maandag kijken voor paard. Nog tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 18:35

Maandag ga ik kijken voor een eigen paard. Voor de eerste keer in mijn leven een paardje voor mezelf.

Mijn instructrice gaat mee om te kijken hoe of wat, en ik ben nu al zenuwachtig. Zal het wat zijn ?

Maar hebben jullie nog tips en dingen waar ik op moet letten ?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:38

Beenstand
Kijken of de vacht niet dof is
Ogen moeten glanzen

Laat hem/haar ook even keuren door de veearts,
dan weet je alles zeker Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:47

de állerbelangrijkste tip (waar de meeste mensen de fout in gaan!)
Houd voor jezelf in de gaten wat je wil, en of dit paard aan je eisen voldoet. laat je niet verleiden door een leuk koppie en het beengebrek neem je er voor lief bij (of zoiets dergelijks) als je voor een wedstrijdpony gaat, koop dan geen shetlander of weetikveel omdat je hem zo lief vindt. Laat je ook niet verleiden door een goedkoop (te) jong paard, die je dan zelf moet inrijden.

Je hebt natuurlijk altijd een gevoel over een paard, maar laat je verstand overheersen. Je hoeft de eerste keer niet meteen ja te zeggen, er lopen nog vééél meer leuke paarden rond.
Dus hoge eisen stellen mag best.
Veel succes!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:48

Goed zeg dat het er nu eindelijk van gaat komen. Je instructrice meenemen is alvast een goede. Heel veel plezier, ben benieuwd..

Een paar tips:
Laat het paard vrij rondlopen zodat je zijn gangen kunt beoordelen. Let op hoe hij zijn hoofd draagt. En of de galop goed opwaarts en gesprongen is als het paard met zijn voorhand naar beneden komt kan hij eerder gaan struikelen en op je hand gaan hangen.

De bouw:
Spreekt het hoofd je aan? heeft het paard een vriendelijke uitdrukking?
Heeft het paard een goede oprichting? Draagt het uit zichzelf zijn hoofd mooi hoog als het loopt, niet alleen zijn neus maar zijn hele hals en hoofd.Kan het goed zijn hals afbuigen. Je kunt dit uitproberen door voorzichtig met je hand op zijn neus te duwen waardoor het zijn hals en hoofd naar beneden moet brengen. Als hij meteen achteruit stapt kan het een aanwijzing zijn dat hij niet makkelijk kan buigen. Om goed te kunnen buigen moet er tenminste een vuist tussen zijn kaken passen.Probeer op dezelfde manier ook of hij makkelijk naar links en naar rechts kan buigen.
Is zijn hals lang en soepel
Is zijn rug lang genoeg en soepel
Zijn de globale verhoudingen goed?
Is het paard overbouwd, (=kont hoger dan schoft)zo'n paard kan moeilijk zijn achterhand gebruiken.
Is de schouder mooi schuin, dan kan hij ruime passen maken met zijn voorbenen.
Is de borst breed genoeg, een smal paard zal meer moeite hebben met de verdeling van het ruitergewicht.
Heeft het paard rechte benen?
Heeft het paard goede hoeven, kijk of ze mooi hard en recht zijn.
Als een paard al eens gekeurd is , kun je misschien het keuringsrapport inzien.

Probeer alles uit wat belangrijk voor je is, pak zijn benen op, neem hem mee naar een weg met veel verkeer, loop er alleen mee van en naar de stal

Bij een ingereden paard, laat het paard voorrijden en rijd het zelf let op hoe hij reageert op de hulpen , is hij zacht in de mond en let ook op het harnachement waarmee hij gereden wordt, heeft hij een scherp bit in, neusriem strak aangesnoerd, dat soort dingen.

Sociale manieren en gedrag: Let daarbij op de volgende dingen:
Hoe gedraagt het zich in de wei, stond het alleen?
Jaagt het andere paarden weg of houdt het zich afzijdig?
Laat het zich gemakkelijk pakken?
Is het voedernijdig?
Kan het goed rustig stilstaan?
Laat het zich zonder probelemen bekappen en beslaan?
Is het goed te vervoeren?

Maak goede afspraken over aankoopkeuringen en eventuele proeftijd, vraag naar inentingen en ontwormingen, stamboekpapieren.

Neem een (video) camera mee zodat je het thuis op je gemak nog eens kunt bekijken.
Laat je niet van de wijs bregen door praatjes van de eigenaar zoals:
Hij moet nog even getraind worden dan loopt hij rpachtig
Dat doet ie anders nooit
Misschien heeft hij zijn dag niet
Je moet wel snel beslissen er komen straks nog meer mensen kijken
Het paard kan het wel hoor maar ik kan het niet laten zien
Meneer... vind hem ook geweldig
Eigenlijk wil ik hem niet kwijt maar....



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-11-24 18:29 ]</font>

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 18:59

Volgens mij staat alles er wel bij. Dank je wel. Ik heb je ge pbt

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:03

Nog een tip, als je hem wil laten keuren die het dan daar en niet pas op je eigen stal. Bespaart je veel ellende, verdriet en geregel als hij afgekeurd wordt. Ik spreek helaas uit eigen ervaring, heb vorige week een merrie teruggebracht die hier 4 weken is geweest. Is niet leuk Huilen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:11

De tip van Miran is heel goed! Nog een kleine toevoeging: laat het door een DA doen die JIJ vertrouwt! Als de eigenaar zegt: "Oh, daar weet ik een goede DA, die doet dat wel!" Gewoon zeggen:"Nee, ik neem liever m´n eigen DA, dan kan ´ie het paard eventueel al vast leren kennen Lachen !" Veel succes Knipoog !

@Hè Miran, wat l.. eeeeh vervelend voor je, da´s idd niet leuk Verdrietig !

_________________
Ieder vogeltje zingt...... twiet twiet twiet !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-11-24 19:13 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:43


Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 12:05

Toch vind ik persoonlijk dat bijna het allerbelangrijkste is dat het moet klikken met een paard en dat je het gevoel erbij hebt: dit is hem/haar.
Als je een paard vanuit een verstandshuwelijk kiest lijkt me dat geen goede basis tenzij je hem echt voor de handel koopt, dan maakt het niet zoveel uit.

Uiteraard staat gezondheid voorop, daar ben ik het wel mee eens. Niet goedgekeurd betekent laten staan hoe moeilijk dat misschien ook is.

Maar eigenwijs als ik ben, ben ik volledig tegen de mening van mijn instructeur ingegaan en heb daar geen spijt van gehad.......

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 13:51

Er is al veel gezegd waar ik het 100 % mee eens ben. Maar vraag ook naar een proeftijd. Ik heb mijn paard een week bij de vorige eigenaars mogen gaan proefrijden en daar heb ik ontzettend veel aan gehad.
Immers na 1 keer rijden weet je absoluut nog niet of het klikt tussen jou en het paard!

Veel succes!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:03

Ja dat egvoel van: DIT IS HEm is van belang, zo was ik vorige week zaterdag bij een haflinger ruin geweest, echt, ik dacht meteen: DIT is hem... en alles okey enzo, precies wat ik zocht en ik was helemaal Lovers ! De volgende dag gingen we nog bij een andere kijken, ook een haflinger, die stond er beter bij want die zat niet in de wintervacht en niet zo dik, en beter gereden, allleen toch ga ik voor die ruin,.. Want mijn gevoel zegt: DOEN!
En dat vertrouw ik dan maar!
En natuurlijk laat ik hem keuren!
Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:10

nou... heeft op zich niks met het paard te maken..
meer met de prijs, je wilt nooit teveel betalen neem ik aan.. Dus laat je mening niet te duidelijk blijken,
gewoon neutraal blijven, wanneer je overdreven laat zien hoe lief en goed het wel niet is... is dit voor de verkoper een teken dat hij meer geld kan vragen... want je wilt heel graag kopen...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:09

Niet gelijk enthousiast worden wanneer je het paard ziet. Hou je in zodra je weg bent mag je helemaal uit je dak gaan. Slaap en dan eerst nog een nacht over en laat dan wat weten.

PS en laten Keuren bij je EIGEN dierenart.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:11

Laten keuren (het beste door eigen dierenarts)
En kijken of ie geen stalondeugeden heeft