijn op zijn derde, denk ik dat het hem wel gaat lukken.

Ik weet niet of je je zorgen moet maken, als je je zorgen maakt zou ik het aan de dierenarts vragen als ik jou was. Die zou het toch wel moeten weten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:20

Het is moeilijk om in te schatten hoe hoog een paard uiteindelijk wordt. Het kan best dat ze nog lang door groeit.
Mijn veulen (11 maanden) is op dit moment richting de 1.30, maar ze lijkt de laatste tijd ook absoluut niet te groeien.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:22

Mijn tinkermerrie was toen ze 1,5 jaar was, ook ong. 137. Nu is ze inmiddels (bijna) 3, en ze is nu ong 145. Ze is ooit geschat op een eindmaat van ong. 152/154.
Ik weet niet of ze dat nog gaat halen, maar we zien het wel. Het blijft toch raden met die jonge paarden.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:41

mijn tinkermerrie is nu bijna 2..6 mei wordt ze 2 jaar en zij is nu rond 1.40/145 schat ik...ze nog wel overbouwd dus er gaat nog wat achteraan komen..maar ik heb geen idee hoe groot ze gaat worden....wel groter dan mams denk ik..die namelijk rond de 1.50

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:50

moi mien wicht...most denk ik nog eem geduld heb'm, komt vanzeulf Haha! Haha!

Nee ff serieus.....ze is nog zooo jong (net zo oud als de mijne trouwens) en als dat overbouwde komt er sowieso nog bij. Maar ze is half tinker dus dat groeien gebeurd de komende jaren ook nog wel. Ze heeft nu eerst een beetje de breedte gepakt dus hoogte komt daarna wel weer.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:48

ze is nog erg jong dus dat groeien dat doet ze nog wel,
houd er ook rekening mee dat het winter is, dan gata het groeien ook al een stuk minder hard
en je vertelt ook al dat ze erg overbouwd is, dat is ook al een teken dat er nog aardig wat recht getrokken gaat worden
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor
vaak gaat het ook 1e in de hoogte , dan een stukje in de breedte en dan weer de hoogte in enz.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:48

Mijn veulen wordt in april 2 jaar en is nu ruim 1.65m gepasseerd. Ergens hoopte ik dat ze beneden die 1.65m zou blijven... Scheve mond

Iemand die wil ruilen? Clown

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:52

Als je een stro-touwtje pakt en deze langs het voorbeen houd, van elleboog naar kogel en vervolgens bij de elleboog op de plaats houd en de onderzijde naar boven zet (komt boven schoft uit dan), dan heb je ongeveer de uiteindelijke stokmaat.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:02

Mijn veulen was bi jde geboorte 98 cm. Op dit moment, hij wordt in april 1 jaar is hij 1.30. Ik verwacht neit dat hij boven de 1.47 uitkomt. Ik hoop van wel, maar verwacht het niet. De ervaring van mijn schoonzus leert me dat ze in de winter van 2 naar 3 hun ergste groeispurten hebben gehad, er kan dan nog hooguit enkele centimeters bijkomen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:12

Belker schreef:
Mijn veulen was bi jde geboorte 98 cm. Op dit moment, hij wordt in april 1 jaar is hij 1.30. Ik verwacht neit dat hij boven de 1.47 uitkomt. Ik hoop van wel, maar verwacht het niet. De ervaring van mijn schoonzus leert me dat ze in de winter van 2 naar 3 hun ergste groeispurten hebben gehad, er kan dan nog hooguit enkele centimeters bijkomen.


Nou, dat zeg je, maar mijn Haf is tussen zijn 2e en nu (bijna 6) 14 cm gegroeid Lachen

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:45

Bedankt voor de reacties, ik ben weer een stuk gerustgesteld. Ik heb haar ergens in oktober geloof ik gemeten en toen was ze 1.33 en nu in februari is ze nog steeds ongeveer 1.33m. Nu moet ik wel zeggen dat de meetmethode van mij niet echt betrouwbaar is, dus ik kan er beide keren wat naast gezeten hebben, maar optisch lijkt ze in elk geval ook niet gegroeid. We wachten het voorjaar maar lekker af, wie weet vliegt ze wel ineens de lucht in (figuurlijk dan he Haha! )

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:45

Bravura schreef:
Als je een stro-touwtje pakt en deze langs het voorbeen houd, van elleboog naar kogel en vervolgens bij de elleboog op de plaats houd en de onderzijde naar boven zet (komt boven schoft uit dan), dan heb je ongeveer de uiteindelijke stokmaat.


Mooie theorie, maar bij welke leeftijd moet dat dan?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:28

Mijn Fjord van 21 maanden is nu 1.35.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een paard op de leeftijd van 20 maanden (1,5 jaar oud dus), 90% van zijn totale lichaams lengte bereikt heeft en 80% van zijn totale gewicht.

Wat daar van waar is weet ik niet uit ervaring.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:01

Tessebes: maakt denk ik niet uit (geen veulen van een week natuurlijk). Ik heb dat ooit eens van een paardenfokker/handelaar gehoord, en ik heb het natuurlijk uitgeprobeert!
Bij 1-3 jarigen klopt het zo ongeveer, maar als je dit bij een volwassen paard uitmeet (controle), blijkt het ook nog te kloppen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:50

Bravura schreef:
Tessebes: maakt denk ik niet uit (geen veulen van een week natuurlijk). Ik heb dat ooit eens van een paardenfokker/handelaar gehoord, en ik heb het natuurlijk uitgeprobeert!
Bij 1-3 jarigen klopt het zo ongeveer, maar als je dit bij een volwassen paard uitmeet (controle), blijkt het ook nog te kloppen.


Dat lijkt me heel erg sterk hoor. Verward

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:07

ik heb dus zelf een veulen en heb die meetmethode uitgeprobeerd toen hij ongveer een maand was. En dan klopt het niet denk ik want dan wordt hij maar 1.20m en ik denk toch echt dat hij groter wordt, aangezien zijn moeder 1.30m is....

Ik zal het nog eens proberen als hij een jaar is misschien dat het dan wel klopt Scheve mond