pelham vs. stang en trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

pelham vs. stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 11:45

Ik vroeg me af:
Is een gebroken pelham-bit is toegestaan op dressuurwedstrijden.
Is dit een mooie overgang voor het paard van een gewoon bit naar wat meer ijzerwerk in de mond?
Vanaf wanneer moet ik met stang en trens gaan oefenen? Of is het beter om gewoon lekker de eerste wedstrijdjes in het Z1 op een normaal bit te rijden?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:25

dat mag alleen bij springen vanaf een bepaalde klasse. Weet niet welke want ik ben niet zo thuis in springen. Bij dressuur mag het iig niet.
Ik zou zeggen ga pas met een stang en trens oefenen als je paard er klaar voor is. Gewoon eens een stang er bij in hangen, en niet gebruiken. Hij moet meestal eerst wennen aan die ijzerwinkel in z'n mond. En dan langzaam eens wat druk erop nemen. Echt gebruiken zou ik hem pas als je wat meer verzameling moet gaan vragen, en je wat hulp nodig hebt van dat bit.
succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:17

Volgens mij mag het idd ook niet.
Verder zou ik zelf niet kiezen voor een gebroken stang, ik heb er een heel akelig gevoel bij. Hij werkt behoorlijk in op de tong en dan ook nog eens met de ketting in de kingroeve.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:00

ow.. het leek mij juist vriendelijker Verward Verkeerd gedacht kennelijk

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:01

Caroline81 schreef:
ow.. het leek mij juist vriendelijker Verward Verkeerd gedacht kennelijk


Het is voor mij puur gevoelsmatig hoor, misschien blijkt het in de praktijk anders te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:04

Zover ik weet is het een enkel gebroken bit met scharen heel erg scherp.
Een gebroken bit heeft zo al een notenkraker effect, ik wil om eerlijk te zijn niet weten hoe dat voelt met hefboomwerking.

En hefboom bitten (welke dan ook) zijn met dressuur niet toegestaan.
Behalve de dressuurstang in combinatie met trens.
Omdat als je het goed doet, voornamelijk op die trens rijd.

Als je bijna Z gaat starten kun je gewoon beter onder begeleiding gaan oefenem met S&T.
In het begin neem je de stang nog helemaal niet aan, maar rij je helemaal op je trens.
Pas als hij wat gewend is aan al dat ijzerwerk in zijn mond, neem je pas af en toe te stang erbij.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:07

Wat ik me altijd afvraag,een paard zou toch juist al die oefeningen correct moeten kunnen uitvoeren met zo min mogelijk poespas?
Ik snap ook wel dat de meeste dat ook doen op een simpel trensje,maar wat is nu eigenlijk het doel van een stang? Wanneer gebruik je hem bijvoorbeeld,hoe gebruik je hem? Iemand die mij dat kan uitleggen?
Snap namelijk niets van dat bit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:11

In het Z komen de oefeningen sneller op elkaar, en word er ook meer precisie van uitvoeren verwacht.
Zelf vind ik dat je je oefeningen eerst moet beheersen met een gewoon bit.
Dan kun je ze later nog extra netjes maken met de S&T.
Omdat deze bitten zeker strenger inkomen, hoef je nog minder met je handen te doen, dan dat je al deed.
Dus kun je je hulpen veel kleiner maken en beter doseren.
Wat voor het paard dan ook weer fijner is.

Maar heb je bv je S&T nodig om je paard te laten verzamelen wat met gewone trens niet gaat, dan gebruik je hem imo verkeerd.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:13

Bedankt voor je heldere uitleg kawa!
Snap ik eindelijk eens waarvoor dat nu dient Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:47

ik gebruik hem ook voor de wat eztra verzameling. Soms als ik aan het oefenen ben om te verzamelen, en dan toch de takt er netjes in houden, dan zakt ie wat weg. Ik geef weer wat been, en sluit mijn hand, opdat ik mooier rond komt. Maar zo af en toe heb ik daarbij wat hulp nodig van de stang, dan hoef ik minder te doen, en ziet het er mooier uit. Ik houd hem beter bij me en kan me op andere dingen gaan concetreren.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:57

Ik ben ook niet van plan om het zonder begeleiding te doen hoor. Ik wacht wel af tot tyrza vind dat er mee geoefend moet worden. Ik vroeg me alleen af hoe dat bij jullie is gegaan.