Onderkant hoef : welk deel moet belast worden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Onderkant hoef : welk deel moet belast worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 22:21

Als je zo eens een beetje rond zit te surfen op het internet langs websites van verschillende hoefsmeden , met elk hun eigen maniertjes en gedachtengoed , valt me toch wel op dat er ZOVEEL verschillende meningen zijn , die ook recht tegen elkaar in lijken te gaan....

Zo grofweg :

Zo zegt de 1 : de zool van de hoef moet samen met de straal het gewicht van het paard dragen , dus zool en straal in contact met de grond.
De buitenwand mag geen gewicht dragen , die is daar niet voor bedoelt en vijl je rond zodat die niet in contact staat met de grond.

Een ander zegt weer : Zool en straal moeten van de grond af omdat die te gevoelig zijn , dus zool wat uithollen , straal klein snijden , paard moet lopen op de hoefwand waar ook een ijzer onder geplaatst wordt.

Weer een ander wil dat het gebied van de witte lijn dragend is ,
en straal ook al dan niet dragend... net afhankelijk van wiens site je bekijkt....

De 1 wil de verzenen erg laag hebben , de ander waarschuwt er juist voor dat deze niet te laag mogen worden omdat dat anders stand-problemen veroorzaakt... ik zie door de bomen het bos even niet meer Verward

Zijn er hier mensen die een bepaalde methode aanhangen , en WAAROM precies wil je de hoeven van je paard in dit model ?
Hou je zelf de voeten van je paard bij ?

Ik ben dan vooral benieuwd naar de paarden op blote voeten / met hoefschoentjes

Wat zijn jullie gedachtes over :

- hoefzool / witte lijn / straal / hoefwand dragend of juist niet ?
- verzen laag of juist niet ?
- enz.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:34

Arti loopt zoals het eerste wat jij zegt (dus hoef met straal de grond raken en de hoefwand niet)

Ze loopt zo omdat de straal ook voor schokdemping zorgt en omdat de hoefwand zo weinig mogelijk op de grond komt (tis niet zodat die bij wijze van spreken een meter van de grond zit Knipoog ) slijt dat stukken minder hard en heeft ze geen ijzers nodig wat dan ook weer gezonder is voor de hoef.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:38

Precies, zoveel hoefsmeden,zoveel meningen Haha!
Mijn mening weer is, dat vooral de straal lekker mee moet dragen.Deze heeft tegendruk nodig ter bevordering van het hoefmechanisme.
Betreft de verzenen,dat vind ik totaal afhangen van de stand van het paard..

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:12

Ik doe strasser.. Veel over te vinden op internet, ik kan me erg goed vinden in deze theorie.
Ik vind het vooral belangrijk dat een paard niet op de steunsels staat.. Dat stond mijn paard wel en dat veroorzaakt pijn.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 23:17

Heb je dan ook een voorbeeldje van je ideale hoefvorm-onderzijde voor hier , waar het duidelijk te zien is ?
Maakt het een beetje duidelijker voor in het topic Knipoog

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:56


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:15

Thanks, genoeg to read ja.... doegies ben even lezen...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:06

Dennis zijn hoeven zijn iets uit geholt en zijn zool+straal dragen niet.
Dit is niet omdat hij zo bekapt is, maar omdat zijn hoef zelf altijd in dit model 'slijt'.

Dennis is al meer dan 3 jaar(zo lang ken ik hem) niet bekapt. Enkel voor het plaatje er voor de keuring een veil over heen en losse stukjes van de straal afgesneden. Hij is nooit kreupel of gevoelig oid. Hij heeft echt keurig mooie hoeven als uit een boekje. 5x per week de weg op is geen probleem op blotevoeten. Weken niet is ook geen probleem.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:11

pmarena schreef:
Heb je dan ook een voorbeeldje van je ideale hoefvorm-onderzijde voor hier , waar het duidelijk te zien is ?
Maakt het een beetje duidelijker voor in het topic Knipoog


Ik heb net van mijn smid de foto's ontvangen die we de vorige keer gemaakt hebben. Voor en na en dan met commentaar. als je wilt kan ik ze naar je mailen??