dillemma, merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

dillemma, merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:04

Een kennis van mij heeft dus een hele leuke, lieve hengst die qua bouw en kleur heel goed bij mijn merrie zou passen. Een leuke combinatie denk ik waar een leuk veulen uit kan komen. Bovendien wordt hij volgend jaar gecastreerd, dus het kan met deze hengst alleen nog dit jaar. Omdat ik voorlopig nog wel even genoeg paarden heb om te rijden en te verzorgen wil ik het veulen niet houden. Ik zou hem dus verkopen. Ik gebruik mijn merrie ook als rijpaard, het gaat goed en ze is nu ook klaar om wat wedstrijdjes te gaan rijden. Ze begint het eigenlijk net een beetje goed onder de knie te krijgen zeg maar. Nou ben ik benoeuwd wat jullie hiervan vinden, of ik haar moet laten dekken of niet?
Groetjes, Ran

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:50

Ik twijfel vooral, omdat mijn paard dan een tijdje eruit is met rijden en het lijkt me op zich wel leuk om een veulen te fokken, maar omdat ik hem toch ook weer verkoop is de vraag; hoveel krijg ik er dan voor terug, qua plezier wat ik er dan aan beleef.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:25

i.d.d. denk ik dat ik wat dingen op een rijtje moet zetten, zoals waarom wil ik haar laten dekken en wil ik dat nu doen of beter even wachten en wat zijn de nadelen enz.
Zijn er ook mensen die dit lezen toevallig die al eens met een rijpaard hebben gefokt. Dan wil ik wel weten wat hun ervaringen ermee zijn en hoelang je paard moet stilstaan voor je weer kan beginnen en hoe intensief je het paard nog kan trainen als ze drachtig is.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:40

-

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:03

Mmm., veel kritische reacties... en dat is natuurlijk alleen maar goed, dat geeft mij stof tot nadenken. Julie geven best goede argumenten en ik zie nu ook de nadelen. Ik heb nog niet echt een besluit genomen, maar gezien mijn twijfels en de argumenten waar jullie mee komen ga ik er nog wel even heel goed over nadenken voor ik haar bij de hengst breng.
I.i.g. bedankt voor jullie reacties.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 12:25

Cassidy schreef:
Ik wilde net in het toetsenbord klimmen om het af te raden, maar ik zie dat je zelf al tot die beslissing bent gekomen. Een wijs besluit, er zijn zoveel mooie en goedgekeurde dieren. En een veulen met papier heeft zoveel meer kansen om goed terecht te komen....


Nou, ik zal het wel even uitleggen. Mijn merrie is een arabische Volboed met goeie papieren. De hengst is een Paso Peruano met ook goede papieren. Bij het veulen zullen alleen geen papieren zijn, omdat dat teveel gedoe is om het voor elkaar te krijgen en de waarde van het veulen zal er denk ik niet zoveel door stijgen. Wat ik met deze kruising wil bereiken is een gangenpaard met een flink percentage Arabisch bloed erin. Omdat de hengst nog niet zoveel nakomelingen heeft, weet ik niet zeker of hij de gang (tölt) zal vererfen. Gelukkig heeft hij ook een goede draf en galop en veel aanleg voor dressuur en een goed uithoudingsvermogen. Mocht dus het veulen niet gaan tölten, dan zal het nog steeds een leuk paard worden. Mij twijfels zijn vooral gericht op zaken als het rijden(merrie moet een tijdje stilstaan) en het weer moeten verkopen van het veulen. Als ik hem zelf zou houden is het minder erg dat er tijd in gaat zitten en het paard een tijdje uit de training is.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 16:26

Op zich geld dat natuurlijk voor iedereen die wil fokken, dat je niet alles kunt houden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 16:51

Oh, da's nog best lang dus.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 11:14

-

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 17:27

Als ik haar zou laten dekken , wordt dat pas juli/augustus. Dan kan ik voor die tijd nog wat wedstrijdjes met haar rijden en het jaar daarop, als het veulen geboren wordt komt het mij in die periode ook goed uit. Ik heb dus nog wel even tijd om te beslissen. Mijn idee is dat je met verstandelijk beredeneren geen goede keuze kunt maken in dit geval. Ik volg dus gewoon mijn gevoel. Dus ik zal dan moeten bedenken of ik heel graag aktief met haar wil doortrainen of dat ik graag een veulen met haar wil fokken en het niet zo erg vind om een jaar rustig aan te doen .

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nowylover, OleJon en 110 bezoekers