Welke zadels hebben een niet zo diepe zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Welke zadels hebben een niet zo diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:32

Ik heb op een aantal zadels gezeten nu(met zadelmaker erbij), maar het lijkt wel of ze allemaal tegenwoordig een diepe zit hebben met veel wrong :s
mij werd de passier soft line aangeraden. Maar ik vind het niet echt fijn zitten en ook niet mooi eerlijk gezegd.

Kn heeft een type met een minder diepe zit(symfonie?) en voor hulsebos is het ook geen probleem om een zadel te leveren met een minder diepe zit. Maar op allebei heb ik nog niet gereden.

welke merken zijn er nog meer?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:48

Euroriding heeft volgens mij ook niet een echt heel diepe zit en ook niet van die grote wrongen. Weet alleen niet welk model ... Schijnheilig

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:52

Stuben valt ook wel mee en ik vind (ik weet niet meer welk model t was) stuben ook wel lekker zitten.
Laatst bijgewerkt door Faline op 04-02-04 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:53

Ik heb zelf een Daaleman, ook geen diepe zit en niet al te veel wrong.
Passier Grand Gilbert zijn ook hele fijne zadels.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:58

euroriding heb ik een poosje geleend maar ik vind het niet fijn zitten. Ik heb een daaleman gehad maar daar wil ik geen zaken meer mee doen.
Stubben heb ik niet op gereden want daar zei de zadelmaker van dat het niet op joplin zijn rug goed zal liggen. Dat zelfde zei hij ook over KN.
De grand gilbert vond ik wel lekker zitten(de vlakkere versie) maar de zadelmaker keurde het af.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:06

oh ja prestige top dressage heb ik ook op gereden en die werd ook gelijk afgekeurd door de zadelmaker omdat joplin er niet goed onder liep

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:13

en de GT van Passier? Ik heb zelf een Lenox van Passier, die heeft ook niet overdreven veel wrong, maar wel meer dan de GT.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:13

stubben heeft fijne ondiepe zit
is het enige merk waar ik lekker op kan rijden tot nu toe

Chanice
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:17

Stubben en Kieffer hebben een vlakke zit

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 16:43

bij de kieffer zadels staat bij alle beschrijvingen dat het een diepe zit betreft Verward

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:46

kieffer heeft idd een redelijk diepe zit, maar de kieffer wien valt nog wel mee volgens mij... ik ben zeer tevreden over de stubben scandica, zit heerlijk zacht en niet heel erg diep.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:52

kn,kieffer,ainsley,stubben,br,jc,ken touer,
je moet gewoon vragen naar zadels die geen diepe zit hebben.
je heb verschillende kieffers met diepe zit en zonder

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:53

hmm, sharonaollie... bijna alle zadelmerken die jij opnoemt zijn er alleen met diepe zit, ainsley, BR, JC en kentaur al helemaal

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:54

Ieder merk heeft verschillende modellen, dus het is lastig om te stellen dat merk X een ondiepe zit heeft zonder daarbij het model te vermelden.

Ik heb zelf een KN Symphonie en die heeft niet zo'n hele diepe zit, maar is ook niet echt plat. Daaleman kun je laten maken zoals je het hebben wilt, wat mij betreft een aanrader, maar dat is duidelijk persoonlijk Haha! Een Kieffer zou ik persoonlijk nooit kopen.
Een goede zadelmaker kan de kniewrongen van een zadel altijd naar wens aanpassen, het is dan alleen wel een beetje een gok of je zweetblad er nog netjes over blijft vallen. En gelijk gaan sleutelen aan een nieuw zadel (muv op maat opvullen) is toch ook zonde.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:56

LiSSy schreef:
hmm, sharonaollie... bijna alle zadelmerken die jij opnoemt zijn er alleen met diepe zit, ainsley, BR, JC en kentaur al helemaal

nou nee.ik ben al meer dan een maand opzoek naar een zadel met een diepe zit en deze zadels hebben geen diepe zit BR heb ik gehoord dat het geen diepe zit is maar dat heb ik gehoord Knipoog ainsley heb veel verschillende modellen heb maandag 2 ainsley geprobeerd 1 met een diepe zit en de andere zonder dus je heb gewoon verschillende modellen jc en kentaur heb je ook verschillende modellen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:27

Wintec heeft ook geen onwijs diepe zit (behalve de Isabelle Werth dressuur), maar zijn geen topzadels natuurlijk. Ik vind ze wel fijn, laten je tenminste een beetje vrij.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 17:50

Ik heb nu een wintec 500 die bevalt kwa zit prima. Die heb ik gekocht na mijn daaleman, die voor erg veel ellende heeft gezorgd door slecht maatwerk en slechte service,.
Ik heb toen een wintec genomen omdat Joplin een half jaar heeft moeten stilstaan en daarna revalideren en hij dus nog niet z'n bespiering terug had.
Nu is hij weer redelijk bespierd en is het wat mij betreft weer tijd voor een leren zadel want zo blij ben ik niet met kunststof(zweet en boom mag schokabsorberender).
De zadelmaker is geweest maar die kon mij geen zadel leveren waar hij zelf tevreden over zou zijn dus zal ik mijn heil bij andere zadels moeten zoeken.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:04

De Wintec heeft idd geen diepe zit.. De 500 in ieder geval niet. Knipoog Het is alleen niet zo'n luxe zadel, dus als je er wat meer geld voor uit kunt geven zou ik dat zeker doen als ik jou was!

Luca

Berichten: 230
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:41

hoi hoi,

Wat ook een heel fijn zadel is met absoluut geen diepe zit is een wat ouder model van Kieffer nl. de Rhein (of Udo Lang).
Enige jaren heb ik die zelf heel lang gezocht en toevallig kwam ik hem tegen. Kan namelijk zelf niet tegen een diepe zit , krijg dan enorm last van mijn heupen en rug en met dit zadel is dat niet het geval. De wrongen zijn ook aan te passen.Denk alleen dat de zadels niet meer nieuw te koop zijn. (misschien als je nog even wacht kan je de mijne overnemen, heb namelijk nog niet helemaal besloten , maar ga waarschijnlijk stoppen met rijden. Maar ik twijfel nog enorm over de verkoop van mijn zadel . Zoƫen vind je niet snel meer.)
Mocht je tegen die tijd interesse hebben dan hoor ik het wel.

Veel succes,

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:36

Waarom geen diepe zit? Heb je het geprobeerd en vind je het niet fijn?

Ik ben veraabsd dat KN niet op Joplin zou passen, met wat opvulling past dat zadel volgens mij op bijna ieder paard en je kunt de kamers in verschillende maten nemen,...

Maar van bijna ieder merk zadel is er wel een ondiepe versie, van Stubben weet ik het sowieso en van Kieffer alleen de oude modellen dacht ik,... Passier Grand Gilbert is ook een mooi zadel, ondiepe zit. Maar nodig anders eens een andere zadelmaker met andere zadels uit, een second opinion???

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:02

Ik heb een Imperial Riding en die heeft ook geen diepe zit noch flinke kniewrongen, het is dan ook een VZH zadel. En wat ouder.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 00:03

Anoukie schreef:
Waarom geen diepe zit? Heb je het geprobeerd en vind je het niet fijn?

Mijn daalemans hadden allebei een diepe zit en redelijk wat wrong. Dus ik heb het wel geprobeerd. Mijn eerste daaleman, een 2e hands, zat wel erg lekker maar de 2e niet. De zadelmaker adviseerde mij om geen diepe zit te nemen omdat ik daarin volgens hem niet goed zit.

Citaat:
Ik ben veraabsd dat KN niet op Joplin zou passen, met wat opvulling past dat zadel volgens mij op bijna ieder paard en je kunt de kamers in verschillende maten nemen,...

Ik was er zelf ook nogal verbaasd over maar op zich denk ik wel dat hij een goed oordeel kan geven. Samen met de fysio hebben ze ernaar gekeken. Het zou komen omdat de boom anders is dan in bijvoorbeeld een passier en de druk anders verdeeld wordt. vraag me niet waarom. Toch zou ik er best een keer een willen proberen.

Citaat:
Passier Grand Gilbert is ook een mooi zadel, ondiepe zit. Maar nodig anders eens een andere zadelmaker met andere zadels uit, een second opinion???

die heb ik geprobeerd, beide types, maar die werden gelijk afgekeurd door de 2 omdat ik er niet goed in zit.
Second opinion is inderdaad wel een goed idee maar ik wil absoluut geen divoza ofzo. En ik wil zeker een goede service erbij want ik heb ellende zat al gehad.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:05

Tja, hier in de omgeving weet ik het wel, maar bij Gouda en omstreken ,... In ieder geval veel succes met je zoektocht, ik vrees dat ik je even niet verder kan helpen,...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 20:34

Ik laat aanstaande vrijdag fugers komen. Nou maar hopen dat daar iets goeds uit voort komt.

Ik heb overigens nog steeds geen zadels gevonden, anders dan scandica en symfonie, met een middeldiepe zit :s

hulsebos en daaleman natuurlijk, maar daar begin ik niet aan.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:43

Waarom begin je niet aan Hulsebos? Ik heb de mijne nu een week of drie en ik ben er erg blij mee. Ze hebben verschillende zadels met allemaal een andere zit. Uitproberen kan altijd, toch?