Beslaan van smid, benadelen de gangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Beslaan van smid, benadelen de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:16

Hoi,

eens een vraagje. Zou het kunnen dat naar hoe de smid beslaat de gangen slechter/beter worden.
Ik heb hier zo mijn mening over maar ik ben zeer benieuwd naar die van jullie.

Groetjes Chantal


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:26

Nou, dat valt mij dus ook op bij een paard, deze begon te "krabbelen".

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:06

Het probleem is dat sommige paarden gewoon ijzers nodig hebben, soms kan je daar niet onderuit.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:32

Ik heb 2 paarden op ijzers en 2 zonder, neem van mij aan dat het geen gemakzucht is. Waar zit hem die dan in? In de kosten?
Ik heb al paarden zolang als ik leef maar als het nodig is, is het nodig, soms kan je er gewoon niet onder uit (ik val in herhaling Haha! )
Het gaat niet altijd om hoeven die harder moeten zijn maar ook correctiestanden, gebreken e.d. die op deze manier verbeterd/verholpen kunnen worden.
Komt overigens ook nog eens bij dat het op buitenconcoursen bij regen vaak onverantwoord is om zonder kalkoenen te rijden.


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:37

Dat dacht ik ook en was ook altijd mijn mening, totdat ik laatst bij een paard dat ik al vaker heb zien lopen even het tegenovergestelde te zien was. Ook 2 weken na het beslaan was dit het geval nog steeds.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 15:00

Juryleden zien niet graag ijzers bij paarden maar op nat grasland is het wel enorm handig dat je kalkoenen in de ijzers kunt draaien. Neem van mij aan dat ik echt al gevaarlijke situatie's heb gezien bij paarden die dat niet hebben.
Wat NH betreft, ik heb mijn eigen NH en manier om met paarden om te gaan dat wil niet zeggen dat ik niet voor andere ideeën open sta maar ik ga gewoon niet anders denken. Het gaat mij er ook niet om dat ik liever ijzers zie, maar of het paard het nodig heeft (heb ik al eerder gezegd). Dat is een heel groot verschil, dan zet je dus het welzijn van het paard voorop, iets dat voor mij belangrijker is dan mijn principes of ik het nou wel of niet mooi vind om van die zilveren schoentjes onder zijn voeten te planten.

En nu on topic; de vraag was of slecht bekappen/beslaan van invloed kan zijn op de gangen van een paard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 19:22

Kijk, jij weet het. Even als degene die zei dat de hoeven zoveel mogelijk in hun natuurlijke stand moeten blijven staan, tenzij dat je 2 ietwat afwijkende voeten hebt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 21:16

Het gaat er niet om, om gangen te maken maar zeker niet om ze te breken. Het kan best zo zijn dat het ene paard een ijzertje nodig heeft omdat hij niet lekker op zijn voeten loopt (dunne zool bv.) moet je die dan zo rond laten lopen, is dat diervriendelijk? Naar mijn mening niet. Praat je over kniën optrekken door dubbele ijzers? Daar ben ik zeker ook niet voor.
HKO zou komen door slecht beslaan? Ik zelf heb er nog nooit van gehoord, dit heeft andere oorzaken nl. training, voeding en erfelijkeheid, maar dat is weer een ander thema. Overigens staan mijn paarden zelfs in de winter 8 uur buiten, lijkt mij niet dat ze onnatuurlijke hoeven hebben.
Door een ijzer kan je er ook niet iets uithalen wat er overigens niet in zit, daar zijn we het denk ik allemaal over eens.
Bij het paard waar ik het over heb mist opeens een stuk ruimte en veer en naar mijn mening klopt dat zeer zeker niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 17:04

callippo schreef:
Om nog ff ontopic te blijven:
Mn zusje kreeg als advies om bij de gangenwedstrijden (ijslanders) haar paard toch echt te beslaan, want dan zou hij betere knieactie krijgen. Dus als dat is wat je wil, dan kunnen ijzers de gangen wel degelijk positief beinvloeden.


Het gaat hier om gangen die verpest worden door door verkeerd bekappen/beslaan niet om meer knieactie te krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, wisja en 3 bezoekers