Matige merrie gedekt door tophengst = succes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Matige merrie + tophengst = toch succes?

Nee, verspilling van geld
2 (6%)
Ja, waarom niet?
5 (17%)
Het is altijd een gok, fokken
22 (75%)

Totaal aantal stemmen: 29


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Matige merrie gedekt door tophengst = succes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:32

Oftewel: in hoeverre is de merrie nog belangrijk bij het fokken?
Als je een matige merrie laat dekken door een tophengst, is dat dan niet verspild geld? KUN je uberhaupt een goed veulen krijgen uit een matige merrie? En wat bepaalt dat je een bepaalde hengst graag met jouw merrie gekruist wilt zien?

Duhelo

Berichten: 28539
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:36

ik denk dat het te zien is met de ouders van de merrie
bv, als de moeder van de merrie een zeer mooi dier was, en gedekt door bv een goede hengst, en daar een matig veulen uitkomt, die gedekt wordt door een goede hengst, kan het zijn dat bepaalde genen een generatie overslaan en in het veulen tot zen recht komt
ik denk dat het vooral een gok is, met zeer goede dieren heb je niet altijd zeer goede veulens...en omgekeerd

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:00

Dat wordt voor een niet onbelangrijk deel bepaald hoe goed je in de paardenwereld zit. Als klein particuliertje zul je nooit een toppaard fokken, wat niet hetzelfde is als dat een paard wat je fokt niet voor wereldprestaties kan zorgen, dat wordt bepaald door de personen die met het paard omgaan en hoe goed die in het wereldje staan.

Maar in absolute zin blijft fokken gokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:02

Fokken met een goede merrie is net zo duur als het fokken met een slechte, het enige verschil zit in de aanschafkosten.
Ik zou zelf nooit fokken met een matige merrie waarvan de de rest van de moederlijn ook matig is.
Vind dat een merrie toch minimaal ster moet zijn.
Helaas zie je vaak mensen die denken dat als je maar een hele goede dure hengst kiest het resultaat vanzelf goed is, ongeacht de merrie

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:05

Wij hadden ook een matige merrie werd gezegd. Van een afgekeurde hengst. Maar toch een elite merrie Z2 dressuur....? Het kan dus zeker wel en de volgende merrie weer Z2.... de rest van de jeugd is nog bezig. Het kan dus wel!

Merrie heeft dus niets op papier, alleen een grootmoeder is model!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:13

tja wat noem je een matige merrie??? dat is ook de vraag. maar als de hele familie matig exterieur heeft en matige gangen zou ik het niet wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:15

Alikesflame schreef:
tja wat noem je een matige merrie??? dat is ook de vraag. maar als de hele familie matig exterieur heeft en matige gangen zou ik het niet wagen


Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:20

Wat noem je matige merrie, en wat noem je een goed veulen?
Ikke noemt een belangrijk punt, het gaat er om wie er met dat veulen om gaat. Een bekende naam, en het veulen is meteen een stuk beter Knipoog

en fokken blijft gokken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:23

Met een matige merrie moet je niet fokken. Klaar. De 'inbreng' is 50/50, dus dik kans dat het veulen wat matige kanten overneemt, en dat is toch geen eerlijke kans in het leven voor zo'n beestje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:35

ArwenLune schreef:
Met een matige merrie moet je niet fokken. Klaar. De 'inbreng' is 50/50, dus dik kans dat het veulen wat matige kanten overneemt, en dat is toch geen eerlijke kans in het leven voor zo'n beestje?


Dat vind ik er maar weer aan liggen wat jij met "matige kanten" bedoeld.

Als jij een matige kant vind dat de moeder en diens familie weinig tot geen uitstraling heeft, waarom zou je er dan nog geen goeie hengst op zetten? Als er wat goeds uitkomt, is dat OK dan! , zoniet dan heb je er toch een leuk recreatiepaardje aan? weet niet hoe ik het beter uit kan leggen.
verder vind ik het er ook aan liggen met wat voor doel je fokt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:45

Met een matige merrie bedoel ik een paard met lichamelijke tekortkomingen (dus ook slechte gangen, weke rug etc.) en/of een heel moeilijk karakter. Mocht ik ooit een veulen fokken dan zou ik het dier de best mogelijke kansen mee willen geven in deze wereld. Want ik het vertik het om te fokken voor de salami. En als ik niet de merrie en de hengst kon vinden om een zo goed mogelijk veulen op de wereld te zetten, dan zou ik het laten.